Jared Leto neemt afscheid van The Joker
En Margot Robbie, die bijna te zien was in 'Fantastic Four', over het werken met Leto.

Film Recensies

FilmTotaal heeft als doel om over iedere film die in de bioscoop uitkomt een recensie te laten schrijven. Hieronder de lijst met laatst toegevoegde recensies. Mocht je onze recensenten willen ontmoeten klik dan hier. Ons archief kan je hier vinden.

De FilmTotaal reserveer en infolijn: 0900-3203344 (0,55 p/m)

Victoria

Geschreven door Fabian Melchers - Geplaatst op 26 augustus 2015

Een speelfilm van één lang shot; de Russische cineast Aleksandr Sokoerov schreef er in 2002 geschiedenis mee. In Russian Ark bewoog de camera zich een ruime anderhalf uur sierlijk langs uiteenlopende taferelen in de Russische Hermitage. Een unicum is het Duitse Victoria dus niet, maar dat maakt hem niet minder indrukwekkend. Zeker gezien de intense acteerprestaties.

» Lees verder...

Love

“Het filmtheater waarschuwt u”, staat met grote letters op het bioscoopscherm als de nieuwe film van enfant terrible Gaspar Noé begint. “Love begint zo, dus zet uw 3D-bril op.” Een klein geintje, zeker voor wie weet wat komen gaat. Een film waarin lange – en vooral echte – seksscènes centraal staan. In 3D dus.

» Lees verder...

Trainwreck

Geschreven door Arjan Welles - Geplaatst op 26 augustus 2015

De in de Big Apple geboren en getogen comédienne Amy Schumer is in ons land vooral bekend geworden van de sitcom Inside Amy Schumer die wordt uitgezonden op het televisiekanaal Comedy Central. In haar thuisland geniet de dertiger een grotere bekendheid en klom ze ook het podium op voor haar stand-upshow. De populariteit van Schumer laat zich gemakkelijk verklaren. Naast haar onovertroffen gevoel voor humor is ze een vrouw met wie het gemakkelijk identificeren is. Ze ziet er uit zoals normale vrouwen eruit zien die niet voor elke spier in hun lichaam een personal trainer hebben. In dit geval een compliment, want ze loopt niet rond in maatje zesendertig en straalt de ongemakken uit die bij het normale leven horen. Het is eigenlijk verwonderlijk dat de actrice pas dit jaar het witte doek weet te vinden. Ze debuteert als speelfilmactrice in het zelfgeschreven Trainwreck naar regie van – hoe kan het ook eigenlijk anders – Judd Apatow.

» Lees verder...

Een Dag in 't Jaar

Geschreven door Lieuwe van Albada - Geplaatst op 26 augustus 2015

In Een Dag in 't Jaar volgen we de twintigers Seb, Misha en Yvonne terwijl ze door Amsterdam lopen. De drie vrienden hebben een gemene deler: de één jaar eerder overleden Twan, beste vriend van Seb, broer van Misha en ex van Yvonne. Alle drie moeten ze op hun eigen wijze in het reine komen met het gemis van Twan. Er verstrijkt een jaar, maar voor hun gevoel is het hooguit een etmaal. “Ook als je de tijd stil wil zetten, gaat hij onverstoorbaar verder, hoe ondraaglijk dit ook is.” aldus de voice-over.

» Lees verder...

American Ultra

Geschreven door Jelle Fastenau - Geplaatst op 26 augustus 2015

American Ultra is een typisch voorbeeld van hoe een misleidende promotie ervoor kan zorgen dat men met de verkeerde verwachtingen een film instapt. Bewijsstuk nummer één: een trailer vol flauwe grappen. Bewijsstuk nummer twee: Jesse Eisenberg en Kirsten Stewart uitgedost met zonnebrillen op een explosieve poster. Bewijsstuk nummer drie: het creatieve genie dat de quasilollige ‘#hasjtag’ in het leven heeft geroepen. Dit alles doet een melige stonerkomedie in de lijn van David Gordon Greens Pineapple Express vermoeden. In feite valt de film van Nima Nourizadeh in de kern beter te omschrijven als een aandoenlijke 'dramedy' over een jong stel met een angst voor veranderingen. Eén ding waar in elk geval niet over gelogen is, is de flinke hoeveelheid actie.

» Lees verder...

