300

Regie: Zack Snyder | Cast: Gerard Butler (Leonidas), Lena Headey (Queen Gorgo), David Wenham (Dilios), Dominic West (Theron), Vincent Regan (Captain) |
Speelduur: 117 minuten | Jaar: 2006
Er werd al lang geanticipeerd op 300, eigenlijk al sinds de film in productie werd genomen. Vooral toen de eerste teasers en trailers beschikbaar kwamen, ging het als een lopend vuurtje rond: de nieuwe Millerverfilming zou eraan komen! Het was niet Sin City 2 die eerst in de bioscopen draaide, zoals velen verwachtten, maar een bewerking van het aloude verhaal over het leger van driehonderd Spartanen die het (vrij succesvol) opnamen tegen een leger van meer dan een miljoen Perzen. Met state of the art special effects en meesterlijke gevechtsscènes beloofden de trailers veel. De productie zou Millers comic zeker waardig zijn.
Ook de regisseur viel behoorlijk goed bij de gigantische schare fans van het stripboek: Zack Snyder maakte met zijn Dawn of the Dead-remake uit 2004 een aantal zombieliefhebbers heel blij. Aan hem was deze klus wel toevertrouwd, toch? Feit blijft dat de remake van de George Romero-klassieker iets heel anders is dan de bewerking van een klassiek verhaal. Voor degenen die niet goed opgelet hebben bij geschiedenis: de slag bij Thermopylae, waarin koning Leonidas het met zijn driehonderd soldaten opnam tegen het leger van de Perzische koning Xerxes, zorgde voor een revolutie: de Grieken zagen het weer zonnig in en gingen vol overgave strijden voor hun democratie. In deze Snyder-versie zie je daarnaast ook nog hoe het gezinsleven van Leonidas in elkaar steekt (en de strijd die zijn koningin aan het thuisfront levert om haar man meer troepen te bezorgen) waardoor het niet een en al actie is.
Nou ja, bijna dan, want 300 is geen film voor zwakke zieltjes. Geen Apocalypto-gruwelen, maar het ontbreekt niet aan een incidentele onthoofding. De actiescènes volgen elkaar in zo'n hoog tempo op dat je er al vrij snel aan gewend raakt. Het is telkens volgens een vast stramien: Spartanen worden aangevallen door een deel van het Perzische leger dat vervolgens wordt verslagen. Ze komen even op adem en Xerxes stuurt zijn volgende sectie. Eerlijk is eerlijk, dat gaat op den duur vervelen. En je begint je af te vragen waarom die Xerxes in godsnaam niet zijn hele leger in één keer op dat groepje opstandelingen afstuurt.
Het meeste 300-gejubel ging over de wonderlijke kleuren waarin de film gedraaid is. Of het nou een filter over de camera is of effecten die tijdens de postproductie zijn toegevoegd, het zorgt voor indrukwekkende beelden. Het is echter wél iets waar je aan gewend raakt. In de trailer is het nog een verrassing en zwaait het kleurenspel je bijna van je stoel, maar gedurende de twee uur lange film heb je ook dát wel een keertje gezien. En dan rest ons nog de slowmotion. Elke filmliefhebber is bekend met de aloude truc van het door middel van slowmotionbeelden nadruk leggen op bepaalde sequenties. Maar dit effect ebt geleidelijk weg als je het te vaak gebruikt, iets waar deze film toch wel mee worstelt. Het is erg vermoeiend om elk gevecht, elke (softpornoachtige) liefdesscène, elke wandeling richting slagveld in een tergend langzaam tempo aan je voorbij te zien trekken.
Wel weer verhelderend is dat er deze keer gekozen is voor (redelijk) onbekende namen in de hoofdrollen. Waar je Brad Pitt in Troy bleef zien als Brad Pitt en niet als Achilles, zorgen Gerard Butler, Lena Headey en de rest van deze cast ervoor dat je met hen meeleeft en in hun personages gelooft. Hoe ongeloofwaardig ze soms ook lijken. Goed, de Spartanen waren een sterk volk (die vanaf hun zevende jaar getraind werden voor de strijd), maar de godachtigen die ze hier moeten voorstellen, dat is enigszins overdreven. Millers aanvankelijke weerstand tegen Hollywoodverfilmingen is na Sin City helemaal verdwenen en het is onwaarschijnlijk dat hij daar na 300 nog op terugkomt. Het is immers een solide actiefilm met mooie effecten, een goed verhaal en gedegen camerawerk en editing. Toch hadden we stiekem íéts meer verwacht, afgaande op de trailer. Wachten op Sin City 2 dan maar.

Bekijk de 300 trailer (meer filmtrailers)
© FilmTotaal 2013 | Trailer | Filminformatie | Nieuwsoverzicht
- 05-11-2012: Sullivan Stapleton over '300: Rise of an Empire'
- 13-09-2012: Wederom een nieuwe titel voor de '300' prequel
- 05-06-2012: Ridley Scott maakt Moses-biopic
- 30-05-2012: Eerste indruk André 3000 als Jimi Hendrix
- 07-05-2012: James Cameron praat al over Avatar 4
- 23-03-2012: Releasedata voor Pacific Rim, 300: Battle of Artemisia en The Hangover, Part III
Reacties op dit artikel (75)
Ik ga deze film komende dinsdag zien en ik ben benieuwd. Vooral benieuwd of ik de film serieus kan nemen trouwens, bij de trailer moest ik af en toe al gniffellen omdat het allemaal zo over-the-top lijkt, van die veel gespierde lui die alleen in oneliners praten. We zullen zien.
