POLL: Meest irritante komedie-acteur
Naar welke grappenmaker kun jij echt niet kijken?

Film Recensies

FilmTotaal heeft als doel om over iedere film die in de bioscoop uitkomt een recensie te laten schrijven. Hieronder de lijst met laatst toegevoegde recensies. Mocht je onze recensenten willen ontmoeten klik dan hier. Ons archief kan je hier vinden.

De FilmTotaal reserveer en infolijn: 0900-3203344 (0,55 p/m)

13 Hours: The Secret Soldiers of Benghazi

Geschreven door Thierry Verhoeven - Geplaatst op 4 februari 2016

Nu het er alle schijn van heeft dat Hillary Clinton bij de aankomende Amerikaanse presidentsverkiezingen zal uitkomen namens de Democraten, kun je er vergif op innemen dat de komende negen maanden de naam ‘Benghazi’ weer veelvuldig zal vallen. Voor de oningewijden: Benghazi is een stad in Libië waar in september 2012, krap een jaar na de val van dictator Moeammar al-Khaddafi, een Amerikaans consulaat en een CIA-compound door een grote groep islamitische radicalen werden aangevallen. Het resulteerde in vier Amerikaanse doden, onder wie niemand minder dan de plaatselijke ambassadeur. Deze situatie had mogelijk kunnen worden voorkomen wanneer gehoor was gegeven aan diens verzoek om meer beveiliging. Clinton was destijds minister van Buitenlandse Zaken en daarmee eindverantwoordelijke voor de slechte afloop. Haar Republikeinse opponenten hebben sindsdien van alles gedaan om van Benghazi haar achilleshiel te maken, hopende daarmee haar presidentiële ambities in de kiem te smoren.

» Lees verder...

Fissa

Geschreven door Martijn Hamerling - Geplaatst op 4 februari 2016

De trailer maakt vergelijkingen met het losbandige Project X uit 2012 vrij gemakkelijk: een stel jongens dat graag het eindexamenjaar wil afsluiten met een zo groot mogelijk schoolfeest, enorme hoeveelheden alcohol, muziek en als het even kan wat seksueel getinte extra’s. De vraag die opdoemt is of Fissa niet erg onorigineel is om die opzet te kopiëren. Kan het de vlammenwerpers en auto’s die in zwembaden belanden überhaupt evenaren? Gelukkig is Fissa helemaal geen kopie van found-footage-partyfilm Project X. Sterker nog, in tegenstelling tot het Facebookfeest uit de hel, kent Fissa daadwerkelijk een complex verhaal met allerlei in elkaar gevlochten verhaallijnen. Aangevuld met een behoorlijk stevige dosis pubertaal, vunzige humor en uiteraard een groot feest als knallend einde.

» Lees verder...

D'Ardennen

Geschreven door Lieuwe van Albada - Geplaatst op 4 februari 2016

Nadat een huisroof misgaat, weet dader Dave te ontkomen. Zijn broer Kenny heeft echter minder geluk en de politie vat hem in de kraag. Vier jaar later komt Kenny vervroegd vrij. Maar Dave heeft zijn leven gebeterd; hij drinkt niet meer en heeft een baan. Bovendien is hij een relatie begonnen met Sylvie, de ex van Kenny, wat hij vooralsnog geheim houdt voor z'n broer. Maar het duurt niet lang voordat de opgefokte Kenny begint de vermoeden dat er iets aan de hand is.

» Lees verder...

Cemetery of Splendour

Geschreven door Fabian Melchers - Geplaatst op 4 februari 2016

Het was de verrassing van Cannes 2010. De Thaise regisseur Apichatpong Weerasethakul ging ervandoor met de hoofdprijs, voor een film die maar weinig mensen compleet konden doorgronden. En toch was Uncle Boonmee Who Can Recall His Past Lives een onweerstaanbare zit. Obscuur en ongrijpbaar op momenten, maar nooit op een vervelende manier. Een betoverend mooie film, die dankzij het kalme, meditatieve tempo een haast hypnotiserende werking had.

» Lees verder...

