Poll: Moet de pauze terugkomen bij lange bioscoopfilms?
Of houden jullie het liever zoals het nu is?

Het Bombardement

Geplaatst door Arjan Welles op 19-12-2012 18:57 - Bron: FilmTotaal

Regie: Ate de Jong | Cast: Jan Smit (Vincent), Roos van Erkel (Eva), Mike Weerts (Chris), Gerard Cox (hotelmanager), Pieter van de Sman (Dirk Lagerwaard), Monic Hendrickx (Moeder van Eva), Olga Zuiderhoek (Vincents oma), Joost Prinsen (Vincents opa), Aart Staartjes (stem oude Vincent), e.a. | Speelduur: 104 minuten | Jaar: 2012

De keuze voor zanger Jan Smit in de hoofdrol van het oorlogsdrama Het Bombardement wekte op zijn zachtst gezegd verwondering op. Ate de Jong, voor het eerst sinds lange tijd weer eens actief als regisseur van een Nederlandse productie, moest zelfs bekennen dat hij geen flauw idee had wie Jan Smit was. Toen de producenten maar bleven verkondigen dat ze voor de mannelijke hoofdrol van bokser Vincent op zoek waren naar een jongen zoals Jan Smit, antwoordde de regisseur dat ze dan maar gewoon Smit moesten casten. Het Rotterdamse liefdesdrama kampte met wel meer castingproblemen. Musicalster Noortje Herlaar liet verstek gaan voor televisiewerk. Haar rol van de welgestelde Nederlands-Duitse Eva werd uiteindelijk ingevuld door Roos van Erkel. Herlaar heeft zichzelf een ramp bespaard door haar filmdebuut nog even uit te stellen. De casting van de palingzanger is bovendien nog het kleinste euvel waarmee Het Bombardement te kampen heeft. En dat zegt wel wat.

De castingperikelen leverden De Jongs romantische oorlogsdrama in ieder geval flink wat publiciteit op. Met als bijkomend effect dat hierdoor de verwachting hooggespannen waren. De Jong en zijn medescenarist Paul Ruven hebben het script geschreven door er de Titanic-mal op te leggen. Een oude Vincent kijkt in de openingsscène in het hedendaagse Rotjeknor terug op de woelige oorlogsjaren. In zijn jonge jaren is hij een boksende bakkersjongen die ook nog eens een duit bijverdient als piccolo in het hotel van zijn oom. Daar ontmoet hij Eva, die op het punt staat te trouwen met de arrogante Dirk. Het is al van meet af aan duidelijk dat Eva’s aanstaande echtgenoot voor geen meter deugt, wat de deur wagenwijd openzet voor een romance met een jongen van eenvoudige komaf.

De episodes die leiden tot een intense liefde, vluchtpoging en familiebezoekjes met de mooie welgestelde Eva, worden aan elkaar geregen door een voice-over van Aart Staartjes. Hij geeft de oude Vincent een stem en zijn terugblik op de oorlogsjaren worden gelardeerd met archiefbeelden. Door het historische filmmateriaal is het de bedoeling dat we ons een beeld kunnen vormen over de nijpende tijd waarin onze tortelduifjes zich het vege lijf moeten zien te redden. De pogingen van Eva om haar familie te halen en die van Jan om met zijn zieke broer Chris naar Londen te komen worden compleet overschaduwd door al het romantische gewauwel. Op momenten lijkt Het Bombardement een liefdesdrama waarbij de oorlog meer een stoorzender is dan een essentiële dramatische context.

Je blijft namelijk continu het gevoel houden dat je zit te kijken naar een Volendamse zanger en zijn middelbareschoolduits gebekte tegenspeelster die naast een verliefdheid bovenal oorlogje aan het spelen zijn. De Jong wisselt voorspelbaar romantisch gekeuvel af met actiescènes die je met gemak mist als je even met je ogen knippert. Pogingen om er nog iets poldericonisch van te maken – een walsje in een boerenschuur of een lachwekkend dansgevecht met een uit de kluiten gewassen Duitse soldaat – zijn volslagen kansloos door de twijfelachtige setting en aankleding. Het acteerwerk is nog best aardig, al bekken de dialogen niet echt lekker. Smit is geen getalenteerd acteur, maar er valt nog best iets te zeggen voor zijn naturelle voorkomen en zijn dynamiek met tegenspeelster Van Erkel.

