Bryan Singer: 'X-Men: Apocalypse' is 'ware begin' van de X-Men
Plus een nieuw stuk concept art van de tombe van Apocalypse.

Film Recensies

FilmTotaal heeft als doel om over iedere film die in de bioscoop uitkomt een recensie te laten schrijven. Hieronder de lijst met laatst toegevoegde recensies. Mocht je onze recensenten willen ontmoeten klik dan hier. Ons archief kan je hier vinden.

De FilmTotaal reserveer en infolijn: 0900-3203344 (0,55 p/m)

Magic Mike XXL

Geschreven door Yara Plasman - Geplaatst op 1 juli 2015

Mike heeft zijn stripperscrew alweer drie jaar verlaten en probeert zijn eigen verhuisbedrijf van de grond te krijgen. Hij spreekt zijn oude vrienden niet meer, maar dat verandert gauw wanneer Tarzan een boodschap achterlaat op zijn voicemail. Mike besluit zijn vrienden op te zoeken en zich nog één keer voor de grande finale aan te sluiten bij de groep. Op weg naar hun allerlaatste show op de strippersconventie komen ze oude bekenden tegen, maken ze nieuwe vrienden en ontdekken ze hun eigen kracht waarmee ze een spetterende sexy show willen neerzetten waar het plezier vanaf spat.

» Lees verder...

La Tête Haute

Geschreven door Arjan Welles - Geplaatst op 1 juli 2015

De jonge rebelse tiener Malony is een tikkende tijdbom. Zijn moeder is op veel te jonge leeftijd zwanger van hem geworden en gedraagt zich zelf nog als een onverantwoordelijk kind. Er is geen land te bezeilen met de ontspoorde tiener die door zijn opvliegende gedrag al te veel gerechtsgebouwen en jeugdinstellingen van binnen heeft gezien. Rechter Florence Blaque geeft niet op en stopt Malony in een streng internaat. Het valt te bezien of er ooit nog eens iets terecht zal komen van de jongen, want hij gaat zelfs onder de stevige begeleiding in de faciliteit vrolijk door met rotzooi trappen. Vechtpartijen, joyrijden en andere misdragingen zijn aan de orde van de dag. Begeleider Yann heeft er een dagtaak aan. Maar met lieve timide meisjes weet Malony zich geen raad.

» Lees verder...

Survivor

De in wat toen nog de Sovjet-Unie heette geboren Milla Jovovich heeft na haar modellencarrière de catwalk verruild voor de filmset. Het oeuvre dat de in Verenigde Staten opgegroeide Jovovich als actrice opbouwde mag er zijn. Ze speelt doorgaans krachtige slimme vrouwen, getuige haar rollen in The Fifth Element, Joan of Arc en natuurlijk Resident Evil. Jovovich, die ook nog eens mode ontwerpt en een cd heeft volgezongen, is zeker niet het zoveelste fotomodelletje dat zo nodig moest acteren. In de actiethriller Survivor van James McTeigue speelt de Oekraïense een pittige medewerkster van de Amerikaanse ambassade die gestationeerd is in de Britse hoofdstad Londen. Ze voert een klopjacht uit op een stel terroristen om zo een aanslag te voorkomen. Of Jovovich’ personage Kate Abbott het zal overleven is niet zo’n bijster boeiende kwestie. Of het bioscooppubliek de opeenstapeling van slordige actie en ongeloofwaardige plotelementen trekt des te meer.

» Lees verder...

In Grazia di Dio

Geschreven door Fabian Melchers - Geplaatst op 1 juli 2015

Aan haar houding is af te lezen dat ze er eigenlijk al niet meer in gelooft, maar toch probeert Adele het maar bij het nisje op haar oude familieboerderij. “Zorg dat er iets moois gebeurt”, zegt ze lusteloos tegen het Jezusbeeldje. Haar leven is in het slop geraakt, dus nu is het hopen dat God haar eruit trekt. Maar ze zal het toch echt zelf moeten doen. Samen met haar moeder, zus en dochter.

