Eerste trailer & poster 'Tak3n'
Hier eindigt alles.

Film Recensies

FilmTotaal heeft als doel om over iedere film die in de bioscoop uitkomt een recensie te laten schrijven. Hieronder de lijst met laatst toegevoegde recensies. Mocht je onze recensenten willen ontmoeten klik dan hier. Ons archief kan je hier vinden.

De FilmTotaal reserveer en infolijn: 0900-3203344 (0,55 p/m)

Gone Girl

Geschreven door Fabian Melchers - Geplaatst op 1 oktober 2014

“We zijn samen zo schattig dat ik ons wel in het gezicht zou kunnen stompen”, grapt Amy tijdens een etentje met haar nieuwe liefde Nick. In de eerste flashbacks die langskomen lijkt het stel ook inderdaad perfect te zijn. Maar er zit intussen ook meteen een kern van waarheid in dat ene geintje. Achter deze ogenschijnlijk zielsgelukkige mensen schuilen (zelf)destructieve krachten. Al vroeg in deze thriller blijkt dat Amy en Nick helemaal niet zo’n sprookjeshuwelijk hebben.

» Lees verder...

Bittersweet

Geschreven door Arjan Welles - Geplaatst op 1 oktober 2014

Documentairemaakster Marieke Niestadt werd geheel buiten haar schuld in een onmogelijke spagaat gebracht. Terwijl ze de intensieve training van de Australische bokser Diana Prazak op weg naar het wereldkampioenschap vastlegde, keek het noodlot Niestadt recht in het gezicht aan. Het is een wending waarover in deze recensie niet verder zal worden uitgeweid. Wat volgde is de haast onmogelijke beslissing om wel of niet iets met het catastrofale gegeven te doen. Als filmmaakster droom je wrang genoeg van een dergelijke ontwikkeling, omdat het nu eenmaal je documentaire een geheel andere richting opstuurt. Maar ethisch gezien is het discutabel om zomaar door te gaan met filmen. Gelukkig wist Niestadt de goedkeuring van alle betrokkenen te krijgen en kon ze haar eerste lange documentaire Bittersweet toch nog uitbrengen. Het zorgde eveneens voor een nieuwe titel die Niestadts dilemma perfect samenvat.

» Lees verder...

Brozer

Geschreven door Kaj van Zoelen - Geplaatst op 1 oktober 2014

Dood gaan we allemaal. Dat ons leven op een gegeven moment eindigt, is een universeel gegeven. Van alles wat ons verbindt, is de dood misschien wel de nummer één. Desalniettemin is sterven in de meeste gevallen iets heel persoonlijks. Uiteindelijk doe je dat toch doorgaans zelf. Of niet? Mijke de Jongs nieuwste film is een poging tot een gezamenlijk sterfproces, van haar achter de camera en vier actrices ervoor. Het resultaat is een intrigerende film die hier en daar ontroert, soms heel hard aankomt en af en toe misschien wel té intiem is.

» Lees verder...

Hollywood Banker

De grootste klacht van regisseurs en filmproducenten is dat het altijd een enorm gedoe is om budget los te peuteren voor hun projecten. Het zijn toestanden waar ze zich het liefst helemaal niet mee bezig zouden houden, ware het niet dat geld nu eenmaal onontbeerlijk is. Het studiosysteem in Hollywood is uitermate ingewikkeld, vooral omdat de grote studio's met elkaar samenwerken en diffuse financieringsmodellen hebben opgesteld. Bij onafhankelijke producties worden weer al te vaak de financiën beheerd door bankmannetjes die geen enkele affiniteit met de filmwereld hebben. Het maken van een film is voor hen een slimme investering, die zich dubbel en dwars terug dient te verdienen. Dit rigide, zakelijke systeem is in de jaren zeventig en tachtig sterk veranderd door toedoen van een Nederlandse bankier. Frans Afman combineerde zijn zakelijk instinct met zijn liefde voor film. Hij groeide zo uit tot een graag geziene gast in Hollywood.

» Lees verder...