Vincent en Eva lijken er door hun geflikflooi weinig weet van te hebben, maar de Rotterdammers en de kijker maken zich op voor het vernietigende bombardement waar dit rammelende liefdesvehikel zijn naam aan ontleent. Om ons eraan te helpen herinneren worden de dagen en later de uren voor ons afgeteld. Als de aanval zich dan eindelijk aandient is Het Bombardement de oorlogsfilm die het al die tijd al had moeten zijn. De Jong pakt uit met een aantal indrukwekkende explosies en actiemomenten die er ondanks het schamele Hollandse budget heel behoorlijk uitzien. Als het stof van de ontploffingen is gaan liggen en de finale wordt ingezet krijgen het overdreven melodrama en vals sentiment dat we even dreigden te vergeten echter weer de overhand.

Ate de Jong heeft in interviews aangegeven dat hij met zijn oorlogdrama een hommage wilde brengen aan onder meer Gone with the Wind en Titanic. De vergelijkingen met de epische klassieker van Victor Flemming uit 1939 slaan kant noch wal. Een eerbetoon aan Titanic is het evenmin, want er zijn wel erg veel plotelementen klakkeloos uit overgenomen. Het bombardement op Rotterdam op 14 mei 1940 leidde tot de overgave van Nederland en stortte zo ons land de Tweede Wereldoorlog in. De Zuid-Hollandse havenstad die bijna vanaf de grond af aan weer moest worden opgebouwd en zijn inwoners verdienen veel beter dan het hopeloos geromantiseerde beeld dat in Het Bombardement wordt geschetst.

Bekijk de Het Bombardement trailer (meer filmtrailers)

© FilmTotaal 2014 | Trailer | Filminformatie | Nieuwsoverzicht

Reacties op dit artikel (40)

19-12-2012 19:12
2 sterren maar? Had toch gehoopt op iets hogers. De trailer heeft me in ieder geval erg nieuwsgierig gemaakt dus denk dag ik hier toch wel heen ga.
19-12-2012 19:15
Tsja ik vreesde hier al voor, maar het valt me nog mee dat Jan het wel naar behoren schijnt te doen. Ik vind ook dat Ate De Jong de lat veel te hoog heeft gelegd door zijn film te gaan vergelijken met een klassieker als de Titanic.

Maar ik ga verder geen gal spuwen, dat doe ik waarschijnlijk pas als ik hem gezien heb zodra hij een keer op tv verschijnt. Want een bios bezoek of een dvd aankoop is mij dit niet waard.
19-12-2012 19:16
JamesBond schreef:
2 sterren maar? Had toch gehoopt op iets hogers. De trailer heeft me in ieder geval erg nieuwsgierig gemaakt dus denk dag ik hier toch wel heen ga.

Serieus? Hij krijgt overal slechte kritieken, alleen veronica magazine durft deze film 3 sterren en een positieve recensie te geven.
19-12-2012 19:24
Die trailer ziet eruit alsof ie zelf gebombardeerd is. Dit lijk weer een stukje belachelijke Nederlandse Cinema (met alle respect). Trouwens dat beeldformaat haha Lijkt wel een tv serie.
19-12-2012 19:25
jaime91 schreef:
Serieus? Hij krijgt overal slechte kritieken, alleen veronica magazine durft deze film 3 sterren en een positieve recensie te geven.


Het gaat vooral om hoe je er zelf over denkt. Als de Telegraaf en FT hem 2 sterren geven maakt mij dat geen bal uit, de film heeft mijn aandacht getrokken en mijn interesse in WOII moedigt mij nog meer aan om hier naartoe te gaan. Hoe slecht de kritieken ook zijn.
19-12-2012 19:28
JamesBond schreef:
Het gaat vooral om hoe je er zelf over denkt. Als de Telegraaf en FT hem 2 sterren geven maakt mij dat geen bal uit, de film heeft mijn aandacht getrokken en mijn interesse in WOII moedigt mij nog meer aan om hier naartoe te gaan. Hoe slecht de kritieken ook zijn.