» Lees verder...

Fidelio

Geschreven door Jim Pedd - Geplaatst op 1 juli 2015

Onder de noemer Previously Unreleased brengt het EYE Filminstituut tijdens de zomermaanden films uit die wel de selectie van de prominente filmfestivals haalden, maar niet de Nederlandse bioscopen. In het kader hiervan is het deze week de beurt aan de debuutfilm van regisseuse Lucie Borleteau, die eerder in films als La Fille du 14 Juillet (2013) speelde. Met Fidelio maakt ze een succesvolle overstap naar het schrijf- en regisseervak. Haar film Fidelio gooide hogen ogen tijdens het Locarno International Film Festival, waar hoofdrolspeelster Ariane Labed de prijs voor de beste actrice won. En later in het jaar maakte Fidelio ook goede kans bij de uitreiking van de Franse Oscars, de Césars, al werd daar geen nominatie verzilverd.

» Lees verder...

Ruth & Alex

Het fenomeen van veryupping en de opmars van de hipsters is niet alleen een feit in de grote steden van Nederland of Europa, maar ook New York heeft er mee te maken. Planologen en sociologen stellen nu juist dat de komst van hippe koffietentjes een teken is dat het een buurt goed vergaat. Voor de seniore Alex is Brooklyn niet meer wat het was toen hij daar decennia geleden en vers getrouwd naartoe verhuisde. Brooklyn was eens het mekka voor alle New Yorkers die Manhattan niet konden betalen, maar de wijk aan de overzijde van de Hudson is inmiddels haast nog onbetaalbaarder geworden. Hét doorslaggevende signaal voor Alex om zijn biezen te pakken is de komst van een Apple Store. Dat is het teken dat de yuppen en hipsters het gewonnen hebben van de 'oorspronkelijke' bewoners.

» Lees verder...

Meet Me in Venice

Geschreven door Esther Villerius - Geplaatst op 1 juli 2015

Hoe is het om op te groeien zonder vader? Moeilijk. En hoe is het om na een jarenlange vaderloze periode opeens wel weer een papa te krijgen? Misschien wel nog moeilijker. Liza (matig en toch aandoenlijk gespeeld door Roberta Petzoldt) maakt het allemaal mee in de eerste Engelstalige film van regisseur Eddy Terstall. Sinds Liza drie jaar oud was, heeft zij haar Italiaanse vader Mauro niet meer gezien. Totdat hij haar uitnodigt om hem te ontmoeten in Venetië. Mauro heeft echter zo zijn eigen gedachten over de reis.

» Lees verder...

The Last Wolf

Geschreven door Lieuwe van Albada - Geplaatst op 1 juli 2015

De twee Chinese studenten Chen Zhen en Yang Ke vertrekken eind jaren zestig vanuit Beijing naar Binnen-Mongolië om daar aan een nomadenstam Mandarijn te leren. Maar al snel blijkt dat met name Chen (Yang verdwijnt al vrij snel grotendeels uit beeld) meer leert van de nomaden dan andersom. Bilig, het hoofd van de nomadenstam, leert Chen over het belang van de harmonie tussen mens, dier en natuur. Zo worden de steppes begraasd door schapen, die op hun beurt weer als voer dienen voor wolven waardoor het natuurlijk evenwicht in balans blijft. Maar op het moment dat er op last van voorzitter Mao Han-Chinezen naar de steppe trekken, raakt dit evenwicht verstoord. De Han-Chinezen zien de wolven als een bedreiging en een beleidsofficier beveelt alle wolven uit de regio uit te roeien. Als Chen een wolvenpuppy vindt, kan hij het niet over zijn hart verkrijgen het diertje te doden en neemt het stiekem onder zijn hoede. Dat kan uiteraard niet lang goed gaan...

» Lees verder...

