FilmTotaal zoekt buzzposters!
Ben jij helemaal op de hoogte van het laatste nieuws rond Hollywoodsterren?

Film Recensies

FilmTotaal heeft als doel om over iedere film die in de bioscoop uitkomt een recensie te laten schrijven. Hieronder de lijst met laatst toegevoegde recensies. Mocht je onze recensenten willen ontmoeten klik dan hier. Ons archief kan je hier vinden.

De FilmTotaal reserveer en infolijn: 0900-3203344 (0,55 p/m)

Star Trek Beyond

Geschreven door Kaj van Zoelen - Geplaatst op 20 juli 2016

Justin Lin had enkele pogingen nodig om van de Fast & Furious-reeks het geliefde over-de-topfenomeen te maken dat het nu is. Lin nam het stokje over bij de derde film, The Fast and the Furious: Tokyo Drift, maar slaagde er pas bij Fast Five in de toon te vinden die de franchise is gaan definiëren. Bij het overnemen van de nieuwe Star Trek-reeks heeft hij geen oefening meer nodig: het is meteen raak met Star Trek Beyond. Een zeer vermakelijke voortzetting van de vorige twee films, maar met veel minder voortdurende verwijzingen naar de oude Star Trek-series en films.

» Lees verder...

The Family Fang

Geschreven door Arjan Welles - Geplaatst op 20 juli 2016

Bij de Australische Nicole Kidman wordt de aandacht nogal eens afgeleid door haar wat kille uitstraling. Het feit dat mevrouw flink aan de botox zit doet haar ook geen goed, want als acteur moet je het nu juist van je expressie hebben. Het wordt haast een sport om een rimpel op het voorhoofd van Kidman te spotten. Ze heeft onlangs het licht gezien en aangekondigd te stoppen met de spierverslappende gifinjecties, al valt hier vooralsnog weinig van te merken. Dragqueen RuPaul heeft op haar beurt weer geroepen dat Kidman de beste pruiken van heel Hollywood draagt. Al deze uiterlijke bijzaken zou je terzijde moeten kunnen schuiven om te zien dat Kidman wel degelijk een fenomenale actrice is. Met Dogville, The Hours, Moulin Rouge!, Eyes Wide Shut, To Die For, The Others en Rabbit Hole heeft ze dat meermaals bewezen.

» Lees verder...

Suburra

Suburra wordt sterk samengevat in een beeld van een Italiaans parlementariër die vanaf het balkon van zijn dure hotelkamer op straat pist, met uitzicht op de St. Pieter. Achter hem ligt een minderjarige prostituee te sterven aan een overdosis crack. Het staat symbool voor hoe in Suburra politici, de kerk en gangsters hun financiële eigenbelang en het bevredigen van hun behoeftes boven alles stellen, terwijl machteloze burgers uitgebuit worden of het slachtoffer zijn van geweld tussen de strijdende partijen aan de top. Stefano Sollima verpakt dit duistere beeld van Rome treffend in een spannende neonoir misdaadthriller.

» Lees verder...

Absolutely Fabulous: The Movie

Leuk weetje voor op een verjaardag: het personage Patsy Stone, type opgestoken blond haar, kettingrokend, cokesnuivend en naar eigen zeggen niet meer gegeten sinds 1973, ontstond toen serieus actrice Joanna Lumley als een voorloper van haar alter ego een interview gaf in de talkshow van de Amerikaanse comédienne Ruby Wax. Pas later ontstond de serie Absolutely Fabulous, het geesteskind van Jennifer Saunders. Leuk weetje daarover is weer dat de komedieserie ontstond uit een sketch van French & Saunders, waarbij de personages anders heetten maar het concept van een volwassen dochter en een kinderlijke moeder al aanwezig was. Zoals bij wel meer sitcoms is Patsy als sidekick eigenlijk veel geslaagder dan hoofdpersoon Edina Monsoon. Ab-Fab, zoals het in de volksmond heet kwam voor het eerst op de buis in 1992 en kent in totaal zes seizoenen en een aantal specials. De serie was op haar hoogtepunt in de derde reeks. De revival die in 2001 begon, was van beduidend lagere kwaliteit. Ditzelfde mag gezegd worden van de eerste (en hopelijk laatste) bioscoopfilm rond de serie. Sommige dingen lijken misschien een goed idee, maar moet je gewoon met rust laten.

