Robert Downey Jr. en Kevin Feige over 'Iron Man 4'
Voor Downey Jr. wordt het moeilijk om terug te keren naar de franchise.

The Butterfly Effect

Geplaatst door Ruben op 25-07-2004 21:49 - Bron: FilmTotaal.nl


Regie: Eric Bress & J. Mackye Gruber | Cast: Ashton Kutcher (Evan Treborn), Melora Walters (Andrea Treborn), Amy Smart (Kayleigh Miller) e.a.


De chaostheorie klopt tóch! Het simpele feit dat Ashton Kutcher een regeltje uit zijn dagboek leest, heeft tot gevolg dat het hele ruimte-tijd continuüm opengescheurd wordt – welkom in de wondere wereld van The Butterfly Effect. Op zich zou een dergelijk absurd uitgangspunt nog best een vermakelijke film kunnen opleveren, ware het niet dat de makers van deze ‘bovennatuurlijke thriller’ de materie veel te serieus nemen. Ze schuwen geen enkel middel om ons de ernst van hun boodschap – dat zelfs de kleinste beslissing ingrijpende consequenties kan hebben – door de strot te rammen; kinderporno, drugsverslaving, dierenmishandeling – het zit er allemaal in. Het gebruik van dit soort zware onderwerpen is volstrekt misplaatst in een film als deze en maakt dat The Butterfly Effect uiteindelijk onbedoeld grappiger is dan al Kutchers vorige films bij elkaar.

Op jonge leeftijd lijdt Evan Treborn aan mysterieuze black-outs. Hoewel op hersenscans niets abnormaals te zien is, is Evans moeder bang dat hij de zelfde afwijking heeft die zijn vader ook had, en waarvoor deze in een psychiatrische inrichting werd opgesloten. Een dokter raadt Evan aan dagboeken bij te houden, om zo meer structuur aan zijn leven te geven. Jaren later, wanneer hij al lang geen last meer heeft van de black-outs, ontdekt Evan de dagboeken uit zijn kinderjaren, en begint hij te lezen. Tijdens het lezen wordt hij plotseling teruggeworpen in de tijd en herbeleeft hij traumatische gebeurtenissen uit zijn jeugd die – zo blijkt – de black-outs tot gevolg hadden. De black-outs vormen een soort wormholes waar hij, aan de hand van zijn dagboeken, door heen en weer kan reizen in de tijd, om zo situaties te herbeleven die hij zich niet meer kon herinneren. Door het opnieuw beleven van deze gebeurtenissen ontdekt Evan dat hij de verschrikkelijke dingen die hij en zijn vrienden vroeger hebben meegemaakt kan veranderen en zelfs ongedaan kan maken. Door in te grijpen in deze situaties komt Evan telkens terug in een totaal veranderd heden. En elke keer als hij denkt dat hij ieders leven ten goede heeft veranderd, blijkt dat de dingen alleen maar erger zijn geworden…

Gerommel met tijd en geschiedenis en de consequenties daarvan kunnen goed werken in films; kijk maar naar Back to the Future, Lola Rennt en Groundhog Day. In The Butterfly Effect slaan de makers de plank echter behoorlijk mis. Kindermisbruik, drugsverslaving, dierenmishandeling, prostitutie, ongeneeslijke ziektes en zware handicaps worden gebruikt – misbruikt! – om het verhaal gewicht te geven. Deze ernst is totaal misplaatst in een film die het niveau van popcornamusement nauwelijks ontstijgt. Bovendien heeft deze dramatisering tot gevolg dat er op bepaalde punten een spanning ontstaat tussen de belachelijke premisse en de serieuze vorm. Het resultaat: een onbedoeld pijnlijke komedie – en dat terwijl dit Kutchers eerste ‘serieuze’ film had moeten zijn.

