'Maze Runner: The Death Cure' voor onbepaalde tijd uitgesteld
Herstel Dylan O’Brien verloopt minder voorspoedig.

Film Recensies

FilmTotaal heeft als doel om over iedere film die in de bioscoop uitkomt een recensie te laten schrijven. Hieronder de lijst met laatst toegevoegde recensies. Mocht je onze recensenten willen ontmoeten klik dan hier. Ons archief kan je hier vinden.

De FilmTotaal reserveer en infolijn: 0900-3203344 (0,55 p/m)

Captain America: Civil War

Geschreven door Jim Pedd - Geplaatst op 27 april 2016

Avengers: Age of Ultron diende als apotheose van Phase Two van het overkoepelende filmisch universum van Marvel Studios. De film, waarvoor regisseur Joss Whedon terugkeerde na het door critici en publiek bejubelde The Avengers, werd echter minder enthousiast onthaald dan verwacht. De hoop is nu gevestigd op de broers Joe en Anthony Russo, die na het zeer goed ontvangen Captain America: The Winter Soldier ook deze derde solofilm van Captain America mochten maken. Al snel bleek Marvel grote plannen te hebben met de film: de in de comics iconische Civil War-verhaallijn moest verfilmd worden. Niet gek dus dat velen deze solofilm als Avengers 2.5 beschouwen. Een terechte denominatie zo blijkt.

» Lees verder...

Der Staat Gegen Fritz Bauer

Geschreven door Arjan Welles - Geplaatst op 27 april 2016

Otto Adolf Eichmann, de beruchte SS’er die te boek staat als één van de hoofdverantwoordelijken voor de organisatie en uitvoering van de Jodendeportatie, leidde een onbezorgd en anoniem leven toen hij in 1960 in de kraag werd gevat door de Mossad. De Israëlische geheime dienst had de nazi opgespoord met hulp van de Duitsers. Eichmann heeft het net als bijvoorbeeld Mengele in zijn ballingschap waarschijnlijk gepresteerd om meerdere malen ongezien Europa in en uit te komen. De aanhouding van de oorlogsmisdadiger was een uiterst delicate kwestie, al was het maar dat de media en politiek geen lucht mochten krijgen van het dealtje dat het Duitse Openbaar Ministerie met de Israëliërs had gesloten. Er ging een hele afleidingsmanoeuvre gepaard met de arrestatie van Eichmann, waarbij het verhaal werd opgehangen dat de crimineel in Koeweit was gespot. De aanhouding en berechting van Eichmann, die op de laatste dag van mei 1962 werd opgehangen, was grotendeels het werk van één man, procureur-generaal Fritz Bauer.

» Lees verder...

Le Nouveau

Geschreven door Kaj van Zoelen - Geplaatst op 27 april 2016

Le Nouveau is een Franse tienerfilm in de stijl van het werk van John Hughes uit de jaren tachtig, zoals The Breakfast Club en Pretty Pink. Hoewel de kinderen in Le Nouveau iets jonger zijn, doen hun belevenissen denken aan die uit beide films. Net zoals Hughes slaagt regisseur Rudi Rosenberg in zijn debuut erin om de bitterzoete gevoelens die de tienerervaring definiëren te vertalen naar het witte doek. Van gedeelde humor met vrienden tot de euforie van de eerste liefde tot de pijn van de eerste afwijzing. Dit maakt Le Nouveau allesbehalve verrassend maar wel sympathiek.

» Lees verder...

Next to Her

Geschreven door Bart Snoek - Geplaatst op 27 april 2016

De zeventwintigjarige Chelli woont samen met haar verstandelijk gehandicapte zusje Gabby. Ze heeft haar handen vol aan haar, want niet alleen heeft Gabby veel aandacht nodig, ook de buren staan regelmatig op de stoep om te klagen over de herrie die ze soms kan maken. En daarnaast moet er natuurlijk ook nog gewerkt worden. Op aandringen van een maatschappelijk werkster brengt Chelli haar zusje naar een dagopvang, en voor het eerst heeft ze ineens tijd voor zichzelf. Als ze op de school waar ze werkt gymleraar Zohar ontmoet, zet dat het leven van zowel Chelli als Gabby op zijn kop.