Annabelle

Geschreven door Lieuwe van Albada - Geplaatst op 1 oktober 2014

Horrorfilm The Conjuring van James Wan was vorig jaar een flinke hit. Zoals het dan vaak gaat in Hollywood, is een vervolg dus al in de maak. Maar waarom genoegen nemen met een sequel als je nóg meer geld kunt binnenharken? En dus kreeg een bij het publiek geliefd aspect uit The Conjuring, de enge pop Annabelle, promotie en mag ze nu in haar eigen film komen opdraven.

» Lees verder...

2/11 - Het Spel van de Wolf

Geschreven door Thierry Verhoeven - Geplaatst op 1 oktober 2014

Toen Theo van Gogh op 2 november 2004 werd vermoord, verkeerde hij juist in de afrondende fase van zijn film 06/05. Deze thriller verkende het idee dat de moord op aspirant-politicus Pim Fortuyn een samenzwering zou zijn geweest. Hoewel Van Goghs naam destijds dagelijks in het nieuws was en er opvallende gelijkenissen waren tussen de moorden op de cineast en de politicus, liep het publiek nauwelijks warm voor de film. Mogelijk omdat men even de buik vol had van moord en schimmige achterkamertjespolitiek, maar misschien ook wel omdat Theo van Gogh als regisseur slecht in de markt lag. Helaas had Van Gogh enkele hechte vrienden die zich sindsdien te pas en te onpas in de media hebben uitgelaten over diens leven en vooral zijn dood. Tien jaar later zijn ze blijkbaar nog steeds niet klaar, dus wordt het hele samenzweringsriedeltje opnieuw afgedraaid. Ditmaal met Theo van Gogh als lijdend voorwerp.

» Lees verder...

Master of the Universe

Er is geen beroepsgroep die momenteel meer onder vuur ligt dan bankiers. De demagogische sentimenten liegen er niet om. Bankmannetjes zijn schaamteloze zelfverrijkers met immense bonussen die onverantwoordelijke risico's nemen met publiek en privaat geld en de belastingbetaler ervoor op laten draaien. Het zijn veelgehoorde karakteriseringen, die wellicht wat nuancering behoeven, maar die zeer lastig te bestrijden zijn omdat de vertegenwoordigers van de beroepsgroep zelf maar geen aanstalten lijken te maken om hun imago op te vijzelen of hun levens te beteren. Sinds de financiële crisis waar we nu langzaam uit opkrabbelen worden de topbankiers verantwoordelijk gehouden voor veel maatschappelijke en sociale problemen. Klopt er nu echt wat van deze beweringen of zijn de bankiers enkel spillen in een uitermate complex corrupt systeem? Een ex-bankier doet in de documentaire Master of the Universe een boekje open.

» Lees verder...

The Boxtrolls

Geschreven door Thierry Verhoeven - Geplaatst op 30 september 2014

Toy Story is nog geen twintig jaar oud, maar zijn invloed in het animatiefilmlandschap is zeer duidelijk zichtbaar. Want was destijds een volledig met de computer gemaakte animatiefilm nog een revolutie, daar is het vandaag de dag simpelweg de norm. Ouderwets geanimeerde films worden nog wel gemaakt, maar leggen het qua hoeveelheid al geruime tijd af tegen het computerwerk van Pixar, Dreamworks, Blue Sky en de talloze andere animatiestudio’s die deze eeuw als paddenstoelen uit de grond zijn geschoten. Dit heeft vooral een stille dood betekend voor handgetekende animatiefilms; Disney doet er weinig meer mee en ook de Japanse tegenhanger Ghibli heeft recentelijk de handdoek in de ring gegooid. Des te opvallender dat het even zo klassieke stopmotion aan een kleine opmars bezig lijkt.

» Lees verder...

The Equalizer

Geschreven door Thierry Verhoeven - Geplaatst op 24 september 2014

Regisseur Antoine Fuqua is gefascineerd door personages die hun boekje te buiten gaan om het juiste te doen. Denk bijvoorbeeld aan de door Richard Gere gespeelde politieagent in Brooklyn’s Finest die zijn hele carrière de regels volgt, maar pas een heldendaad verricht wanneer hij vlak voor zijn pensioen op eigen houtje te werk gaat. Van hetzelfde laken een pak zijn Tears of the Sun en King Arthur, die allebei een hoofdpersoon hebben die de bevelen van hogerhand negeert en vervolgens de strijd aangaat met een barbaarse overmacht. Fuqua’s oeuvre bevat weliswaar volop variaties op dit thema, maar biedt zelden ruimte voor verkenning van de morele implicaties ervan. De schurken zijn tot op het bot verrot en de enige die ze kan bestrijden is een rechtschapen held tegen wil en dank. Had Fuqua vijftig geleden geleefd, dan zou hij waarschijnlijk aan de lopende band films met John Wayne hebben gemaakt.