Star Wars 1, 2 en 3 werden afgeserveerd wegens de overdaad aan CGI en gebrek aan verhaal maar zover ik heb gelezen en gezien valt 300 daar ook onder. Is de enige reden dat deze film net als Sin City (waar ik ook geen bal aan vond) omdat het gebaseerd is op een Miller strip.
Hoe ongeloofwaardig ze soms ook lijken. Goed, de Spartanen waren een sterk volk (die vanaf hun zevende jaar getraind werden voor de strijd), maar de godachtigen die ze hier moeten voorstellen, dat is enigszins overdreven.
haha sorry hoor.. maar hoe weet je nou of dit overdreven is? Wat ik zag was gewoon gespierde mannen in korte broekjes.. die zie ik ook als ik naar mijn fitnesscentrum waren. Het is een volk gemaakt voor vechten.. zo overdreven lijkt het me dus niet..
maja.. das mijn mening
goed verhaal? Zo lineair als het maar kan, flinterdun en vaak ongeloofwaardig en onlogisch.
Ik vond het een vermakelijke film, niets meer niets minder. Visueel overdonderend maar niet vernieuwend, dus voor mij gewoon een degelijke 7.5
[rating]3.5
GIVE THEM NOTHING..
but take from them..
EVERYTHING
Wat ik erg jammer vind (en wellicht wel typerend voor de wereld waarin we momenteel leven) is dat allerlei politiek correcte figuren zich druk gaan maken over het feit dat de Perzen (nu Iraniërs) als wreed volk worden neergezet. Dit zou te maken hebben met het nucleaire programma van dat land. Laten we met z'n allen vooral onthouden dat de film gebaseerd is op een stripverhaal. Dat stripverhaal is losjes gebaseerd op een historische veldslag, en ik denk niet dat de makers van de film de bedoeling hadden de Iraniërs zwart te maken. Net zo min als Steven Spielberg dat had met Duitsers toen hij Schindlers List en/of Saving Private Ryan maakte, en dat waren nog redelijk serieuze films (ik vergelijk deze films overigens niet met "300"). Sterker nog ik denk dat de hele Iraanse nucleaire kwestie nog niet speelde toen de eerste plannen werden gemaakt om de film in produktie te nemen.
Ik denk niet dat "300" het doel heeft een historisch correcte weergave van een veldslag of volk te geven of laat staan een politiek statement te maken. Het doel van deze film is visueel vermaak leveren met veel actie.
Ik ga deze film met dat laatste in het achterhoofd bekijken, een degelijk opgebouwd verhaal en dito karakters verwacht ik dus niet.
Groeten,
Robert
hier ga ik in mee..
Eerst baseer je een mening op de trailer. Vervolgens baseer je je mening op de tegenvallende reacties(terwijl er meer dan genoeg positieve reacties zijn). Misschien is het handig om ook de film daadwerkelijk te kijken en dan pas kritiek op de film te leveren.
En de volgende keer kortere zinnen maken, dat leest makkelijker.
goed verhaal? Zo lineair als het maar kan, flinterdun en vaak ongeloofwaardig en onlogisch.
Ik vond het een vermakelijke film, niets meer niets minder. Visueel overdonderend maar niet vernieuwend, dus voor mij gewoon een degelijke 7.5
[rating]3.5
Het is voor 90% trouw aan het waargebeurde verhaal. Hoe kan dat nou ongeloofwaardig en onlogisch zijn?
De karakters zijn slecht uitgewerkt, er zit niet veel humor in, het verhaal is een flinterdun en onlogisch zooitje, en de dialogen bestaan voor 90% uit tenenkrommende holle machofrases.
Doordat de karakters me niet interesseerden waren de actiescenes ook nog eens totaal niet spannend.
Maak OF een compleet onzinnige film die compleet over de top gaat en dit ook van zichzelf weet (Kill Bill, Pirates of the Caribbean), OF een wat realistischere epische film waarin de hoogdravende dialogen nog een beetje op hun plaats zijn. Alles beter dan deze redelijk serieus bedoelde maar vaak onbedoeld grappige bende.
FLOP VAN HET JAAR???? doe normaal..
Karakters slecht uitgewerkt? Wil je ze alle 300 leren kennen dan? Flinterdun verhaal? Hoezo dat nou weer, en trouwens, je kan de film niet afkraken op het verhaal want het verhaal BESTOND AL. en geen humor? PARDON? Heb je die film wel gezien?
En kom op.. pirates of the caribbean en kill bill compleet onzinnig noemen? Volgens mij ben jij gewoon een fanboy die maar de mening aanneemt en de argumenten gebruikt die het meest vallen.