99 Homes

Geschreven door Danitsa Linders - Geplaatst op 4 februari 2016

Dennis Nash is een jonge alleenstaande vader en dagloner in de bouw die met zijn zoontje en zijn moeder met moeite de eindjes aan elkaar geknoopt krijgt. Tot er op een ochtend een makelaar in een duur pak (een sardonische Michael Shannon) op de stoep van zijn ouderlijk huis in Florida staat, met in zijn kielzog een delegatie politiemannen en verhuizers. Nash en zijn familie hebben twee minuten om wat persoonlijke spullen in te pakken, want door een achterstallige betaling is hun woning eigendom van de bank geworden en dienen ze het huis per direct te verlaten. Lijdzaam moeten ze toezien hoe hun spullen de stoep opgegooid worden en deze Rick Carver het huis in beslag neemt. Nauwelijks de shock te boven, trekken ze noodgedwongen in een motel, omringd door prostituees, bendes en families die hetzelfde overkomen is. Als Nash verhaal gaat halen bij de makelaar, krijgt hij prompt een klus van hem aangeboden. Hij heeft geen keus en laat zich inlijven bij de man die hem alles afgenomen heeft. Nash is vastbesloten zijn huis terug te krijgen en is bereid daar alles voor te doen. Het duurt niet lang of Nash ziet zichzelf aanbellen bij de volgende slachtoffers.

» Lees verder...

Francofonia

Geschreven door Jan Roselaar - Geplaatst op 4 februari 2016

Voor velen zal Russian Ark nog steeds gelden als de bepalende film uit het oeuvre van Alexandr Sokurov. De betoverend aangeklede, in één shot gefilmde wandeling door de Hermitage van Sint-Petersburg geldt als het fraaist denkbare cinematografisch eerbetoon aan zowel het fameuze museum als de Russische geschiedenis. Met Francofonia levert Sokurov nu een soortgelijke ode aan haar illustere Franse tegenhanger, het Louvre te Parijs. 's Mans esthetiek blijkt gewijzigd, maar de boodschap blijft grotendeels hetzelfde: musea zijn tijdcapsules die de culturele ziel van de mensheid beschermen. In een tijd waarin barbaarse ideologieën geen schroom kennen om eeuwenoude kunstvoorwerpen aan diggelen te slaan en ons zo stukje bij beetje flarden wereldgeschiedenis te ontnemen, is die boodschap hartelijk welkom. Desondanks gaat Sokurovs bedoeling haar over te brengen in Francofonia gebukt onder een meanderende opzet.

» Lees verder...

Ride Along 2

In 2014 maakten Kevin Hart en Ice Cube in een ietwat clichématige buddycopfilm als de overcompenserende ‘noobie’ en de stoïcijnse ‘loner’ niet al te veel indruk op de internationale filmcritici. Toch haalde de film in de VS meer dan vijf keer zijn eigen budget op en kon een vervolg niet lang uitblijven. Kevin Hart en Ice Cube zijn dan ook trots op een internationale perstocht gegaan om Ride Along 2 nog groter te maken dan de voorloper. Maar heeft regisseur Tim Story (Fantastic Four) er ook een regelbrekend vervolg van gemaakt dat beter is dan de eerste of wordt het enkel een herhalingsritje?

» Lees verder...

Storm

Geschreven door Arjan Welles - Geplaatst op 2 februari 2016

Kinderen zijn op jonge leeftijd opvallend gemakkelijk in staat om veranderingen te absorberen. Zo schijnt vier de ideale leeftijd te zijn om een vreemde taal (bij) te leren. Als je je kroost tweetalig wil opvoeden dat kun je er maar beter vroeg bij zijn. Dreumesen, peuters en kleuters passen zich eenvoudig aan als hun omgeving of leefomstandigheden veranderen, zolang er maar vertrouwde elementen in stand blijven. Zonder nu gelijk de (ortho)pedagoog uit te hangen: kids kunnen meer aan dan hun doorgaans veel te voorzichtige ouders durven in te schatten. De Deense peuter Storm is een uitgelezen voorbeeld. Het jochie heeft een Deense vader en een Thaise moeder en verhuist met zijn ouders en broertje op jonge leeftijd naar Bangkok. Het is ongelooflijk hoe snel Storm zich aanpast en nieuwe vriendjes maakt.