» Lees verder...

Kiki, el Amor Se Hace

'Sex sells': al meer dan één miljoen Spanjaarden trokken naar de bioscoop voor Kiki, el Amor Se Hace, een Spaanse remake van de Australische film The Little Death. Een vrolijke sekskomedie die net sexy genoeg is om een beetje spannend te zijn, maar tegelijk braaf genoeg om nooit vunzig te worden. Een omarming van allerlei seksuele voorkeuren en afwijkingen, van het opgewonden raken van andermans tranen tot orgasmen krijgen van het strelen van zijde. Af en toe wordt er gehint naar de mogelijke schaduwzijde van dit alles, maar dat duurt nooit lang en op elk pervers potje blijkt een dekseltje te passen. Het reduceert Kiki, el Amor Se Hace tot een aangenaam niemendalletje.

» Lees verder...

Lights Out

Grote, oude huizen in verlaten gebied zijn eng. Kelders zijn eng. Grote uitgestrekte bossen zijn eng. Rednecks in de middle-of-nowhere zijn eng. En clowns zijn eng. Misschien niet in het dagelijkse leven, maar wel binnen het horrorgenre. Het zijn van die vaste conventies waaraan eentje zeker niet mag ontbreken: de duisternis. Als een van de zintuigen, in dit geval het zicht, wordt uitgeschakeld, komt het donker nog net wat zwaarder binnen. Je gaat je dan als het goed is wat meer op het geluid richten. We wisten al dat het gevaar dikwijls in de duisternis schuilt, maar dit gebeurt haast letterlijk en in de overtreffende trap in het speelfilmdebuut van David F. Sandberg. Lights Out is een bewerking van zijn eigen korte film. Het gevaar duikt juist op als het donker is. Licht is dus het beste wapen tegen een demonisch wezen dat de levens van een jonge vrouw en haar broertje zuur maakt. En het licht is natuurlijk altijd kapot, uitgeschakeld of simpelweg afwezig. Het moet natuurlijk nog wel een beetje leuk blijven voor de horrorfan.

» Lees verder...

De GVR

Geschreven door Martijn Hamerling - Geplaatst op 19 juli 2016

Voor zijn dertigste speelfilm keert Spielberg terug naar zijn grootste troef: genrefilms vol kinderlijke verwondering. Eindelijk is het geliefde verhaal van Roald Dahl uit de boekenkast getrokken en wordt de GVR voor het eerst in live-action verfilmd. Om Mark Rylance om te toveren naar De Grote Vriendelijke Reus en wat filmmagie terug te brengen, is zelfs het creatieve team achter E.T. ingeschakeld. Ruby Barnhill is het fortuinlijke meisje dat Sophie mag spelen; na het spotten van de GVR midden in de nacht, wordt ze meegenomen naar de reuzenwereld.

» Lees verder...

Ghostbusters

Geschreven door Arjan Welles - Geplaatst op 13 juli 2016

Filmjournalistiek is bij voorbaat een subjectieve baan, maar om deze eervolle taak nog een beetje onbevooroordeeld uit te kunnen voeren moet je een aantal zaken zo veel mogelijk proberen te mijden. Trailers bijvoorbeeld, die tegenwoordig haast een samenvatting van de film zijn, zoals je vroeger voor je mondeling Nederlands de samenvatting las. Ook moet je recensies van anderen niet lezen en eigenlijk ook niet al te veel collega’s na afloop van de voorstelling spreken, want je gaat elkaar dan toch vaak napraten. En IMDb is perfect als encyclopedie, maar altijd achteraf. Zo kan het namelijk gebeuren dat na afloop van een vermakelijke twee uur Ghostbusters ik het niet kon laten de score op IMDb te bekijken. Op het moment van schrijven was deze 3,5 met ruim 3.400 stemmen (en dit is gedurende de dag alweer twee keer naar beneden bijgesteld). Nu weten we allemaal dat fanboys een film aanvankelijk ophemelen en in het geval van deze reboot is het omgekeerde aan de hand, Ghostbusters met vrouwen, hoe durven ze!? Als je het nog niet wist moet je de scores op de filmdatabase niet al te serieus nemen. De release is op twee Europese landen na pas later deze week dus hoeveel van deze 3.400 hebben ook daadwerkelijk hun mening kunnen baseren op een bioscoopbezoek?

