Film Recensies

FilmTotaal heeft als doel om over iedere film die in de bioscoop uitkomt een recensie te laten schrijven. Hieronder de lijst met laatst toegevoegde recensies. Mocht je onze recensenten willen ontmoeten klik dan hier. Ons archief kan je hier vinden.

De FilmTotaal reserveer en infolijn: 0900-3203344 (0,55 p/m)

Hercules

Geschreven door Thierry Verhoeven - Geplaatst op 31 juli 2014

Nog geen halfjaar na het stevig geflopte The Legend of Hercules, volgt alweer de volgende Hollywoodfilm over de Griekse halfgod Herakles. Ook hierin wordt diens Latijnse naam gehanteerd (terwijl de Goden en andere personages wel gewoon Griekse namen hebben) en wordt eveneens losjes omgegaan met het bronmateriaal. Desondanks pakt Hercules aangenamer uit dan zijn concurrent door op vrijwel alle punten net iets beter te scoren. Het beste voorbeeld daarvan: Dwayne Johnson in de titelrol. Als acteur timmert de voormalige worstelaar al meer dan tien jaar lekker aan de weg en is daarin een veelzijdigere actieheld gebleken dan generatiegenoten Vin Diesel en Jason Statham. Helaas is wel steeds gebleken dat hij niet al te kritisch is in zijn filmkeuzes. Hercules vormt daarop geen uitzondering.

» Lees verder...

Kleine Nicolaas gaat op vakantie

Geschreven door Arjan Welles - Geplaatst op 31 juli 2014

De naam van de Franse schrijver René Goscinny wordt vrijwel reflexmatig geassocieerd met Asterix en Obelix en Lucky Luke. De stripreeks die eind jaren vijftig het licht zag werd bekend over de hele wereld en wordt nog steeds uitgebracht, ook al overleed Goscinny in 1977. Wat minder bekend zijn de kinderboeken die Goscinny schreef onder het pseudoniem Agostini. Goscinny begon er al mee voordat de verhalen van de beroemdste Galliër en de eenzame cowboy de wereld veroverden. In totaal vloeiden er tussen 1959 en 1965 vele verhalen en acht boeken met verhalen over de Kleine Nicolaas uit de pen van de Fransoos. Kenmerkend voor de avonturen van het schooljongetje was dat ze voor zowel kinderen als volwassenen iets te bieden hadden.

» Lees verder...

Boyhood

Geschreven door Thierry Verhoeven - Geplaatst op 30 juli 2014

Wanneer een filmproject ambitieus wordt genoemd, heeft dat meestal betrekking op de schaal. Een enorm budget, een uitgebreide cast, een stevige speelduur of een aanzienlijke hoeveelheid draaidagen; praktisch alle films die als ambitieus worden gelabeld, voldoen aan een of meerdere van deze criteria. Boyhood is zonder twijfel een van de meest ambitieuze films van deze eeuw, maar oogt toch zeer bescheiden. Het budget bedraagt een eenvoudige tweeënhalf miljoen dollar, de centrale cast bestaat uit vier acteurs en het aantal draaidagen is niet meer dan vijftig. Het enige dat opvalt is de speelduur van iets meer dan tweeënhalf uur, maar dat maakt het nog geen Gone with the Wind. Wat Boyhood bijzonder maakt? De film is gemaakt over een periode van niet minder dan twaalf jaar.

» Lees verder...

Sepideh: Reaching for the Stars

Geschreven door Arjan Welles - Geplaatst op 30 juli 2014

"Als je zondigt vermoord ik je," oreert de strenge oom en plaatsvervangend vader van de zeventienjarige Sepideh. "Het maakt me niet uit of je mijn dochter bent of die van mijn zus." Deze ferme taal komt meer voort uit bescherming dan uit betutteling. Het Iraanse meisje gaat midden in de nacht met andere fanaten er op uit om naar de sterren te kijken. De amateur-astronome wil niets liever dan van haar hobby haar toekomstige werk maken. Sepidehs moeder maakt zich druk om andere zaken. Dat ze eens leert koken bijvoorbeeld. Daar vindt haar dochter dus weinig aan. Door naar de nachtelijke hemel te kijken waant ze zich in een andere wereld. En ze voelt alsof ze dichter bij haar overleden vader is.