» Lees verder...

Kollektivet

Geschreven door Danitsa Linders - Geplaatst op 21 april 2016

Zijn vrouw Anna is dolenthousiast en ziet allerlei mogelijkheden in het landhuis dat ze geërfd hebben van zijn vader, Erik twijfelt nog. "Je raakt elkaar kwijt in een groot huis." Niet alleen is het veel te duur, het is ook veel te groot voor het echtpaar en hun tienerdochter. Zij vindt de oude, karakteristieke villa een fantastisch huis, dat gevuld kan worden met fantastische mensen. Ole, bijvoorbeeld, hun linksige vriend. Ole heeft wel zin, maar geen geld en dus moeten er nog meer vrienden aan te pas komen. Voor Anna en Erik het goed en wel doorhebben is een heuse commune geboren, een noviteit nog in het Denemarken van 1975. De intellectuele club heeft de perfecte plek gevonden voor hun idealen van onvoorwaardelijke liefde en saamhorigheid. Maar het duurt niet lang of de realiteit komt binnensijpelen en het gezin moet erkennen dat papa gelijk had: dat ze elkaar inderdaad kwijt beginnen te raken.

» Lees verder...

Hardcore Henry

Geschreven door Bart Snoek - Geplaatst op 21 april 2016

In 2013 regisseerde de Russisch-Britse filmmaker Ilya Naishuller de muziekvideo ‘Bad Motherfucker’ voor zijn band Biting Elbows. De actievolle video, gefilmd vanuit de eerste persoon, trok veel bekijks: miljoenen internetters bekeken de video op YouTube en Vimeo. Ook filmmakers als Darren Aronofsky prezen Naishullers inventieve werk. De video trok ook de aandacht van diens landgenoot Timur Bekmambetov. De regisseur en producent van onder andere Nightwatch was zo onder de indruk dat hij Naishuller het voorstel deed het gegeven uit te werken tot een volwaardige speelfilm.

» Lees verder...

The Boss

Geschreven door Arjan Welles - Geplaatst op 21 april 2016

Melissa McCarthy heeft de lach aan haar kont hangen. De komische actrice mag dan niet altijd in de meest opzienbarende komedies optreden, ze weet haar rollen vrijwel altijd naar zich toe te trekken en met haar geweldige gevoel voor timing het niveau een paar tandjes op te krikken. McCarthy heeft haar succes echt niet aan haar rubensfiguur te danken, al is ze niet bang om er de spot mee te drijven. Vrouwen kunnen zich met de actrice vereenzelvigen en mannen vinden haar charmant en benaderbaar. Misschien wel de beste komedie op het cv van McCarthy was het spionagevehikel Spy dat vorig jaar verscheen. Moeilijk te evenaren en dat lukt McCarthy dan ook zeker niet met het wankelende The Boss waarin ze de zelfverzekerde zakenvrouw uithangt. Maar wederom is het Melissa McCarthy die de film maakt en ontstijgt.

» Lees verder...

Monsieur Chocolat

Geschreven door Jan Roselaar - Geplaatst op 21 april 2016

'Je suis Chocolat' is in Frankrijk een frequent gebezigde uitdrukking, die zich naar het Nederlands vertaalt als 'voor gek gezet' of 'bedrogen'. Waar het gezegde vandaan komt is voor de meeste Fransen een raadsel. Monsieur Chocolat probeert die onwetendheid weg te nemen, door de artiest die eind negentiende eeuw het begrip vormde uit de vergetelheid te halen. Een prijzenswaardige poging die in Frankrijk door het kassucces van de film geslaagd blijkt. Daarnaast stipt Monsieur Chocolat een beschamende periode uit de Franse culturele geschiedenis aan, waarin artistiek succes en ongebreideld racisme hand in hand gingen. Laat het aan Omar Sy over beide kanten expressief te belichten. De nijpende voorspelbaarheid van het scenario nemen we voor lief.