De makers van The Butterfly Effect zijn niet gediend van een subtiele aanpak. Zo heeft iedere confrontatie van Evan met een black-out uit het verleden de meest extreme gevolgen in het heden; werkelijk alles is op zijn kop gezet, inclusief de cinematografie. Maar dat is niet genoeg! De personages in The Butterfly Effect zijn stuk voor stuk een vergaarbak van zo’n beetje elke psychische stoornis die je je kunt bedenken. We hebben hier immers met een ‘ernstige' film te maken, en dat zullen we weten ook. Tel hier enkele zeer storende karikaturen bij op – perverse kinderverkrachters hebben consequent een borrel in de hand en gehandicapten zijn keurige mensen met een scheiding in het haar – en je weet met wat voor film je te maken hebt. Aan de andere kant mag je misschien ook geen hoogstaand drama verwachten van de mensen die alleen Final Destination 2 op hun C.V. hebben staan. The Butterfly Effect begint als een aardige thriller, langzaam opgebouwd met enkele verradelijke schrikeffecten, maar zakt in vanaf het moment dat Evan begint aan zijn tijdreizen. Wat overblijft is een onevenwichtige, lachwekkende en bij vlagen smakeloze Donnie Darko-wannabe.

Bekijk de The Butterfly Effect trailer (meer filmtrailers)

© FilmTotaal 2013 | Trailer | Filminformatie | Nieuwsoverzicht

Reacties op dit artikel (46)

26-07-2004 00:35
Je bent wel erg negatief, Ruben... en je hebt eigenlijk ook wel gelijk. Om dan nog maar niet te spreken over een paar enorme plotholes van hier tot gunder...
26-07-2004 01:18
Een recensie waarin ik me totaal niet kan vinden.
26-07-2004 01:30
rainmaker schreef:
Een recensie waarin ik me totaal niet kan vinden.

Kan je nog uitleggen waarom jij je er niet in kan vinden??
26-07-2004 01:57
gert schreef:
Kan je nog uitleggen waarom jij je er niet in kan vinden??


Omdat ik het persoonlijk gewoon een van de beste films van het jaar vind (Na Kill Bill 2 en Shrek 2). En ok... er zitten wat fouten in de film, het neemt niet weg dat de film gewoon qua verhaal goed in elkaar zit.

In de film zitten inderdaad wat gevoelige onderwerpen in. Ik denk zelf dat dit het verhaal alleen maar ten goede komt, omdat deze namelijk de zwaarste impact heeft op de hoofdpersonen.
26-07-2004 02:36
Misschien ging je de film zien met de verkeerde verwachting Ruben?
Gerommel met tijd en geschiedenis en de consequenties daarvan kunnen goed werken in films; kijk maar naar Back to the Future, Lola Rennt en Groudhog Day. -KNIP-
Deze ernst is totaal misplaatst in een film die het niveau van popcornamusement nauwelijks ontstijgt.

Het is niet zomaar een popcornflick die vergelijkbaar is met de luchtige Back to the Future en Groundhog Day. Dus aub niet ermee vergelijken omdat die films toevallig een zelfde element bevatten terwijl de films totaal anders zijn.
En bovendien ook niet bekijken als een Donnie Darko wannabe.
Gewoon niet met andere films vergelijken en dan zal je zien dat het een ontzettend interessant verhaal is dat goed is uitgevoerd met goed acteerwerk.

Ik heb trouwens de director's cut gezien. Die versie bevat andere scenes waaronder een ander einde. Het schijnt beter te zijn dan de theaterversie, dus misschien moet je die eens een kans geven Ruben.
26-07-2004 07:24
ik ben zonder verwachtingen naar de film gegaan, maar ik heb die andere films genoemd om de lezer een beetje vergelijkingsmateriaal te geven (niet dat de film lijkt op BTFT, Lola Rennt e.d., maar TBE probeert wel een soort Donnie Darko te zijn).

Opvallend is dat hij op IMDB een heel hoog cijfer krijgt, terwijl de media er weer heel negatief over waren. Er zal op deze review dan waarschijnlijk ook heel veel gezeik komen. Bij de persvoorstelling waar ik naar toe ging heb ik in elk geval hard zitten meelachen met de rest van de zaal...zo slecht. Die scene in de gevangenis...dat eind...de extreme situaties. Mijn god...wat ligt het er allemaal dik bovenop. Dikker hout konden ze niet vinden...

(Beste film van het jaar is wat mij betreft trouwens Eternal Sunshine of the Spotless Mind (review volgt later))
26-07-2004 17:09
Goed geschreven recensie weer!