» Lees verder...

Lucy

Terwijl Lucy op een operatietafel in een ziekenhuis in Taiwan zonder verdoving wordt opengesneden, voert ze een emotioneel gesprek met haar moeder. Lucy voelt alles en weet alles wat ze de kwart eeuw die ze leeft heeft meegemaakt. Hoe de Siamese kat met de blauwe ogen en de gebroken staart aanvoelde toen Lucy een jaar oud was. Ze voelt de duizenden kusjes van haar moeder op haar voorhoofd, hoe het bloed door haar aderen stroomt en de draaiing van de aarde. Binnen een dag is Lucy uitgegroeid van een wat paniekerige toerist tot een alwetende moordmachine. Normale mensen gebruiken slechts een fractie van hun hersencapaciteit. Lucy is door toedoen van een Koreaanse drugsbende op weg naar de volle honderd procent.

» Lees verder...

Helium

De Amsterdamse topcrimineel Frans Weeling is op de vlucht. Voor een Nigeriaanse bende waarmee hij het aan de stok heeft. Wat hem betreft gaat het over niets; een paar ton slechts. Om uit handen van de Afrikanen te blijven zoekt Frans met vrienden en partners in crime Elias en John zijn toevlucht in een vakantiewoning op Texel. Het wachten tot de storm is overgewaaid duurt lang. Het eiland is deprimerend in het najaar. De mannen hangen wat rond in de woning, het plaatselijke zwemparadijs waar ook geen kip te bekennen is en trekken er uit pure verveling dan maar op uit om de plaatselijke vuurtoren te bekijken. Maar Frans is niet alleen op de vlucht voor zijn criminele vijanden, hij is met name op de vlucht voor zichzelf.

» Lees verder...

Blackmail

Geschreven door Jelle Fastenau - Geplaatst op 30 juli 2014

Sommige regisseurs weten met een kenmerkende stijl zo definitief hun sporen achter te laten in de filmgeschiedenis, dat deze onlosmakelijk aan hun naam verbonden wordt. In het nalatenschap van wijlen grootmeester Alfred Hitchcock verschijnen vandaag de dag nog steeds vele thrillers in de bioscopen die als typisch ‘Hitchcockiaans’ bestempeld worden. Ook Blackmail (voorheen bekend als Grand Piano) lijkt sterk geïnspireerd te zijn door de meester van de suspense. Het grootste gedeelte van de film speelt zich af in een concertzaal, waar een toppianist het meest zenuwslopende concert van zijn leven geeft terwijl een onbekende bedreiger hem van een afstand onder schot houdt.

» Lees verder...

De Dolle Tweeling 3

Het was al een vreemde keuze om de typisch Britse kostschoolavonturen van de dolle tweeling Pat en Ann naar Duitsland te verplaatsen. De geestestweelingskinderen van schrijfster Enid Blyton heetten in het Duits opeens Hanni en Nanni en hun chique school St. Claire's werd omgedoopt naar de Lindenhof. Om de verwarring compleet te maken werden de avonturen van de twee zusjes in ons land enkel in een Nederlands gesproken versie uitgebracht. We zijn inmiddels aanbeland bij deel drie, maar tegelijkertijd dichter bij de geest van de oorspronkelijke boeken, want de meisjes -onder leiding van de strenge mevrouw Magerlein- krijgen bezoek van de Britten.

» Lees verder...

Sharknado 2: The Second One

Geschreven door Jim Pedd - Geplaatst op 30 juli 2014

Vannacht gaat Sharknado 2: The Second One, het vervolg op een van de succesvolste films van SyFy en The Asylum op televisie in première. De studio’s maakten met de B-film Sharknado een cultfilm, die zelfs door critici positief onthaald werd. De schaamteloze zelfverzekerdheid waarmee die film gemaakt was, maakte dat al het slechte vergeten kon worden en de film eigenlijk gewoon erg amusant was. Een vervolg kon niet uitblijven en daarvoor werd de standaardformule voor vervolgfilms gebruikt: alles moest groter en duurder. Maar staat dat gelijk aan beter?