La Rançon de la Gloire

De Waalse acteur Benoît Poelvoorde, ooit voorzitter van de jury van het Filmfestival van Cannes, heeft de lach aan zijn kont hangen. Poelvoorde heeft weliswaar ook wel wat serieuze rollen op zijn naam staan, maar de Belg is toch vooral bekend geworden vanwege zijn komische rollen. De contrasten die de acteur neer weet te zetten, komen op pijnlijke wijze naar voren in het komische drama La Rançon de la Gloire. Hierin speelt de Walloniër crimineel Eddy die vlak voor Kerst uit een Zwitserse gevangenis wordt ontslagen en onderdak vindt bij een Algerijns maatje dat hem kennelijk nog iets schuldig is. Wat Poelvoordes personage op zijn kerfstok heeft wordt niet duidelijk, maar een ernstig geldgebrek van vriend Osman leidt tot een verregaand en provisorisch uitgedacht crimineel plannetje. Ondertussen valt Eddy in als clown in het circus. De misdaad is behoorlijk ernstig, maar regisseur van dienst Xavier Beauvois maakt er een gebbetje onder vrienden van.

» Lees verder...

Minions

Geschreven door Thierry Verhoeven - Geplaatst op 30 juni 2015

Het viel natuurlijk te verwachten dat de uiterst geliefde minions uit de Despicable Me-films vroeg of laat hun eigen film zouden krijgen. Hun populariteit is immers aanzienlijk: ze maakten van een alleraardigste animatiefilm een zeer lucratieve franchise, staan centraal in diverse dvd-bonusfilmpjes, gaan in pluchen vorm als warme broodjes over de toonbank, hebben een eigen pretparkattractie en maken zelfs hun opwachting in trailers van films waar ze niet eens in voorkomen. Dergelijke smaakmakers krijgen vaker spinoffs, maar geslaagde voorbeelden hiervan zijn er niet veel; dergelijke figuren werken meestal toch het best in ondergeschikte rollen (wat waarschijnlijk de reden is dat de makers van de Ice Age-films zich nooit hebben gewaagd aan een solofilm voor de prehistorische eekhoorn Scrat). Minions laat echter zien dat met de juiste focus de gele mannetjes prima in staat zijn hun eigen film te dragen.

» Lees verder...

Prins

Geschreven door Danitsa Linders - Geplaatst op 24 juni 2015

"Onze tijd komt nog," verzekert Ayoub zijn matties. De straatschoffies uit Amsterdam-Noord kijken met ontzag naar de oudere pestkoppen uit de buurt die de mooiste sneakers en de mooiste meisjes lijken te hebben. "Onze tijd komt nog." Tot het zover is houden de tieners zich bezig met het kauwen op zonnebloempitten en het opblazen van openbare vuilnisbakken. Ayoub is smoorverliefd op Laura, maar zij gaat al met de stoerste jongen van de wijk. De op een na stoerste jongen dan, want dat is de eigenaar van de paarse Lamborghini op de hoek, Kalpa. Kalpa is iemand bij wie je uit de buurt moet blijven want deze crimineel is gevaarlijk en gek. Om na al het getreiter respect af te dwingen bij de anderen en om Laura’s hart te veroveren, is dat juist de man bij wie Ayoub aanklopt. Maar voor hij het weet heeft hij alles op het spel gezet.

» Lees verder...

Danny Collins

Geschreven door Jelle Fastenau - Geplaatst op 24 juni 2015

Films over een comeback worden vaak nog net een stukje leuker om naar te kijken wanneer de hoofdrolspeler in kwestie zelf ook wel weer eens een hit kan gebruiken. Uiteraard hoeft een acteur met de status van Al Pacino zich inmiddels niet meer te bewijzen, maar met de sinds de millenniumwisseling gestaag groeiende stapel van bedenkelijke tussendoortjes is een uitschieter wel weer eens welkom. Een mooie parallel met het titelpersonage in Danny Collins. De bejaarde popster verdient een goed belegde boterham met het zingen van andermans liedjes, maar heeft de liefde voor het vak al een tijde verloren. Een veertig jaar te laat afgeleverde brief van zijn grote idool John Lennon geeft de zanger het nodige zetje om het roer om te gooien.