Carnotstraat 17

De Carnotstraat nummer 17 in Antwerpen, vlakbij de Zoo en het Centraal Station, kent een bijzondere geschiedenis. Ooit herbergde het pand één van de grootste, mooiste en belangrijkste bioscopen van het land. De Cine Rubens beleefde premières van kaskrakers uit Hollywood zoals Cleopatra, Dr. Zhivago en My Fair Lady. Grote Europese filmsterren maakten hun opwachting bij premières die werden vertoond op het grootste filmdoek dat onze zuiderburen rijk waren. De rij bezoekers liep vaak tot om de hoek. Er werden vier à vijf drukbezochte voorstellingen per avond vertoond. Maar de tijden zijn veranderd. Het gebouw dat voor de jaren twintig van de vorige eeuw dienst deed als arena voor boks- en worstelwedstrijden heeft meerdere functies gekend. Zo werd het halverwege de jaren negentig een kerk. Inmiddels is het een toevluchtsoord voor immigranten.

» Lees verder...

We Are Your Friends

”Alles wat je nodig hebt om het te kunnen maken als dj is een laptop, een klein beetje talent en één goede track. Dat is je ticket naar succes.” Zo luidt de boodschap die Cole Carter ons aan de opening van We Are Your Friends wil meegeven. Je zou die opmerking op kunnen vatten als een cynisch commentaar op de huidige staat van de EDM-scene, waarin de liefde voor de muziek tegenwoordig steeds vaker op de tweede plaats komt te staan en snel rijk worden nog het enige is wat lijkt te tellen. Het tegendeel blijkt echter waar: Cole en zijn kameraden zijn juist de exacte belichaming van bovenstaande strekking. Met glinsterende dollartekens in hun ogen heeft het viertal slechts één doel voor ogen: zo snel mogelijk de top bereiken.

» Lees verder...

Stoedjent

Heeft de ene mens meer rechten dan de ander en staat hij hierdoor boven de wet? Rechtvaardigt deze gedachte vervolgens het plegen van een misdaad? En als de misdaad eenmaal gepleegd is, kan deze dan worden rechtgetrokken door er goede acties tegenover te stellen? Dit zijn de centrale vragen van één van de vier grote romans van één van de drie grote klassieke Russische schrijvers. Misdaad en Straf van Fjodor Dostojevski verscheen in 1866. Sindsdien zijn talloze toneelbewerkingen en verfilmingen van het werk verschenen. Centraal staat een armoedige student die een moord pleegt op een pandjesbazin. Maar de misdaad heeft onbedoelde bijwerkingen en de student probeert met zichzelf en zijn acties in het reine te komen. Hij pleegt de moord vanuit de gedacht dat hij meer is dan een ander, maar krijgt wroeging en wil zijn daden gladstrijken.

» Lees verder...

X + Y

Het zat al niet helemaal lekker met de sociale vaardigheden van Nathan Ellis, maar nadat zijn vader na een ongeluk het tijdige voor het eeuwige verruilt, kruipt de jongen helemaal terug in zijn schulp. Laat palief, met wie Nathan een warme band onderhield, nu net hebben vastgesteld dat de lichte vorm van autisme die bij zijn zoon is geconstateerd de jongen nu juist uniek maakt. Het kost Nathan als hij eenmaal een puber is veel moeite om sociale aansluiting te vinden bij zijn leeftijdsgenoten. Zijn moeder houdt hij op afstand en het verwerken van de dood van zijn vader doet hij solo, zonder er met zijn moeder over te praten. Het is een joekel van een cliché, maar Nathan heeft een speciale gave. Hij houdt van duidelijkheid en structuur en heeft daarom een enorme wiskundeknobbel ontwikkeld. Zijn leraar Mr. Humphreys besluit de tiener bijles te geven en hem klaar te stomen voor de prestigieuze jaarlijkse wiskundeolympiade.

» Lees verder...

Jauja

Geschreven door Michelle Iwema - Geplaatst op 26 augustus 2015

Lisandro Alonso had in zijn drieluik bestaande uit La Libertad (2001), Los Muertos (2004) en Fantasma (2006) als thema een eenling die zich een weg moet banen door een moeilijk landschap. Zijn vierde prent Liverpool ging eveneens over eenzelfde onderwerp en kennelijk heeft hij deze materie nog steeds niet uit zijn systeem, want in zijn nieuwe film Jauja hebben we weer te maken met een einzelgänger die een zoektocht begint door een woest en meedogenloos landschap.

» Lees verder...