» Lees verder...

The Neon Demon

Geschreven door Danitsa Linders - Geplaatst op 13 juli 2016

Nicolas Winding Refns film Drive won in 2011 de prijs voor Beste Regie op het Filmfestival Cannes, was genomineerd voor een Gouden Palm en werd een instant klassieker. Regie, soundtrack, fotografie en spel (van onder meer een stoïcijnse Ryan Gosling als de coolste filmheld in jaren) werden alom geprezen. Opvolger Only God Forgives werd twee jaar later als competitiefilm in Cannes minder lovend ontvangen. Het excessieve geweld, een uitgebeend en weinig narratief plot, extreem gestileerde esthetiek en een nog zwijgzamere Ryan Gosling konden op veel kritiek rekenen. Ook Winding Refns nieuwste, de glitterhorror The Neon Demon, heeft het op het Zuid-Franse filmfestival zwaar te verduren gehad. De film, opnieuw voor een Gouden Palm genomineerd, werd met zowel applaus als boegeroep onthaald. Niet dat de regisseur, net als landgenoot Lars von Trier niet vies van enige controverse, daarom treurt. Volgens hem dient kunst buiten de gebaande paden te treden en natuurlijk kunnen reacties – ook negatieve – dan niet uitblijven. "Give them something to talk about." Een motto dat hij ook zijn kinderen meegeeft. De bezwaren in Cannes zijn dezelfde als die in 2013. De Deen creëert cinema over leegte maar wordt zelf ook leegte verweten. De complimenten die hij toen kreeg, keren eveneens terug: Nicolas Winding Refn onderscheidt zich door een nietsontziende, visionaire blik en een ultragestileerde aanpak, die in alles buitensporig is.

» Lees verder...

Manglehorn

Verbittering is een understatement als je de oude slotenmaker A.J. Manglehorn zou moeten omschrijven. Over zijn vrouw die hem jaren geleden verliet is hij nog steeds niet heen. De hakkenbar die Manglehorn bestiert in een klein Amerikaans plaatsje zorgt nog voor enige afleiding, al heeft Manglehorn duidelijk niet zijn dag. Er gaat van alles mis, een lamp die na vervanging er gelijk weer de brui aan geeft of een ondankbare latina die haar eigen kind heeft ingesloten en door Manglehorn uit de auto bevrijd moet worden. Het lijkt haast tekenend voor het leven van de zonderlinge man, die nog het meest hecht aan zijn kat. Maar ook zijn steun en toeverlaat zit het niet mee, want het beestje wil al dagen niet eten. Vrijdag is dag waarop Manglehorn zijn geld komt afleveren bij de plaatselijke bank die bekend staat om de gratis donuts en behulpzame baliemedewerkster Dawn. Met de charmante dame maakt Manglehorn altijd wel een praatje, maar een poging tot toenadering pakt de brombeer uiterst ongelukkig aan.

» Lees verder...

Petting Zoo

Geschreven door Kaj van Zoelen - Geplaatst op 13 juli 2016

“Schrijf wat je weet”, is een aloud advies dat veel jonge schrijvers vaak meekrijgen. Regisseuse Micah Magee volgde dat devies voor haar debuutfilm Petting Zoo, door dit coming-of-ageverhaal over tienerzwangerschap te baseren op haar eigen ervaringen als tienermeisje in Texas. De uitdaging is dan vervolgens om dat wat je weet, invoelbaar of interessant te maken voor anderen. Om die eigen ervaringen, gedachtes en gevoelens te vertalen naar een verhaal waar anderen iets uit kunnen halen.

» Lees verder...