Het toont de Tweede Wereldoorlog in een manier dat het leek op een Romeo en Juliet verhaal, maar inplaatst daarvan er alleen maar chaos en anarchie overbleef en duizenden doden. Dit had nooit verfilmd moeten worden, omdat we het budget niet ervoor hebben om het er geloofwaardig genoeg uit te laten zien. En Jan Smit is geen acteur, maar de regisseur heeft hem alleen genomen voor het succes en omdat het kreng uitkomt rond Kerst.

Steven Seagal zou nog een succes hebben op Kerst, het is de drukste bezochte bioscoop dag van het jaar !
19-12-2012 19:34
Jonathancrane schreef:
Het toont de Tweede Wereldoorlog in een manier dat het leek op een Romeo en Juliet verhaal, maar inplaatst daarvan er alleen maar chaos en anarchie overbleef en duizenden doden. Dit had nooit verfilmd moeten worden, omdat we het budget niet ervoor hebben om het er geloofwaardig genoeg uit te laten zien. En Jan Smit is geen acteur, maar de regisseur heeft hem alleen genomen voor het succes en omdat het kreng uitkomt rond Kerst.

Steven Seagal zou nog een succes hebben op Kerst, het is de drukste bezochte bioscoop dag van het jaar !


En wat zou dat? Het lijkt MIJ een goede film, en het interesseert me niet hoe het in beeld is gebracht..

En Jan Smit lijkt me best te pruimen als acteur, in tegenstelling tot Seagal, wat een walgelijke acteur is dat!
19-12-2012 19:41
JamesBond schreef:
En wat zou dat? Het lijkt MIJ een goede film, en het interesseert me niet hoe het in beeld is gebracht..

En Jan Smit lijkt me best te pruimen als acteur, in tegenstelling tot Seagal, wat een walgelijke acteur is dat!


Nou, het is vooral respectloos tegenover de mensen die het hebben meegemaakt, dus dat is [Wat zou dat ?].
19-12-2012 19:44
JamesBond schreef:
En wat zou dat? Het lijkt MIJ een goede film, en het interesseert me niet hoe het in beeld is gebracht..

En Jan Smit lijkt me best te pruimen als acteur, in tegenstelling tot Seagal, wat een walgelijke acteur is dat!

Je hebt volkomen gelijk dat je je niet al te veel van recensies moet aantrekken, maar ik moet toegeven dat dat mij wel enigszins beïnvloed als ik niet overtuigd ben van trailers bijvoorbeeld.

En bij deze film is dat het geval. Maar het is idd beter om zonder vooroordelen en helemaal blanco een film in te gaan zodat je volledig je eigen oordeel kunt vormen. En dat ga ik ook nog wel doen, zodra hij op tv verschijnt. Maar een bios bezoek gaat dit niet worden.

En JonathanCrane ik ben het helemaal met je eens. Wij kunnen gewoon niet wat ze in Hollywood wel kunnen. Als ze het principe van een Romeo en Julia verhaal in de 2de wereldoorlog in een Hollywood film gebruikt hadden dan had dit misschien wel nog iets kunnen worden. Maar op de een of andere manier ziet het er hier gewoon corny en wannabe hollywood achtig uit. Wij kunnen hier gewoon geen Titanic achtige film maken en dat moeten we ook niet proberen.
19-12-2012 19:50
Jonathancrane schreef:
Nou, het is vooral respectloos tegenover de mensen die het hebben meegemaakt, dus dat is [Wat zou dat ?].


Ik zei "Wat zou dat" over dat R&J gedeelte van je. Maar het is natuurlijk vreselijk wat er gebeurt is die dag. Maar mogen mensen niet eens proberen om een geloofwaardige verfilming te maken? Als dat niet zou mogen zouden er weinig oorlogsfilms overblijven die echt realistisch zijn.