» Lees verder...

The Maze Runner

Geschreven door Arjan Welles - Geplaatst op 24 september 2014

Jeugdauteur James Dashner schreef een jaartje of acht geleden in amper vier maanden tijd The Maze Runner, het eerste deel van wat uiteindelijk een trilogie zou worden. Het bleek zijn grote doorbraak als schrijver. Het werk van Dashner past feilloos in het rijtje jeugdhits waar de doelgroep prat op gaat en die nu één voor één de vertaling naar de bioscoop beleven. Ook Dashner speelt net als zijn collega’s Rowling, Meyer en Collins met de geijkte archetypen en verhaallijnen. Het gaat om een jongen die als nieuweling in een onbekende wereld terechtkomt, een probleem moet zien op te lossen en uiteindelijk de uitverkorene blijkt te zijn (voor zover we dat niet van meet af aan al doorhadden).

» Lees verder...

Winter Sleep

Geschreven door Fabian Melchers - Geplaatst op 24 september 2014

Praten, dat is het voornaamste wat er gebeurt in Winter Sleep. Ruim drie uur lang luisteren we naar dialogen die haast geïmproviseerd lijken, zo natuurlijk en bijna nonchalant komen ze over. Maar intussen gaat iedere discussie of ruzie impliciet over diepgeworteld, menselijk drama. Een film die schittert in subtiliteit. Filmmaker Nuri Bilge Ceylan won er op het Filmfestival van Cannes de hoofdprijs mee.

» Lees verder...

Bloedlink

Een remake heeft eigenlijk alleen maar nut als er iets te verbeteren valt en vaak is dat niet eens de techniek. De Amerikanen bijvoorbeeld zijn dol op het remaken van succesvolle buitenlandse producties, want in hun ogen gaat geen kip naar het origineel waarvan de gemiddelde popcornliefhebber geen moer verstaat. Enkel een taalaanpassing is natuurlijk geen garantie voor verbetering. Als er weinig te vernieuwen valt, dan is een remake behoorlijk zinloos. Een berucht voorbeeld is Psycho van Gus van Sant, die meende dat de wereld zat te wachten op een shot voor shot herhaling van Hitchcocks klassieker. In Nederland kunnen we er ook wat van. Het meest recente voorbeeld is Bloedlink, een remake van The Disappearance of Alice Creed.

» Lees verder...

The Trip To Italy

Geschreven door Jelle Fastenau - Geplaatst op 24 september 2014

Vier jaar na de droogkomische roadmovie The Trip mogen acteur Steve Coogan en komiek Rob Brydon in opdracht van The Observer weer uittrekken op een culinaire roadtrip. Zoals de toevoeging aan de titel al doet vermoeden, wordt dit keer La Bella Italia aangedaan. In een Mini Cooper doorkruist het tweetal het land van restaurant tot restaurant en wordt er weer volop gekeuveld over van alles en nog wat: poëzie, muziek, de liefde of hun carrières. Meer van hetzelfde dus, maar in dit geval is dat geen reden tot klagen.

» Lees verder...

Manuscripts Don’t Burn

In Iran moet je op je hoede zijn, dat werd vorige week nog eens dubbel en dwars bewezen. Een paar jongeren stonden terecht omdat ze een filmpje hadden gemaakt waarin ze dansten op ‘Happy’ van Pharrell Williams. Vervolgd voor een vrolijke, onschuldige video. Moet je nagaan wat er kan gebeuren wanneer een volle speelfilm wordt uitgebracht die zich bewust tegen de Iraanse regering keert.

» Lees verder...

