Concept-art Cyclops en Jean Grey voor 'X-Men: Apocalypse'
Plus een fraai nieuwe setfoto van Deadpool!

Film Recensies

FilmTotaal heeft als doel om over iedere film die in de bioscoop uitkomt een recensie te laten schrijven. Hieronder de lijst met laatst toegevoegde recensies. Mocht je onze recensenten willen ontmoeten klik dan hier. Ons archief kan je hier vinden.

De FilmTotaal reserveer en infolijn: 0900-3203344 (0,55 p/m)

De Surprise

Geschreven door Arjan Welles - Geplaatst op 20 mei 2015

Een nieuwe speelfilm van Mike van Diem is een uiterst zeldzaam fenomeen. De in Limburg geboren filmmaker schoot raak met zijn debuut, de Bordewijk-verfilming Karakter, waarmee hij meteen maar even een Oscar voor op zijn schoorsteenmantel scoorde. Van Diem heeft sindsdien heus niet stilgezeten en filmde commercials, maar we hebben maar liefst achttien jaar moeten wachten voor Van Diem weer met een avondvullend project kwam. De Surprise heeft behoorlijk wat vooroordelen weg te werken. De filmposter (Georgina Verbaan die lichtvoetig poseert als een Nederlandse Audrey Hepburn met opgestoken haar in een charmant grijs jurkje en een paraplu) en namen van de hoofdrolspelers doen vermoeden dat Van Diem zich heeft laten strikken voor een romantische komedie in de trant van Alles Is Liefde. Niets mis mee, maar niet wat we van hem verwachtten. De titel helpt ook niet echt mee, totdat het besef doordringt dat het een bewerking is van een kort verhaal van de in 1990 overleden schrijver Belcampo.

» Lees verder...

Project T

Geschreven door Jim Pedd - Geplaatst op 20 mei 2015

Er gaat bijna geen dag voorbij of er is wel iets te horen over aanslagen, oorlog in het Midden-Oosten, klimaatverandering of economische onrust. Vaak veroorzaakt het een gevoel van machteloosheid, dat kan overgaan in pessimisme. Het optimisme van de jaren zestig is allang verdwenen, maar regisseur Brad Bird lijkt daar hevig naar terug te verlangen. In Project T probeert hij samen met Damon Lindelof, medeauteur van hitserie Lost, die tijdgeest op te roepen.

» Lees verder...

A Girl Walks Home Alone at Night

Geschreven door Myron van der Velden - Geplaatst op 20 mei 2015

Vampierfilms staan post-Twilight bekend als mierzoete liefdessprookjes met kwijlende tieners en soms een tenenkrommende jachtsequentie. Het Zweedse sprookje Let the Right One In gaf een creatieve draai aan de ondode: een jong meisje sluit in een voorstadje van Stockholm een bijzondere vriendschap met een ander buitenbeentje. Inspiratie te over dus, al zag niemand het esthetische portret van Ana Lily Amirpour aankomen. Het genre herrijst in een wonderlijk eigenzinnige gedaante die horror, romantiek, cartoon, indie en western verenigt in een magistraal Iraans zwart-wit muziekfeestje. En dat alles met een feministisch tintje.

» Lees verder...

Geronimo

Geschreven door Thierry Verhoeven - Geplaatst op 20 mei 2015

Een film vernoemen naar de hoofdpersoon is in veel gevallen een zwaktebod. Bij veel jeugdfilms kom je er nog wel mee weg, maar wanneer gemikt wordt op een iets volwassener publiek zou toch iets creatievers mogen worden verwacht. De enkele keren dat het wel gepast is, betreft het meestal niet de naam van de hoofdpersoon maar van een secundair personage dat de plot voortdrijft, zoals Paul of het recent uitgekomen Frank. Bij het Franse Geronimo is het omgekeerde aan de hand. Het titelpersonage is weliswaar de hoofdpersoon, maar waarom de film haar naam draagt, wordt nooit duidelijk. De dame in kwestie speelt namelijk constant tweede viool.

» Lees verder...