» Lees verder...

Spotlight

Geschreven door Thierry Verhoeven - Geplaatst op 28 januari 2016

Spotlight heeft een grote kans over een maand met de Oscar voor Beste Film aan de haal te gaan. Het journalistieke drama scoort weliswaar niet in de technische categorieën waar The Revenant en Mad Max: Fury Road hun hoge aantal nominaties hebben behaald, maar is wel degelijk het type film waar de Academy een zwak voor heeft: een inspirerend waargebeurd verhaal over een gewichtig onderwerp, tot leven gebracht door een acteursensemble dat zich van zijn beste kant laat zien. Typische Oscarbait dus, maar gelukkig wel een van de betere soort. Spotlight had namelijk zeer eenvoudig kunnen uitpakken als een hoop sentimenteel gedoe, maar blijkt gelukkig een uiterst integere film die het grote belang van onderzoeksjournalistiek laat zien.

» Lees verder...

The Revenant

Geschreven door Michelle Iwema - Geplaatst op 28 januari 2016

Het blijft moeilijk te geloven dat Leonardo DiCaprio nog geen Oscar heeft gewonnen, aangezien hij een van de weinige acteurs is in Hollywood die jaar na jaar een 'kanshebbende' prestatie levert. Voor sommige zou hij het beeldje zo kunnen krijgen (The Departed, Catch Me If You Can), andere komen qua film iets minder uit de verf ondanks zijn goede rol (The Aviator, The Great Gatsby). Feit is dat hij in zijn volle prijzenkast nog geen Oscar heeft staan, al zou daar met The Revenant eindelijk verandering in kunnen komen.

» Lees verder...

The Finest Hours

Geschreven door Arjan Welles - Geplaatst op 28 januari 2016

Op 18 februari 1952 vond een opzienbarende reddingsactie plaats voor de staat Massachusetts aan de oostkust van de Verenigde Staten. Het was hondenweer en hartje winter toen twee gigantische olietankers in de problemen kwamen. Voor het schiereiland Cape Cod kwamen de SS Fort Mercer en de SS Pendleton door toedoen van zware windstoten, een onstuimige zee en een immense sneeuwstorm in de problemen en braken doormidden. Door de magertjes bemande kustwacht werd een reddingsactie op touw gezet. Met slechts vier reddingswerkers wist de kustwacht de schepen te bereiken en probeerde zo de levens van ruim dertig zeevaarders te redden. Een ongekend verhaal over heroïek en de kracht van de mens tegen de elementen. Met een flinke dosis Amerikaans patriottisme werd het natuurlijk helemaal een heldendaad. Je zou denken dat Hollywood hier nóg wel een schepje bovenop zou kunnen doen, maar de verfilming van het boek dat Casey Sherman en Michael J. Tougias over de gebeurtenis schreven, is overdreven sentimenteel en simpelweg niet spannend genoeg.

» Lees verder...

Brasserie Valentijn

Geschreven door Marieke Kremer - Geplaatst op 28 januari 2016

Met Brasserie Valentijn zet Sanne Vogel (31) zich definitief op de kaart als Nederlands nieuwste romkomspecialist. Ook in deze tweede door haar geregisseerde speelfilm probeert een stel Amsterdammers ware liefde te vinden - waarbij ieder zijn eigen obstakels tegenkomt.

» Lees verder...