Maar ik snap het, je bent meer het Lord of the Rings type. waar de karakters ZO erg werden uitgewerkt dat het net lijkt of ze allemaal homo met elkaar zijn. respect voor jou ouwe.
De karakters zijn slecht uitgewerkt, er zit niet veel humor in, het verhaal is een flinterdun en onlogisch zooitje, en de dialogen bestaan voor 90% uit tenenkrommende holle machofrases.
Doordat de karakters me niet interesseerden waren de actiescenes ook nog eens totaal niet spannend.
Maak OF een compleet onzinnige film die compleet over de top gaat en dit ook van zichzelf weet (Kill Bill, Pirates of the Caribbean), OF een wat realistischere epische film waarin de hoogdravende dialogen nog een beetje op hun plaats zijn. Alles beter dan deze redelijk serieus bedoelde maar vaak onbedoeld grappige bende.
Hmm, jij hebt volgens mij de film echt niet gezien anders zou je hem niet als de flop van het jaar kwalificeren. Ten eerste vond ik de karakters perfect gekozen. Je associerd je meer met een onbekende acteur dan met Brad uit Troy bijv. Ze komen dan veel geloofwaardiger over. Verder is dit geen komedie. Daarvoor ga je echt niet naar dit film. Dat het verhaal flinterdun is kan ik nog enigzins begrijpen. Maar je weet waar je aan toe bent bij dit film. Meer hoef je er niet van verwachten. Een twist op het eind zou het film geen goed doen.
"Machofrases"? Kijk, al hadden we het over een ander groep mensen dan zou ik je waarschijnlijk gelijk geven. Maar de Spartanen zijn de echte macho's. Als je hun geschiedenis een beetje kent zou je niet schrikken van een gespierde lichaam en hun lust voor een gevecht.
Ik vond het film een spektakel en het komt zeker in mijn dvd collectie.
Hm, dat had de film wellicht nog interessant kunnen maken...
En verder. Tja, sinds ik de trailer zag had ik al het idee dat deze film beter maar niet gemaakt had kunnen worden. Maar nu ben ik ook niet zo'n voorstander van al dat geslacht, one-liners gezever, overdadige CGI en minstens net zo overdadige slow-motion.
De karakters zijn slecht uitgewerkt, er zit niet veel humor in, het verhaal is een flinterdun en onlogisch zooitje, en de dialogen bestaan voor 90% uit tenenkrommende holle machofrases.
Doordat de karakters me niet interesseerden waren de actiescenes ook nog eens totaal niet spannend.
Maak OF een compleet onzinnige film die compleet over de top gaat en dit ook van zichzelf weet (Kill Bill, Pirates of the Caribbean), OF een wat realistischere epische film waarin de hoogdravende dialogen nog een beetje op hun plaats zijn. Alles beter dan deze redelijk serieus bedoelde maar vaak onbedoeld grappige bende.
Grote fan van dreamgirls ?
En Eligius, op basis van jouw stukjes over films in het laatst geziene filmtopic, denk ik niet dat deze film iets voor jou is.
heb je em al gezien?
ik weet dat het allemaal is gebasseerd op een historische gebeurtenis maar miller heeft het natuurlijk wel flink aangedikt, dus die "90% trouw" waar jij het over hebt gaat niet op voor deze film.
en met ongeloofwaardig en onlogisch bedoel ik handelingen of gebeurtenissen in de film die gewoon niet stroken met de enige vorm van logisch denken. Maakt verder ook niks uit, het is een goede fantasie film, maar ik heb zo het gevoel dat nog teveel mensen dit zien als een historische verfilming.
De film is gebaseerd op een STRIPVERHAAL!!! Het volgt dit stripverhaal behoorlijk nauwkeurig. Het stripverhaal is "losjes" gebaseerd op een historische gebeurtenis. Ik denk echter niet dat Frank Miller (de maker van het stripverhaal) de bedoeling had deze gebeurtenis tot op de letter in een strip om te toveren.
De strip en de film zijn om te vermaken.
Frank Miller heeft de historische veldslag van de Spartanen tegen de Perzen als creatief uitgangspunt gebruikt om er een leuke over-the-top strip/film van te maken. Hij heeft niet de intentie, en hij laat dit dan ook nergens uit blijken, om deze historische veldslag zo waarheidsgetrouw na te bootsen. Artistieke vrijheid heet dit.
Het is dan ook niet eerlijk (en volkomen onterecht) om de film hierom af te kraken.
Dus wat klopt er niet aan RobertJF's reactie? En wie ben jij om te bepalen wat wel en wat niet bij de strip verzonnen mag worden?
De karakters zijn slecht uitgewerkt, er zit niet veel humor in, het verhaal is een flinterdun en onlogisch zooitje, en de dialogen bestaan voor 90% uit tenenkrommende holle machofrases.
Doordat de karakters me niet interesseerden waren de actiescenes ook nog eens totaal niet spannend.
Maak OF een compleet onzinnige film die compleet over de top gaat en dit ook van zichzelf weet (Kill Bill, Pirates of the Caribbean), OF een wat realistischere epische film waarin de hoogdravende dialogen nog een beetje op hun plaats zijn. Alles beter dan deze redelijk serieus bedoelde maar vaak onbedoeld grappige bende.