Poltergeist

Geschreven door Jelle Fastenau - Geplaatst op 20 mei 2015

Ondanks zijn iconische status als een van de essentiële films van de jaren tachtig blijft Poltergeist een geval apart. De film werd officieel geregisseerd door The Texas Chainsaw Massacre-regisseur Tobe Hooper, maar draagt de onmiskenbare sfeer van een Spielbergiaanse familiefilm. Het verhaal wil dan ook dat het voornamelijk Spielberg was die als producent de touwtjes tijdens de opnames in handen hield. Dat de film kundig genoeg gemaakt is om dertig jaar na dato nog overeind te blijven, staat buiten kijf, maar voor bovengetekende zal Poltergeist altijd in een wat vreemd hoekje van het horrorgenre blijven hangen. Het slag griezelfilm dat je prima kunt bekijken met een nachtlampje aan, gewikkeld in een comfortabele fleecedeken onder het genot van een warme beker chocomel. Dat een horrorfilm aanvoelt als een warm bad vol nostalgie is op zichzelf al een unicum, maar de keuze voor een remake is mogelijk nog curieuzer.

» Lees verder...

Difret

Drie uur rijden zorgt voor een wereld van verschil. Dat blijkt wel uit de traditionele, moralistische en culturele opvattingen van het Ethiopische platteland. In de hoofdstad van het Oost-Afrikaanse land, Addis Abeba, hebben vrouwen een vergelijkbare maatschappelijke positie als mannen, worden ze niet op jonge leeftijd uitgehuwelijkt en is seks voor het huwelijk niet een schande. Dat is wel anders op het platteland. Daar wordt een meisje van veertien dat luistert naar de naam Hirut ontvoerd en verkracht door haar toekomstige echtgenoot. ‘Telefa’ heet deze wrede traditie, waarbij de verkrachting overigens optioneel is. Het slimme meisje voor wie de toekomst nog open lag, weet te ontsnappen en jaagt uit pure paniek en overlevingsdrang een kogel door haar onvrijwillig aangewezen aanstaande. De dorpsbevolking zweert wraak en vindt dat Hirut moet worden begraven naast haar slachtoffer. Ze is ook nog eens zwanger geworden en is haar leven niet meer veilig omdat ze door haar dorp verstoten is.

» Lees verder...

De Masters

Tijdens opnames voor Het Schnitzelparadijs kwam Mimoun Oaissa op het idee om een film te maken over de hiphopwereld. Over mensen die zich de tweede Snoop Dogg wanen, over rappers die zich vernoemen naar bokslegende Muhammed Ali, terwijl ze eigenlijk geen grammetje talent maar alleen dollartekens in de ogen hebben. Tien jaar later heeft de film het witte doek gehaald. Oaissa wilde een feelgoodfilm maken, maar in De Masters gaat het van kwaad tot erger.

» Lees verder...

Mad Max: Fury Road

Geschreven door Kaj van Zoelen - Geplaatst op 13 mei 2015

In 1979 maakt George Miller de cultfilm Mad Max, een actiefilm die gestructureerd is rondom autoachtervolgingen in een postapocalyptisch Australië. De film is succesvol genoeg voor een vervolg twee jaar later, Mad Max 2: The Road Warrior, dat nog altijd gezien wordt als één van de beste actiefilms ooit. Er volgt in 1985 nog een derde film: Mad Max Beyond Thunderdome. Dertig jaar later is er nu een reboot van de filmreeks, zoals dat tegenwoordig wel vaker gebeurt met materiaal uit de jaren tachtig. In tegenstelling tot vele soortgenoten is Mad Max: Fury Road niet alleen een waardige toevoeging aan het universum van het origineel, maar laat hij als actiefilm ook nog eens de hedendaagse concurrentie in het stof bijten.

» Lees verder...

Ventoux

Geschreven door Esther Villerius - Geplaatst op 13 mei 2015

Ventoux is een verfilming van het gelijknamige boek van Bert Wagendorp. Het verhaal draait om vijf mannen die op hun racefiets de Mont Ventoux beklimmen. Ze worden hierbij ondersteund door Laura, een beeldschone jonge vrouw die in een spontane bui besluit met de jongens mee te reizen naar Frankrijk. De roman werd door de Volkskrant eerder al bestempeld als 'een jongensboek dat leest al een trein'. De honderdvier minuten durende verfilming flitst eveneens aardig rap voorbij, maar opvallender is dat de jongensstijl van het boek bijna letterlijk overgebracht is op het doek. De scherpzinnige dialogen, waarin van bloedserieuze onderwerpen moeiteloos en met een aantal rake grappen wordt overgeschakeld naar simpel geouwehoer, zullen menig man waarschijnlijk bekend voorkomen.

» Lees verder...