Wat mij betreft maakt het niet uit of de film flopt, het gaat mij erom of ik het een goede film vind, geloofwaardig of niet (en natuurlijk is het vreselijk wat er gebeurt is die dag)
19-12-2012 19:54
jaime91 schreef:
Je hebt volkomen gelijk dat je je niet al te veel van recensies moet aantrekken, maar ik moet toegeven dat dat mij wel enigszins beïnvloed als ik niet overtuigd ben van trailers bijvoorbeeld.

En bij deze film is dat het geval. Maar het is idd beter om zonder vooroordelen en helemaal blanco een film in te gaan zodat je volledig je eigen oordeel kunt vormen. En dat ga ik ook nog wel doen, zodra hij op tv verschijnt. Maar een bios bezoek gaat dit niet worden.

En JonathanCrane ik ben het helemaal met je eens. Wij kunnen gewoon niet wat ze in Hollywood wel kunnen. Als ze het principe van een Romeo en Julia verhaal in de 2de wereldoorlog in een Hollywood film gebruikt hadden dan had dit misschien wel nog iets kunnen worden. Maar op de een of andere manier ziet het er hier gewoon corny en wannabe hollywood achtig uit. Wij kunnen hier gewoon geen Titanic achtige film maken en dat moeten we ook niet proberen.


Het is misschien wel zo dat NL geen budget heeft om internationale kaskrakers of geloofwaardige oorlogsfilms te maken. Maar als je zo tegen elke Nederlandse film aankijkt blijft er ook weinig over.

Maar ik vind wel dat ze een poging mogen doen tot, of de film een flop is of niet..
19-12-2012 19:55
JamesBond schreef:
Ik zei "Wat zou dat" over dat R&J gedeelte van je. Maar het is natuurlijk vreselijk wat er gebeurt is die dag. Maar mogen mensen niet eens proberen om een geloofwaardige verfilming te maken? Als dat niet zou mogen zouden er weinig oorlogsfilms overblijven die echt realistisch zijn.

Wat mij betreft maakt het niet uit of de film flopt, het gaat mij erom of ik het een goede film vind, geloofwaardig of niet (en natuurlijk is het vreselijk wat er gebeurt is die dag)


We hebben toch Zwartboek kunnen maken en die is geliefd over de hele wereld heen, en die werd ook gemaakt met een piepklein bedrag. Het gaat om de manier hoe ze aan het werk gaan met het project, en Ate De Jong, Jan Smit en Paul Ruven zijn nou niet de eerste namen die ik ervoor bedenk.

Ben Sombogaart had dit moeten maken, maar dit moest zo nodig een geslaagde politieke kinderfilm maken met de cast van die Carry Slee films
19-12-2012 19:57
JamesBond schreef:
Het is misschien wel zo dat NL geen budget heeft om internationale kaskrakers of geloofwaardige oorlogsfilms te maken. Maar als je zo tegen elke Nederlandse film aankijkt blijft er ook weinig over.

Maar ik vind wel dat ze een poging mogen doen tot, of de film een flop is of niet..

Van mij mogen ze dat ook zeker proberen, alleen is ze dat tot op heden nog steeds niet gelukt en ik betwijfel of ze dat ooit gaat lukken in ons kleine kikker landje. Maar verder heb ik ook niets tegen NL films hoor, ze moeten zich alleen niet met grote Hollywood producties gaan vergelijken that's all.
19-12-2012 19:59
Jonathancrane schreef:
We hebben toch Zwartboek kunnen maken en die is geliefd over de hele wereld heen, en die werd ook gemaakt met een piepklein bedrag. Het gaat om de manier hoe ze aan het werk gaan met het project, en Ate De Jong, Jan Smit en Paul Ruven zijn nou niet de eerste namen die ik ervoor bedenk.