Marauders

Geschreven door Lieuwe van Albada - Geplaatst op 13 juli 2016

Marauders begint met een uiterst gewelddadige bankoverval, waarbij de overvallers gebruik maakten van de nieuwste technische snufjes. De FBI, onder leiding van agent Montgomery, gaat op onderzoek uit, maar al snel blijkt er veel méér aan de hand te zijn dan een 'gewone' bankoverval. De bank blijkt eigendom van bankmagnaat Hubert, en als er al snel meer overvallen volgen, lijkt er sprake van een persoonlijke hetze tegen de tycoon. Hoe dieper Montgomery en zijn collega's Stockwell en Wells graven, hoe meer lijken er uit de kast komen.

» Lees verder...

Ice Age: Collision Course

Geschreven door Martijn Hamerling - Geplaatst op 12 juli 2016

Wie had ooit gedacht dat Scrat, de primitieve eekhoorn geobsedeerd door eikels, een vijfde apocalyps mee zou maken? Scrat laat met Ice Age: Collision Course personages als Shrek achter zich met de langste reeks animatiefilms van het computertijdperk. Na lawines, tsunami’s, dinosauriërs en verhuizende continenten zorgt Scrat er dit keer voor dat een machtige asteroïde Manny, Diego, Sid en hun familie de stuipen op het lijf jaagt.

» Lees verder...

The Legend of Tarzan

Geschreven door Lieuwe van Albada - Geplaatst op 6 juli 2016

The Legend of Tarzan is de nieuwste film van David Yates, die we vooral kennen van de laatste vier Harry Potter-films. Dit is de eerste film die hij sindsdien regisseert, voordat hij later dit jaar weer terugkeert naar de tovenaarswereld met Fantastic Beasts and Where to Find Them. De vraag is of Yates met de verfilming van deze andere geliefde boekenreeks net zo goed overweg kan.

» Lees verder...

The Red Turtle

Geschreven door Thierry Verhoeven - Geplaatst op 6 juli 2016

Aan mensen die praten in de bioscoop heb ik een broertje dood. De reden daarvoor is simpel: films vereisen aandacht. Anders dan bij muziek (doorgaans prima te beluisteren terwijl je met andere dingen bezig bent) werkt het medium film vooral wanneer je je er volledig aan over kunt geven. Niet toevallig is de beste manier om minstens anderhalf uur in het donker te zitten, geheel afgezonderd van de buitenwereld. Ik zag de bui dus al hangen toen ik tijdens een voorvertoning van The Red Turtle achter een meisje bleek te zitten dat constant hardop tegen haar moeder praatte. Maar waar ik dergelijk gedrag doorgaans hooguit tien minuten tolereer alvorens er geïrriteerd iets van te zeggen, waren er een paar zaken die mij daar nu van weerhielden.

» Lees verder...

The Purge: Election Year

Geschreven door Martijn Hamerling - Geplaatst op 6 juli 2016

Na een tweejarige rustpauze keert de Purge weer terug, de jaarlijkse vrije moorddag zonder consequenties, ditmaal met een politiek tintje. De elite en corrupte regeringsleden laten niet alleen subsidieslurpende arme mensen uitgeroeid worden, maar ook de politieke moraalridders die het proberen te stoppen. Wederom is de insteek vrij creatief en sadistisch; The Purge: Election Year blijft een horrorachtige neowestern waarbij schietpartijen worden aangemoedigd, onder het mom van Amerikaanse rechten en sociaal Darwinisme. Dit jaar lijkt de filmserie controversiëler dan ooit, met thrillermomenten die angstvallig dichtbij de realiteit komen.

» Lees verder...

Renesse

Geschreven door Bart Snoek - Geplaatst op 6 juli 2016

Als Bas’ opa overlijdt, geeft hij hem nog één laatste advies: “Je moet de melk schenken als hij vers is.” Het is nog de netste manier waarop de oude man zijn kleinzoon op het hart probeert te drukken zoveel mogelijk vrouwen te versieren. Tijdens de zomervakantie besluit Bas gehoor te geven aan zijn opa’s laatste wens om diens as boven het strand van Renesse uit te strooien. Daarbij ziet hij meteen de kans om zijn opa’s goede raad op te volgen en zoveel mogelijk ‘bitches’ te scoren.

» Lees verder...