» Lees verder...

Insidious: Chapter 3

Geschreven door Lieuwe van Albada - Geplaatst op 24 juni 2015

Nadat de zeventienjarige Quinn probeert de geest van haar overleden moeder op te roepen, begint ze vreemde dingen te zien. En medium Elisa Rainier had haar nog zo gewaarschuwd: "If you call out to one of the dead, all of them can hear you."

» Lees verder...

Nature

Geschreven door Fabian Melchers - Geplaatst op 24 juni 2015

Ga even bij jezelf na wat de waarde van een natuurdocumentaire is. Gaat het om de inhoud of om de mooie beelden? Als het je puur om het tweede te doen is, hoef je geen moment te twijfelen om een kaartje te kopen voor Nature. Wacht niet op de dvd of een televisie-uitzending, maar ga naar de bioscoop.

» Lees verder...

Kidnapping Freddy Heineken

Geschreven door Michelle Iwema - Geplaatst op 24 juni 2015

Het is alweer vier jaar geleden dat het hele verhaal rond de ontvoering van Heineken te zien was in De Heineken Ontvoering. Nu is het tijd voor de internationale, glossy bewerking van het boek van Peter R. de Vries. Dat er belangstelling was voor de filmrechten is niet gek. Het waargebeurde verhaal bevat genoeg elementen om een spannende en meeslepende film van te maken.

» Lees verder...

Banana Pancakes and the Children of Sticky Rice

Geschreven door Arjan Welles - Geplaatst op 24 juni 2015

Twee Brabantse vriendinnen liggen onderuit in hun hangmatten in een klein dorpje in Laos. “Zouden deze mensen stress hebben?”, vraagt één van hen zich hardop af. Het antwoord is aanvankelijk ontkennend, maar wordt al vlot genuanceerd. “Ja ik denk het wel, maar een ander soort stress.” Die gaat dan met name over het verkrijgen van voedsel, want er zal niet meer dan eens per week aanvoer zijn van de producten die de lokale bevolking niet zelf weet te verbouwen of te produceren. Toeristen willen nog wel eens de vergissing maken om namens de 'locals' te gaan denken. Met hun gebrek aan moderne communicatiemiddelen zullen ze wel heel wat missen of zich dood vervelen. Het zegt vooral veel over de toeristen zelf. De Brabantse meisjes in kwestie kun je het moeilijk kwalijk nemen. We maken er ons allemaal schuldig aan in den vreemde. Maar geïsoleerd beschouwd is de discussie tussen de meiskes haast gênant en kinderlijk naïef. Het roept bovendien de vraag op wie documentairemaker Daan Veldhuizen nu portretteert: de op avontuur beluste toerist of de Laotianen die voorzichtig proeven van de voorspoed die commercie heet.

» Lees verder...

Journal d’une Femme de Chambre

Het boek Journal d’une Femme de Chambre van Octave Mirbeau werd al meerdere malen gebruikt als basis voor een film. En niet door de minsten: in 1946 waagde Jean Renoir zich er aan en in 1964 leverde Luis Buñuel een versie af. Beide worden gezien als mooie staaltjes cinema, maar Benoît Jacquot liet zich hier niet door intimideren en achtte de tijd rijp voor een derde verfilming.

» Lees verder...

Code M

Geschreven door Arjan Welles - Geplaatst op 23 juni 2015

De in het Zambia geboren, maar in Gemert opgegroeide Dennis Bots begon als regisseur bij kinderseries als Zoop en Het Huis Anubis. Je kunt dus gerust stellen dat Bots precies weet wat zijn jeugdige doelgroep wil zien. Na twee verfilmingen van de Anubis-verhalen sloeg Bots een serieuzer pad in met het aangrijpende leukemiedrama Achtste-Groepers Huilen Niet. Zijn belofte als veelbelovend regisseur werd definitief ingelost met zijn tweede Jacques Vriens-verfilming Oorlogsgeheimen. Met het eveneens door Karen Holst Pellekaan geschreven Code M keert de Brabander terug naar zijn roots als verfilmer van spannende kinderavonturen. Helaas weet Bots de kwaliteit van zijn vorige twee films niet vast te houden. De zoektocht naar het zwaard van de legendarische musketier d’Artagnan is voorspelbaar en op momenten zelfs kinderachtig, ongeloofwaardig en langdradig.