» Lees verder...

The Purge: Anarchy

Geschreven door Jelle Fastenau - Geplaatst op 23 juli 2014

Het eerste deel in de Purge-reeks pakte niet helemaal uit zoals de bedoeling was. Vooruit, aan de kassa’s bleek James DeMonaco’s mix tussen slasher en thriller een goudmijn en haalde veel meer op dan zijn oorspronkelijke (slechts drie miljoen dollar bedragende) budget. Toch voelde een groot gedeelte van het publiek zich na afloop enigszins bestolen: het originele uitgangspunt bleek namelijk niet veel meer dan een kapstok voor de zoveelste clichématige home invasion thriller. Het is goed om te zien dat DeMonaco de kritiek bij het maken van een vervolg ter harte heeft genomen. Het tweede hoofdstuk Anarchy kent nog steeds zijn tekortkomingen, maar is absoluut een verbetering ten opzichte van zijn voorganger.

» Lees verder...

Blended

Oh, Adam Sandler. Waar moet het toch heen met die flauwe, banale komedies die je ons de laatste jaren steeds voorschotelt? Trek je je dan niks aan van al die venijnige kritieken die door zure critici keer op keer af worden gevuurd op misbaksels als I Now Pronounce You Chuck and Larry of You Don’t Mess With The Zohan? Je zou zeggen dat er na een recordaantal Razzies voor het abominabele Jack & Jill toch ergens alarmbellen moeten gaan rinkelen. En wat doe je vervolgens? Een vervolg maken op het bijna even zo belabberde Grown Ups! Houdt het dan nooit op?! Het niveau van de succesvolle Sandler komedies uit de jaren ’90 wordt allang niet meer gehaald. Laten we hopen dat Blended in elk geval weer een stap in de goede richting is.

» Lees verder...

Heli

Geschreven door Arjan Welles - Geplaatst op 23 juli 2014

Het is een cliché van jewelste, maar in Mexico - en trouwens ook grote andere delen van Midden en Zuid-Amerika - is de politie zo corrupt als de neten. En cliché nummer twee is dat drugsbendes er de dienst uitmaken, vaak geholpen door diezelfde corrupte politie. Dit beeld wordt nog eens flink onderstreept in de Mexicaanse misdaadthriller Heli. Zoals voor veel clichés geldt, schuilt er een kern van waarheid in. Gevaar is alleen dat je als filmmaker makkelijk verzandt in stereotypen. Dienstdoend regisseur, de Spanjaard Amat Escalante, gebruikt grof geweld om deze praktijken kracht bij te zetten. Geen enkele kijker is immuun voor dierenleed, executies en martelingen. Maar of dat het dramatisch gehalte van de wankelende thriller veel goed doet, is uiterst twijfelachtig.

» Lees verder...

The Homesman

Geschreven door Lieuwe van Albada - Geplaatst op 23 juli 2014

Mary Bee Cuddy is een alleenstaande, godvrezende en hardwerkende vrouw. Ze droomt van een mooie toekomst met een man, maar kan tot haar frustratie geen partner vinden. Wat ze wel vindt, is een nieuw doel in het leven. Als drie vrouwen uit haar woonomgeving om uiteenlopende redenen geestesziek worden, moet er iemand gevonden worden die de dames naar beschaafder contreien wil brengen waar er voor ze gezorgd kan worden. Mary Bee meldt zich vrijwillig aan voor deze taak. Nog voordat haar reis goed en wel kan beginnen, treft ze landloper George Briggs aan, door wraakzuchtige mannen achtergelaten op de rug van een paard met een strop om zijn nek. Mary Bee belooft Briggs' leven te redden, in ruil voor zijn hulp op de barre tocht. Briggs stemt in, maar beseft al snel: “Three crazy women for five weeks is a lot more than I bargained for.”