The Man Who Knew Infinity

Geschreven door Jan Roselaar - Geplaatst op 6 juli 2016

Kort na het succes van The Imitation Game en The Theory of Everything wordt ons wederom een biopic over een getroebleerde geleerde voorgeschoteld. De exacte wetenschapper in kwestie mag dan relatief onbekend zijn, maar de cinematografische formule – al dan niet wiskundig uitschrijfbaar – blijft ongewijzigd. Pik het levensverhaal van een historisch genie, doop het in melodramatische thematiek en laat het opvoeren door bij voorkeur Brits acteertalent. Succes verzekerd, want waarom zou wat bij vorige titels zo puik werkte dat niet opnieuw doen? Het resultaat is een vaardig gemaakte, maatschappijkritische biopic, die dusdanig volgens het boekje werkt dat echte fascinatie uitblijft. Jammer, want een revolutionaire geest van dit kaliber had een meer innovatieve film verdiend.

» Lees verder...

Finding Dory

Geschreven door Lieuwe van Albada - Geplaatst op 29 juni 2016

Een jaar na de gebeurtenissen in Finding Nemo leven Marlin, Nemo en Dory een gezellig vissenleventje in de oceaan. Als op een goede dag de vergeetachtige Dory ('I suffer from short-term memory loss!') eraan wordt herinnerd dat zij toch ook familie moet hebben, besluit de blauwe doktersvis op zoektocht de gaan naar haar verloren gewaande ouders. Marlin en Nemo maken zich uiteraard zorgen om de veiligheid van Dory en gaan op hun beurt naar haar op zoek. Tijdens dit avontuur ontmoeten onze helden oude bekenden, maar ook een keur aan nieuwe personages zoals een bijziende walvis, een melancholische mossel en een ontsnapte octopus.

» Lees verder...

Race

Geschreven door Thierry Verhoeven - Geplaatst op 29 juni 2016

De eenentwintigste eeuw is pas zestien jaar oud, maar heeft al de nodige sportevenementen gekend waarvan het gastland omstreden was. China en Brazilië waren niet de meest humane landen om de Olympische Spelen te laten organiseren en hun schimmige imago heeft voetbalbond FIFA er niet van weerhouden de aankomende twee edities van het WK te laten plaatsvinden in Rusland en Qatar. Sportevenementen in een gastland dat het niet zo nauw neemt met de mensenrechten roepen vaak weerstand op, doorgaans resulterend in een publieke discussie waarin regelmatig het woord ‘boycot’ valt. Wie meent dat dit een recent verschijnsel is, komt bedrogen uit. In 1936 was het immers nazi-Duitsland dat de Olympische Zomerspelen mocht organiseren. De oorlog en de Holocaust waren op dat moment nog ver weg, maar Adolf Hitler en zijn beleid waren desondanks niet bepaald populair in andere landen.

» Lees verder...

Liza, the Fox-Fairy

Geschreven door Jelle Fastenau - Geplaatst op 29 juni 2016

Het doldwaze moderne sprookje Liza, the Fox-Fairy doet enigszins laat zijn intrede in de Nederlandse bioscopen. Verleden jaar sleepte het debuut van de Hongaarse regisseur Károly Ujj Mészáros immers al de Zilveren Meliès in de wacht op het Imagine Filmfestival. Beter laat dan nooit, zullen we maar zeggen, maar gelukkig komt de film met een goedmakertje: de aandoenlijke korte animatiefilm Edmond van de Nederlandse Nina Gantz met waarschijnlijk de meest knuffelbare kannibaal die ooit op een scherm te bewonderen was. Een fraai opwarmertje voor de hoofdfilm, die al minstens net zo apart is.

» Lees verder...

A Long and Happy Life

Geschreven door Jan Roselaar - Geplaatst op 29 juni 2016

Terwijl Poetin hard zijn best doet om het Russische volk en de wereld te overtuigen dat zijn land nog immer een onverwoestbare grootmacht is, blijft 's lands arthousecinema een genuanceerder beeld van de landsgeest belichten. Corruptie, verraad en kleinmenselijk leed vormen alledaagse thema's in de sociale drama's die in het buitenland voor vertoning worden opgepikt. Zo ook in het werk van Boris Khlebnikov, die met A Long and Happy Life een punt zet achter diens trilogie over keuzevrijheid en onvermijdelijkheid, die hij begon met Free Floating en Help Gone Mad. Geïnspireerd door, ironisch genoeg, de Amerikaanse klassieker High Noon levert hij een moderne Russische western af waarin hij benadrukt hoe dun gezaaid eerlijke mensen in eigen land zijn en hoe hun keuzes juist niet dat Lange en Gelukkige Leven opleveren dat zij voor ogen hadden en dat hun president voor zijn volk claimt na te streven.