James White

De bekendste uitspraak van de Franse filosoof René Descartes was "Ik denk, dus ik besta". Deze gedachte kwam op in de Verlichting, waarin de menselijke ratio boven alles prevaleerde en een veel betere gids in het dagelijkse leven vormde dan het gevoel. Maar emoties zijn niet simpelweg uit te schakelen. Sinds de wetenschappelijke psychoanalyse is "Ik voel, dus ik besta" een net zo gerechtvaardigd uitgangspunt. Hart en hoofd kunnen niet zonder elkaar. Voor de New Yorkse twintiger James White ligt zowel het gevoelsleven als zijn verstand stil. James wordt geleefd en misschien wel het meest door zichzelf. Het is een jongeman zonder richting, zonder doel. Ook al kan James bogen op een hechte band met zijn moeder en fijne vrienden, zij geven hem niet de schop onder zijn kont die hij zo ongelooflijk nodig heeft. Als James’ vader, van wie hij vervreemd is, komt te overlijden begint ook dit besef bij hem door te sijpelen.

» Lees verder...

The 5th Wave

Geschreven door Martijn Hamerling - Geplaatst op 28 januari 2016

Na het einde van The Hunger Games en het naderende einde van de Divergent-serie, wordt het tijd een boek uit te kiezen voor een nieuwe young-adult-filmtrilogie en een actrice klaar te stomen voor een nieuwe heldinnenrol. Het gekozen bronmateriaal? The 5th Wave, een goed ontvangen sciencefictionverhaal van Rick Yancey, die alvast verder werkt aan het derde boek dat ook dit jaar uitkomt. Deze boeken zouden zogenaamd voor aliens moeten doen wat Twilight eerder al deed voor vampiers. Chloë Grace Moretz speelt in de verfilming Cassie Sullivan, een doodgewoon meisje dat gedwongen wordt tot volwassen daden wanneer aliens genaamd ‘The Others’ de mensheid verdelgen.

» Lees verder...

Problemski Hotel

De beschaving van een land kan worden afgemeten aan hoe er wordt omgegaan met bezoekers en gasten. Dat geldt in het bijzonder voor vluchtelingen. Het is een discussie die in alle hevigheid in Europa is losgebarsten. Ook in ons land lijkt de regel te worden dat wie het hardst van zich laat horen in de meest verachtelijke krachttermen het meest gehoord wordt. Er wordt nog weleens vergeten dat je vluchten niet voor je lol doet en dat het achterlaten van werk, huis en familie behoorlijk wat persoonlijke en sociale impact heeft. Vaak piepen de tegenstanders van de komst van vluchtelingen wel anders als de problematiek een gezicht krijgt. Als de reddeloosheid vorm krijgt wanneer er een levenloos lichaam van een kind op het strand aanspoelt bijvoorbeeld. Gezien de actualiteit had de verfilming van de Vlaamse roman Problemski Hotel op geen beter moment kunnen verschijnen. Gevierd schrijver Dimitri Verhulst geeft de vluchteling een gezicht. In het niemandsland tussen aankomst en definitieve status gaan emotionele verhalen schuil die in de lezing van regisseur Manu Riche jammer genoeg wat vlak worden weergegeven.

» Lees verder...

Creed

Geschreven door Arjan Welles - Geplaatst op 20 januari 2016

Deze zomer bereikt Sylvester Stallone de respectabele leeftijd van zeventig jaar. De in New York geboren acteur van Italiaanse afkomst mag rekenen op een omvangrijke carrière die zich laat samenvatten in twee personages: John Rambo en Rocky Balboa. Sly staat echter nou niet bepaald te boek als een acteur die alom lof ten deel valt. De schoorsteenmantel van Sly staat stof te happen, ervan uitgaande dat hij de vele Razzies die hij won bij het grofvuil heeft gegooid. Stallone werd met de eerste Rocky (1977) genomineerd voor een Golden Globe en een Oscar. Zal het tij zich eindelijk keren? Het lijkt er haast wel op want critici zijn lovend over Stallones bijdrage in het zeven deel over het leven van bokslegende Rocky Balboa, die naast vervolg tevens dienst doet als vervolg en spin-0ff. En zowaar won Stallone onlangs een Golden Globe als beste bijrolacteur en staat hij op het nominatielijstje van de Oscars. Als nestor aan de zijlijn is de spierbundel dan ook helemaal in zijn element.

» Lees verder...