Patria

Geschreven door Yara Plasman - Geplaatst op 24 september 2014

Patria vertelt het waargebeurde verhaal over de Nederlands-Indische jongen Arthur Knaap. Arthur woont in Frankrijk en sluit zich aan bij het vreemdelingenlegioen. Zo komt hij in de loopgravenoorlog terecht en hoe vreselijk dat is, had hij zich op voorhand niet kunnen voorstellen. Tijdens zijn dienstperiode schrijft hij brieven naar zijn geliefde ouders. Deze brieven vormden het uitgangspunt voor het verhaal. Opmerkelijk is dat de film vrijwel volledig is gemaakt op basis van crowdfunding en vrijwilligers.

» Lees verder...

Pijnstillers

Keer op keer zorgen de Carry Slee-verfilmingen weer voor volle zalen. Het tienerpubliek kan zich goed inleven in de jeugddrama’s, ook al is de kwaliteit niet altijd even hoog geweest. Vooral op het scenario viel nog wel eens wat aan te merken; dialogen kwamen dan gekunsteld over en de opeenstapeling van jeugdproblematiek werd te veel. Anders was dat met Spijt!, die vorig jaar verschillende prijzen won en in ons land ruim vierhonderdduizend bezoekers trok. Het confronterende pestdrama was met afstand de beste uit de reeks boekverfilmingen. Pijnstillers komt een stuk minder hard aan, maar is degelijk gemaakt.

» Lees verder...

Deliver Us From Evil

Geschreven door Jelle Fastenau - Geplaatst op 17 september 2014

Als één onderwerp de laatste jaren flink in trek is onder horrorfans, dan is het wel exorcisme. Regisseur Scott Derrickson was er in 2005 met The Exorcism of Emily Rose redelijk vroeg bij voordat het genre een plotselinge opleving beleefde. Evenals die film is ook Deliver Us From Evil losjes gebaseerd op een aantal min of meer waargebeurde voorvallen. Ex-politieagent Ralph Sarchie schreef een boek over zijn aanvaringen met het paranormale, waarvan de rechten later verkocht werden aan Sony. Zoals gewoonlijk moet je de term ‘based on a true story’ in dit soort gevallen met een flinke korrel zout nemen, maar niemand die daar tegenwoordig nog van opkijkt.

» Lees verder...

Life of Crime

Geschreven door Arjan Welles - Geplaatst op 17 september 2014

Critici zijn dol op vergelijken. Of om ongegeneerd hun kennis te etaleren of om een film in perspectief te plaatsen en op originaliteit te toetsen. Nu zijn er filmmakers die het de criticus wel heel makkelijk maken, omdat ze openlijk flirten met het werk van een ander. Pablo Picasso zei immers dat goede kunstenaars kopiëren, maar dat geweldige kunstenaars stelen. De copycats van uitgesproken filmmakers als Alfred Hitchcock, David Lynch en Quentin Tarantino zijn niet meer te tellen. De Amerikaan Daniel Schechter heeft bij zijn derde speelfilm wel erg de schijn tegen. Hij baseerde zich voor zijn Life of Crime op een boek van Elmore Leonard, de man die tevens Jacky Brown en 3:10 to Yuma schreef. Wat betreft toon en humor probeert Schechter de kunst af te kijken bij de broertjes Coen. De setting eind jaren zeventig lijkt vooral een excuus voor de kostuums en soundtrack.

» Lees verder...

What If

Geschreven door Danitsa Linders - Geplaatst op 17 september 2014

Wallace woont op zolder bij zijn zus. Zijn relatie is voor de zoveelste keer stukgelopen en met zijn geneeskundestudie is hij gestopt. Op een feestje van zijn oude huisgenoot Allan ontmoet hij Chantry. Waar Wallace maar wat aanmoddert, heeft Chantry alles voor elkaar: ze heeft een leuke baan als animator en woont al vijf jaar samen met haar vaste verkering. Vanaf het eerste moment is er een klik. De twintigers lijken voor elkaar gemaakt en worden dan ook onafscheidelijk. Chantry heeft er vanaf nu een soulmate bij, maar Wallace heeft in Chantry zijn droomvrouw gevonden. Hoe gaan de twee de balans vinden tussen vriendschap en liefde?

» Lees verder...