» Lees verder...

Franny

Weldoener en multimiljonair Franny voelt zich zo ongelooflijk schuldig dat hij alles in het werk stelt om een onherstelbare fout ongedaan te maken. Een onmogelijke opgave, want zijn beste vrienden krijgt de filantroop er niet mee terug. In een moment van onoplettendheid veroorzaakt Franny een dodelijk auto-ongeluk. Zijn beste vriend Bobby, die hij al sinds de universiteit kent, komt samen met diens vrouw om het leven. Franny belandt in het ziekenhuis, maar overleeft de ramp. Maar hij is nooit meer dezelfde hartelijke man en allemansvriend. De excentriekeling trekt zich terug in een hotelkamer en grijpt naar de drank en de morfine. Met geld is alles te koop, zelfs recepten voor het verdovende middel waar hij allang geen recht meer op heeft. Hij wordt uit zijn isolement gerukt als de dochter van het omgekomen stel weer van zich laat horen. Franny beschouwt deze Olivia als zijn eigen dochter en probeert er alles aan te doen om haar en haar nieuwe echtgenoot Luke niets tekort te laten komen.

» Lees verder...

Tomorrow

Verbeter de wereld begin bij jezelf. Een waarheid als een koe, waar niet elke doorwrochte wereldverbeteraar zich aan houdt. Om echt het verschil te maken in het streven naar een betere wereld, waarbij mens, dier en natuur met elkaar in harmonie leven, is het belangrijk om dicht bij huis te beginnen. Tegen de tijd dat je namelijk de politiek en de economie bewerkt hebt heb je vele kostbare decennia verloren en dat is tijd die onze uitgewoonde planeet niet meer heeft. De term 'morgen' is een excuus om nooit aan goede voornemens te beginnen. Want morgen bestaat immers niet, omdat deze nooit aanbreekt. Toch begon een immer uitdijende groep idealisten onder de naam Tomorrow een beweging die de problemen waarmee onze planeet kampt, tracht aan te pakken. Gewoon door klein te beginnen. Het is tevens de titel van een inspirerende documentaire van Cyril Dion en actrice Mélanie Laurent die dit gedachtegoed moet uitdragen.

» Lees verder...

Bezness as Usual

Soms is de waarheid over familie zwaar te verteren. Een verwant kan nog zoveel ellende op zijn kerfstok hebben, de bloedband dringt zich dusdanig op dat de waarheid gerelativeerd wordt. Dat kan zowel in fictiefilms als documentaires intrigerend familiedrama opleveren, maar in Bezness as Usual frustreert deze houding vooral, omdat regisseur Alex Pitstra blijft hopen op begrip voor de deugniet, zijn vader. Voor de kijker is het al snel duidelijk dat de man nooit wilde deugen en als senior zijn streken nog niet verloren heeft. Hoe lang moet het duren voordat de zoon doorheeft dat zijn onsympathieke vader zijn en onze sympathie niet verdient?

» Lees verder...

Ratchet & Clank

Geschreven door Martijn Hamerling - Geplaatst op 19 april 2016

Al jaren verdedigt de gamewereld dat games net zo verfilmbaar zijn als stripboeken en dat er elk moment een doorbraak aan zit te komen. Wellicht dat de aanstaande live-actionverfilmingen Warcraft en Assassin’s Creed daarvoor kunnen zorgen. Sony wilde de avonturengame Ratchet & Clank in eerste instantie ook naar de 'echte' wereld brengen, maar wegens creatieve en budgettaire problemen werd toch op een goedkopere animatiefilm ingezet. Dit keer via Rainmaker Entertainment – vroeger onder de naam Mainframe Entertainment bekend van tv-series als Reboot en Beast Wars – die dit jaar met twee iconische Playstationfranchises op de proppen komt: Sly Cooper in het najaar en de schietgrage Ratchet & Clank deze week. De studiokeuze is op zijn zachtst gezegd merkwaardig. Waarom wordt er gekozen voor een externe studio die nog geen blockbusters op zijn naam heeft staan, terwijl het interne Sony Pictures Animation een releasejaar overslaat? Zeker gezien Ratchet & Clank voor Sony bijna gelijk staat aan een duo als Mario & Luigi en een boegbeeld had kunnen zijn voor gameverfilmingen. Sony/Playstation zou zomaar de Marvel kunnen worden van de game-industrie en is in een unieke positie om een eigen merk te vertalen naar een film. Ratchet & Clank heeft genoeg potentie.