Pixels

Geschreven door Arjan Welles - Geplaatst op 19 augustus 2015

De veelbelovende toekomst van voormalige videospellenkampioen Sam Brenner die zijn beste vriend Will Cooper hem had voorgespiegeld is niet bepaald bewaarheid geworden. Sterker nog: de rollen zijn compleet omgedraaid. De slungelige Sam mag in een gênant oranje tenue aan de slag als monteur van audio- en videoapparatuur, terwijl Will het heeft geschopt tot de opvolger van Barack Obama. Helemaal gelukkig pakt de baan van president van de Verenigde Staten overigens niet uit, want Will heeft nogal wat te stellen met breed gedragen kritiek op zijn beleid. Je vraagt je af waarom hij ooit de sleutel van het Witte Huis heeft gekregen. Hun hechte vriendschap ontstond in de arcadehallen waar de twee jeugdvrienden klassieke videospellen als Pac-Man, Donkey Kong en Galaga speelden. Tijdens een klus legt Sam een verwend jochie uit dat er een sociale factor kleefde aan het spelen van videogames in een speelhal. Heel anders dan het sologedrag van de moderne gamer die zelden een douche, de buitenlucht of een ander levend wezen ziet.

» Lees verder...

The Man From U.N.C.L.E.

Geschreven door Jelle Fastenau - Geplaatst op 19 augustus 2015

Sinds het succes van zijn beide Sherlock Holmes-verfilmingen, lijkt Guy Ritchie de aangewezen regisseur om reboots uit te laten groeien tot nieuwe franchises. Vanaf volgend jaar zal de Britse regisseur de legende van Koning Arthur nieuw leven inblazen in een reeks van mogelijk zes films, maar eerst geeft Ritchie nog een opzetje voor de terugkeer van The Man From U.N.C.L.E., naar de gelijknamige spionageserie uit de jaren zestig. Aan de tot nu toe wat tegenvallende prestaties aan de Amerikaanse kassa te zien, is het nog maar de vraag of de mannen van U.N.C.L.E. op net zoveel vervolgen mogen rekenen als dat Warner Bros. voor de ridders van de ronde tafel in gedachten heeft, maar als zomers tussendoortje weet The Man From U.N.C.L.E. prima te vermaken.

» Lees verder...

Irrational Man

Geschreven door Danitsa Linders - Geplaatst op 19 augustus 2015

Voor filosofieprofessor Abe Lucas heeft het leven geen zin. Vrijwilligerswerk in oorlogsgebied en academische publicaties konden daar in het verleden geen verandering in brengen. Drinken ook niet, maar niettemin is dat een geliefde bezigheid. Zijn ideeën en lespakket zijn controversieel en radicaal, maar zijn reputatie ook: hij zou elke vrouw het hoofd op hol brengen. Zowel de ijverige studente Jill als zijn ongelukkig getrouwde collega-docent Rita vallen als een blok voor hem. Maar ook de plichtmatige seks met Rita en urenlange filosofische discussies met Jill op de kermis en op picknickkleedjes lossen weinig voor hem op. Pas als het lot hem een moreel vraagstuk uit de praktijk voor de voeten werpt en hij ervoor kan kiezen een existentiële daad te stellen, hervindt hij zijn levenslust. Maar het wordt het meest radicale wat hij ook maar kan doen.

» Lees verder...

Sinister 2

Geschreven door Bart Snoek - Geplaatst op 19 augustus 2015

Met producties als Paranormal Acitvity, Insidious en The Conjuring lijkt Blumhouse Pictures hofleverancier van het horrorgenre. Allemaal gemaakt met een relatief laag budget, maar stuk voor stuk grote successen aan de kassa. In dit rijtje hoort ook het in 2012 verschenen Sinister. De film werd een grote hit en een vervolg kon dan ook niet uitblijven. Dat liet even op zich wachten, want in de tussentijd werd regisseur Scott Derrickson door Marvel gepaaid voor hun Dr. Strange. Ciarán Foy nam zijn plaats in en drie jaar later is er dan eindelijk dit vervolg.

» Lees verder...

Réalité

De bekendste schreeuw uit de filmhistorie is de Wilhelm-schreeuw. Oorspronkelijk kwam de schreeuw uit een western uit de vroege jaren vijftig. De uithaal werd ongekend populair toen geluidsexpert Ben Burtt, de man die onder andere het geluid van de lightsaber ontwierp, hem in Star Wars herintroduceerde. Sindsdien is de Wilhelm-schreeuw overal te horen. Een andere bekende krijs is de Howie-schreeuw, iets minder bekend dan de Wilhelm-schreeuw, maar ook regelmatig toegepast in de moderne filmhistorie. En dan zijn er nog de klassiekers als de stille schreeuw van Janet Leigh in Psycho terwijl ze onder de douche lek wordt gestoken en het gekerm van dochter Jamie Lee Curtis als eerste echte scream queen in de eerste Halloween. Tot slot zijn er nog de persoonlijke favorieten, zoals de ijselijke schreeuw van Grace Zabriskie als haar personage in Twin Peaks aan de telefoon hoort dat dochter Laura Palmer is vermoord. Compleet met handen die de haren uit het hoofd trekken.