Al ben ik het niet helemaal met je eens: met de sfeer, het merendeel van het acteren (zelfs Kutcher deed het toch eigenlijk best aardig? Zeker in vergelijking met zijn eerdere 'werk') en de plaatjes zit het wel snor. Inderdaad is het enige lichtpuntje scriptsgewijs het interessante uitgangspunt, en weer blijkt dat een rammelend script een film totaal onderuit kan schoppen. Toch heb ik me gedurende het grootste deel van de film (de gevangenis-scene moet gewoon snel vergeten worden) niet echt geërgerd, en zoals je al zei, het begin is goed te pruimen. Ik zou hem eerder een 6+ geven. Best de moeite waard eens te kijken als ie toevallig op een druilerige zondagmiddag op TV komt.
26-07-2004 17:31
Ik lees al enige tijd de recensies op filmtotaal.nl waaronder veel van Ruben. Ik moest me echt even registreren om commentaar op deze recensie te geven.

Ik vond deze film toch echt goed uitgewerkt en de film blijft wel degelijk serieus vind ik. Natuurlijk hebben acties in zijn verleden en grote impact, anders zou het een erg saai verhaal worden. De opbouw van de film vind ik erg goed gelukt, zeker als je de directors cut bekijkt waarin het einde veranderd is. In het alternatieve einde worden ook nog een aantal punten uit de film uitgelegd.
26-07-2004 22:45
Zoals Ruben al zo mooi omschreef is er van subtieliteit geen sprake in deze film. De enkele vleugelslag van de vlinder is hier vervangen door een enorme mokerslag. Drastische ingrepen die nog drastischere uitwerkingen hebben (hoewel ze gek genoeg alleen op Evan en z'n naasten effect lijken te hebben.) De meeste scenes zijn clichematig en enorm vet aangezet (de kijker mocht es niet begrijpen hoe ernstig de zaak is), en dat maakt ze soms nauwlijks te verteren. Op 1 punt verraste de film mij. Het einde. Ik had niet gedacht dat ze het lef hadden om met een dergelijk inconsequente afronding op de propen te komen. Maar goed, in de DC schijnen ze dat te hebben goed gemaakt. Het gegeven is dus erg intressant (en daarvoor nog wel het kijken waard) maar het is helaas niet goed en nogal lomp uitgevoerd...
30-07-2004 19:59
Ik heb zelf de film nog niet gezien, maar heb wel gehoord dat Ashton Kutcher het onverwacht goed doet. Is dat ook zo voor de mensen die hem wel gezien hebben, want ik persoonlijk heb niet zoveel met die gast. Overigens lijkt de film me wel een interresant verhaal hebben.
31-07-2004 01:19
Moviemagic schreef:
Ik heb zelf de film nog niet gezien, maar heb wel gehoord dat Ashton Kutcher het onverwacht goed doet. Is dat ook zo voor de mensen die hem wel gezien hebben, want ik persoonlijk heb niet zoveel met die gast. Overigens lijkt de film me wel een interresant verhaal hebben.
Kutcher... die doet het wel redelijk. Alleen het verhaal wordt zeer slecht verteld...
01-08-2004 23:06
Slechte recensie, een recensie moet naar mijn mening meer objectief zijn.

Ik vond het een goede film en erg goed geacteerd, ook door de jonge acteurs.
Het terug gaan in de tijd is erg versimpeld maar dat maakt eigenlijk niet uit, want daardoor wordt de film niet ingewikkeld, het is gewoon lekker simpel gehouden en men kan daardoor relax geboeid blijven.

Een aanrader...
02-08-2004 00:30
PrincePersia schreef:
Slechte recensie, een recensie moet naar mijn mening meer objectief zijn.


En daar gaan we weer...
02-08-2004 00:34
PrincePersia schreef:
Slechte recensie, een recensie moet naar mijn mening meer objectief zijn.
Daar gaan we weer, zullen we deze keer het hier bij laten en niet er op reageren! Zoek recensie maar effe op in een woordenboek! Wacht 's:
De Dikke Van Dale schreef:
re·cen·sie (de ~ (v.), ~s)
1 kritische beschouwing van een werk van kunst of wetenschap in een krant of tijdschrift => bespreking

Kritisch is subjectief, is een mening, volgens iemand, etc...