» Lees verder...

I Am Wrath

Geschreven door Thierry Verhoeven - Geplaatst op 14 april 2016

De laatste jaren lijken steeds meer oudere Hollywoodsterren in de herfst van hun carrière nog even te willen scoren in het actiegenre. De reden daarvoor is simpel: het mes snijdt aan twee kanten. De aanwezigheid van gerespecteerde acteerveteranen voorzien de doorgaans oppervlakkige actiefilms van een zeker aanzien en de acteurs in kwestie kunnen breed etaleren dat ze ondanks hun gevorderde leeftijd niet onderdoen voor hun jongere collega’s. Films als Taken en The Equalizer werden dan ook van de middelmaat gered door hun overgekwalificeerde hoofdrolspelers, die met deze films een jonger publiek wisten aan te spreken en zodoende hun marktwaarde konden verbeteren. Op zich geen probleem (actiefilms hoeven immers geen 'young man’s game' te zijn), maar helaas pakken dit soort producties vaker dan eens uit als zielloze wraakthrillers aangezien kwetsbaarheid bij deze oude garde taboe lijkt te zijn. I Am Wrath is hiervan een perfect voorbeeld.

» Lees verder...

The Jungle Book

Geschreven door Martijn Hamerling - Geplaatst op 14 april 2016

Disney zet de laatste jaren niet alleen heftig in op aangekochte boxofficekanonnen zoals Marvel en Star Wars, er is ook een soort creatieve renaissance bij de huismerken gaande. Sinds Disney Animation een inhaalslag maakte met Frozen en Kenneth Branagh met Cinderella een klassieker nieuw leven inblies, is de Disney-sprookjesmachine echt op stoom gekomen. Jon Favreau gelooft erin dat ook animatieklassiekers zoals het bijna vijftig jaar oude The Jungle Book kunnen profiteren van moderne filmtechnieken. Hij regisseert een van de meest technologisch geavanceerde remakes van het jaar.

» Lees verder...

Demolition

Geschreven door Jim Pedd - Geplaatst op 14 april 2016

Stel je voor dat je met je partner in de auto zit. Hij of zij let even niet op de weg, waardoor jullie geramd worden door een vrachtwagen. Jijzelf komt er ongeschonden vanaf, maar je partner overlijdt op de spoedafdeling van het ziekenhuis. Zou je compleet in paniek raken en niet meer weten wat te doen? Of zou je zoals Davis Mitchell in Demolition eerst maar eens een zakje snoep kopen? Dat het zakje in de machine blijft steken, vormt de aanleiding voor een langdurige briefwisseling met de secretaresse van de fabrikant van de automaat.

» Lees verder...

Tony

Geschreven door Danitsa Linders - Geplaatst op 14 april 2016

"Ik wil mezelf aangeven. Ik financier de kindslavernij." Teun van de Keuken, die we kennen van De Keuringsdienst van Waarde, maar dan een jaar of dertien jonger, zit in een setting die ons door dat tv-programma zo bekend voorkomt: bellend achter een bureau naar in dit geval de Politie Amsterdam-Amstelland. Als hij zegt dat hij door het eten van chocolade en chocoladeproducten medeverantwoordelijk is voor het in stand houden van kindslavernij in de cacao-industrie, blijft het even stil. Dan zegt de telefoniste: "Ik zou me er geen zorgen over maken."

» Lees verder...