» Lees verder...

The Diary of a Teenage Girl

Geschreven door Arjan Welles - Geplaatst op 12 augustus 2015

Een dagboek van een tienermeisje. Dat belooft niet altijd veel goeds, want het is een genre dat veel clichés en valkuilen kent. Nu maakt een gemiddelde tiener een stuk heftigere zaken mee dan leeftijdsgenoten in de jaren vijftig, maar filmmaker Marielle Heller heeft haar speelfilmdebuut The Diary of a Teenage Girl van een tijdloze laag voorzien. Het verhaal rondom de complexe gevoelens van de innemende tiener Minnie, bij wie de hormonen door het lijf gieren, speelt zich af in de jaren zeventig. Het onderliggende boek van Phoebe Gluckner had zich echter net zo goed in het nu of nog veel vroeger kunnen afspelen. Prettige bijkomstigheid van de setting is dat we niet worden gestoord door de moderne vormen van communicatie. Minnie kan gewoon ‘lekker’ en ongestoord de moeilijke tiener uithangen die niet zo goed weet of ze nu liefde of lust ervaart. Met enige aarzeling een bijzonder debuut.

» Lees verder...

Ted 2

Geschreven door Kaj van Zoelen - Geplaatst op 12 augustus 2015

Ted 2 kent gebreken. Héél véél gebreken. De grootste is dat hij nauwelijks grappig is. Op zijn hoogst kan één uit zes grappen voor een flauwe glimlach zorgen en dat is een heel gulle schatting. Dat is bij lange na niet genoeg om door al de slechte en mislukte grappen heen te komen. En Seth MacFarlane trekt er ook nog eens twee uur voor uit, een lengte die zelfs voor een leuke komedie al lang is. Alleen zijn fans zullen hier plezier aan beleven.

» Lees verder...

Theeb

Geschreven door Michelle Iwema - Geplaatst op 12 augustus 2015

Een van de grote verrassingen van het filmfestival van Venetië van 2014 was het coming-of-ageverhaal Theeb. Terwijl de aandacht vooraf gevestigd was op de grote productie The Cut, dat zich afspeelde gedurende de Eerste Wereldoorlog in het Ottomaanse Armenië, was het juist de kleinere film over een soortgelijke tijd en regio Theeb, die indruk maakte op de critici. De debuutfilm van Naji Abu Nowar kreeg er de prijs voor beste regie in de sectie Horizon, iets wat nog indrukwekkender is gezien het feit hij voor deze productie voornamelijk werkte met niet-professionele acteurs.

» Lees verder...

5 to 7

Geschreven door Fabian Melchers - Geplaatst op 12 augustus 2015

“Ze is ouder dan jij, getrouwd, Frans en moeder van twee kinderen”, somt Brians vader op. “Waar je die zin ook afkapt, het is genoeg reden om geen relatie met haar te hebben.” Ondanks die kritiek kan de joodse Amerikaanse schrijver het niet helpen. Hij is smoorverliefd op Arielle en neemt de nadelen daarbij voor lief.

» Lees verder...

Amy

Amy. Het begint al met die titel. Niet Amy Winehouse of een nog uitgebreidere titel, maar alleen haar voornaam. De documentaire Amy is een intiem portret van de Britse zangeres, met nog nooit eerder vertoonde privé- en archiefbeelden. Maar ook met veel filmpjes en foto's van paparazzi en dat schuurt. Want de documentaire maakt duidelijk dat deze inbreuk op haar privacy zeker bijdroeg aan haar vroege dood. Toch zitten wij nu vier jaar later met zijn allen naar haar intiemste momenten te kijken. Voordat Amy eindigt met deze problematische, wrange noot, belicht Asif Kapadia (Sienna) juist vooral Winehouse' enorme muzikale talent.

» Lees verder...