52 Tuesdays

Geschreven door Arjan Welles - Geplaatst op 13 mei 2015

Op papier is het Australische dagboekdrama 52 Tuesdays een behoorlijk gekunstelde toestand. Dit geldt niet alleen voor de wijze waarop debutante Sophie Hyde het verhaal benaderde, maar ook voor de wijze waarop ze de boel op film zette. Dat is ook waar deze twee aspecten samenvallen. Gedurende een jaar besloot Hyde elke dinsdag met haar ploeg opnames te maken, ongeacht wat er die week te filmen viel. De rest van de dagen werden gevuld met het uitdelen van een weekscript, repetities, het uitzoeken van locaties, planning en montage. Dit alles gebeurde in chronologische volgorde. Plotmatig zien we dat moeder en dochter Jane en Billie elke dinsdag van 14:00 tot 22:00 uur tijd met elkaar doorbrengen. De cast is grotendeels onervaren en onderling met elkaar bevriend. Het heeft geleid tot een wonderlijk persoonlijk portret van een complexe gezinsrelatie dat uniek in zijn soort is.

» Lees verder...

Pitch Perfect 2

Geschreven door Bart Snoek - Geplaatst op 13 mei 2015

In 2012 bleek Pitch Perfect een onverwacht succes. De film over de kwakkelende a-capellagroep The Barden Bellas werd wereldwijd positief ontvangen, en ook het nummer ‘Cups’, gezongen door hoofdrolspeelster Anna Kendrick, werd een grote hit. Een vervolg kon dan ook niet uitblijven. De voltallige cast keert weer terug voor dit deel, net als schrijfster Kay Cannon en producente Elizabeth Banks. Alleen regisseur Jason Moore moest deze keer afhaken. Banks nam zijn plaats achter de camera over en maakt met Pitch Perfect 2 haar regiedebuut.

» Lees verder...

Tokyo Story

Tokyo Story is de beste film aller tijden. Althans, de laatste keer dat het Britse filmblad Sight & Sound de internationale filmwereld polste over de beste films aller tijden. Uit de inzendingen van ruim driehonderdvijftig regisseurs rolde Tokyo Story als winnaar. Zulke lof geeft een film een mooie reputatie, maar wekt voor nieuwkomers misschien ook wel te hoge verwachtingen op. En dat terwijl het niet eens regisseur Yasujiro Ozu's beste film is, maar slechts één van zijn meesterwerken. Samen met vier andere digitaal gerestaureerde klassiekers van Ozu is Tokyo Story door het hele land te zien.

» Lees verder...

Melody

Met zijn tweede speelfilm snijdt de Belgische cineast Bernard Bellefroid, van oorsprong documentairemaker, een heikel onderwerp aan. Is met geld alles te koop, zelfs het moederschap? Het is een vraag waar de succesvolle Britse zakenvrouw Emily al vlug een antwoord op gevonden denkt te hebben. Maar tegen welke prijs? Zelf lukt het niet om zwanger te worden dus reageert Emily op een soort Marktplaats voor draagmoeders op de advertentie van de jonge kapster Melody. Het blonde meisje is dakloos, slaapt net zo vaak in een trapportiek als bij vriendinnen op de bank en sprokkelt haar centen bij elkaar door bij klanten op bezoek te gaan. Elke euro spaart Melody op om op een dag haar eigen kapsalon te openen. Het duo vertrekt naar een kliniek in Oekraïne, omdat het daar nu eenmaal allemaal wat makkelijker gaat, maar Melody is niet helemaal eerlijk tegenover haar Britse zakenpartner.

» Lees verder...

Big Game

Geschreven door Jelle Fastenau - Geplaatst op 6 mei 2015

Actiefilms waarin de president van de Verenigde Staten door een held beschermd moet worden tegen een bende gevaarlijke terroristen hebben we de laatste jaren wel vaker gezien. Een kleine twee jaar geleden bijvoorbeeld, toen Antoine Fuqua en Roland Emmerich de concurrentiestrijd aangingen met Olympus Has Fallen en White House Down. In Big Game van regisseur Jalmari Helander wordt de bekende opzet op twee punten gewijzigd. Ten eerste speelt de actie zich af in de bosrijke wildernis van Finland. Ten tweede is de beschermer in kwestie een dertienjarige jongen.

» Lees verder...