» Lees verder...

Infinitely Polar Bear

Geschreven door Arjan Welles - Geplaatst op 17 juni 2015

Het geluk zit in kleine dingen, zo dicteert het gezegde. Maar kun je ook gelukkig zijn als (in volgorde van ernst) de melk zo af en toe eens overkookt, als moeder vergeet de kinderen van school te halen, of als vader dikwijls naar de fles grijpt? De werkelijkheid is dus vaak dus een stuk grimmiger. De perfecte gezinnetjes bestaan niet en dat geldt zeker voor filmgezinnetjes. De Amerikaanse onafhankelijke cinema experimenteert er flink op los wat betreft ontwrichte of niet-alledaagse gezinnetjes, getuige het werk van bijvoorbeeld Noah Baumbach. Voor het fijnzinnige gezinsdrama Infinitely Polar Bear worden geen - in de ogen van de Amerikanen - grote extremiteiten uit de kast getrokken als lesbisch ouderschap, een transgenderouder of een vechtscheiding over de ruggen van het kroost. Extreem is echter wel het gedrag van de vader des huizes die leidt aan manische depressie. De manische kant van zijn aandoening leidt tot overenthousiasme en een gebrek aan regie binnen het gezin waarvan ook nog eens de moeder grotendeels afwezig is.

» Lees verder...

The King’s Gardens

Geschreven door Myron van der Velden - Geplaatst op 17 juni 2015

Over een grasheuvel wordt een boom versleept. De Zonnekoning verlaat het Louvre en neemt zijn hele hofhouding mee naar een exorbitant paleis in Versailles. Al voor zijn vertrek droomt hij over eindeloze tuinen die zijn grandeur over de hele wereld zullen verkondigen. En daar zijn goede hoveniers voor nodig. Hoveniers die een sprookjesachtige balans kunnen vinden tussen gedirigeerde ontwerpen en natuurlijke, wilde schoonheid. Eigenlijk heet deze film A Little Chaos, hoewel Rickman zelf keurig binnen de lijntjes kleurt.

» Lees verder...

Blade Runner, The Final Cut

Geschreven door Jelle Fastenau - Geplaatst op 17 juni 2015

Na Jurassic Park, Mad Max en later dit jaar Star Wars mag nu ook Blade Runner eraan geloven: Ridley Scotts sciencefictionklassieker krijgt volgend jaar zijn langverwachte vervolg. Dat de bekendmaking in eerste instantie nog met de nodige scepsis werd ontvangen valt de fans niet echt kwalijk te nemen, zeker met de toch wat teleurstellende prequel op Scotts andere grote meesterwerk Alien nog vers in het geheugen. Toch begint de twijfel langzaam maar zeker om te slaan in hoop nu er steeds meer nieuwtjes over de productie binnendruppelen. Niet Scott zelf, maar Denis Villeneuve zal de regie op zich nemen, die na Prisoners opnieuw de krachten zal bundelen met meestercinematograaf Roger Deakins. Bovendien zou niemand minder dan Ryan Gosling in onderhandeling zijn over de hoofdrol. Enig geduld is daarentegen wel geboden, aangezien de opnames pas volgend jaar van start zullen gaan. Wie niet tot die tijd kan wachten hoeft echter niet te treuren, want deze week is de meest recente uitgave van Blade Runner weer in volle glorie op het witte doek te aanschouwen.

» Lees verder...