Helemaal eens met deze reactie. De actie is eigenlijk het enige wat de film nog staande houdt.
Maar ook de effecten in de gevechten gingen me al snel de keel uithangen vanwege het ongelofelijk vaak gebruikte slowmotion>fastmotion effect. Bovendien staat de film in emotioneel opzicht mijlenver van de(ze) kijker af, waardoor alle spanning uit een gevecht wordt gehaald.
Van een financiele of commerciele flop wil ik niet spreken, maar een kwalitatieve flop is het zonder twijfel.
Een terechte
Hoe ga je dit echt een kwalitatieve flop noemen? Ik kan er gewoon echt niet over uit.
Hoe ga je dit echt een kwalitatieve flop noemen? Ik kan er gewoon echt niet over uit.
ik ben een filmhebber in het algemeen, kan net zozeer filmhuisfilms al hollywoodproducties waarderen, maar als je het objectief bekijkt is 300 gewoon een aardige popcorn film, meer niet. Al die heisa en de hype om de film heen maakt dat veel mensen (waaronder jijzelf) zich aangevallen voelen als andere mensen de film minder goed vinden.
Maar als je realistisch bent moet je wel tot de conclusie komen dat:
- het verhaal gewoon te simpel is om een meerwaarde te vormen
- het acteerwerk ronduit slecht is (ik heb op andere fora gelezen dat mensen het acteerwerk juist heel goed vonden, vraag je aan ze wat ze er dan zo goed aan vonden, zeggen "ja al die uitspraken/quotes van leonidas"
- de film vaak onlogisch en ongeloofwaardig is
wat er dan overblijft zijn de special fx die zeker erg goed zijn, maar ik verlang meestal meer van een film dan alleen gelikte beelden. Daarom snap ik al die mensen niet die helemaal euforisch zijn over deze film en hem een 9 of hoger geven, puur en alleen door z'n vormgeving.
- het verhaal bedacht was voor de film en je de film er dus niet door kunt afschrijven
- het acteerwerk kan je niet echt beschrijven.. want het enige wat ze doen is vechten en dat doen ze goed
- zie punt 1
- het verhaal bedacht was voor de film en je de film er dus niet door kunt afschrijven
- het acteerwerk kan je niet echt beschrijven.. want het enige wat ze doen is vechten en dat doen ze goed
- zie punt 1
klopt, maar dan kun je er nog wel meer van verwachten. Helaas speelt het verhaal slechts een bijrol, het had wellicht wel meer uitgediept kunnen worden ipv alleen vechtscenes (denk aan gladiator of braveheart).
Wat betreft het acteerwerk, het zegt genoeg als een film alleen bestaat uit vechtscenes en cgi en er verder geen acteerwerk in zit. Dan kan ik net zo goed de computergame van de film spelen
Maar nogmaals, ieder z'n meug, ik vond het een vermakelijk film, maar daar is ook alles mee gezegd.
- het verhaal bedacht was voor de film en je de film er dus niet door kunt afschrijven
- het acteerwerk kan je niet echt beschrijven.. want het enige wat ze doen is vechten en dat doen ze goed
- zie punt 1
Het realisme van de film en het historische gegeven van de slag om Thermopylae kun je niet over één kam scheren. Iets dat op historie gebaseerd is, kan dat nog steeds ongeloofwaardig en/of onrealistisch presenteren.
Zo'n film mag dus door GeNiUz best onlogisch of simpel genoemd worden. En dat hoeft niet eens een waarde-oordeel te zijn, alhoewel dat bij hem wel het geval is. Zo vind ik Braveheart, Kingdom of Heaven als andere voorbeelden ook in sommige opzichten ongeloofwaardig, maar beiden hebben de historische achtergrond op een veel minder simplistische manier aangevuld met fictie (het persoonlijke verhaal van de personages).
Q.E.D.
Geweldige weergave van de graphic novel van Frank Miller. Ik heb het idee dat mensen vergeten dat dat het is. Een verfilming van een stripboek. In die opzet is de film uiterst geslaagd. en kom nou niet met historische feiten e.d aan. het is geen discovery channel.
ik heb me vreselijk goed vermaakt met deze strip-verfilming. 8,5.
Heel erg mooi, vette actie en best nog wel veel humor en knipogen naar andere legendes en films.
Ik vond het echt erg vermakelijk!
Tuurlijk geen top dialogen ofzo, maar dat is ook totaal niet het doel van deze film!
Gewoon lekker gaa zitten en kijken.
Mooie lijven (van mannen ja maar toch wel heftig) en heel erg veel gave actie!
Komt zeker in mijn DVD collectie!
Ga je met de instelling naar de bios, ik wil gewoon even een leuke film kijken en thats it, pak deze zeker even mee.
Heerlijke film om in de bioscoop te kijken.
Inderdaad is het verhaal niet echt van hoog niveau, maar dat wordt ruimschoots goed gemaakt met de Fantastische ACTIE scene's en special effects.