Child 44

Geschreven door Arjan Welles - Geplaatst op 6 mei 2015

De filmwereld kan heel nauw verweven zijn. Zo is de Chileens-Zweedse regisseur Daniel Espinosa bij het grote publiek op gaan vallen met de verfilming van het eerste deel van de Snabba Cash-reeks, het officieuze antwoord op de Millennium-trilogie. In de hoofdrol van deze thriller over een simpel studentje dat in de criminaliteit belandt, was de relatief onbekende Zweeds-Amerikaanse Joel Kinnaman te zien, die later weer het pak van RoboCop in de matige remake aantrok. Espinosa en Kinnaman werken opnieuw samen in de door Ridley Scott geproduceerde boekverfilming Child 44. Kinnaman ontwikkelt zich in deze in het naoorlogse Rusland gesitueerde thriller van collega tot belangrijke tegenstander van hoofdrolspeler Tom Hardy. Hardy is in Child 44 getrouwd met de Spaans-Zweedse Noomi Rapace die internationaal doorbraak met de Millennium-trilogie en later naast Hardy acteerde in The Drop en ook te zien was in Scotts Prometheus.

» Lees verder...

Far From the Madding Crowd

Al sinds de jaren negentig weet de Deense regisseur Thomas Vinterberg in te spelen op het onderbuikgevoel van zijn publiek met een aantal zorgvuldig in elkaar gezette dramafilms. Van de uiterste venijnige familieperikelen in de Dogmefilm Festen tot de aangrijpende klopjacht in het recentere Jagten. Drie jaar na de Oscarnominatie voor de laatstgenoemde neemt Vinterberg weer eens een uitstapje buiten de landgrenzen, maar ook naar een hem nog onbekend terrein: het literaire kostuumdrama. Hoewel die combinatie op het eerste gezicht een breuk lijkt te vormen met de kenmerkende rafelige randjes in zijn werk, weet Vinterberg met zijn verfilming van Far From the Madding Crowd een prima balans te vinden tussen een klassieke en eigentijdse vertelling.

» Lees verder...

The Dark Horse

Bij een drama dat draait om het schaakspel kun je er haast donder op zeggen dat op een gegeven moment de parallellen tussen de personages en de verschillende stukken van de millennia-oude denksport worden opgevoerd. Over de vraag wie in de Nieuw-Zeelandse biopic The Dark Horse de koning, paard of loper is hoeft het arthousepubliek zich gelukkig niet lang het hoofd te breken. De kwestie wordt bij voorbaat afgekapt als meesterschaker Genesis Potini zijn jonge pupillen allemaal een stuk van zijn bijzondere schaakspel meegeeft. Ze moeten het koesteren, maar aan de mogelijkheden en krachten van het stuk wordt verder niet al te veel waarde meegegeven. De tieners dopen Genesis zelf tot koning, al stond hij tijdens zijn actieve schaakloopbaan bekend als The Dark Horse.

» Lees verder...

Get Hard

Geschreven door Fabian Melchers - Geplaatst op 6 mei 2015

Een doorgewinterde straatcrimineel zou het al zwaar hebben in de beruchte San Quentin-gevangenis, dus je kunt wel nagaan hoe een softe beurshandelaar het er zal afbrengen. Logisch dat hedgefondsmanager James zich grote zorgen maakt. Over dertig dagen draait hij voor tien jaar de bak in vanwege fraude. Hij moet dus zo snel mogelijk hard worden gemaakt. Dat laatste heeft een dubbelzinnige betekenis in Get Hard, want de makers van deze komedie zijn gek op dat soort platvloerse humor.

» Lees verder...

White Shadow

Voor de paria’s van de wereld is het een hard gelag. Vaak ligt aan hun positie als verschoppeling bijgeloof, onbekendheid die onbemind maakt en folkloristische misvattingen ten grondslag. Zo worden in Tibet blinden door de maatschappij verstoten, omdat hun aandoening wordt gezien als straf voor in eerdere levens begane zonden. Een soortgelijke vloek hebben de albino’s van Afrika. Niet alleen vallen ze door hun bleke uiterlijk enorm op, maar een deel van de maatschappij beschouwt ze als vogelvrij. Ze worden genadeloos vermoord omdat geneeskrachtige werking en geluk wordt toegeschreven aan hun ledematen. Dat het hier gaat om mensen van vlees en bloed met gevoelens, diepgewortelde angsten en emoties lijkt niet van belang te zijn.

» Lees verder...