The Age of Adaline

Vele mensen dromen ervan om voor altijd jong te blijven, maar wie genoeg films rondom het thema onsterfelijkheid gezien heeft, weet dat het eeuwige leven niet altijd is waarvan men gedroomd had. Wanneer de negenentwintigjarige Adaline met haar auto in het water belandt en in een coma raakt, wordt zij door de plotselinge inslag van een bliksemschicht weer tot leven gewekt. Met als bijwerking dat de blonde schone geen dag meer ouder wordt. Het ongeluk vond plaats in de jaren dertig, maar wij ontmoeten de nog steeds even jonge Adaline pas in de eenentwintigste eeuw. Helaas blijken haar problemen vele decennia later nog steeds grotendeels romantisch van aard.

» Lees verder...

Macondo

Het gebrek aan een vaste verblijfplaats kan een boel doen met een kind. Dat geldt zeker voor het elfjarige jochie Ramasan. De Tsjetsjeense jongen is samen met zijn moeder naar Oostenrijk gevlucht. Ramasans vader is gesneuveld in de burgeroorlog in zijn thuisland. Daar werpt de jongen zich al snel op als een echte huisman, ondanks zijn jeugdige leeftijd. Zijn moeder spreekt slecht Duits, dus voert Ramasan het woord met de Oostenrijkse vreemdelingendienst. Hij heeft zelfs al door welke antwoorden wenselijk zijn en wat de kansen voor het gebroken Tsjetsjeense gezin, dat verder nog uit twee dochters bestaat, om in Oostenrijk te blijven zo groot mogelijk maken. Zo is er een probleem met de bewijsvoering van de dood van Ramasans vader. Het leven van de jongen wordt compleet op zijn kop gezet als Isa, een oude oorlogsmakker van zijn vader, op de stoep verschijnt. Niet alleen moet de tiener een stap terug doen binnen zijn gezin, de vriend van zijn vader vormt voor hem ook een nieuwe vaderfiguur.

» Lees verder...

Eisenstein in Guanajuato

Geschreven door Michelle Iwema - Geplaatst op 17 juni 2015

Een van de films die de Berlinale van 2015 van een Nederlands tintje voorzag was de film Eisenstein in Guanajuato. Het is niet alleen een Nederlandse coproductie, maar regisseur Peter Greenaway woont ook nog eens in Amsterdam. Het is niet verwonderlijk dat Greenaway een film maakt over Sergei Eisenstein, want hij is naar eigen zeggen een groot liefhebber van deze grote Sovjet-regisseur.

» Lees verder...

Jurassic World

Geschreven door Arjan Welles - Geplaatst op 10 juni 2015

Als er naast opluchting één ander gevoel zal blijven hangen wanneer de aftiteling van het vierde deel uit de Jurassic Park-reeks over het scherm rolt, dan is het wel dat regisseur van dienst Colin Trevorrow groot ontzag heeft voor het eerste deel van ome Steven. Er wordt namelijk flink wat geknipoogd naar het origineel van Spielberg, dat alweer tweeëntwintig jaar geleden de monden van zowel kinderen als volwassen op standje verbazing kreeg. Een aantal klassieke shots en momenten uit 1993 worden speels en zonder al te veel slijmballerij aangehaald en de fans van het eerste uur zullen er liefdevol bij glimlachen. Spielberg, hier uitvoerend producent, had kennelijk alle vertrouwen in de redelijk onbekende Trevorrow en dat vertrouwen wordt meer dan beloond. Het had zo ongelooflijk mis kunnen gaan met Jurassic World, maar dat gebeurt nergens. Het beste vervolg uit de reeks helpt geen jeugdherinneringen om zeep, maar vult het aan met misschien niet instant klassieke maar wel onvergetelijke nieuwe scènes. Dit is familieamusement op zijn best met een flink hogere 'body count'.

» Lees verder...

