Veel promofoto's 'Terminator: Genisys'
We zien de hoofdpersonen, de T-800 en een vechtscène in storyboards.

Soof

Geplaatst door Yara Plasman op 11-12-2013 20:26 - Bron: FilmTotaal

Regie: Antoinette Beumer | Cast: Lies Visschedijk (Soof), Fedja van Huêt (Kasper), Dan Karaty (Jim), Anneke Blok (Hansje), Maryam Hassouni (Najat), Alex Klaasen (Harm Jan), George van Houts (Jan-Jaap) | Speelduur: 100 minuten | Jaar: 2013

Soof is getrouwd met Kasper, maar hun droomhuwelijk is nogal in een sleur geraakt. Als moeder van een puberdochter en een hyperactieve tweeling komt ze nauwelijks aan haar bedrijf toe, ook al kookt ze de sterren van de hemel. Wanneer Kasper zijn megadrukke baan vaarwel zegt, is Soof aan de beurt om te stralen. Wanneer Soof de bekende choreograaf Jim ontmoet, die als een blok voor haar en haar kookkunsten valt, komt alles ineens in een stroomversnelling. Weg sleur, maar of dat nu zo goed is voor Soofs huwelijk is nog maar de vraag.
Soof doet met haar stunteligheid, gekke trekjes, drankgebruik en rookgedrag nog het meest denken aan een Nederlandse Bridget Jones. Eigenlijk is dat ook helemaal geen toeval. Antoinette Beumer zei nadat ze Bridget Jones had gezien meteen tegen haar zus Marjolein dat ze ooit zo’n film samen zouden gaan maken. Maar dan als Bridget Jones vijftien jaar ouder is en uitgekeken raakt op haar droomhuwelijk.

Lies Visschedijk speelt met Soof misschien wel de rol van haar leven. De perfecte timing van Lies komt het geheel zeer zeker ten goede. Elke grap is raak en de stunteligheid en vreemde trekjes weet Lies aandoenlijk neer te zetten. Geen wonder dat Jim als een blok voor Soof valt. Jammer alleen dat de rol van Jim vertolkt wordt door Dan Karaty. Hoewel zijn charmante eigenschappen goed van pas komen in zijn rol, is aan alles te merken dat hij meer danser dan acteur is. De onderlinge connectie met Soof spat dan ook niet van het doek af. Het is het best begrijpelijk dat Soof zich op een nieuwe liefde stort om aan de dagelijkse sleur te ontsnappen, maar Jim en Soof zijn het niet het perfecte stel. Zo groeit de hoop dat Soof en Kasper elkaar opnieuw gaan vinden.

De typische mannenhouding van Kasper heeft Fedja tot in de perfectie weten te vangen. Compleet met bouwvakkersdecolleté is het herkenbaar grappig. Hij ziet de overstap van drukke zakenman naar huisvader als een eenvoudige omslag. Want hoe moeilijk kan het runnen van een huishouden nou zijn?! Met als hoogtepunt de scène bij de doe-het-zelfzaak, waarin eens te meer duidelijk wordt dat mannen echt van Mars komen en vrouwen van Venus.

Ook de overige bijdrages mogen er wezen. Zoals de spuugverwende Olcay Gulsen, de voor haar afkomst veel te grove Najat, de Jannen of de überspirituele oma Hansje. Dat de film heel erg voorspelbaar is, wordt door de humor ruimschoots goedgemaakt. En wie de Nederlandse film als genre met seks associeert zal al snel blij verrast worden en ook hierom kunnen lachen.

Bekijk de Soof trailer (meer filmtrailers)

© FilmTotaal 2014 | Trailer | Filminformatie | Nieuwsoverzicht