I’m the Same, I’m an Other

Geschreven door Myron van der Velden - Geplaatst op 6 mei 2015

Chet Baker citeert in een voice-over een gedicht. Hij is dezelfde, maar hij is een ander. Een auto rijdt door een tunnel; de beklemmende maar sfeervolle sequentie werkt als een magneet. Wat een mooie opening. En wat jammer dat niet meer van dit soort fragmenten volgen.

» Lees verder...

Those Who Feel the Fire Burning

Terwijl onze ‘daadkrachtige’ coalitie er maar liefst negen dagen aan geruzie en gepolder voor nodig had om uitgeprocedeerde asielzoekers zoiets menselijks als bed, brood en bad te bieden, vindt duizenden kilometers verderop nog dagelijks ware tragedies plaats. De kans voor Afrikaanse vluchtelingen om veilig het Europese vasteland te bereiken is onvoorstelbaar klein. Elke dag ontvlucht de wanhopige bevolking burgeroorlogen en terreur en waagt een kans op een beter leven in Europa. Louche handelaren laten zich duizenden euro’s betalen voor een kaartje op een gammel en volgestouwd schip. Het Zuid-Italiaanse eiland Lampedusa, dat redelijk dicht bij Tunesië ligt is vaak het eerste doel. Maar ook de vele Griekse eilanden zijn een geliefde veilige haven.

» Lees verder...

Ex_Machina

Geschreven door Jim Pedd - Geplaatst op 29 april 2015

Computerwetenschappers werken hard aan de ontwikkeling van kunstmatige intelligentie. Dat niet iedereen dat zo’n goed idee vindt, bleek recent nog, toen vermaard natuurkundige Stephen Hawking en SpaceX-baas Elon Musk daarvoor waarschuwden. Zij stelden dat de ontwikkeling van een zelfbewuste computer wel eens het einde van de mensheid kon inluiden. Desalniettemin komt de ontwikkeling van kunstmatige intelligentie steeds dichterbij. Alex Garland, schrijver van het boek The Beach en recent het scenario van Dredd, neemt met regiedebuut Ex_Machina een standpunt in deze ingewikkelde discussie in.

» Lees verder...

Lost River

Geschreven door Thierry Verhoeven - Geplaatst op 29 april 2015

Nadat onlangs het regiedebuut van Russell Crowe uitkwam, is het deze week de beurt aan diens tegenspeler uit het volgend jaar te verschijnen The Nice Guys: Ryan Gosling. Waar Crowes The Water Diviner met enige lof werd onthaald en bij de Australische Oscars zelfs de hoofdprijs mocht delen met The Babadook, had Goslings Lost River het een stuk moeilijker. De film ging bijna een jaar geleden in première op het filmfestival van Cannes en werd daar door de filmpers bijna unaniem neergesabeld. Dat leidde ertoe dat hij elf maanden later in de Verenigde Staten slechts in een beperkt aantal bioscopen werd uitgebracht en tegelijk verscheen als video-on-demand. Dat de film de Nederlandse bioscopen heeft gehaald is dan ook vrij opvallend, al moet wel worden opgemerkt dat hij slechts een week zal draaien. Een spijtige zaak, want hoewel Goslings regiedebuut zijn mankementen heeft, zijn er voldoende kwaliteiten die een kijkbeurt rechtvaardigen.

» Lees verder...

Les Combattants

Geschreven door Bart Snoek - Geplaatst op 29 april 2015

Arnaud kijkt uit naar een rustige zomer. Hoewel zijn moeder graag ziet dat hij wat meer over zijn toekomst nadenkt, vermaakt hij zich voorlopig prima met rondhangen met zijn vrienden en bijklussen in het timmerbedrijf van zijn broer. De toekomst, dat ziet hij vanzelf wel. Maar dan ontmoet hij tijdens één van zijn klussen Madeleine, die in alles het tegengestelde van hem is.

» Lees verder...

Tracers

De Twilight-serie kwam in 2012 tot een eind, en de castleden zijn inmiddels doorgegroeid naar prestigieuzer werk. Robert Pattinson oogstte lof voor zijn werk met regisseurs als David Cronenberg en Kristen Stewart mocht zelfs een César in ontvangst nemen voor haar rol in Clouds of Sils Maria. Van de drie hoofdrolspelers is het alleen Taylor Lautner niet gelukt zijn verworven naamsbekendheid om te zetten in succes. De actiethriller Abduction slaagde er niet in hem op de kaart te zetten als actiester en na het laatste Twilight-deel bleef het slechts bij bijrolletjes. Met het door hemzelf geproduceerde Tracers probeert hij het opnieuw.