Dus!
02-08-2004 07:23
PrincePersia schreef:
Slechte recensie, een recensie moet naar mijn mening meer objectief zijn.
*wow...deja vu!*

maar sorry. Je hebt natuurlijk helemaal gelijk. Laat de volgende keer, voordat ik een recensie schrijf, even weten wat je van de film vindt. Dan pas ik de recensie daar op aan, zodat ie wel objectief is.
02-08-2004 12:31
ruben schreef:
*wow...deja vu!*

maar sorry. Je hebt natuurlijk helemaal gelijk. Laat de volgende keer, voordat ik een recensie schrijf, even weten wat je van de film vindt. Dan pas ik de recensie daar op aan, zodat ie wel objectief is.
En deze reactie geeft mij ook weer een deja vu... Zou dit nu altijd gebeuren, deze 'discussies', na jouw recensies, Ruben? If so, sterkte...
02-08-2004 12:36
wacht maar tot mijn column

(als die ooit nog komt)
02-08-2004 12:46
ruben schreef:
(als die ooit nog komt)

02-08-2004 12:57
ruben schreef:
wacht maar tot mijn column

(als die ooit nog komt)
I hope so...
03-08-2004 21:56
ik was helemaal lyrisch over deze film. nu door deze recencie gelezen te hebben, is t idd allemaal erg dik aangezet, vooral de gevangenis ja. maar dat hoort vind ik een beetje thuis in deze film.

dat alles een verschrikkelijk effect heeft op de toekomst dat is toch de theorie van de butterfly effect (chaos theory)

verder is t aan t begin echt een paar schrikken, vage karakters vooral die broer van amy smart. later is t lachen met die kamergenoot van ashton.

vond t goed geacteerd, en is weer wat anders dan de doorsnee film. een dikke 7

04-08-2004 00:14
Ageell schreef:

Dat is inderdaad de theater versie. In de DC...
04-08-2004 08:54
Rooster schreef:
Dat is inderdaad de theater versie. In de DC...
bewust???
04-08-2004 09:12
astraal bewust
04-08-2004 13:07
ik vind de film best wel goed, hij kijkt lekker weg (al kan ik me de kritiek van ruben ook wel voorstellen, het hangt er denk ik vooral vanaf in welke stemming je de film ziet)

De filosofie ervan slaat alleen nergens op.. natuurlijk, elke gebeurtenis nu kan grote gevolgen hebben voor de toekomst. En kan elke verandering in het verleden grote gevolgen hebben voor het heden. Maar de kans dat het gevolg POSITIEF is, is toch precies zo groot als dat het negatief uitpakt?

In de film (en vooral de DC) lijkt het wel alsof er een god is die de mensheid straft voor het rommelen met het verleden.
06-08-2004 18:21
Heb de film nu zelf ook gezien. Kon mij dus absoluut niet boeien. Goed acteren. Maar het tijdreisverhaal klopt eenvoudig niet. Verder te zwaar drama naar mijn smaak.
09-08-2004 18:31
Vette film! Goed verhaal, goed geacteerd door Ashton Kutcher, wist niet dat ie ook serieuze rollen kon spelen, ik had geen last van teveel drama of plotholes, zeker een aanrader
10-08-2004 09:30
Bolo schreef:
astraal bewust

wat heb jij toch met astraal bewustzijn Bolo?

on topic: puike recensie. Een recensie hoeft inderdaad niet objectief te zijn. sterker nog hoe kun je in hemelsnaam een 'objectieve recensie' schrijven?!. Zodra je naar een film kijkt is de manier waarop je alles interpreteert al subjectief, laat staan wanneer je achteraf een ander op papier zet.
10-08-2004 16:56
ruben schreef:
wacht maar tot mijn column

(als die ooit nog komt)
Ah, dus mijn ideetje was toch opgepikt.
11-08-2004 03:21
Ik heb deze film vandaag gezien en ik ben het gedeeltelijk met je eens: het is geen bijster goede film. Maar de reden waarom verschilt bij ons. Jouw grootste probleem met deze film lijkt de ernst te zijn. Dat ben ik niet met je eens. Als Evan niet met ernstige zaken te maken zou krijgen, waarom zou hij dan uberhaupt proberen om alles te veranderen?

