John Wick [recensie]
Zonder de interessantdoenerij is dit actievehikel met Keanu Reeves erg amusant. Wat dan overblijft is lekker hersenloos ...

Le Conseguenze dell'amore

Geplaatst door Kenji Stamet op 12-05-2005 14:20 - Bron: FilmTotaal.nl

Regie: Paolo Sorrentino | Cast: Toni Servillo (Titta di Girolamo), Olivia Magnani (Sofia), Adriano Giannini (Valerio), Raffaele Pisu (Carlo) e.a. | Duur: 100 min.

”Het enige frivole aan mij is mijn naam”, aldus Titta di Girolamo, hoofdpersoon van Le Conseguenze dell’amore. Wie hem ziet gelooft hem op zijn woord: een serieuze man van tegen de vijftig, met grijs haar en een zware bril. Hij draagt peperdure Napolitaanse pakken en is onmiskenbaar stijlvol, maar op een vreugdeloze manier. Zijn gedrag is beheerst tot in het kleinste gebaar. Hij woont al acht jaar in een Zwitserse hotelkamer, lijkt weinig behoefte te hebben aan omgang met andere mensen en zit voornamelijk in de lobby schaakproblemen op te lossen. Nog nooit heeft hij Sofia, de knappe serveerster die hem iedere avond gedag zegt, een blik waardig gekeurd.
Di Girolamo lijkt volmaakt autonoom, maar leidt het leven van een gevangene. Iedere woensdagochtend om tien uur spuit hij een dosis heroïne in zijn arm, en eens per maand brengt hij een koffer met een miljoen dollar in cash naar de bank. Het geld komt uit het zuiden van Italië, waar zijn meesters zitten. Afwijken van zijn emotieloze routine is ondenkbaar, levensgevaarlijk zelfs, maar dan kijkt Di Girolamo de serveerster in de ogen, en schrijft kalm een briefje aan zichzelf: “In de toekomst niet de gevolgen van de liefde onderschatten.”

Le Conseguenze dell’amore is te ongebruikelijk om een maffiafilm genoemd te worden. Hier geen pathetische peetvaders of andersoortige gangsternostalgie; film én hoofdpersoon kenmerken zich door een afstandelijk soort elegantie. De beeldcomposities zijn strak en helder, de uitgesproken teksten spaarzaam en elliptisch. De film begint gereserveerd en geeft pas later, wanneer Di Girolamo’s leven onherroepelijk op de afgrond afstevent, het in het verhaal schuilgaande drama prijs.
Door de vonk die overslaat tussen hem en het meisje wordt er iets losgemaakt in de sfinx-achtige Di Girolamo. Wat is niet precies duidelijk; is hij wel echt verliefd op haar? Is hij onbewust op zoek naar een uitweg uit zijn zombie-achtige bestaan? Dat laatste lijkt in ieder geval waarschijnlijk. Di Girolamo is als een koorddanser die genoeg heeft van zijn kunstje en expres een beetje uit het lood gaat staan, wetend dat de zwaartekracht de rest zal doen. Hij verduistert geld om een auto voor Sofia te kopen en slaat daarmee welbewust een doodlopende weg in. Ook wanneer daarna alles in een stroomversnelling raakt, wijkt hij geen duimbreed. Hij zal zijn bluf volhouden, en de gevolgen aanvaarden.

Spil van Le Conseguenze dell’amore is ongetwijfeld hoofdrolspeler Toni Servillo, die ons voor zich weet te winnen zonder zijn personage toe te staan uitgesproken sympathiek te worden. Hij speelt een man die zijn eenzaamheid grotendeels aan zichzelf te danken heeft, maar wiens wanhoop desondanks een snaar raakt. Schrijver/regisseur Paolo Sorrentino laat de esthetiek van de beelden en het afgemeten spel van Servillo naadloos op elkaar aansluiten, en dat levert een compacte, uitgebalanceerde film op die over de hele linie bewondering mag oogsten.
In Italië is dat al gebeurd: daar sleepte de film meerdere prijzen in de wacht voor onder andere de regie, de cinematografie en Toni Servillo’s acteerprestaties. Na een bescheiden introductie op het Rotterdams filmfestival eerder dit jaar, is het nu de beurt aan Nederland om deze schitterend gestileerde, originele Italiaanse film op waarde te schatten.

Bekijk de Le Conseguenze dell'amore trailer (meer filmtrailers)

© FilmTotaal 2014 | Trailer | Filminformatie | Nieuwsoverzicht