» Lees verder...

A Thousand Times Good Night

De uitdrukking dat het bloed kruipt waar het niet gaan kan is zowel letterlijk als figuurlijk van toepassing op fotografe Rebecca. Met veel bezieling en overgave toont ze de wereld de vele brandhaarden. Omdat ze vindt dat de wereld recht heeft op de waarheid. Haar overgave gaat gepaard met een zakelijke kilheid. Emoties dienen te worden uitgeschakeld en geparkeerd tot het moment dat Rebecca zich op veilige grond bevindt. Haar gezin is wat minder gecharmeerd van Rebecca’s verregaande ambities, helemaal als ze zwaar gehavend terugkomt van een fotomissie in Afghanistan. De roep van haar omgeving om te stoppen met het gevaarlijke werk wordt dan ook steeds sterker, maar Rebecca worstelt tussen haar privéleven en haar werk

» Lees verder...

Dawn of the Planet of the Apes

Geschreven door Bart Snoek - Geplaatst op 16 juli 2014

In 2011 verraste Rise of the Planet of the Apes menig bioscoopbezoeker. Want hoe kon deze prequel na de zouteloze remake van Tim Burton nog iets toevoegen aan de langlopende filmreeks? Het antwoord lag in een sterk verhaal met een focus op karakterontwikkeling. Niet alleen bij de mensen, die in het kader van een wetenschappelijk experiment een levensgevaarlijk virus op de mensheid loslieten, maar ook bij de apen. Andy Serkis, de man die baanbrekend motion-capturewerk verrichtte als Gollem in The Lord of the Rings-trilogie, zette een overtuigende rol neer als Caesar, de legendarische aap die een revolutie ontketende voor zijn soortgenoten. Voor dit vervolg, dat zich tien jaar na de verwoestende uitwerking van het virus afspeelt, trekt Serkis opnieuw het inmiddels vertrouwde strakke grijze pak vol stippen aan.

» Lees verder...

Fading Gigolo

Geschreven door Thierry Verhoeven - Geplaatst op 16 juli 2014

Aangezien Woody Allen al zowat met half acterend Hollywood heeft gewerkt, is het opvallend dat karakteracteur John Turturro nooit in een van zijn films te zien is geweest. Met zijn New Yorkse achtergrond en ietwat slungelige verschijning zou hij daarin waarschijnlijk perfect op zijn plaats zijn. Fading Gigolo brengt Turturro en Allen voor het eerst samen, maar in een onverwachte rolverdeling: Turturro doet dienst als regisseur, schrijver en hoofdrolspeler, terwijl Allen te zien is als zijn voornaamste tegenspeler. Best bijzonder, aangezien Woody Allen de laatste jaren zelden voor de camera te zien is en al helemaal niet in andermans films. Nog interessanter is de casting: Turturro als gigolo en Allen als zijn pooier.

» Lees verder...

Begin Again

Geschreven door Jelle Fastenau - Geplaatst op 16 juli 2014

In 2006 scoorde John Carney een onverwachte hit met Once, een muzikaal romantisch drama over een Ierse straatmuzikant en een pianospelende immigrante. Met zijn onervaren hoofdrolspelers en ietwat alledaagse vormgeving maakte de film op het eerste gezicht een ietwat sjofele indruk, maar wist het publiek uiteindelijk al gauw te betoveren met een aantal prachtig uitgevoerde nummers. En niet alleen het publiek, aangezien de film later een Oscar voor beste nummer in de wacht wist te slepen. Acht jaar later laat Carney zijn geboortestad Dublin achter zich voor een nieuw muzikaal project in New York.

» Lees verder...