» Lees verder...

High-Rise

Geschreven door Kaj van Zoelen - Geplaatst op 29 juni 2016

Van geluidsoverlast tot burenruzies, het leven in een flatgebouw gaat niet altijd over rozen. De opkomst van enorme appartementencomplexen in de jaren vijftig, zestig en zeventig werd dan ook gemengd ontvangen, variërend van het optimisme van politici tot de paranoia van J.G. Ballard, die dat in 1975 als uitgangspunt nam voor zijn roman High-Rise. Ballard maakt van het flatgebouw een seksueel slagveld tussen de Britse klassen waar iedereen gek van wordt. Veertig jaar later slaagt Ben Wheatley er niet helemaal in dat succesvol naar het witte doek te vertalen, maar het ontwerp van de flat is prachtig.

» Lees verder...

Independence Day: Resurgence

Geschreven door Bart Snoek - Geplaatst op 22 juni 2016

Roland Emmerich maakt graag dingen kapot. Na films als Godzilla en The Day After Tomorrow staat zijn naam praktisch gelijk aan in puin gelegde wereldsteden. Wat dat betreft is 2012, waarin de hele planeet het moest ontgelden, de kroon op zijn werk. Maar zijn bekendste werk is misschien wel Independence Day uit 1996. Een combinatie van jaren vijftig sciencefiction en de rampenfilms van de jaren zeventig, gemoderniseerd met de laatste effecten, werd de film een wereldwijd succes. Een vervolg liet lang op zich wachten, maar twintig jaar later is er dan eindelijk dit tweede deel. En opnieuw zijn de hoofdsteden van de wereld niet veilig.

» Lees verder...

Een Man die Ove Heet

Geschreven door Arjan Welles - Geplaatst op 22 juni 2016

Vanuit het hoge noorden bereikten de fervente lezer de afgelopen jaren voornamelijk spannende boeken. De Scandinaviërs hebben kennelijk een neus voor thrillers en mysterie. De populariteit ervan wordt steevast vertaald naar de bioscoop, waar het succes van de Zweedse en Deense thriller nog eens dunnetjes wordt overgedaan. Dat De Man die Ove Heet een bestseller is staat buiten kijf. Het is alleen dit keer geen thriller, maar een tragikomedie over een stuk chagrijn die het nodig vindt om alles en iedereen op de regeltjes te wijzen, maar tegelijkertijd een groot verdriet met zich meedraagt. De verfilming van het boek van Frederick Backman door regisseur Hannes Holm blijkt een aangename zit, wat vooral wordt veroorzaakt door de onnavolgbare vertolking van hoofdrolspeler Rolf Lassgård. Er doemen vergelijkingen op met de rollen van Jack Nicholson in As Good As it Gets en About Schmidt en met name in de aftrap de absurd-komische vignettes van Zweed Roy Andersson. Maar zodra we meer komen te weten van titelfiguur Ove slaat niet alleen de ernst maar ook het gevaar van het cliché toe.

» Lees verder...

Central Intelligence

Geschreven door Thierry Verhoeven - Geplaatst op 16 juni 2016

Als er iets kan worden afgedongen op het vorige maand uitgekomen The Nice Guys, dan is het wel dat regisseur-scenarist Shane Black er niet bijster veel nieuw terrein mee verkent. Zijn oeuvre zit immers vol kibbelende tegenpolen die met snedige opmerkingen en het nodige geweld gezamenlijk een mysterie oplossen. Het is een formule die al bestond voor Black debuteerde met zijn script voor Lethal Weapon, maar die hij sindsdien wel volkomen eigen heeft gemaakt. Wie nog niet geheel overtuigd is van de mate waarin hij zijn trucje beheerst, doet er goed aan zich eens te onderwerpen aan een matig uitgevoerde film volgens vergelijkbaar recept. Central Intelligence is daarvoor prima geschikt.