Fantastic Four

Geschreven door Arjan Welles - Geplaatst op 5 augustus 2015

Het is een dubieuze trend om superheldenseries te rebooten. Soms pakt het geslaagd uit – denk aan de Batman-trilogie van Christopher Nolan – maar vaak zijn de motieven om opnieuw te beginnen een stuk vager of louter commercieel. Want wat viel er nou eigenlijk nog te verbeteren aan Sam Raimi’s Spider-Man (het derde deel daargelaten)? Ook zo’n project waar niemand op zit te wachten is de hervertelling van de ‘superheldenfamilie’ rondom Susan en Johnny Storm. De Fantastic Four werden door Marvel-man van het eerste uur Stan Lee begin jaren zestig bedacht als antwoord op de populariteit van Justice League van concurrent DC Comics. De reeks werd enorm populair, al bleef de eerste live-actionverfilming halverwege de jaren negentig op de plank liggen. Fantastic Four uit 2005 was best amusant, maar het vervolg The Silver Surfer ronduit irritant. Blijkbaar was het niet genoeg en besloot 20th Century Fox de boel opnieuw te verfilmen en daarbij meer aandacht te besteden aan de ontstaansgeschiedenis van de club.

» Lees verder...

Dope

Geschreven door Thierry Verhoeven - Geplaatst op 5 augustus 2015

De tienertijd is voor praktisch iedereen de periode waarin je als persoon wordt gevormd. Het is een fase waarin je nauwelijks bezig bent met je verleden, mogelijk enigszins met de toekomst, maar vooral met het heden. De tijdsgeest kan zodoende heel aardig worden afgelezen aan de leefstijl van de huidige generatie tieners. Dat in ogenschouw nemend maakt duidelijk hoe knap Dope de kijker in de eerste minuten op het verkeerde been zet. Door het in beeld brengen van de drie hoofdpersonages wordt namelijk de indruk gewekt dat de film zich afspeelt in de vroege jaren negentig. Echter, al gauw blijkt de vork iets anders in de steel te zitten. Dat drie tieners eruitzien alsof ze op hun BMX’jes zijn weggereden uit een N.W.A.-videoclip, komt doordat deze hedendaagse geeks een dusdanig grote interesse hebben in hiphop van de jaren negentig dat ze hun imago eraan ontlenen.

» Lees verder...

Hiroshima Mon Amour

Geschreven door Michelle Iwema - Geplaatst op 5 augustus 2015

Het is deze week precies zeventig jaar geleden dat met een atoombom op Hiroshima niet alleen een einde kwam aan de Tweede Wereldoorlog, maar ook aan de levens van ruim honderdduizend inwoners van de Japanse stad. Om daarbij stil te staan, gaat een opgepoetste versie van Hiroshima Mon Amour in roulatie. Een betere film dan deze tijdloze klassieker van Resnais had niet gekozen kunnen worden. Hij maakt vandaag de dag nog net zoveel indruk met zijn tijdloze thema's van liefde, rouw en verwerking.

» Lees verder...

Dark Places

De derde en vooralsnog laatste roman van de Amerikaanse schrijfster Gillian Flynn werd vorig jaar verfilmd door niemand minder dan David Fincher. Flynn verzorgde zelf het scenario van Gone Girl en ontving voor haar bewerking een Golden Globe-nominatie. Het was niet alleen de donkere precieze regie van Fincher die deze thriller zo geslaagd maakte, het was ook Flynns bronmateriaal dat zich uitermate goed leende voor een verfilming. Zelfs wanneer de thriller halverwege van perspectief verandert en je denkt te weten hoe de vork in de steel zit, blijft Gone Girl ongekend spannend. Eerder al schreef Flynn het misdaaddrama Dark Places waarin een fictieve geruchtmakende moordzaak uit 1986 centraal staat. Het verhaal zit echter een stuk minder vernuftig in elkaar, waardoor schrijver en regisseur Gilles Paquet-Brenner al vroegtijdig met een geloofwaardigheidsprobleem te kampen hebben. Alle uitstekende acteursvertolkingen ten spijt.

» Lees verder...

De Fazantenmoordenaars

In de Deense misdaadthriller De Fazantenmoordenaars, Fasandæberne voor hen die de moerstaal machtig zijn, wordt het verleden eens lekker opgerakeld. De titel wordt door filmmaker Mikkel Nørgaard niet uitgelegd, maar er is niet bijster veel fantasie voor nodig om te bedenken dat het slaat op de praktijken van de rijkeluiszoontjes die betrokken lijken te zijn bij een geruchtmakende dubbele moord tijdens hun kostschoolperiode. Het was de succesvolste Deense film van het afgelopen jaar en een bewerking van het spannende boek van Jussi Adler-Olsen. Deze auteur schreef Serie Q, een reeks boeken rondom de chagrijnige maar doortastende speurneus Carl Mørck die samen met zijn Tunesische collega Assad zijn potlood kapot kluift op moeilijke, onopgeloste zaken. Vorig jaar verscheen in ons land het eerste deel, The Keeper of Lost Causes.