Zwei Leben

De Scandinavische thriller zit al geruime tijd in de lift en wint daarmee zienderogen terrein op de Britse detective en de Duitse krimi. Dat deze Noord-Europese landen zo productief zijn in het afleveren van duister materiaal, is opvallend omdat ze wereldwijd vooral bekendstaan om hun welvaart, veiligheid en vriendelijke bevolking. Fictie lijkt hun uitlaatklep en zodoende is het jaarlijkse aantal moorden in literatuur ongeveer tien keer hoger dan in werkelijkheid. Een geregeld terugkerend thema dat mogelijk enig inzicht biedt in de morbide fascinatie, is dat van geheimen die onder de oppervlakte van de beschaving sluimeren. In Scandinavië schuilt het kwaad in iedereen en zijn het vooral de onopvallende brave buurmannen die eraan toegeven. De op feiten gebaseerde Noors-Duitse productie Zwei Leben speelt hier niet alleen effectief op in, maar laat ook zien dat deze angst niet geheel ongegrond is.

» Lees verder...

Layla Fourie

Geschreven door Fabian Melchers - Geplaatst op 16 juli 2014

De apartheid mag dan zijn afgeschaft, de Zuid-Afrikaanse maatschappij is nog altijd niet bepaald een paradijs. Zo was in het onlangs verschenen City of Violence bijvoorbeeld te merken hoe de verhoudingen tussen blank en zwart nog altijd onder spanning staan. Het drama Layla Fourie lijkt ook een kritische boodschap mee te willen geven, over de worsteling van zwarten om een stabiele plek in de samenleving te vinden. Helaas weet die amper te overtuigen.

» Lees verder...

Planes 2: Redden & Blussen

Geschreven door Arjan Welles - Geplaatst op 16 juli 2014

Amper een jaar na het verschijnen van de Cars-spin-off Planes, waarin we kennis maakten met de duizelingwekkende ambities van sproeivliegtuig Dusty, vonden de makers bij Disney het alweer hoog tijd voor een vervolg. Wederom dringt zich het gevoel op dat de avonturen van het competitief ingestelde vliegtuigje toch het best tot hun recht komen op een dvd'tje in de huiskamer. De setting is dit keer weliswaar compleet anders dan in het eerste deel, veel van de verhaal- en karakterelementen lijken rechtstreeks gekopieerd van de voorganger.

» Lees verder...

Casper en Emma: Beste Vriendjes

Filmrecensenten hebben op het eerste oog de gemakkelijke taak om - als ze het goed doen - gefundeerd een oordeel te vellen over een product dat een regisseur en zijn ploeg hopelijk met veel tijd, geduld en liefde op poten heeft gezet. De criticus wordt dan ook wel eens naar films gestuurd die niet gelijk in zijn of haar straatje liggen en mag deze voor de première bekijken in een zaaltje met collega's. Neem nu de kinderfilm. Als je zelf geen kind bent (dikke kans) of geen kroost hebt (zoals bij ondergetekende het geval is) dan rest voor de recensent enkel de uitdaging om zich te verplaatsen in de doelgroep. Het opzetten van deze bril is de enige manier om kwaliteit van bagger te onderscheiden. Want deze tweedeling kent ook de kinderfilm. Helaas hebben sommige zuurpruimen deze tactiek niet altijd in de smiezen. Soms moet je je nu eenmaal door een flinke dosis scepsis heen bijten, bijvoorbeeld bij een Scandinavische kinderfilm die voorzien is van Nederlandse stemmen.

» Lees verder...

The Fault In Our Stars

Geschreven door Jelle Fastenau - Geplaatst op 9 juli 2014

Wanneer het aankomt op hoofdpersonages in de wereld van de tienerliteratuur, is het vaak niet ongebruikelijk dat er een buitenbeetje centraal staat. Misschien weten zij makkelijker sympathie op te wekken, of kunnen we ons nu eenmaal beter identificeren met de muurbloempjes en alternatievelingen uit de samenleving. Ook Hazel en Gus, de hoofdpersonages uit John Greens bestseller The Fault In Our Stars, zijn alles behalve doorsnee tieners. Hazel kan nergens heen zonder haar zuurstoftank, terwijl Gus na een operatie door het leven gaat met een beenprothese. Samen vormen zij een ongebruikelijk liefdeskoppel.