The Big Short

Aan het uiteenspatten van de hypotheekbubbel en met name de wijze waarop de Amerikaanse financiële instelling hier een rol in hebben gehad valt met de beste wil van de wereld geen touw vast te knopen. “En dat is precies de bedoeling,” zo legt beurshandelaar Jared Vennett de kijker in het op ware gebeurtenissen gestoelde The Big Short uit. De leek moet het idee krijgen dat ze daar op Wall Street iets ongelooflijk knaps en ingewikkelds lopen uit te voeren. Met veel humor probeert filmregisseur Adam McKay het de kijker dan toch nog bij te brengen. Door Margot Robbie in een bubbelbad met een glas champagne in haar hand uit te leggen hoe de suprime lending of wat wij in de volksmond ook wel de rommelhypotheek noemen zo’n beetje werkt. Oké, goed dat hebben we. En zelfs Selena Gomez die ons aan de blackjacktafel in Vegas uitlegt wat een CDO, de afkorting voor collaterized debt obligation komt een heel end. Vervolgens gaan de te belangrijke mannetjes in nog belangrijkere pakken ermee aan de haal en raken we het spoor bijster. Vennett doet hier als verteller net zo hard aan mee, want had hij ooit gezegd dat hij de held van het verhaal was?

» Lees verder...

Legend

Geschreven door Jelle Fastenau - Geplaatst op 20 januari 2016

Heel verrassend is het niet dat een filmmaker in zijn zoektocht naar een geschikt item voor een gangsterverfilming bij de broertjes Reginald en Ronald Kray uitkomt. Het levensverhaal van de roemruchte oost-Londense tweeling, die in de jaren vijftig en zestig van de vorige eeuw met de bende ‘The Firm’ een groot misdaadimperium op wist te zetten, bevat immers genoeg ingrediënten voor een misdaadbiografie. Het is jammer dat regisseur Brian Helgeland dit zich niet helemaal lijkt te beseffen, maar gelukkig heeft hij met Legend nog twee sterke troeven achter de hand: Tom Hardy en Tom Hardy.

» Lees verder...

The Boy

Geschreven door Bart Snoek - Geplaatst op 20 januari 2016

De Amerikaanse Greta accepteert een baan als kindermeisje bij een Engels gezin. Bij aankomst komt ze erachter dat het jongetje waar ze in afwezigheid van zijn ouders voor dient te zorgen, de achtjarige Brahms, geen jongen van vlees en bloed is, maar een porseleinen pop. Een eenvoudig baantje, want hoe moeilijk kan het verzorgen van een pop nu eigenlijk zijn? Met het rijk alleen begint haar taken dan ook al snel te versloffen. Maar als ze vreemde geluiden in het huis hoort en spullen begint te vermissen raakt ze er langzaam maar zeker van overtuigd dat Brahms niet zomaar een pop is.

» Lees verder...

Sneekweek

Geschreven door Jan Roselaar - Geplaatst op 20 januari 2016

Regie: Martijn Heijne| Cast: Carolien Spoor (Merel), Jelle de Jong (Thijs), Jord Knotter (Boris), Holly Brood (Lisa), Frank Lammers (Rechercheur Van Velzen), e.a. | Speelduur: 110 minuten | Jaar: 2016

» Lees verder...

The Lady in the Van

Geschreven door Martijn Hamerling - Geplaatst op 20 januari 2016

The Lady in the Van is een “mostly” waargebeurd verhaal over een sociaal geïsoleerd oud vrouwtje dat leeft in een verwaarloosd busje. Zij stond vijftien jaar geparkeerd op de oprit van schrijver en toneelspeler Alan Bennett, die zijn ervaringen eerder al vertaald heeft naar een boek en een theaterstuk. Maggie Smith heeft de rol tevens tweemaal eerder op zich genomen, eenmaal op het toneel en meest recentelijk in een radiostuk. Nu wordt haar vertaling van het personage op het filmdoek vereeuwigd en heeft Maggie Smith in dit late carrièrestadium een filmrol toegevoegd die haar op het lijf geschreven staat.

» Lees verder...