Mammal

Geschreven door Jan Roselaar - Geplaatst op 14 april 2016

Moeders die hun kind in de steek laten komen er in films doorgaans niet best vanaf. Het verdwijnen uit het leven van hun kroost wordt op zijn minst als egoïstisch en op zijn hardst als tegennatuurlijk afgeschilderd. Daarvoor kan begrip worden opgebracht, maar de andere kant van het verhaal wordt zelden gerespecteerd, terwijl een dergelijk ingrijpende beslissing toch uitleg vereist. In haar tweede film voert Rebecca Daly een moeder ten tonele die ooit haar kind en man verliet, maar nu geconfronteerd wordt met het overlijden van haar zoon. Als zich een tweede kans voordoet om haar tekortkomingen als moeder te compenseren, moet ze die dan aangrijpen? Daly schetst in het kleinschalig drama Mammal slechts de mogelijkheden, maar laat het oordelen aan de kijker over. Die mist echter belangrijke feiten.

» Lees verder...

El Clan

Het gezegde dat misdaad niet loont, lijkt in strijd met de vele films die laten zien dat er een aardige cent mee te verdienen valt. Immers, zo lang je de juiste mensen te vriend houdt, hoeft justitiële vervolging geen belemmering te zijn. Dat bleek vorig jaar nog uit de Whitey Bulger-biopic Black Mass en dit gegeven komt ook om de hoek kijken in het eveneens op ware gebeurtenissen gebaseerde El Clan. Centraal staat de familie Puccio, die in het Argentinië van de jaren tachtig (tijdens de nadagen van de militaire dicatuur en de dageraad van de democratie) zijn geld verdiende met het ontvoeren van mensen uit rijke families. Helaas voor laatstgenoemden was betaling van het losgeld geen garantie levend te worden vrijgelaten.

» Lees verder...

My Big Fat Greek Wedding 2

Geschreven door Arjan Welles - Geplaatst op 14 april 2016

Als je met een Griekse trouwt krijg je haar hele familie erbij. En die laat je geen moment met rust. Dat was zo’n beetje de les die Ian Miller in 2002 kreeg toen hij de Griekse reisbureaumedewerkster Toula Portokalos datete. My Big Fat Greek Wedding was destijds een bescheiden succesje voor bedenkster, schrijfster en hoofdrolspeelster Nia Vardalos. De comédienne baseerde haar romantische komedie op eigen ervaringen die ze al eerder verwerkte in een solotheatershow en op de vele vooroordelen die opgingen over haar Griekse achtergrond en familie. De Grieken zijn ongelooflijk trots op hun achtergrond, doen werkelijk alles samen met hun familie, zijn beschermend en houden niet zo van buitenstaanders. Als je trouwt doe je dat met een Griek. Punt uit. Maar de Grieken zijn ook hartelijk en toen vader Kostas (Gus voor intimi) zag dat zijn dochter zielsgelukkig met een rasechte Amerikaan was, kon hij hun liefde niet langer ontkennen.

» Lees verder...

Kung Fu Panda 3

Geschreven door Arjan Welles - Geplaatst op 12 april 2016

Een lobbige pandabeer die het schopt tot meester in de kungfu. Dit was het uitgangspunt van Kung Fu Panda, de animatiefilm waarmee DreamWorks zich acht jaar geleden naar de top van het genre knokte. Het eerste deel ging over het proces waarin panda Po, die zijn vader nooit heeft gekend en werd opgevoed door een gans, zijn roeping vond en zich van kok naar vechter opwerkte. In het vervolg uit 2011 moest Po zich verzoenen met zijn verleden en een nieuwe vijand het hoofd bieden. In feite wordt deze verhaallijn in het onvermijdelijke derde deel uit de ongetwijfeld nog heel lange reeks nog eens dunnetje overgedaan. Kung Fu Panda 3 zit weer vol prachtige animaties en gevatte humor, maar moet het stellen met een herhaling van zetten. Een teken dat de vraatzuchtige pandabeer zijn langste tijd heeft gehad en je de positie van underdog niet eeuwig kan blijven vasthouden?

