Life of Pi

Geplaatst door Fabian Melchers op 19-12-2012 18:59 - Bron: FilmTotaal

Regie: Ang Lee | Cast: Suraj Sharma (Pi Patel), Irrfan Khan (volwassen Pi Patel), Adil Hussain (Santosh Patel), Tabu (Gita Patel), e.a. | Speelduur: 127 minuten | Jaar: 2012

Al op jonge leeftijd raakt de intelligente Pi gegrepen door de verschillende wereldreligies. Hij is er zo door gefascineerd dat hij er niet één kiest, maar in meerdere wil geloven. Zijn vader probeert hem te corrigeren: “Alles tegelijkertijd geloven is hetzelfde als helemaal niet geloven. Je moet een keuze maken.” Maar de jongen laat zich er niet door van zijn stuk brengen. Het leven en de betekenis ervan is wat je er zelf van wil maken, luidt de boodschap die door het intrigerende en oogstrelend mooie Life of Pi heen loopt.

De familie van Pi beheert een dierentuin in India, maar daar moet verandering in komen, vindt de vader. Ze gaan het geluk opzoeken in Canada, dus stappen ze op de boot, samen met alle beesten. Maar onderweg slaat het noodlot toe als het schip door een zware storm tot zinken wordt gebracht (wervelend gefilmde scène). Ternauwernood weet Pi in een reddingsboot te ontsnappen, waar hij vanaf dan stuurloos in ronddobbert op de oceaan. De enige overlevenden van de ramp zitten met hem in de sloep: een hyena, een orang-oetang, een zebra en een Bengaalse tijger. Zoals te verwachten maken de dieren elkaar binnen een mum van tijd af, waardoor Pi uiteindelijk alleen met de tijger overblijft. En die begint steeds hongeriger te worden.

Het zou zonde zijn om te beschrijven wat er verder allemaal gebeurt in deze verfilming van het veelgelezen gelijknamige boek uit 2001. Toch is het lastig om zonder te veel weg te geven goed onder woorden te brengen wat Life of Pi met de kijker doet. In de eerste plaats is het vooral een visuele belevenis. Regisseur Ang Lee, bekend van films als Crouching Tiger, Hidden Dragon en Brokeback Mountain, vulde zijn eerdere films ook al met fraaie plaatjes, maar zijn nieuwste werk spant duidelijk de kroon. Prachtige taferelen komen in beeld. Zo imponerend dat het af en toe op de surrealistische schilderkunst van Salvador Dalí lijkt. En dat alles met een uitstekend gebruik van de 3D-techniek, waarbij Lee meerdere malen speelt met verschuivende dieptes. Alleen al om je te vergapen aan al die pracht is een bezoek aan de bioscoop de moeite waard.

Maar Life of Pi is meer dan dat. Tegen het einde wordt de kijker uitgenodigd om alles wat zich heeft afgespeeld weer terug naar voren te halen. En hoewel er dan net iets te veel op een bepaalde gedachte wordt aangestuurd, kan deze film toch op verschillende manieren beleefd worden. Het is - zeker voor een deel - wat je er zelf van maakt, zoals ook al vroeg aan de hoofdpersoon wordt uitgelegd. Onder de oppervlakte schuilen roerende thema’s en metaforen, de een subtieler dan de ander. Er wordt veel helder gemaakt binnen de film, maar na afloop is er nog genoeg voor de kijker om zelf uit te pluizen. Een goed teken: Life of Pi kun je moeiteloos een tweede keer kijken zonder je te vervelen.