Er was eigenlijk maar 1 minpunt, hij duurde zo kort
Goed, dat is mijn enige aanmerking (op het machotaal gelul na dan wat meer grappig overkwam) want voor de rest was het een geweldig gemaakte film en laat goed zien wat de techniek van nu kan. Vooral het eerste gevecht was bizar vet gedaan door een minuten durend shot van leonidas die solo tientallen perzen de pan in hakt, wreed!
Dat het niet waarheidsgetrouw is slaat op kaas natuurlijk. Het is een stripverfilming, geen geschiedenisboekverfilming
De film is visueel uiteraard erg sterk, het ziet er zeker goed uit. De actie is ook sterk in beeld gebracht, goed gechoreografeerd en lekker geweldadig. Tot zover zijn we het allemaal eens. Het plot is ietwat simpel, maar voor een spektakelfilm vind ik het nog best goed te doen:
. Het acteerwerk is niet slecht, maar wel behoorlijk over-the-top. Dit is wel met opzet gedaan, en hoort bij de stijl van de film. Regie en camerawerk vond ik ook erg sterk.Ik ging naar de bios omdat ik een mythologisch actie-spektakel verwachtte van epische proporties. Dat is exact wat ik kreeg, maar dan wel van de bovenste plank. Dit is geen karakterfilm, geen geschiedenisfilm, geen plotgedreven film. Dit is 300.
FLOP VAN HET JAAR???? doe normaal..
Karakters slecht uitgewerkt? Wil je ze alle 300 leren kennen dan? Flinterdun verhaal? Hoezo dat nou weer, en trouwens, je kan de film niet afkraken op het verhaal want het verhaal BESTOND AL. en geen humor? PARDON? Heb je die film wel gezien?
En kom op.. pirates of the caribbean en kill bill compleet onzinnig noemen? Volgens mij ben jij gewoon een fanboy die maar de mening aanneemt en de argumenten gebruikt die het meest vallen.
Maar ik snap het, je bent meer het Lord of the Rings type. waar de karakters ZO erg werden uitgewerkt dat het net lijkt of ze allemaal homo met elkaar zijn. respect voor jou ouwe.
ik ben nu al je grootste fan. je hebt volkomen gelijk, ik heb de film gezien hij is manjefiek.niet alleen de vechtscenes zijn onwijs goed, ook vooral dat juist dat het misschien zo onwijs onrealistische is het juist onwijs goed is uitgewerkt. leonides die zegt jongens we wachten ze hier op dan boeied het niet dat ze met zoveel zijn word het toch 1/1 battles, nee ik vind het een super film
En dan je commentaar op de 'gloed' over de film heen, ook hier zeg ik koop, huur of leen de strip en kijk dan de film nog eens. De goudgele gloed hangt ook over elk plaatje. Tuurlijk is het op bewegend beeld en met CGI mooier te maken dan met potloden op papier.
En al dat geneuzel over het slowmo gedeelte! Tuurlijk tegenwoordig is het schijnbaar hip om het te gebruiken in hollywood, alsof je dan als actie-regisseur dan niet meer serieus genomen wordt ofzo. Maar in deze film is het op ingenieuze wijze gebruikt wat ik nog niet ben tegengekomen in een andere film. Hier worden in de actiescene's de slowmotion beelden afgewisseld met versnelde beelden om dan weer bijna volledig tot stilstand te komen. Én het benadrukte bepaalde stukken in de film, die je als je ze op normale snelheid liet lopen totaal overbodig zouden zijn geweest. Het gebruik van deze techniek heeft Snyder uitstekend toegepast, hij heeft ze niet lukraak gebruikt maar op de juiste momenten en niet elke gevechtscene zat er vol van.
En je commentaar op de spartanen als godachtigen?! Nah sorry maar als jij vanaf je zevende getraind zou worden voor de strijd en om te kunnen doden zonder om te kijken of gevoelens op te wekken van medeleven, dan denk ik dat je op je 30ste er ook zo uit zou zien als de 'overbespierde' mannen.
Nog een tip ga nooit uit van de trailer. Ze brengen het altijd mooier dan dat het werkelijk in de film wordt.
@ Doctari: sorry maar FLOP v.h. jaar?? Welke film heb je gekeken?... Niet zoveel actie als je had verwacht?... Lag je te slapen?
Karakters slecht uitgewerkt?... wat had je dan verwacht, een verfilming à la LOTR, die afkomstig is van een 1600 pagina tellende boek, waarbij elk personage zo diep is uitgewerkt dat je bij wijze van de kleur van hun ondergoed nog zou weten...
Niet veel humor??... Tering gast... het is een actiespektakel, als je humor verwachtte dan had je naar 'Night at the museum' moeten gaan.
Onzinnige films??... je vergelijkt hier appels met peren en kiwi's... Hoe kun je een ode aan de spaghetti-western (Kill Bill) vergelijken met een leuke, vermakelijke familiefilm (Pirates, die gebaseerd is op een attractie uit Disneyland) met een actie, hack and slash film zoals 300
Ik groet u allen.
Die koning Xerxes lijkt trouwens zo weggelopen uit de gayparade. Sowieso vind ik dat de film soms een pornografisch beeld oproept wat misschien dan ook wel weer past bij het tijdsbeeld.