Tous les chats sont gris

Geschreven door Marieke Kremer - Geplaatst op 20 januari 2016

Na jarenlange beïnvloeding door de broers Dardenne, met hun voorliefde voor grauwe films over de verschoppelingen der aarde, komt het bijna als een schok: Wallonië is niet alleen maar lelijk. Welnee, ook hier heeft de elite het goed voor elkaar. In hun discreet in het groen verscholen villawijken wanen ze zich mijlenver vandaan bij alles wat riekt naar werkloosheid, armoede en sociale achterstand.

» Lees verder...

Woezel & Pip Op Zoek Naar de Sloddervos!

Geschreven door Arjan Welles - Geplaatst op 19 januari 2016

De vrolijke hondenvriendjes Woezel en Pip zijn ontsproten uit de fantasie van de veel te vroeg gestorven Guusje Nederhorst. De actrice bedacht de kinderreeks, maar kon het immense succes ervan helaas niet meer meemaken. Nederhorst overleed in 2004 aan de gevolgen van borstkanker. Haar toenmalige echtgenoot Dinand Woesthoff, de zanger en frontman van de opgeheven Haagse rockband Kane, nam de nalatenschap van Nederhorst over. Hij bracht het werk onder in de Guusje Nederhorst Foundation, dat hij tot op de dag van vandaag met zijn huidige echtgenote beheert. Woesthoff is ook verantwoordelijk voor de liedjes die bij de diverse boekjes meegeleverd werden en die ook in de latere animatiereeks te horen waren. De populariteit van Woezel en Pip is nimmer tanende en het is nu zelfs tot een heuse bioscoopfilm gekomen.

» Lees verder...

The Danish Girl

Geschreven door Jan Roselaar - Geplaatst op 13 januari 2016

Voor The Danish Girl bedient Tom Hooper zich van dezelfde formule als voor zijn succesverhaal The King's Speech: neem een op feiten berustend relaas over het leven van een met lichamelijke tekortkomingen behept en daardoor beschimpt persoon, plaats het in een fabuleus aangeklede setting en laat de hoofdrollen vertolkt worden door enkele van de beste acteurs van dit moment. Oscar-buzz verzekerd. Dat The Danish Girl zich in het op handen zijnde prijzencircus onder de gedoodverfde kanshebbers zal bevinden, zal inderdaad niet als verrassing komen, want hoofdrolspelers Eddie Redmayne en Alicia Vikander blijken eens te meer op het toppunt van hun kunnen. Ondanks hun uitstekende prestaties schiet Hoopers nieuwste op het dramatische vlak echter helaas tekort.

» Lees verder...

Elser

Geschreven door Arjan Welles - Geplaatst op 13 januari 2016

De geschiedenis kende, voor zover we weten, veertien pogingen om Adolf Hitler om het leven te brengen, zijn eigen zelfmoord niet meegerekend. Een vooraanstaand politiek figuur wordt al snel een doelwit van zijn tegenstanders, maar vooral als het iemand is met zo’n uitgesproken, verderfelijk en extreem beleid en gedachtegang als dat van de aanvoerder van het Derde Rijk. De bekendste moordaanslag op de nationaalsocialist was door zijn voormalige legeraanvoerders uitgevoerd in 1944. De beraming en uitvoering ervan werd gedocumenteerd in Bryan Singers Valkyrie. Maar de dertien andere (bekende) aanslagen op het leven van de fascistische leider waren dikwijls van geheel andere orde. Soms kan er in het gewone individu iets knappen waardoor er eigenrichting en een ideologie ontstaat die leidt tot een moordaanslag. Een bijzonder geval was de aanslag door Georg ‘Schorsch’ Elser ten tijde van het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog. Polen was net binnengevallen door de nazi’s toen de eenvoudige muzikant en arbeider uit München een bom liet afgaan op een boot waar Hitler zojuist een speech had gegeven. Acht mensen kwamen om het leven, maar het doelwit ontkwam.

» Lees verder...