Bekijk de Life of Pi trailer (meer filmtrailers)

© FilmTotaal 2014 | Trailer | Filminformatie | Nieuwsoverzicht

Reacties op dit artikel (27)

19-12-2012 19:02
Heb gehoord dat de religieuze ondertoon van deze film er moddervet opligt. Een reden om voor mij al af te haken om het in de bios te gaan zien.
19-12-2012 19:13
Toch verwacht ik hier niet bijster veel van. De trailer vond ik niet erg interessant in elk geval..
19-12-2012 20:12
Ben zeer benieuwd. Vorige week de trailer gezien bij The Hobbit en dat bevestigde nog maar eens dat de 3D echt top is.
19-12-2012 20:20
Heel veel goede dingen over gehoord. Toch maar eens zien.
19-12-2012 20:22
Film interesseerde me nie echt...
En er sta wel zware SPOILER in ;S
19-12-2012 21:01
Een paar uur geleden gezien. Ga dit gewoon zien, 3D is echt subliem!
Een verhaal dat je ook aan het denken zet. Ik ben niet gelovig maar ik heb ook van het verhaal kunnen genieten. Geef het dus zeker een kans.
19-12-2012 21:14
Banned schreef:

i dont care, zolang het maar een goede film is, ik zal hem dus zeker kijken!
19-12-2012 21:26
MrMister schreef:

Ja maar dat aspect kan ervoor zorgen dat ik het geen goeie film ga vinden.
19-12-2012 21:26
Banned schreef:

Maar welke religieuze ondertoon dan?
19-12-2012 21:32
Steve-O schreef:
Maar welke religieuze ondertoon dan?

Stukje uit recensie cinenews.be

"Dan het slechte nieuws: het scenario stelt het geduld van de niet-religieuze kijker verschrikkelijk op de proef. Aanvankelijk weet het verhaal - over een Indische jongeman die na een verschrikkelijke scheepsramp samen met een bloeddorstige tijger in een reddingssloep belandt - nog enigszins te bekoren. Veel heeft te maken met het charisma van debuterend hoofdacteur Shuraj Sharma. Maar naar het einde toe worden de uitbarstingen van de protagonist richting God werkelijk zenuwtergend."
19-12-2012 21:39
Het gaat inderdaad over het geloof maar het betekent daarvoor niet dat een niet-gelovige niet van het verhaal kan genieten. Ik vind vooral de 2 kijken op het verhaal goed gevonden. Het ene is gemakkelijker te geloven dan het ander (net zoals god) maar in beiden gebeurd feitelijk hetzelfde. Soms moet je geloven in dingen die je niet hebt gezien. Geloven in iets (moet niet een godsdienst zijn) is belangrijk. Pi gaat in deze film opzoek naar in wat hij geloofd. Een film waar je achteraf nog eens over kunt denken. Het is inderdaad geen actie film en soms best wel zwaar voor mensen die gewoon willen ontspannen (en niet hun hoofd breken over zulke zaken). Gelukkig compenseren de mooie beelden en het 3D.
19-12-2012 22:49
Deze kijk ik wel een keer op BR. Visueel ziet 't er wel leuk uit.
19-12-2012 22:50
De film interesseert mij niet zo omdat het lijkt alsof de CGI belangrijker is dan het verhaal, wat toch wel jammer is.. Zal 'm wel een keer kijken, maar niet op het grote scherm.
20-12-2012 00:18
Indrukwekkende film. Heel ander soort dan dat we gewend zijn. Het is jammer dat de trailer niet echt uitnodigend was om de film te gaan kijken maar is verder wel eerlijk geweest, qua sfeer. Niet dat ze je op een dwaalspoor zetten met flitsende actie. Mensen gaan liever naar de bios met het idee dat ze een actie spektakel gaan zien en waar de adrenaline hoog opgevoerd word.. Toch zouden ze dit een kans moeten geven want de film komt het best tot z'n recht op het witte doek ipv de tv. Oftewel, ik zou hem niet op DVD halen. Maar een kaartje voor dit levendige prentenboek waar je instapt is de moeite waard.
20-12-2012 01:13
Banned schreef:

Omdat ie mogelijk God of zo? Het zal toch heus niet zo extreem in ons gezicht gesmeerd worden? Besides, volgens mij zitten er genoeg mooie plaatjes in de film die zoiets wel doet wegkwijnen.