Maar een aanrader is het zeker alhoewel deze film aan het einde van 2007 niet in mijn favoriete jaarlijstje te vinden zal zijn.
ik ging ook helemaal stuk toen hij zn handen op Leonidas zn schouder legde en zacht zei:
It's not my lash they fear
het is duidelijk dat jullie anders naar deze film kijken dan anderen, maar hoe je het ook wend of keert, de film komt hier op neer:
flinterdun verhaal en personages, superdikke actie en cgi
begrijp me niet verkeerd, ik heb me uitermate vermaakt, maar alleen goede special effects en stoere uitspraken maken voor mij nog geen topfilm.
wat ik probeer duidelijk te maken is dat iedereen die de film niet top vind genadeloos wordt neergesabeld en al z'n argumenten uitgebreid moet uiteenzetten, terwijl dit juist een film is waarbij dat niet hoeft. Tis een simpele no-brainer in een zeer gelikt jasje, ongeacht historische achtergronden en een strip-basis.
wat ik probeer duidelijk te maken is dat iedereen die de film niet top vind genadeloos wordt neergesabeld en al z'n argumenten uitgebreid moet uiteenzetten, terwijl dit juist een film is waarbij dat niet hoeft. Tis een simpele no-brainer in een zeer gelikt jasje, ongeacht historische achtergronden en een strip-basis.
Klopt helemaal en daarom is het ook een ontzettend vette film. Hij hoort misschien niet tot de beste 10 van het jaar, maar (tot nu toe) wel bij de tien meest vermakelijke. (Wat net zo belangrijk is.)
Sorry kan hiet niet laten, wat een k*tfilm was dat zeg. Als een film NIET grappig is die het wel. Of was dan nou juist je punt?
ps: Ligt het aan mij, of deed deze film (vooral Leonidas) zo enorm denken aan het spel "God of War" voor de PS2?
Toegegeven er zaten ook wel slechte bij, die toespraak van de koningin bijvoorbeeld is totaal ongeloofwaardig en ook die blonde mafkees die tijdens de inspectie van de 300 man ineens begint te schreeuwen was slecht gespeeld.
Nee waar ik me juist aan ergerde was de tactiek van Xerxes en de choreografie van de gevechten. Waarom valt Xerxes niet met zijn hele leger in een keer aan, maar laat hij lading na lading afslachten? Waarom zijn die olifanten zo snel dood? En die paarden?? Die walsen echt dwars door 300 man heen hoor. En let eens op de grondgevechten, die Perzen komen aanrennen en vallen gewoon dood neer. En als ze dan op de grond liggen kunnen ze nieteens hun zwaard optillen om zich te verdedigen maar gooien ze hun armen wijd open zodat ze extra makkelijk doodgestoken kunnen worden.
Verder.. tja vond die Spartanen toch vet gedaan hoor, dat over de top gespierde macho gedoe. Alleen stom dat ze uit die rotsspleet kwamen, daar zouden ze in het echt natuurlijk lekker in blijven zitten. Maar dan wordt de film weer zo saai xD
Helaas is hij niet zo goed als ik had verwacht na de trailer. Het is nu gewoon een lache film met een aantal sterke punten. Jammer want het had een toppertje kunnen zijn!
4 out of 5
neem nou This is sparta scene: De clip liet niet alles zien (gelukkig want dan vond ik het niet zo briljant als nu) ik ga nie uitlegge, anders spoiler ik
oneliners snap ik niet: je hebt een aragorn (leonidas) in het kwadraat die speeches uitdeelt waar aragorn u tegen zegt dus lotr fanboys moeten niet zeike
en een gozer die alles vanuit een verhaal verteld voor het eindshot (hoe die het laatste gevecht kon navertellen is me een raadsel want hij was er nie bij)
en dat verteld ie toch niet in een zin
voor de duidelijkheid flop van het jaar norbit
nah het was meer om te zeggen dat hij geen humor had moeten verwachten in 300 en dat hij dat toch wel enigszins eistte... en ik kon 1,2,3 niet snel een andere "comedy" verzinnen die nu in de bios draait... het was of NATM of Norbit... nah goed... you get my point
neem nou This is sparta scene: De clip liet niet alles zien (gelukkig want dan vond ik het niet zo briljant als nu) ik ga nie uitlegge, anders spoiler ik
oneliners snap ik niet: je hebt een aragorn (leonidas) in het kwadraat die speeches uitdeelt waar aragorn u tegen zegt dus lotr fanboys moeten niet zeike
en een gozer die alles vanuit een verhaal verteld voor het eindshot (hoe die het laatste gevecht kon navertellen is me een raadsel want hij was er nie bij)
en dat verteld ie toch niet in een zin
voor de duidelijkheid flop van het jaar norbit
Ik begrijp werkelijk niets van wat je probeert te zeggen. Misschien iets meer aandacht besteden aan je taalgebruik. Komt wat beter over (ik weet het, ik ben een zeikert). Begrijp ik je goed als ik zeg dat je het verhaal en de dialogen prima in orde vond? Dat de film eigenlijk best diepgang heeft? Nogmaals, verklaar je nader.