Ben Sombogaart had dit moeten maken, maar dit moest zo nodig een geslaagde politieke kinderfilm maken met de cast van die Carry Slee films


Daar heb je een punt, het gaat om hoe je met het budget omgaat. En misschien hebben ze er daar bij deze film niet goed over nagedacht. Maar dat neemt nog steeds niet weg dat mij de film goed lijkt, geloofwaardig of niet..
19-12-2012 20:01
jaime91 schreef:
Van mij mogen ze dat ook zeker proberen, alleen is ze dat tot op heden nog steeds niet gelukt en ik betwijfel of ze dat ooit gaat lukken in ons kleine kikker landje. Maar verder heb ik ook niets tegen NL films hoor, ze moeten zich alleen niet met grote Hollywood producties gaan vergelijken that's all.


Dat klopt NL moet zich niet met Hollywood gaan vergelijken. NL moet tevreden kunnen zijn met het werk dat het levert op film, televisie en muziek gebied. Anders wordt het alleen maar kopiëren en daar wordt niemand vrolijk van..
19-12-2012 20:02
jaime91 schreef:
Van mij mogen ze dat ook zeker proberen, alleen is ze dat tot op heden nog steeds niet gelukt en ik betwijfel of ze dat ooit gaat lukken in ons kleine kikker landje. Maar verder heb ik ook niets tegen NL films hoor, ze moeten zich alleen niet met grote Hollywood producties gaan vergelijken that's all.


Kijk maar na alle tv-series. Ze hebben Everybody Loves Raymond en Golden Girls als geremaked, en nu komen Nurse Jackie en Roseanne er nog aan.

Maargoed, ik ga liever na Jack Reacher om dit jaar af te sluiten, en dan ga ik gezellig mijn top 20 lijstjes maken.
19-12-2012 20:06
Jonathancrane schreef:
Kijk maar na alle tv-series. Ze hebben Everybody Loves Raymond en Golden Girls als geremaked, en nu komen Nurse Jackie en Roseanne er nog aan.

Maargoed, ik ga liever na Jack Reacher om dit jaar af te sluiten, en dan ga ik gezellig mijn top 20 lijstjes maken.


Vraag me ook af hoe die film het gaat doen, totnutoe ziet het er in elk geval goed uit!
19-12-2012 20:20
JamesBond schreef:
Dat klopt NL moet zich niet met Hollywood gaan vergelijken. NL moet tevreden kunnen zijn met het werk dat het levert op film, televisie en muziek gebied. Anders wordt het alleen maar kopiëren en daar wordt niemand vrolijk van..


Maar waarom moet je dan iets maken waar je budget voor nodig hebt? In Vlaanderen is het budget ook beperkt, maar daar heb je nu The Broken Circle Breakdown en op tv Quiz Me Quick en dat zijn topprojecten.
19-12-2012 20:56
JamesBond schreef:
En wat zou dat? Het lijkt MIJ een goede film, en het interesseert me niet hoe het in beeld is gebracht..

En Jan Smit lijkt me best te pruimen als acteur, in tegenstelling tot Seagal, wat een walgelijke acteur is dat!


Als je mooie oorlogsfilm wilt zien die je maybe nie kent kijk dan eens Miracle at ST Anna,ken je dit overslaan
19-12-2012 21:27
Twee sterren?!?!? Wat dacht je van geen één Voor dit soort cinema schaam ik me als trotste Hollander.
19-12-2012 21:42
Ik vond de trailer er al kut uitzien dus deze film ga ik zeker niet kijken.
19-12-2012 22:00
De film was bij voorbaat gedoemd te mislukken eigenlijk
19-12-2012 22:18
JamesBond schreef:
in tegenstelling tot Seagal, wat een walgelijke acteur is dat!


Don`t mess with Seagal. Vergeleken Seagal is James Bond maar een mietje
19-12-2012 22:19
Steve-O schreef:
Twee sterren?!?!? Wat dacht je van geen één Voor dit soort cinema schaam ik me als trotste Hollander.