Mijn grootste probleem is dat de film eenvoudigweg niet klopt: de chaos theorie leert ons dat de kleinste gebeurtenis de grootste gevolgen kan hebben (correct me if I'm wrong). Waarom kan Evan dan zich herinneren wat er gebeurde voordat hij die gebeurtenis veranderde? Zou hij niet al zijn herinneringen aan dat parallelle universum kwijt moeten zijn (immers, dat parallelle universum bestaat niet meer)? Wat mij betreft een enorme plothole.

Los daarvan heb ik me toch aardig vermaakt met deze film. Het eerste half uur (voordat Evan zaken begint te veranderen) vond ik zelfs erg goed, daarna wordt het toch minder. Al met al geef ik deze film toch een 6.
13-08-2004 02:04
Vind het wel een leuke film,
Had gehoord dat hij op memento leek maar ik vond hem echt het verre van dat
Na een keer kijken wist ik alles al, juist het feit dat je memento meerder keren moest kijken om alles te snappen vond ik zo leuk.

De film houd me meer bezig als kill bill, maar het past toch niet tussen mijn top films, beetje jammer aangezien ik er wel veel van had verwacht.

Als iemand nog een doordenk film als memento weet, laat me het weten!
13-08-2004 10:27
Summy schreef:
Als iemand nog een doordenk film als memento weet, laat me het weten!

Eternal Sunshine of the Spotless Mind
14-08-2004 11:19
Te geweldige film!!! Heel mooi om te zien hoe alles anders kan aflopen als je één klein detail in je hele leven veranderd.. Opzich wel jamemr dat .. goed acteerwerk van ashton kutcher!! Had niet gedacht dat hij zulke rollen kon spelen....Alles bij elkaar... ik denk een 7,5
16-08-2004 16:56
Ik heb de recensie niet gelezen maar had deze film gezien omdat Spiderman 2 op dat moment niet draaide in de desbetreffende bioscoop.

Ik vond het een spannende film met vooral veel schrikeffecten in de eerste helft. Tuurlijk ben ik het ermee eens dat alles er wat dik op ligt, maar op die manier maak je wel het spannendste verhaal.

Ik bedoel.. tijdreizen (in ieder geval zoals in deze film, volgens einstein kan het namelijk wel) kan toch ook niet.. dat is gewoon het verhaal en die is best goed uitgewerkt. Daarnaast nam ik deze film nog een tijdje mee in m'n gedachten na het verlaten van de bios en dat vind ik een pre

Goed vermaak:
27-08-2004 14:16
Totaal mee oneens.

Ik ben meer van mening dat je een soort "popcorn" kijk hebt op films.

Ik vond de paradoxale aard van de film juist erg leuk en het geeft stof tot nadenken.

Ik zie er een alternatieve tijdlijn in die doodloopt en terugklapt naar het moment van geboorte. En wie weet, hebben die andere babies ook wel allemaal zelfmoord gepleegd omdat ze allemaal hetzelfde hebben meegemaakt. Ook vraag ik me af, veroorzaken de blackouts de mogelijkheid tot tijdreizen, of gebeuren de blackouts DOOR het tijdreizen?

Tevens vind ik, dat de maker goed bedacht heeft dat het butterfly effect veel groter is door op van die beslissingsmomenten de dingen te veranderen.

Ik vond het een heerlijke film en snap je kritiek echt niet.
29-08-2004 15:22
ik kan me helemaal niet vinden in deze recensie, heb em gezien en ik vind hem super. tis natuurlijjk smaken verschillen.
De 1 kijkt natuurlijk liever films met leslie nielssen waar ik absoluut weer niet overkan en dan helemaal zou afkraken.

voor mij is deze film een absolute topper (Y)
21-09-2004 17:01
jeetje wat een ontzettend jammere K*T recensie zeg,

de film was super!
08-10-2004 23:08
Hai,

Ik kan me wel vinden in een deel van je kritiek, er worden hele dikke planken gezaagd en er zitten heel veel (plottholes) paradoxen in. Maar het zijn voor mij juist deze paradoxen, die er voor zorgen dat deze film langer beklijft. Kijk het einde (theaterversie) is een aanfluiting. Beter was geweest om te eindigen op een gesloten afdeling van een psychiatrische ziekenhuis waar hij als een psychotsiche kasplant met een (let op) functionele meervoudige persoonlijkstoornis, veroorzaakt door een PTSS die op haar beurt weer opgeroepen is door zijn freeze reactie tijdens de diverse traumatische momenten in de kamer naast die van zijn vader had gelegen. Beide opgesloten in hun eigen dwangmerrie. Maar ja dan ga je zo lullig de bioskoop uit.
11-10-2004 22:26
hebasa schreef:
Hai,