... Hoop ik
20-12-2012 02:22
Angelater schreef:

... Hoop ik

Nee...daar gaat het niet om.
20-12-2012 10:39
ThinkTwoTimes schreef:
Helemaal niks mis met eens een zware film en iets wat je aan het denken zet tussen al het hersenloze (doch ontspannende) actie-vermaak. Dus daar hoeft wat mij betreft niets voor gecompenseerd te worden

Ik hoop vanavond te gaan. Huiverig, want in mijn top 3 beste boeken ooit......
20-12-2012 11:22
Serafijn schreef:

De mooie beelden maken het geheel gewoon wat lichter.
20-12-2012 11:59
Frietgedicht schreef:
Nee...daar gaat het niet om.

Waar gaat het dan om? Meestal zie ik mensen alleen geërgerd worden door dingen als deze wanneer iets heel positief of negatief uitgebeeld wordt. In dit geval volgens mij pro religie. Het kan vervelend zijn, dat begrijp ik, maar het geeft toch niet om hem in ieder geval een kans te geven?

Ben wel benieuwd wat ze er dan precies mee bedoelen, want de meeste recensies zeggen alleen maar dat die laag er dik op ligt, maar niet precies op welke manier; het leiden van een leven, keuzes maken, gevoelens, etc.
20-12-2012 13:21
De religieuze toets versterkt net het verhaal. Geen idee waarom sommige dit een minpunt vinden? 'It's a story that'll make you believe in God.' is misschien net iets te ver gegrepen, maar het zet je zeker aan het denken, het moment dat je de bioscoopzaal uitstapt krijg je de klap van terug te zijn in de 'echte' wereld, waar de religieuze aspecten van de film zeker wat aan te danken hebben.
Ik las het boek en daar is religie nog belangrijker dan de film dus ook behalve de fantastische beelden en 3D is ook het verhaal fantastisch.
Hij is het echt waard, ook al ben je er in het begin wat sceptisch over.

Trouwens, waarom eens niet open staan voor religie? En ik ben geen gelovige.
20-12-2012 13:28
WeWereWarned schreef:

Ik heb het boek ook gelezen....vont het wel mee vallen.
20-12-2012 17:30
WeWereWarned schreef:
Ik las het boek en daar is religie nog belangrijker dan de film

Ah, ik heb net van iemand anders gehoord dat het boek helemaal niet zo 'christelijk opgevat' is - wellicht dat religie dus niet als één bepaalde religie moet worden opgevat, maar in iets als met hogere krachten. Ik ga hoe dan ook kijken.
30-12-2012 01:02
In de bios gezien maar de 3D voegt weinig toe. Verder leuke film maar had er meer van verwacht

De oudere Pi vond ik slecht, had liever geen raamvertelling gezien
31-12-2012 00:31
Ik weet niet goed wat ik met deze film moet aanvangen. Visueel echt super, qua verhaal niet 100% overtuigd. Er zit mooie symboliek in en ik kan wel leven met het religieuze aspect. Maar de climax is naar mijn mening het lange wachten niet waard.
02-01-2013 19:06
Zojuist gezien en wat mij betreft een van de meest overrated films van dit jaar. Ja de beelden zijn oogstrelend fraai, maar waarom verandert de beeldverhouding zo vaak? Zelfs 4:3 wordt niet geschuwd in een scene die daar geen enkele aanleiding toe geeft! Het acteerwerk is behoorlijk prima, maar daar tegenover staat een enorm pover verhaaltje met een religieuze ondertoon die mij (als ongelovige) totaal niet boeide.
Ik hoopte dat Life of Pi net zo'n verrassing voor mij zou worden als The Artist vorig jaar, maar in plaats daarvan heb ik twee uur naar een schilderij gekeken. Ook leuk, maar van een film verwacht ik een hoop meer.
06-01-2013 15:27
Ik vond de film wel goed. Alles ziet er prachtig uit en het verhaal is wel oké, maar het einde is echt dood saai.
09-08-2013 23:31