» Lees verder...

Im Labyrinth des Schweigens

Geschreven door Arjan Welles - Geplaatst op 29 april 2015

In het (West-)Duitsland van de late jaren vijftig van de vorige eeuw lijkt de bevolking nauwelijks doordrongen te zijn van de ware impact van de gruwelen van het naziregime. De stelselmatige uitroeiing van de Joodse bevolking door Adolf Hitler en de beruchte reputatie van Auschwitz zijn bij velen zelfs onbekend. Het zwartste hoofdstuk uit de moderne Duitse geschiedenis is simpelweg verdrongen, gewist uit het collectieve geheugen. De Neurenbergse processen lagen alweer een decennium in het verleden, waarbij de voornaamste oorlogsmisdadigers vervolgd en geëxecuteerd werden. Duitsland moest door en had geen tijd om terug te kijken. Dat er nog heel wat foute types rondliepen kwam onder de aandacht van de Frankfurter Johann Radmann. De jonge, ambitieuze officier van justitie beet zich vast in de zaak, vastbesloten om de schoften verantwoordelijk voor de uitvoering van de Holocaust achter de tralies te krijgen.

» Lees verder...

Kurai Kurai – Tales on the Wind

Geschreven door Myron van der Velden - Geplaatst op 29 april 2015

Marjoleine Boonstra verzamelt verhalen. Op haar trektochten door Centraal-Azië maakte ze kennis met de bewoners van de uitgestorven steppen. Met mensen die zich aanpassen aan droogte, wind en isolatie en die zo goed als dat kan, overleven. De rode draad in de film is de kurai, een tuimelkruid. De kale, breekbare takken van dit zwervende struikje worden geduwd door de wind en dolen door de leegte. Kurai Kurai is een verhalenbundel: over mensen in Kirgizië en het leven van ons allemaal.

» Lees verder...

De Ontsnapping

Het gezinsleven is voor velen een machine met een strakke planning die behoorlijk wat organisatievermogen vergt. Kroost dat van huis naar school en van school naar huis moet worden getaxied, tennisclub, hockeytraining, balletles, blokfluitles, vriendjes die komen spelen, verjaarspartijtjes en dan ook nog een echtgenoot die tevreden gehouden moet worden en een huwelijk dat geconsumeerd moet worden. De ongelukkige huisvrouw Julia uit Heleen van Royens De Ontsnapping is er kennelijk klaar mee, als we dat althans uit de vluchtige proloog kunnen opmaken. Ze werkt oxazepammetjes naar binnen alsof het Smarties zijn en is naarstig op zoek naar rust en een beter leven. Julia denkt dat het gras groener is in Portugal en pakt haar bolide naar het land waar ze – net als haar broer toen die nog leefde – goede herinneringen aan bewaart.

» Lees verder...

De Boskampi’s

Geschreven door Fabian Melchers - Geplaatst op 28 april 2015

Er wordt nog wel eens laatdunkend gedaan over de kwaliteit van Nederlandse films, maar wie verder kijkt dan alleen de grote publiekstrekkers, ziet dat er genoeg interessants in ons land wordt gemaakt. Regisseurs die hun film boven de realiteit uittillen, zijn hier echter zeldzamer. Alex van Warmerdam is er een meester in, maar wordt helaas vaak al snel in het arthousehoekje weggestopt. Iemand die er films voor een breder publiek mee maakt, is Arne Toonen.

» Lees verder...

Bibi & Tina

Geschreven door Arjan Welles - Geplaatst op 28 april 2015

Kinderboekenschrijfster en hoorspelmaakster Elfie Donnelly is het resultaat van de liefde tussen een Ier en een Oostenrijkse en heeft in haar leven al in half Europa gewoond. Donnell groeide op in Groot-Brittannië, verhuisde in haar late kindertijd naar Oostenrijk en maakte carrière als journalist in Duitsland. In dat laatste land is ze het bekendst geworden met de ellenlange hoorspelreeks 'Bibi Blocksberg' die vanaf 1980 van start ging en draait om de jonge Bibi die beschikt over magische krachten. Het leidde tot nu toe tot een tweetal speelfilms en een animatiereeks. Een soort Sabrina Teenage Witch dus. Halverwege de hoorspelreeks, toen Bibi aan paardrijden begon, dook een nieuwe vriendin op. Samen met Tina beleeft de jonge amazone onvoorstelbare avonturen.

» Lees verder...