En ik als Nederlander maar 0 sterren is ook wel weer te overdreven.
19-12-2012 22:30
Heb zelf wat Rotterdams door mijn bloed stromen (familie komt er vandaan) en heb ook grote eer voor de gebeurtenis, ook al maak ik er af en toe wel eens een grapje over. Dit vind ik triest.. Het bombardement op Rotterdam verdient iets beters. Als ze nou De Helden Van De Willemsbrug van Wim Hornman zouden doen, zou je iets respectvollers krijgen (heb het boek niet gelezen maar het gaat tenminste wel over echte helden tijdens deze gebeurtenis)
20-12-2012 01:09
Je kon heel de film al in de trailer zien vreemd genoeg. Het enigste wat nog af te vragen is of bruidegom.
20-12-2012 07:22
Pete_027 schreef:
Don`t mess with Seagal. Vergeleken Seagal is James Bond maar een mietje


Don't mess with Bond!
20-12-2012 07:24
Jonathancrane schreef:
Kijk maar na alle tv-series. Ze hebben Everybody Loves Raymond en Golden Girls als geremaked, en nu komen Nurse Jackie en Roseanne er nog aan.

Maargoed, ik ga liever na Jack Reacher om dit jaar af te sluiten, en dan ga ik gezellig mijn top 20 lijstjes maken.

Ja dat is ook zoiets, hoezo moeten wij dat nou weer 1 op 1 gaan kopieeren terwijl al die Amerikaanse series ook bij ons bekend zijn, en hier zelfs uitgezonden werden?

Dat is gewoon creatieve armoede, en het werkt ook niet als je Amerikaanse concepten gaat vernederlandsen. We moeten gewoon ons eigen ding doen en niet gaan na-apen of iets proberen te kopiëren wat we toch niet kunnen behalen omdat we niet zo groot zijn.
20-12-2012 08:53
Tja.. de film lijkt me ook helemaal niets. Wordt er eindelijk een film gemaakt over het bombardement, maken ze er een liefdes verhaaltje van. Dat vond ik ook al erg jammer bij De Storm.

Om het nog iets erger te maken geven ze een Volendammer de hoofdrol en is er volgens mij niemand die met een Rotterdams accent praat. Erg jammer.

Ik ga er wel naar toe zaterdag, puur zodat ik een eerlijke mening kan vormen over de film, maar ik verwacht er niet te veel van.
20-12-2012 08:59
Steve-O schreef:
Twee sterren?!?!? Wat dacht je van geen één Voor dit soort cinema schaam ik me als trotste Hollander.


Voor iemand die zo trots is op Nederland, mag je toch wel wat doen aan je spelling hoor.

Hoe deze film is, kan ik zelf nog niet vertellen. Dat er wel meer plekken zijn waar de film wel op een positieve recensie kan rekenen heb ik inmiddels wel gezien.

Weet je, dat het allemaal heel erg is geweest vroeger, dat weten we allemaal inmiddels wel. Of de film goed is, zou niet alleen moeten afhangen van hoe realistisch de film is, maar ook van hoe je "vermaakt" wordt. Films worden 9 van de 10 keer toch wel behoorlijk geromantiseerd en de waarheid wordt slechts zelden verfilmd. Dan maken ze er wel een documentaire van.

Of ik de film ga zien weet ik persoonlijk nog niet. Maar Nederlandse films kunnen wel degelijk prima zijn, dus alleen daarop een film afschrijven doe ik zeer zeker niet.
20-12-2012 09:08
als die een keer op tv komt ga ik hem wel zien.
20-12-2012 11:59
JamesBond schreef:
Don't mess with Bond!