Ik kan me wel vinden in een deel van je kritiek, er worden hele dikke planken gezaagd en er zitten heel veel (plottholes) paradoxen in. Maar het zijn voor mij juist deze paradoxen, die er voor zorgen dat deze film langer beklijft. Kijk het einde (theaterversie) is een aanfluiting. Beter was geweest om te eindigen op een gesloten afdeling van een psychiatrische ziekenhuis waar hij als een psychotsiche kasplant met een (let op) functionele meervoudige persoonlijkstoornis, veroorzaakt door een PTSS die op haar beurt weer opgeroepen is door zijn freeze reactie tijdens de diverse traumatische momenten in de kamer naast die van zijn vader had gelegen. Beide opgesloten in hun eigen dwangmerrie. Maar ja dan ga je zo lullig de bioskoop uit.

dat zat ik nou dus ook te denken.
Op dat moment dat ie in de inrichting wakker wordt en er geen dagboeken bleken te zijn.
Wat mij betreft hadden ze daar de film mogen afronden. Hadden ze meteen een goed excuus gehad voor de enorme en foute plotholes.

Owh en bovendien, de kans dat zoveel dingen fout gaan en er zoveel gruwelijkheden zijn lijkt me vrijwel nihiel. Zoals ruben al zei laten ze werkelijk niets liggen om een schokeffect te creëren

Dat gezegd kijkt de film wel lekker weg en had ik pas naderhand door hoe ongelovelijk ik was genaaid door het script.
Ik heb alles voor zoete koek geslikt tijdens het kijken en dat vind ik opzich wel een complimentje waard...
Heb er in ieder geval wel van genoten en daarom verdient hij in het rijtje van popcorn-vermaak zeker een hoog plaatsje...

7/10
20-12-2004 21:44
Ik vond het een goed in elkaar zitten verhaal. De eindoplossing voor alle door Ashton's veroorzaakte ellende vond ik ook goed gevonden. Je moet natuurlijk niet daar deze film gaan kijken om fouten te vinden bij het reizen in de tijd, want die zijn er altijd. Bepaalde situaties waren wel wat zwaar aangedikt, maar het het heeft mij wel tot aan het eind geboeid. Gewoon lekker over je heenlaten komen en niet te serieus nemen. Zeker de moeite waard om minstens een keer te bekijken.
22-12-2004 22:08
Ik vond dit dus wel een goede film, en om even mijn reactie op de kritiek en zeker op de recensie te geven, even het volgende:

Er wordt gezegd dat de situaties overdreven worden. Daar ben ik het mee oneens, deze situaties kunnen weldegelijk voorkomen, en ook allemaal tesamen! Het feit dat dit als onwerkelijk overkomt heeft enkel met de eigen leefwereld te maken. Het leven is niet zo rooskleurig als men zich hier voorstelt, in dit welvarend en veilig land, waar niemand problemen heeft( en zeker niemand die van anderen wil horen), maar men zich liever bezighoudt met vernietigende recensies te schrijven over films en zich opsluit in zijn eigen vertrouwde wereldje.

Tweede punt, de dingen die Evan in het verleden verandert zouden een evengoede kans moeten hebben om rampzalig dan wel goed uit te draaien.
Weer oneens. Evan probeert slechte dingen ten goede te keren, de kans dat dit succesvol uitdraait is klein. Bovendien is het ook logisch dat dat de dingen in de toekomst slechter zullen zijn, als we beschouwen wat hij precies doet. (Bovendien zullen zijn situaties ook wel effect hebben op anderen, maar dat hoeven we toch niet allemaal te laten zien?)