» Lees verder...

Ninja Turtles: Out of the Shadows

Geschreven door Martijn Hamerling - Geplaatst op 15 juni 2016

Dave Green neemt het regiestokje over van Jonathan Liebesman om een vervolg op Ninja Turtles uit de Michael Bayfabriek te pompen. Wederom speelt de koning van explosies een mentorrol; Green imiteert duidelijk de zwepende camerabewegingen, explosieve actie en autominnende reclameshots in een filmstijl die je Michael Bay-light kunt noemen. Mocht de eerste poging tot een grimmige reboot stilistisch geen indruk gemaakt hebben, dan zal dit vervolg zeker geen meningen veranderen. De Turtles beuken nog steeds door het scherm in extravagante lange achtervolgingen gevuld met slowmotion en vechten rondom het zoveelste wereldvernietigende wapen verstopt in de skyline van New York. Toch zijn hier en daar wel degelijk pogingen gedaan om te leren van de film uit 2014.

» Lees verder...

A Hologram for the King

Geschreven door Arjan Welles - Geplaatst op 15 juni 2016

Wie wel eens in de States is geweest, weet dat je in zo’n beetje elke winkel en elk restaurant wordt doodgegooid met “Hallo, hoe gaat het?” Geen Amerikaan die ook maar enige interesse in het antwoord op deze beleefdheidsvraag heeft. Zakenman Alan Clay pakt het in Saoedi-Arabië anders aan met ”Hallo, wat is je naam en waar kom je vandaan?” De ontvanger van de vraag is verrast door de interesse die eruit spreekt. Echt heel ver brengt deze welgemeende hoffelijkheid Clay overigens niet. Hij is een regelrechte nachtmerrie beland. Een nieuwe baan als vertegenwoordiger van een leverancier van vergadersoftware die gebruik maakt van hologrammen. Je kunt je gesprekspartner daadwerkelijk zien, maar dat geldt niet voor Clay. Hij moet zijn product demonstreren aan de Saoedische koning ergens aan de kust. Maar de royal laat zich niet zien en Clay wordt van het kastje naar de muur gestuurd. En Alan was nog wel zo van plan een nieuwe start te maken en het verleden achter zich te laten.

» Lees verder...

Me Before You

Geschreven door Jelle Fastenau - Geplaatst op 15 juni 2016

Als bioscoopganger weet je precies hoe laat het is, wanneer een rij verderop een groep dames voor aanvang van de film de papieren zakdoekjes alvast rond laten gaan. Al is de kans waarschijnlijk klein dat een argeloze bezoeker de verfilming van de bestseller Voor Jou van Jojo Moyes – die ook zelf het script verzorgde – binnen zou lopen zonder te weten wat hem te wachten te staat. Het uitgangspunt van een opbloeiende romance tussen een jonge man die na een ernstig ongeluk verlamd door het leven gaat en zijn verzorgster biedt op voorhand de juiste ingrediënten voor een tranentrekker. De doorgewinterde cinefiel met een hart van steen kan zijn zakdoekjes echter gerust thuis laten, want ondanks de charmes van zijn hoofdrolspelers mist Me Before You de emotionele impact die in vergelijkbare titels als Amour of zelfs Intouchables wel te vinden is.

» Lees verder...

Early Summer

Geschreven door Kaj van Zoelen - Geplaatst op 15 juni 2016

Vorig jaar was er een mini-retrospectief van de Japanse meester Yasujirô Ozu, dat begon in EYE en daarna door het land toerde. Aanleiding was een aantal digitale restauraties van zijn films, aangevoerd door een gloednieuwe Tokyo Story. De belofte bij dat programma van vijf films was dat dit jaar Ozu's meesterwerk Late Spring op dezelfde manier zou uitkomen. Dat gebeurt nu inderdaad, maar EYE heeft een leuke verrassing in petto met Early Summer: het minder bekende, maar even goede middelste deel van de Noriko-trilogie.

» Lees verder...