» Lees verder...

The Huntsman: Winter's War

Geschreven door Kaj van Zoelen - Geplaatst op 7 april 2016

Snow White and the Huntsman was vier jaar geleden succesvol genoeg dat Universal al snel een vervolg begon te plannen, dat gemaakt zou worden door regisseur Rupert Sanders en met hoofdrolspeelster Kristen Stewart. Toen ontstond echter het schandaal rondom de affaire tussen die twee en werd het vervolg uitgesteld. Toch wilde men de franchise doorzetten en werd besloten om een spin-off rondom jager Eric (de Huntsman) te maken. Chris Hemsworths ster blijft immers rijzen en waarom zou je Sneeuwwitje nodig hebben voor een film in een sprookjeswereld die om Sneeuwwitje draait, als daar geld uit te slaan is?

» Lees verder...

A Bigger Splash

Geschreven door Danitsa Linders - Geplaatst op 7 april 2016

Celebritykoppel Marianne en Paul lijkt genoeg te hebben aan elkaar: de wereldberoemde stadionrockster (zij) en documentairemaker (hij) genieten van een zorgeloze vakantie in een villa met zwembad in de heuvels van het zonovergoten Italiaanse Pantelleria, een eilandje tussen Sicilië en Tunesië. De dagen worden gevuld met zonnen, vrijen, lekker eten en zwemmen. Hun rust wordt danig verstoord door de onverwachte komst van Pauls oude vriend en Mariannes oude vlam Harry, de flamboyante, schreeuwerige en bandeloze muziekproducer die onmiddellijk alle ruimte opeist. Hij heeft zijn bevallige tweeëntwintigjarige dochter Penelope, die hij sinds een jaar kent, ook meegenomen. ‘Nu kunnen we niet meer naakt rondlopen’, verzucht Paul met een lach die het midden houdt tussen ironie en spijt. Naaktlopen doet Harry echter voor vier; de vijftiger laat geen mogelijkheid onbenut zijn kleren uit te trekken en bloot in het zwembad te springen. Al snel komen de verhoudingen tussen het viertal op scherp te staan. Een storm nadert het eiland en evenredig met de stijgende temperaturen lopen de opwinding en de spanningen op.

» Lees verder...

Triple 9

Geschreven door Arjan Welles - Geplaatst op 7 april 2016

Net als in veel andere grote Amerikaanse en Canadese steden werkt de politie van Atlanta met codes: 211 staat bijvoorbeeld voor een overval. De code die alle agenten in de stad in opperste staat van paraatheid brengt is 999, waarmee wordt aangegeven dat er een agent is neergeschoten. Alle agenten komen daar als mieren op een pot stroop op af en veroorzaken zo een zwakke plek in het opsporings- en veiligheidsmechanisme. Een groep bankovervallers onder leiding van ex-militair Michael Atwood is erop uit om een 'triple 9' te veroorzaken. Dan is de chaos in de stad compleet en kunnen ze makkelijker hun slag slaan. De kandidaat voor de alarmcode is ook al snel gevonden in de persoon van groentje Chris Allen. Er is een heleboel nodeloos ingewikkeld gedoe en gekonkel voor nodig om code 999 door de stad te laten schallen.

» Lees verder...

The Prosecutor the Defender the Father and His Son

Geschreven door Fabian Melchers - Geplaatst op 7 april 2016

Deze zomer is het precies twintig jaar geleden dat Srebrenica werd aangevallen door Bosnisch-Servische troepen. Met duizenden moslims die werden vermoord, wordt het nog altijd als de grootste Europese genocide sinds de Tweede Wereldoorlog gezien. Gerechtigheid moest er komen. En die kwam er in de vorm van het Joegoslavië-tribunaal in Den Haag. Het rechtbankdrama The Prosecutor the Defender the Father and His Son laat echter zien dat er achter zo'n koele terechtstelling mensen zitten die ieder met eigen twijfels rondlopen.

» Lees verder...