The Prince

Geschreven door Fabian Melchers - Geplaatst op 17 september 2014

De makers van The Prince spelen duidelijk leentjebuur bij de populaire actiethriller Taken, waarin Liam Neeson als gepensioneerde CIA-agent de onderwereld op z’n donder gaf om zijn ontvoerde dochter terug te krijgen. Ditmaal is het Jason Patric die zijn oogappel uit de handen van gangsters moet redden. En ook hij heeft daar absoluut geen hulp bij nodig.

» Lees verder...

Dorsvloer Vol Confetti

Geschreven door Yara Plasman - Geplaatst op 17 september 2014

Dorsvloer Vol Confetti, gebaseerd op de gelijknamige bestseller van Franca Treur, gaat over de twaalfjarige Katelijne. Katelijne groeit eind jaren tachtig op in een boerengezin in Zeeland. Een strenggelovig boerengezin, waar weinig ruimte is voor zelfontplooiing. Als enig meisje heeft ze het lastig tussen haar zes broers. Waar haar broers mogen werken op de boerderij en lekker buiten kunnen ravotten, wordt van Katelijne verwacht dat ze zich als een echt kuis meisje gedraagt. Haar grote fantasie is haar enige vrijheid en geeft haar de moed zich subtiel te ontworstelen uit het strenggelovige milieu.

» Lees verder...

Alphabet

We hebben het wellicht zelf niet eens meer door, of ontkennen het zelfs, maar het is voor de maatschappij prettig om de mensheid onder te verdelen. Vooral het moderne onderwijs stoomt elk van ons klaar voor een eigen hokje. Het gaat er niet meer zozeer om hoe je je doelen bereikt, maar vooral dát je je doelen bereikt. Het extreemste voorbeeld doet zich voor in het Chinese onderwijs, waar de leerlingen worden klaargestoomd voor hun functie in de maatschappij, die veelal al bij voorbaat vaststaat. Deze machinering van het onderwijs zorgt er weliswaar voor dat eenieder zijn of haar plek in de maatschappij verwerft, maar het smoort ook de creativiteit en eigen unieke identiteit van een kind. De mens als kennismachine waar je de benodigde ingrediënten ingooit en die een voorspelbare output voortbrengt.

» Lees verder...

If I Stay

Mia Hall is zo’n ontzettend gelukte tiener aan wie je eigenlijk een enorme hekel zou moeten hebben, ware het niet dat ze een ongekende charme heeft en een ontwapenende indruk maakt. Ze is het eerste kind van twee voormalige rockers die nog een beetje in hun jeugd zijn blijven steken. Het gezin Hall is er misschien niet één uit de postordercatalogi, maar desondanks heerst er volop harmonie. Mia is een begenadigd celliste die een plekje probeert te scoren aan het fameuze Juilliard in New York. En dan is er ook nog de knapste jongen van de school die met het meiske op date wil. Al deze vreugde schreeuwt er haast om om flink verknald te worden. Dat gebeurt dan ook. Het noodlot slaat toe als de Halls tijdens een autoritje een fatale botsing beleven.

» Lees verder...

Clouds of Sils Maria

Geschreven door Thierry Verhoeven - Geplaatst op 10 september 2014

Hoewel een handvol acteurs de eeuwige jeugd lijkt te hebben, zijn de meesten van hen net zo onderhevig aan veroudering als ieder ander, wat onherroepelijk invloed heeft op de rollen die ze aangeboden krijgen. Aangezien de filmindustrie geregeld in herhaling valt, levert dat soms interessante situaties op. Zo werden in de theaterstukverfilming Sleuth uit 1972 de twee hoofdrollen gespeeld door Michael Caine en Laurence Olivier. Toen men het in 2007 tijd vond voor een nieuwe filmbewerking, was Olivier overleden en had Caine de juiste leeftijd voor diens rol van oudere bedrogen echtgenoot. Voor Caines voormalige rol van jonge dandy werd ditmaal Jude Law opgetrommeld, die toevallig enkele jaren eerder ook al de titelrol had gespeeld in de remake Alfie: een andere rol die Caine ooit vertolkte. Op dergelijke momenten wordt iedereen even geconfronteerd met het onvermijdelijke proces van veroudering. De betrokken acteurs nog wel het meest.

» Lees verder...