Entourage

Geschreven door Bart Snoek - Geplaatst op 10 juni 2015

De hitserie Entourage volgde de belevenissen van rijzende filmster Vincent Chase en zijn vrienden, terwijl zij zich een weg banen door het onvoorspelbare Hollywood. De serie werd bedacht door Doug Ellin en medegeproduceerd door acteur Mark Wahlberg, die de belevenissen van de vier vrienden baseerde op zijn eigen ervaringen als beginnende acteur. In 2011 eindigde de serie na acht seizoenen, maar de koek was nog niet op. Een speelfilm leek de ideale manier om de avonturen van de jongens voort te zetten. Net als in de serie ging ook dat niet zonder problemen. Geruzie over salaris, wat niet had misstaan in de serie zelf, bedreigde hele productie, maar na vier jaar hebben de vrienden de weg naar het witte doek eindelijk gevonden.

» Lees verder...

The Legend of Longwood

Geschreven door Jelle Fastenau - Geplaatst op 10 juni 2015

Op het eerste gezicht zou je het misschien niet vermoeden, maar The Legend of the Longwood is in feite een Nederlandse productie. Het scenario werd geschreven door Nadadja Kemper, die voor een fantasierijk verhaal rondom een sluimerend dorpje met een mystiek verleden meer inspiratie wist te vinden in de groene bossen van Ierland dan onze eigen polders. In het afgelegen Longwood trekt de jonge Mickey Miller eropuit om het mysterie rondom de geheimzinnige zwarte ridder te ontrafelen, wat leidt tot een aardige combinatie van avontuur, mysterie en jeugdig vermaak.

» Lees verder...

Taxi Teheran

Het beeld dat we in het door massamedia verwende Westen hebben van Iran is nog steeds zeer eenzijdig. Alsof het land nog steeds enkel leeft onder het juk van de ayatollahs en geen culturele, politieke en maatschappelijke diversiteit kent. Natuurlijk wordt het land in het Midden-Oosten nog steeds gedomineerd door godsdienst, maar daarbinnen zijn veel gradaties te bespeuren. Het beeld dat we van Iran hebben is dat van onverschrokken atoommacht en als een land waar vrouwen worden onderdrukt en minderheidsgroeperingen hun leven niet zeker zijn. Je vrije mening verkondigen is er al helemaal niet bij. Aangezien het niet zo gemakkelijk is om even naar het land af te reizen, kunnen we veel leren van de blik van de wereldcinema op Iran.

» Lees verder...

Testament of Youth

Geschreven door Myron van der Velden - Geplaatst op 10 juni 2015

Vera Brittain is de stem van een generatie. Ze is feministe, pacifiste en schrijfster, getekend door de harde consequenties van de Eerste Wereldoorlog. Haar memoires Testament of Youth zijn een gevierd autobiografisch werk over Britse vrouwen betrokken bij het front, dat in 1979 voor het eerst tot leven werd gebracht in een vijfdelige BBC-televisieserie. Nu, ruim honderd jaar na het begin van de oorlog, spreekt Vera Brittain tot de huidige generatie in een tragisch drama.

» Lees verder...

Spy

Geschreven door Arjan Welles - Geplaatst op 3 juni 2015

De parodieën op ’s werelds bekendste geheimagent James Bond zijn nauwelijks meer te tellen. De kwinkslagen lopen uiteen van melig, retro, puberaal en camp (drie deeltjes Austin Powers), flauw, kolderiek en op-en-top Brits (Johnny English), maar ook brutaal, grof en eigentijds (het recente Kingsman: Secret Service). De vraag doemt op wat hier in godsnaam nog aan toe te voegen is. Makers van Bond-parodiëen schieten namelijk vaak hun doel voorbij en leggen de humor en ontelbare knipogen er te dik bovenop. Op papier lijkt Bridesmaids-regisseur Paul Feig al op flinke achterstand te staan door in zijn Spy met een volslanke vrouwelijke geheimagente op de proppen te komen. Daar komt na de aftrap waarin de spion gespeeld door Jude Law van de aardbodem verdwijnt ook nog eens een heuse titelsequentie mét titelsong bij. Maar Feig heeft één belangrijke troef in handen: hoofdrolspeelster Melissa McCarthy.

» Lees verder...