Ik kom oorspronkelijk uit Rotterdam, alwaart wijt overalt waart het maart kant de t achtert plakkent.
Lang geleden dat ik me zo vermaakt heb met een heerlijk van-machogisme-doordrenkte film.
De meesten lezen toch van tevoren wat het voor een film is en als je de trailer hebt gezien, dan heb je toch al een idee wat je te wachten staat!?
Daarnaast blijft deze film ongelooflijk close to de graphic novel. Wat al een prestatie op zich is.
Geen gezeur over de uitwerking van de karakters of de monologen/dialogen, deze film geeft je een heerlijk bioscoop avondje.
Zowel mijn vriendin (!) als ik hebben ons uitstekend vermaakt en zien al reikhalzend uit naar de ultimate-uncut-special-limited editon dvd van deze film.
Dit is trouwens Xerxes(Khashayar Shah):

Hij heeft een lang baard en kleedde zich heel anders. Ja sorry jongens, als je een film over geschiedenis maakt, moet het wel kloppen. Kijk gewoon op Wikipedia.
Hij lijkt hier in de film heel erg op
het is duidelijk dat jullie anders naar deze film kijken dan anderen, maar hoe je het ook wend of keert, de film komt hier op neer:
flinterdun verhaal en personages, superdikke actie en cgi
begrijp me niet verkeerd, ik heb me uitermate vermaakt, maar alleen goede special effects en stoere uitspraken maken voor mij nog geen topfilm.
Precies!
Ik denk dat je niet deze pagina hebt doorgelezen of sowieso informatie over deze film hebt opgezocht.
Deze film is gebaseerd op de Graphic Novel "300". Dus geen geschiedenisles!
Er wordt nergens gepretendeerd historisch accuraat te willen zijn.
Is de film nu beter geworden?
Dit is trouwens Xerxes(Khashayar Shah):

Hij heeft een lang baard en kleedde zich heel anders. Ja sorry jongens, als je een film over geschiedenis maakt, moet het wel kloppen. Kijk gewoon op Wikipedia.
Hij lijkt hier in de film heel erg op
Misschien eerst ophttp://300themovie.warnerbros.com/ kijken voordat je antwoordt?
Wanneer hij nou eenmaal in de bioscoop was veranderde er niks. Nog steeds hoorde ik vrijwel alleen goede reacties. Toen kwam het moment dat ik hem zelf ging kijken... Ik probeer altijd zulke films met een korreltje zout te nemen, echter in dit geval heb ik me enorm geergerd aan de meeste aspecten van de film.
Het acteerwerk vond ik matig. Butler was enigszins vermakelijk om naar te kijken...wanneer hij niet schreeuwde. Voor de rest was er absoluut niemand meer die in mijn ogen uitblonk.
Maar het verhaal besteedde dan ook weinig aandacht aan de karakters (het is gebaseerd op een stripverhaal, jaja ik weet het nu wel). Grappig hoe dat hier gebruikt wordt als argument tegen alles. De one-liners vond ik heel cheesy en ze pasten precies bij het niveau van het acteerwerk. Ik vind het heel dubbel dat er beweerd wordt dat het nonsense vermaak is terwijl de film zelf zo'n toon heeft van "Neem mij serieus!". Ik voelde de film gewoon niet aan. Ik vraag me af met welke gedachte de regisseur (en Frank Miller!) wil dat wij de bioscoopzaal verlaten.
Special effects waren leuk gedaan en vet om naar te kijken. Ze waren verder niks orgineels maar de style waarin het geheel gefilmd werd was wel mooi. Maar ik denk dat dat de 'serieusheid' ook sterk benadrukte.
Mijn grootste krietiekpunt is onderhand wel een cliche geworden misschien. Toch wil ik erop in gaan. Historisch gezien klopt het verhaal redelijk, maar zeker niet voor 90%. De aantallen van de perzen worden nu maximaal op 300.000 man geschat bijvoorbeeld. Maar waar het mij om gaat is hoe de Perzen, en die zogenaamde andere volken die met hun mee vochten werden neergezet. Grappig ook hoe ze alles waren behalve blank en geciviliseerd. Terwijl de Spartanen sterke krijgers waren die rechtvaardig te werk gingen. Homoseksuelen waren ook niet veilig in de film. Mijn vraag is dan waarom zitten er zoveel rascistische elementen in deze film als het pure vermaak is. Het kan me niet schelen of het een stripverhaalverfilming is of niet. Het blijft wat mij betreft ongepast zeker met die situatie die we nu hebben in de wereld. Je mag van mij part mij zien als een serieuze lul maar ik sta sterk achter mijn standpunt.
Anyways ik kan het wel begrijpen als je het een toffe film zou vinden maar door de dingen die ik hierboven heb beschreven kon ik er echt niet van genieten. Vermakelijke film voor sommige, maar voor degene die over minder intellectueel beschikken is het een bron van idiote ideeen. En nee ik beweer niet dat ik ultra intelligent ben.
Nou ik vind dat je hier toch wat overdrijft. 9 van de 10 keer bij films als deze, worden uitersten gebruikt. De hele mooie, sterke mensen vs. de lelijke onbetrouwbare etc. Het heeft gewoon een enorm comic gehalte. Ik zag in dat groepje monsterlijke elite strijders echt geen Arabiers e.d.