Who
20-12-2012 12:10
Pete_027 schreef:
Who

20-12-2012 14:39
Dit had ik al zien aankon toen bekend werd dat deze film gemaakt ging worden. En misschien levert dit toch behoorlijk wat op, omdat meneer Smit erin zit en de grootste fans willen er maar wat graag heen. Dus krijg je precies het wit licht-verhaal.
21-12-2012 09:37
Het is al enige tijd geleden dat ik helemaal in de Fall Gelb materie heb gezeten. Maar als ik het goed heb onthouden heeft het bombardement van Rotterdam plaats gevonden nadat we ons hadden overgegeven. Het dreigement van het bombardement heeft voor de overgave gezorgd, niet het eigenlijke bombardement zelf. De vliegtuigen waren echter al onderweg en werden door de Duitse opperbevelhebbers niet teruggetrokken.
21-12-2012 11:45
McRegt schreef:
Het is al enige tijd geleden dat ik helemaal in de Fall Gelb materie heb gezeten. Maar als ik het goed heb onthouden heeft het bombardement van Rotterdam plaats gevonden nadat we ons hadden overgegeven. Het dreigement van het bombardement heeft voor de overgave gezorgd, niet het eigenlijke bombardement zelf. De vliegtuigen waren echter al onderweg en werden door de Duitse opperbevelhebbers niet teruggetrokken.


een 10 met een griffel.
21-12-2012 13:09
van b-film.nl

Is Het Bombardement echt puin?

B-film.nl heeft de titel nog niet gezien, maar het lijkt er op dat Nederland er een nieuwe b-film bij heeft: Het Bombardement. Op het informatieve Popcornmeter.nl scoort de film een dag na het uitkomen in de bioscoop 9%. En als je 100% kan halen, betekent dat een rapportcijfer van minder dan een één. Voor een grote vaderlandse productie als Het Bombardement hebben we het nog nooit zo zout gegeten. Van de – op 20-12 15.00 –elf verschenen recensies weet alleen De Telegraaf er iets positiefs over te vertellen. De rest van de recensenten maakt – sorry – puin van Het Bombardement. Enkele verhalen over de film zijn opmerkelijk te noemen. Zo refereren vele schrijvers aan het voor hun ondenkbare feit dat een levende ziel, in dit geval regisseur Ate de Jong, volkszanger Jan Smit helemaal niet kende. Kijken we dan toch niet allemaal naar De Zomer Voorbij?!

Mark Moorman van Het Parool schrijft doodleuk dat het mislukken van de film niet aan hoofdrolspeler Jan Smit ligt, om een zin later te melden dat Smit beslist niet kan acteren. Verderop in zijn stuk lijkt Moorman het op de man te spelen: “Die [scenarioschrijver Paul] Ruven is een eigenaardige figuur, die boekjes schrijft over de geheimen van Hollywood, maar zelf wanproducten als Me and Mr. Jones on Natalee-Island voortbrengt”. Ruven is echter toch ook de ontdekker van Carre-ster Ellen ten Damme en regisseur van Kalfwinnaars De Tranen van Maria Machita en het hilarische En Route. Speelt er tussen Moorman en Ruven iets anders..? Als je wellicht controversieel bent, betekent dat nog niet dat je geen goed product kan opleveren.

Het negatieve gedoe rond het Bombardement trickert. Al was dat alleen al omdat Moorman maar ook zijn Trouw-collega Belinda van de Graaf refereren aan Titanic. Er zijn mindere vergelijkingen denkbaar. Titanic is een van de best bezochte films aller tijden. Dat moeten we met onze eigen ogen bezien; b-film.nl snelt naar de bioscoop. Wordt vervolgd. En als het oordeel daar is, solliciteren we gelijk bij de Popcornmeter om opgenomen te worden in hun lijstjes!

JdW
27-12-2012 04:02
Titanic is niet de goede vergelijking, Pearl Harbor wel
30-12-2012 19:10
Ik zag al een de poster dat Jantje geen acteertalent is. Maar omdat de Nederlandse showbizz 1 incestueuze kliek is zullen we hem vast vaker in een film, betaald met onze poen, gaan zien.
06-01-2013 15:30
Damn wat was deze film slecht zeg. Het enige positieve waren de special effects, maar verder was eigenlijk alles slecht. Belachelijk slecht verhaal, slecht acteerwerk en ontzettend veel slordige fouten. Ik heb er spijt van dat ik met mijn bezoek weer iets heb bijgedragen aan het bezoekersaantal. Dalijk denken ze nog dat de film een succes is..

Laatste Filmnieuws