Black

Geschreven door Jim Pedd - Geplaatst op 13 januari 2016

In 2011 maakte het regieduo Adil El Arbi en Bilall Fallah Broeders, een korte film over twee broers die ieder op hun eigen manier omgaan met de vooroordelen waarmee ze te maken krijgen. De regisseurs wonnen er prijzen mee op het filmfestival van Gent en het internationaal kortfilmfestival van Leuven. Maar belangrijker nog, ze wonnen ook de VAF Wildcard voor fictie, die hen in staat stelde hun filmdebuut Image te maken. Nu komt een jaar later wederom een film waarin het duo kijkt naar de achterbuurten. Ditmaal gebaseerd op het tweeluik Black en Back van schrijver Dirk Bracke.

» Lees verder...

El Botón de Nácar

Je zou Jemmy Button kunnen beschouwen als de mannelijke tegenhanger van Pocahontas, maar dan met nog minder romantiek, al is het verhaal van Pocahontas in de loop der eeuwen steeds mooier gemaakt. In ruil voor enkel een paarlemoeren knoop werd het lid van de Yámana-stam uit het zuiden van Chili meegenomen aan boord van de Beagle, het schip van Charles Darwin. Toen Jemmy in 1830 in Engeland was aangekomen groeide hij uit tot een beroemdheid, vooral vanwege zijn exotische afkomst. Toen Jemmy een jaar later weer terug naar Zuid-Amerika reisde was zijn oorspronkelijke taal versmolten met het Engels. Hij zou zich onmogelijk meer kunnen aanpassen aan de gebruiken van zijn stam. Het verhaal van de naar de knoop vernoemde Button is tekenend voor de inmenging van verregaande vreemde culturen en de afbraak van inheemse culturen. Het wordt aangehaald in de filosofisch getinte documentaire El Botón de Nácar (De Paarlemoeren Knoop) van Patricio Guzmán.

» Lees verder...

Daddy’s Home

Geschreven door Martijn Hamerling - Geplaatst op 13 januari 2016

Vijf jaar geleden vormden Will Ferrell en Mark Wahlberg al een vreemdsoortig komisch politieduo in The Other Guys. Die bombastische en koddige buddycopfilm werd best aardig ontvangen en de samenwerking moet ook bevallen zijn gezien de huidige reünie in Daddy’s Home. Deze keer vormen Ferrell en Wahlberg elkaars antagonisten en creëren zij een mannelijke concurrentiestrijd wanneer de perfecte stiefvader van een gezin (Ferrell) een bezoek krijgt van de coole biologische vader (Wahlberg); er kan maar één heer des huizes zijn.

» Lees verder...

Sketches of Siberia

Geschreven door Bart Snoek - Geplaatst op 13 januari 2016

Begin vorige eeuw nam poolreiziger Fridtjof Nansen deel aan een expeditie door de poolzee om een handelsroute vanuit Noorwegen naar het binnenland van Siberië op te zetten. Ruim honderd jaar laten volgt de Nederlandse filmmaker Ben van Lieshout het kielzog van de Noorse ontdekkingsreiziger. Aan de hand van Nansens dagboek gaat Van Lieshout op zoek naar de verschillen en overeenkomsten tussen het Siberië van toen en nu.

» Lees verder...

Criminal Activities

Schoenmaker, blijf bij je leest. Het is een uitdrukking die vaak de lucht in wordt geslingerd, zodra een acteur aan het regisseren slaat. Helaas zijn er inderdaad veel voorbeelden van acteurs die slechter regisseren dan acteren. De incidentele uitzondering daargelaten – Ben Affleck komt beter tot zijn recht als regisseur – pakt de gang naar de regiestoel voor acteurs vaak belabberd uit. Je kunt nog zo goed weten hoe je een personage invult en dat overbrengen op de acteurs, maar een hele film regisseren inclusief camerastandpunten en shots, montage, opbouw en soundtrack is toch wel geheel andere koek. Met Criminal Activities hebben we weer een schoolvoorbeeld te pakken hoe het niet moet bij een regiedebuut. De (beginners)fouten die acteur Jackie Earl Haley maakt zijn niet meer bij te houden. God, wat kan die man acteren!

» Lees verder...