Derde punt. Waarom moeten we alles weer zo ver gaan zoeken? Ik ben geen expert ivm de chaostheorie en die parallelle universa etc. (wie wel?) Maar is het niet aannemelijk dat het hele verhaal zich in 1 universum afspeelt, dat de blackouts zich gewoon door zijn interventies plaatsvinden (zijn toekomst was dus al bepaalt?) en dat vandaar alles verder gaat? Er blijven natuurlijk nog vragen open op die manier, maar misschien is het goed daar nog even over na te denken en voor de rest het mysterie een kans te geven.

En dan als laatste zou ik de recensie van Ruben nog willen 'hekelen'. Ik vind dit een elitaire recensie die ver van de algemene opinie afstaat( is geen misdaad) maar misschien zelfs ook van de mening van Ruben. Want het lijkt mij dat dit gewoon is geschreven om kritisch te zijn, kritisch om kritsch te zijn, om zich als een of andere kunstkenner te kunnen uitgeven. Verder is het woordgebruik sterk overdreven. We zijn allemaal verstandige mensen en zullen zo ook wel beseffen dat u de film niks aanvond, zonder dat u het stuk the american way de grond inboort( het zijn geen verkiezingen ofzo). Het is trouwens ook nogal een elitair gedoe hier. Alles moet diepzinnig, en niets is goed omdat het bij het grote publiek aanslaat. Als we 'back to the future' al goed vinden, zijn we toch wel ver van huis...
09-01-2005 11:04
"The Butterfly Effect" ziet er op het eerste zicht best wel interessant uit, maar het idee achter de film werd door de scriptwriters en de regisseurs te weinig benut om er iets deftigs van te maken. De special effects die aantonen dat Kutcher terugreist in de tijd zijn allesbehalve innoverend te noemen en komen eerder lachwekkend over. Ook het aantal "trips" dat Ashton maakt in de film is bij het haar getrokken. Je kan me één keer meevoeren in de tijd, een tweede keer wil ik ook nog wel slikken, maar bij drie of vier sprongen naar het verleden moet ik jammer genoeg afhaken. Deze film van de regisseurs van "Final Destination 2" is een misrekening van formaat en belooft niet veel goeds voor hun toekomstige carrière !!

Dat Ashton Kutcher de hoofdrol kreeg in deze film is niet echt verwonderlijk. Het knappe snoetje van de jonge acteur zal menig tienermeisje naar de bioscoop lokken en wellicht zullen zij zich misschien nog laten vangen aan het niveau van de film en de acteerprestaties. Anderen zullen iets minder subjectief zijn en tot het besluit komen dat Kutcher nog niet echt klaar is voor het grote werk. Ook de rest van de cast zoals Melora Walters, Amy Smart, Elden Henson en William Lee Scott moet blijkbaar nog warm lopen voor grotere rollen. "The Butterfly Effect" is een simpel tienerfilmpje geworden zonder het zelf te willen.
25-01-2005 11:39
(mijn eerste post hier )

Vond het een (onverwachts) sterke film! Ik denk dat velen deze film als genre 'drama - thriller' zien. Ik zou de film daarnaast ook het genre 'fantasy' willen geven. Reizen door de tijd is onzin dus dan wil ik de daaraan gerelateerde gebeurtenissen ook wel met een korreltje zout nemen. Het boeide mij in ieder geval van het begin tot het einde.

De film kijkt heerlijk weg, de sfeer is heel goed weergegeven en de acteerprestaties zijn prima! 1 van de verassingen van vorig jaar. Ik kijk uit naar de release volgende maand. Zal (helaas) wel niet de DC zijn?
07-02-2005 11:48
Ik heb een tijd gewacht want ik zag hem al begin mei 2004. Maar het moet er toch ff uit. Ruben....je smaak zuigt. Die recensie slaat echt nergens op. Het is zonder twijfel een topfilm die (internationaal) hoog op alle lijsten staat. Dat je hem zelf niet goed vond is tot daar aan toe maar een beetje recencist zal toch respect moeten hebben voor orginaliteit, acteren en camerawerk wat in deze film erg goed aanwezig is.
02-08-2005 14:09
Ruben, goeie recensie! Bijna volledig mee eens(die lachwekkendheid vond ik wel meevallen). Natuurlijk was de film best vermakelijk en Mr Kutcher is iets beter gebleken dan ik verwacht had. Verder neemt de film zichzelf veel te serieus wat irritant is. Veel mensen vinden dit de film van het jaar. Waarom precies? No lo se.
02-01-2007 00:01
Ik ben het totaal niet eens met deze recensie. Ik vond het echt een geweldige film. Ik heb deze film inmiddels al 4 keer gezien Toch zou ik het zeker niet erg vinden om hem nog eens te kijken. Hij blijft me boeien. Iedereen die vraagt of het de moeite waard is zou ik deze film dan ook zeker aanraden. Ik vind dat ze een perfecte combinatie hebben gevonden van Humor, Romantiek en Spanning.