» Lees verder...

Tu Dors Nicole

Geschreven door Esther Villerius - Geplaatst op 5 augustus 2015

Tu Dors Nicole is een vreemde film, vol bizarre scènes, waar geen touw aan vast te knopen valt. Toch lukt het regisseur Stéphane Lafleur om van het saaie verhaal een aardige coming-of-agefilm te maken. We volgen Nicole, een twintiger die tijdens haar zomervakantie het huis van haar ouders voor zichzelf heeft. Vriendin Véronique brengt hier veel tijd met Nicole door, maar wanneer Nicoles oudere broer met een aantal vrienden onuitgenodigd op de stoep staat, verandert dit. Hoewel Lafleur hiermee vooral de focus wil leggen op de relatie tussen Nicole en haar vriendin, staat toch voornamelijk de ontwikkeling van Nicole zelf centraal.

» Lees verder...

Hard to Be a God

Tientallen jaren geleden had de Russische regisseur Aleksei German al het plan gevat om het scifiboek Hard To Be a God van de gebroeders Arkadiy en Boris Strugatsky te verfilmen. Toen hij er eindelijk mee aan de slag ging, was hij er af en aan een dikke tien jaar mee bezig. Maar vlak voor het voltooien van zijn werk, overleed hij in 2013 onverwacht en was het aan zijn vrouw en zoon om het karwei van hem af te maken. Het eindresultaat is een kleine drie uur durend epos waarin we teruggaan naar de Middeleeuwen, maar dan op een andere planeet.

» Lees verder...

Les Souvenirs

Geschreven door Bart Snoek - Geplaatst op 5 augustus 2015

De drieëntwintigjarige Romain heeft een bijbaan als nachtportier in een hotel. Wanneer hij niet aan het werk is, brengt hij veel tijd door met zijn oma, met wie hij een hechte band heeft. Na het overlijden van haar man begint ze echter last te krijgen van gezondheidsproblemen. Een ziekenhuisopname noodzaakt Romains vader haar te verhuizen naar een bejaardentehuis. Een beslissing die eigenlijk niet lekker zit, want net als zijn moeder ziet ook hij zichzelf ouder worden, met alle veranderingen die daarbij komen. Het is aan Romain om zijn familie bij elkaar te houden.

» Lees verder...

Masaan

Geschreven door Kaj van Zoelen - Geplaatst op 5 augustus 2015

Masaan is een zogenaamde Hindie-film, een samenstelling van Hindi en indie. Het is een onafhankelijke Indiase arthousefilm, die deels met geld uit Bollywood is gemaakt (films uit Bollywood worden ook wel Hindi-films genoemd, naar de taal die erin wordt gesproken). Ondanks dat er ook Frans geld in de film is gestoken, is er geen sprake van exotisme ten behoeve van een westers publiek. Masaan is een onvervalste Indiase film, over Indiase mensen en met Indiase thematiek en problematiek. Getuige de twee prijzen die Masaan afgelopen mei bij het filmfestival van Cannes won, valt er echter ook voor ons westerlingen heel wat uit te halen; of we de significantie van opgeplakte bindi's nu wel of niet doorhebben.

» Lees verder...

Im Keller

Het werk van de Oostenrijkse cineast Ulrich Seidl is op zijn zachtst uitgedrukt vervreemdend en ongemakkelijk. De regisseur maakte indruk met de rauwe realistische toon van Hundstage uit 2001. Naast het immigrantendrama Import/Export wist Seidl de aandacht te vangen van de internationale filmpers met het magistrale Paradies-drieluik. De drie delen behandelden respectievelijk de zoektocht naar seks en liefde in Afrika, de waanzin van godsdienst en het relaas van een onzeker meisje dat valt voor een oudere man op een dieetkamp. Eigenlijk valt het werk van de filmmaker uitstekend samen te vatten door het opsommen van de subtitels van deze trilogie: liefde, geloof en hoop. Seidl werkt vaak met statische shots, een deprimerende kille setting en amateuracteurs. Dit komt deels voort uit zijn verleden als documentairemaker.

» Lees verder...