Trumbo

Geschreven door Michelle Iwema - Geplaatst op 7 april 2016

Het is moeilijk om je voor te stellen hoe de House Un-American Activities Committee (HUAC) Hollywood vanaf eind jaren veertig jarenlang in zijn greep hield. Deze commissie van het Amerikaanse Huis van Afgevaardigden was belast met het opsporen en stoppen van 'on-Amerikaanse' activiteiten, waar met name communisme onder werd verstaan. Kunstenaars die verdacht werden van socialistische sympathieën kregen het zwaar te verduren.

» Lees verder...

Second Coming

Geschreven door Martijn Hamerling - Geplaatst op 7 april 2016

De winnaar van de Big Screen Award op het IFFR in 2015 zal deze week de Nederlandse bioscopen vullen met rauw Brits realisme. Zo lijkt het althans. In werkelijkheid combineert de debuutfilm van Debbie Tucker Green het realistische dagelijks leven van een Brits-Jamaicaans gezin met een onmogelijke gebeurtenis en religieuze ondertonen. Wanneer Jax zwanger wordt, brengt dit omineuze vraagtekens met zich mee. Ze kan namelijk al lange tijd geen kinderen meer krijgen en heeft haar gefrustreerde levenspartner Mark vele maanden niet meer aangeraakt. De precieze strekking van de titel en de mysterieuze verwerkingsmethodes van Jax worden gedurende de hele film ter kwestie gesteld.

» Lees verder...

A Haunting History

Geschreven door Marieke Kremer - Geplaatst op 7 april 2016

Geboren worden in Soedan: een slechtere start in het leven is moeilijk denkbaar. Anuol Deng, hoofdpersoon uit documentaire A Haunting History, weet daar alles van. Zeven jaar oud was hij, toen strijders van een andere stam zijn dorp in het zuiden van Soedan kwamen binnenstormen. Zijn moeder had de tegenwoordigheid van geest om het direct met haar zoon op een hollen te zetten, de beschutting van het bos in. Van daaruit zagen ze hoe hun huizen in brand werden gestoken en familieleden en buren werden afgeslacht.

» Lees verder...

Miss You Already

Weinig weet zoveel tranen los te maken als een film waarin iemand kanker krijgt en na een lang gevecht en emotioneel afscheid het loodje legt. Denk maar aan Terms of Endearment, My Life, My Sister's Keeper en recenter The Fault in Our Stars. In Miss You Already hebben we te maken met twee beste vriendinnen, van wie een al vroeg in de film de gevreesde diagnose te horen krijgt.

» Lees verder...

Keeper

Maxime en Mélanie zijn twee dolverliefde pubers met bijbehorende gierende hormonen. Ze staan te flikflooien in een parkje en het meisje voelt zich verplicht haar vriendje mondelinge diensten te verlenen. Ze houdt er eigenlijk helemaal niet van, sterker nog: ze vindt het walgelijk. Maar ja, denkt Mélanie, dat zijn nou eenmaal dingen die je doet als je verliefd bent en seksueel actief bent. Maxime vindt het eigenlijk helemaal geen probleem en geeft aan dat zijn vriendinnetje helemaal niets hoeft te doen waar ze zich niet goed bij voelt. Dit mierzoete, maar liefdevolle tafereeltje vormt de openingsscène van Keeper, het speelfilmdebuut van de Brusselse regisseur Guillaume Senez. De intieme aftrap belooft wat goeds, maar helaas is dit meteen het sterkste moment van dit puberdrama dat nog het meest aanvoelt als een educatiefilmpje van het consultatiebureau.

» Lees verder...

The Land of the Enlightened

Dat The Land of the Enlightened een passieproject is van Pieter-Jan De Pue is een understatement. De Belg deed er zeven jaar over om de film te maken en riskeerde zijn leven door tijdens de oorlog rond te reizen in Afghanistan. Was het deze inzet waard? Bij het Sundance Film Festival, waar de film in première ging, werd de prent in ieder geval goed onthaald.

» Lees verder...