Ruben zegt dat ze wel heel veel gebruik maken van dramatische dingen. Dat klopt, maar ik vind zeker niet dat het erg is dat ze dat hebben gedaan. Ruben schrijft dat ze het vooral gebruiken om duidelijk te maken dat het een serieuze film is. Dat denk ik niet. Ik denk dat ze het juist op een geweldige manier hebben ingezet, want juist doordat er zulke erge dingen in gebeuren blijft de film goed hangen en wordt je er over aan het nadenken gezet. Wanneer ze die dramatische gebeurtenissen eruit hadden gelaten had ik er alsnog met plezier naar gekeken, maar ik denk dat het juist daardoor extra is blijven hangen en ik het daarom juist nog vaker wilde zien. Natuurlijk is het onrealistisch dat er in een jeugd zoveel ernstige dingen gebeuren en het is ook onrealistisch dat je er naartoe terug kan reizen, maar sinds wanneer is dat erg? Er zijn zoveel films onrealistisch.. Op een onrealistische wijze maken zij toch erg goed de gedachte erachter duidelijk. Als je nou eens gewoon los laat dat een film realistisch zou moeten zijn, dan zou je er best van kunnen genieten.

Mensen die het er over hebben dat het raar is dat alles negatief afloopt telkens als Evan iets veranderd hebben naar mijn mening ook ongelijk. Ik ben het eens met Gildas, die zegt dat de kans dat het veranderen van de acties een veel kleinere kans hebben om positief uit te pakken. Maar bovendien vind ik, dat het niet eens altijd negatief uitpakt. Wat Evan wil is dat het voor iedereen goed wordt. Terwijl telkens als hij iets veranderd het voor de ene beter wordt en juist weer voor de ander slechter. Het is dus niet zo dat alles daadwerkelijk negatief uit pakt.

Het enige wat ik jammer vond aan de film was dat Evan en Kayleigh elkaar niet aanspraken op het allerlaatste moment. Hun jeugd is voorbij, dus de kans zou groot zijn dat ze elkaar dan niet in de problemen gaan brengen. Maar toen ik hoorde dat de film officieel heel anders eindigde begreep ik het wel. Anders hadden ze er een nog langer stuk aan moeten plakken. Hoewel ik het jammer vind dat ze later niet bijelkaar komen, vind ik het nog steeds een goed einde. Evenals het originele einde, dat je nog meer stof tot nadenken geeft.
Confuzer.nl schreef:
Ik zie er een alternatieve tijdlijn in die doodloopt en terugklapt naar het moment van geboorte. En wie weet, hebben die andere babies ook wel allemaal zelfmoord gepleegd omdat ze allemaal hetzelfde hebben meegemaakt.


Ik vind zeker dat deze film niet zoveel negatief commentaar verdiend. Als iemand mij vraagt wat mijn favoriete film is, is de kans groot dat ik ga antwoorden met The Butterfly Effect.Deze film is wat mij betreft absoluut een 9,5 waard!!

Hoewel het al een tijd terug is dat het hier actief was, vond ik dat het toch nodig was om het vrijwel uitsluitende negatieve commentaar in deze recentie te bekritiseren.

Ik heb trouwens geen last gehad van plotholes.
11-11-2007 01:39
deze film heb ik al vaak gezien maar blijft geweldig goed, ik zou er 5 sterren voor geven , en is ddaarom ook een van de beste films die ik heb gezien.



Ik vind zeker dat deze film niet zoveel negatief commentaar verdiend. Als iemand mij vraagt wat mijn favoriete film is, is de kans groot dat ik ga antwoorden met The Butterfly Effect.Deze film is wat mij betreft absoluut een 9,5 waard!!


dat vind ik nou ook, . over deze film is heel goed nagedacht

Laatste Filmnieuws