» Lees verder...

Step Up 5 All In

Geschreven door Arjan Welles - Geplaatst op 9 juli 2014

'In het leven moet je soms door een hoop schapenstront heen scheppen'. Dit is de weinig bemoedigende en behoorlijk smerige metafoor die de opa van danser Moose gebruikt om aan te geven hoe je met tegenslag moet omgaan. De wijze woorden zijn gericht aan danser Sean die behoorlijk wat te verstouwen heeft. Hij doet mee met een danswedstrijd waarbij de inzet een driejarige show in Las Vegas is. Seans crew moet alleen nog even de Vortex-wedstrijd zien te winnen. Gemakkelijk gaat dit niet, want Sean heeft zijn oude crew The Mob de rug toegekeerd en moet het zien te rooien met een club nieuwe dansers. En de grootste tegenstander in de competitie zijn The Grim Knights, een club onder leiding van de slinkse gladjakker Jasper.

» Lees verder...

The Reunion

Geschreven door Yara Plasman - Geplaatst op 9 juli 2014

Wanneer de zwaar gepeste Anna Odell de reünie van haar oude klas bezoekt, gaat ze daar met hele andere intenties naartoe dan de rest van haar klasgenoten. Wat een gezellig avondje nostalgie moest worden, wordt abrupt verstoord wanneer Anna tijdens het diner haar speech geeft. Alles wat ze toen niet heeft kunnen zeggen, stort ze in een lange, venijnige tirade over haar voormalige klasgenoten uit. Lichtelijk gechoqueerd en begrijpelijk geagiteerd reageren de klasgenoten op haar boodschap. Maar is dit wel de reactie waarop Anna zat te wachten?

» Lees verder...

Attila Marcel

Geschreven door Thierry Verhoeven - Geplaatst op 9 juli 2014

Terwijl gevestigde regisseurs als Steven Spielberg, Zack Snyder en Gore Verbinski recentelijk een uitstapje maakten richting het animatiegenre, probeerden enkele animatiegrootheden de omgekeerde overstap te maken. Soms lukte dat (Brad Birds Mission: Impossible – Ghost Protocol was een groot succes), een andere keer helaas niet (Andrew Stantons John Carter flopte genadeloos). Het doorgroeien van animatie naar live-action gebeurt niet alleen in Hollywood, maar ook in Europa getuige het Franse Attila Marcel, de eerste volwaardige live-actionfilm van Sylvain Chomet. In het verleden maakte hij furore met de animatiefilms Les Triplettes de Belleville en L'Illusionniste. Beide werden genomineerd voor een Oscar, wat een hele prestatie is voor Franse producties die niet al te veel het grote publiek pogen te behagen. Chomets live-actiondebuut doet qua curiositeitswaarde nauwelijks onder voor zijn animatiefilms, maar een Oscarnominatie film zit er ditmaal waarschijnlijk niet in.

» Lees verder...

Mistaken for Strangers

Tom Berninger is het negen jaar jongere broertje van Matt Berninger. Matt is zanger bij The National, een indierockband die het helemaal gemaakt heeft. Tom daarentegen weet nog niet zo goed wat hij wil met zijn leven en leeft nog in de kelder bij zijn ouders, houdt van heavy metal en heeft een liefde voor horrorfilms, waarvan hij zelf ook wel eens hele vage produceert. Matt gaat voor een jaar op tournee met zijn band en besluit Tom mee te nemen als roadie. Tom ziet het helemaal zitten en gaat samen met zijn grote broer en camera op pad. Omdat hij uiteindelijk meer bezig is met filmen dan zijn taken als roadie, krijgt hij een enkeltje terug naar huis. Eenmaal thuis heeft Tom de tijd om te bedenken wat hij met al het materiaal wil gaan doen. Op een kamer bij Matt en zijn vrouw Carin knutselt hij gaandeweg Mistaken for Strangers in elkaar. Wat een muziekdocumentaire over The National had moeten worden, blijkt uiteindelijk zowel een openhartig portret over broederliefde als de strubbelingen die nu eenmaal lijken te horen bij het creatieve proces.