Het is natuurlijk ontzettend over the top en absoluut niet subtiel. Zoals bijvoorbeeld ook bij het enorm vrouwonvriendelijke Sin City. Hier hoorde je toen vrij weinig over, omdat het.. hoe gek het ook klinkt.. in de stijl van de film past. Omdat het pretentieloos is en omdat het zich bovenal totaal niet serieus neemt.
Maar dat vind ik af en toe wel eens lekker, zolang de film zich niet serieus neemt uiteraard. In mijn geval: Oogkleppen op en de film kijken, en eventuele bedoelde of onbedoelde maatschappelijke of historische incorrectheden links laten liggen.
Verder kan ik me trouwens wel vinden in je andere argumenten, alhoewel ik een andere mening deel.
edit: typo
Het is natuurlijk ontzettend over the top en absoluut niet subtiel. Zoals bijvoorbeeld ook bij het enorm vrouwonvriendelijke Sin City. Hier hoorde je toen vrij weinig over, omdat het.. hoe gek het ook klinkt.. in de stijl van de film past. Omdat het pretentieloos is en omdat het zich bovenal totaal niet serieus neemt.
Maar dat vind ik af en toe wel eens lekker, zolang de film zich niet serieus neemt uiteraard. In mijn geval: Oogkleppen op en de film kijken, en eventuele bedoelde of onbedoelde maatschappelijke of historische incorrectheden links laten liggen.
Verder kan ik me trouwens wel vinden in je andere argumenten, alhoewel ik een andere mening deel.
edit: typo
Ik kan me best voorstellen dat je vindt dat ik overdrijf hoor. Ik probeerde ook een beetje mijn mening wat sterker over te laten komen. Wat betreft de Arabieren... kijk maar even naar de foto bij de recensie. Dat zijn geen Eskimo's.
Wat mij irriteerde was inderdaad dat het goed/slecht concept totaal niet subtiel werd gebracht. Ik moet zeggen dat ik Sin City nog niet heb gezien, maar hij staat wel op me lijstje.
Maar ik had 300 denk ik wat leuker gevonden als het zichzelf niet zo serieus nam. Want het was visueel wel goeie shit. Maar ik begrijp het cijfer ervan op imdb absoluut niet.
Deze film is gebaseerd op de Graphic Novel "300". Dus geen geschiedenisles!
Er wordt nergens gepretendeerd historisch accuraat te willen zijn.
Is de film nu beter geworden?
Ja
Perzen zijn GEEN Arabieren! Iemand had het in zijn reactie weer over Arabieren. Ik begrijp best wel dat het misschien verwarrend is, omdat bijvoorbeeld Irak(Arabisch) en Iran(Perzisch) buurlanden zijn, maar vind toch wel dat je eerst moet weten wie Perzen waren voordat je reageert.
Kijk:
Perzische Rijk
En kijk ook:
Iran
Bedankt
Perzen zijn GEEN Arabieren! Iemand had het in zijn reactie weer over Arabieren. Ik begrijp best wel dat het misschien verwarrend is, omdat bijvoorbeeld Irak(Arabisch) en Iran(Perzisch) buurlanden zijn, maar vind toch wel dat je eerst moet weten wie Perzen waren voordat je reageert.
Kijk:
Perzische Rijk
En kijk ook:
Iran
Bedankt
Ik kom zelf uit Irak en ik weet heus wel het veschil tussen die twee. Die gasten hier bovenaan op de foto zijn geen Perzen!
Mensen, dit is een film! Film is niet echt en hoeft het ook niet te zijn. Soms moet je ze gewoon gaan zien en over je heen laten komen! En dit is een uitermate geschikte film daarvoor.. geniet er gewoon van en ga niet quasi-intelligent zitten zemelen dat het niet helemaal realistisch is..
Dit is bij 300 echter helemaal niet aan de orde. Het is een film, gebaseerd op een stripboek, met zelfs enkele mythologische wezens erin! Dus waar hebben we het over? Het is gewoon een steengoed spektakel. Niks meer, niks minder. Iedereen heeft het recht op zijn mening, maar dit hele "historisch-oncorrect"-verhaal is gewoon niet op zijn plaats.
De karakters zijn slecht uitgewerkt, er zit niet veel humor in, het verhaal is een flinterdun en onlogisch zooitje, en de dialogen bestaan voor 90% uit tenenkrommende holle machofrases.
Doordat de karakters me niet interesseerden waren de actiescenes ook nog eens totaal niet spannend.
Maak OF een compleet onzinnige film die compleet over de top gaat en dit ook van zichzelf weet (Kill Bill, Pirates of the Caribbean), OF een wat realistischere epische film waarin de hoogdravende dialogen nog een beetje op hun plaats zijn. Alles beter dan deze redelijk serieus bedoelde maar vaak onbedoeld grappige bende.
Hoe raak kan een recentie zijn!

























Anyway, ik ga er zaterdag heen. Ben benieuwd.