November Man

Geschreven door Arjan Welles - Geplaatst op 10 september 2014

Als de zesde acteur die gestalte gaf aan geheimagent James Bond transformeerde Pierce Brosnan 007 om tot een halve actieheld. Compleet met mitrailleurs en veel andere toeters en bellen, was er van de oorspronkelijke spion die geestelijk vader Ian Fleming voor ogen had weinig meer over. Een diversiteit aan rollen en genres ten spijt, het Bond-imago heeft Brosnan daarna nooit meer van zich af weten te schudden. De projecten die hij na Die Another Day aannam waren dikwijls twijfelachtig van aard en kwaliteit. Met het Bond-etiket dat nog aan zijn kont hangt, proberen de makers van de Europese actiethriller November Man bewust te spelen. Zoals de titel al aangeeft, is Brosnan in de herfst van zijn leven en carrière aanbeland. Maar hij kan beter niet meer de actieheld uithangen.

» Lees verder...

Nena

Voor de puberende Nena is het leven nog maar net begonnen. Er ligt een heleboel moois in het verschiet, waaronder haar eerste grote liefde. Voor haar Duitse vader is het enkel achteruitgang. Hij zit in een rolstoel vanwege multiple sclerose, gaat zienderogen achteruit en is klaar met het leven. In alle denkbare opzichten moet de mondige Nena zich zien te handhaven tussen twee werelden die zich steeds verder van elkaar verwijderen. Haar leven staat in bloei, terwijl dat van haar vader – met wie ze een innige band onderhoudt – in het teken staat van verval. Het is deze wrange, maar tegelijkertijd krachtige tegenstelling die de hoofdmoot vormt in het zelfverzekerde regiedebuut van Saskia Diesing.

» Lees verder...

Watermark

Geschreven door Bart Snoek - Geplaatst op 10 september 2014

Watermark is het derde en laatste deel uit de Waterserie van fotograaf Edward Burtynsky. In dit project, verder bestaande uit een boek en een foto-expositie, verkent Burtynsky de relatie van mensen met water. Voor Watermark werkte hij opnieuw samen met regisseur Jennifer Baichwal, met wie hij eerder de documentaire Manufactured Landscapes maakte. Over een periode van drie jaar bezochten zij tien landen die een bijzondere relatie met water hebben. Centraal stond de vraag ‘Hoe vormt water ons, en hoe vormen wij water?’.

» Lees verder...

Above Us All

Geschreven door Fabian Melchers - Geplaatst op 10 september 2014

De grens tussen fictie en documentaire kan erg dun zijn. Met het verrassende Calimucho, een intieme kijk achter de schermen van een circus, wist regisseuse Eugenie Jansen precies op die fijne lijn te balanceren. Het verhaal was verzonnen, maar tijdens de opnames werd er veel aan het toeval overgelaten, terwijl de onervaren acteurs -in het echt circusartiesten - min of of meer zichzelf speelden. Jansens nieuwste experimentele film Above Us All lijkt ook tussen fictie en docu te schommelen, maar ditmaal voelt dat storend gekunsteld aan.

» Lees verder...

A Most Wanted Man

Geschreven door Fabian Melchers - Geplaatst op 3 september 2014

Spionagethrillers heb je grofweg in twee soorten. De ene zit vol met actie en achtervolgingen (denk aan Mission Impossible), de ander heeft een kalmer tempo, leunt meer op sfeer en haalt spanning uit de personages zelf door in hun psyche te duiken (bijvoorbeeld Francis Ford Coppola’s The Conversation). Anton Corbijns A Most Wanted Man hoort zonder enige twijfel bij het tweede soort.

» Lees verder...

The Tale of Princess Kaguya

Een boer vindt een piepklein prinsesje in een bamboeplant, neemt haar mee naar huis, waarna ze al snel in een mensenbaby verandert. Het gebeurt allemaal zonder noemenswaardige tumult in de eerste paar minuten van The Tale of Princess Kaguya. Waar een gemiddelde film van Disney het fantasievolle voorval gepaard zou laten gaan met fonkelende sterrenregens, verwonderde blikken en toverachtige muziek, wordt het hier gebracht als iets compleet vertrouwds en logisch. Typerend voor de sprookjes van de Japanse animatiestudio Ghibli.

» Lees verder...