» Lees verder...

Loenatik, Te Gek!

Geschreven door Arjan Welles - Geplaatst op 8 juli 2014

Je zou het haast niet denken, maar de V.P.R.O. begon ooit als een protestantse omroepvereniging. Om de breuk met haar wortels uit te dragen werden de punten uit de afkorting voor Vrijzinnig Protestantse Radio Omroep verwijderd. Niet alleen voor de kerk, maar ook voor de door Den Haag opgelegde omroepfusies is de omroep veel te eigenzinnig. Gelukkig maar want de VPRO heeft een immense reputatie als het gaat om programma’s met een geheel eigen karakter. Gelukkig is de ‘V’ van de oorspronkelijke afkorting in stand gebleven. De VPRO heeft naast de vele producties voor volwassenen ook een veelzijdig scala aan kinderprogramma’s afgeleverd. Wie kent nou niet klassiekers als Theo en Thea, Rembo & Rembo, De Daltons en Zaai?

» Lees verder...

Transformers: Age of Extinction

Geschreven door Thierry Verhoeven - Geplaatst op 4 juli 2014

In een van de eerste scènes van de nieuwste Transformers klaagt een oude bioscoopeigenaar dat het hedendaagse filmaanbod louter uit remakes en sequels bestaat. Aangezien Age of Extinction het vierde deel markeert in een reeks die gebaseerd is op een oude tekenfilmserie, lijkt dit een zelfbewuste knipoog naar de kijker, maar de zin die erna komt duidt meer op een statement. Wijzend naar een poster van de westernklassieker El Dorado stelt de grijsaard dat die film meer in zijn straatje ligt. Interessant genoeg was El Dorado geen volledig originele film, maar een remake van Rio Bravo, dat slechts zeven jaar eerder uitkwam en naast een grotendeels identiek plot beschikt over dezelfde regisseur en hoofdrolspeler. Het is haast alsof regisseur Michael Bay zijn publiek wil meegeven dat er niets mis is met een verhaal zo nu en dan opnieuw vertellen, zo lang er maar genoeg variatie is in de uitvoering.

» Lees verder...

The Raid 2

Geschreven door Arjan Welles - Geplaatst op 2 juli 2014

In 2011 zorgde The Raid: Redemption van de in Wales geboren regisseur Gareth Evans voor een ongekend bioscoopsucces. Niet alleen in productieland Indonesië was de combinatie van wervelende actie, bruut geweld en gelikte martial arts een schot in de roos. De grootste kracht van Evans' internationale doorbraak schuilde in het haast belachelijk simpele verhaal van een politie-eenheid die een gangsterbaas probeerde in te rekenen door het gebouw waarin hij zich verschanst had te bestormen. Het leek meer op een militaire actie, waarbij de slachtoffers bij bosjes vielen. Het betekende eveneens de doorbraak voor acteur annex vechtersbaas Iko Uwais. Een vervolg en trouwens ook een Amerikaanse remake konden onmogelijk uitblijven. Evans besloot met een dikkere portemonnee het over een geheel andere boeg te gooien, maar of dit nou zo'n strak plan was, valt te bezien.

» Lees verder...

Eastern Boys

Geschreven door Fabian Melchers - Geplaatst op 2 juli 2014

De groep Oostblokimmigranten op het Parijse Gare du Nord ziet eruit als geteisem waar de meeste mensen met een grote boog omheen zouden lopen. Maar de hoofdpersoon in Eastern Boys denkt daar anders over. Daniel achtervolgt een van de knapen en spreekt met hem af voor seks in zijn appartement. Aan de ene kant lijkt het een impulsieve actie, aan de andere kant lijkt het ook niet de eerste keer dat de net geklede zakenman zoiets doet. De gevolgen van dit afspraakje zijn in ieder geval groter dan hij had kunnen overzien.

» Lees verder...