Twee nieuwe posters 'Suicide Squad'
Met een mysterieus lachende Joker.

Film Recensies

FilmTotaal heeft als doel om over iedere film die in de bioscoop uitkomt een recensie te laten schrijven. Hieronder de lijst met laatst toegevoegde recensies. Mocht je onze recensenten willen ontmoeten klik dan hier. Ons archief kan je hier vinden.

De FilmTotaal reserveer en infolijn: 0900-3203344 (0,55 p/m)

Finding Dory

Geschreven door Lieuwe van Albada - Geplaatst op 29 juni 2016

Een jaar na de gebeurtenissen in Finding Nemo leven Marlin, Nemo en Dory een gezellig vissenleventje in de oceaan. Als op een goede dag de vergeetachtige Dory ('I suffer from short-term memory loss!') eraan wordt herinnerd dat zij toch ook familie moet hebben, besluit de blauwe doktersvis op zoektocht de gaan naar haar verloren gewaande ouders. Marlin en Nemo maken zich uiteraard zorgen om de veiligheid van Dory en gaan op hun beurt naar haar op zoek. Tijdens dit avontuur ontmoeten onze helden oude bekenden, maar ook een keur aan nieuwe personages zoals een bijziende walvis, een melancholische mossel en een ontsnapte octopus.

» Lees verder...

Race

Geschreven door Thierry Verhoeven - Geplaatst op 29 juni 2016

De eenentwintigste eeuw is pas zestien jaar oud, maar heeft al de nodige sportevenementen gekend waarvan het gastland omstreden was. China en Brazilië waren niet de meest humane landen om de Olympische Spelen te laten organiseren en hun schimmige imago heeft voetbalbond FIFA er niet van weerhouden de aankomende twee edities van het WK te laten plaatsvinden in Rusland en Qatar. Sportevenementen in een gastland dat het niet zo nauw neemt met de mensenrechten roepen vaak weerstand op, doorgaans resulterend in een publieke discussie waarin regelmatig het woord ‘boycot’ valt. Wie meent dat dit een recent verschijnsel is, komt bedrogen uit. In 1936 was het immers nazi-Duitsland dat de Olympische Zomerspelen mocht organiseren. De oorlog en de Holocaust waren op dat moment nog ver weg, maar Adolf Hitler en zijn beleid waren desondanks niet bepaald populair in andere landen.

» Lees verder...

Liza, the Fox-Fairy

Geschreven door Jelle Fastenau - Geplaatst op 29 juni 2016

Het doldwaze moderne sprookje Liza, the Fox-Fairy doet enigszins laat zijn intrede in de Nederlandse bioscopen. Verleden jaar sleepte het debuut van de Hongaarse regisseur Károly Ujj Mészáros immers al de Zilveren Meliès in de wacht op het Imagine Filmfestival. Beter laat dan nooit, zullen we maar zeggen, maar gelukkig komt de film met een goedmakertje: de aandoenlijke korte animatiefilm Edmond van de Nederlandse Nina Gantz met waarschijnlijk de meest knuffelbare kannibaal die ooit op een scherm te bewonderen was. Een fraai opwarmertje voor de hoofdfilm, die al minstens net zo apart is.

» Lees verder...

A Long and Happy Life

Geschreven door Jan Roselaar - Geplaatst op 29 juni 2016

Terwijl Poetin hard zijn best doet om het Russische volk en de wereld te overtuigen dat zijn land nog immer een onverwoestbare grootmacht is, blijft 's lands arthousecinema een genuanceerder beeld van de landsgeest belichten. Corruptie, verraad en kleinmenselijk leed vormen alledaagse thema's in de sociale drama's die in het buitenland voor vertoning worden opgepikt. Zo ook in het werk van Boris Khlebnikov, die met A Long and Happy Life een punt zet achter diens trilogie over keuzevrijheid en onvermijdelijkheid, die hij begon met Free Floating en Help Gone Mad. Geïnspireerd door, ironisch genoeg, de Amerikaanse klassieker High Noon levert hij een moderne Russische western af waarin hij benadrukt hoe dun gezaaid eerlijke mensen in eigen land zijn en hoe hun keuzes juist niet dat Lange en Gelukkige Leven opleveren dat zij voor ogen hadden en dat hun president voor zijn volk claimt na te streven.

» Lees verder...

High-Rise

Geschreven door Kaj van Zoelen - Geplaatst op 29 juni 2016

Van geluidsoverlast tot burenruzies, het leven in een flatgebouw gaat niet altijd over rozen. De opkomst van enorme appartementencomplexen in de jaren vijftig, zestig en zeventig werd dan ook gemengd ontvangen, variërend van het optimisme van politici tot de paranoia van J.G. Ballard, die dat in 1975 als uitgangspunt nam voor zijn roman High-Rise. Ballard maakt van het flatgebouw een seksueel slagveld tussen de Britse klassen waar iedereen gek van wordt. Veertig jaar later slaagt Ben Wheatley er niet helemaal in dat succesvol naar het witte doek te vertalen, maar het ontwerp van de flat is prachtig.

» Lees verder...

Independence Day: Resurgence

Geschreven door Bart Snoek - Geplaatst op 22 juni 2016

Roland Emmerich maakt graag dingen kapot. Na films als Godzilla en The Day After Tomorrow staat zijn naam praktisch gelijk aan in puin gelegde wereldsteden. Wat dat betreft is 2012, waarin de hele planeet het moest ontgelden, de kroon op zijn werk. Maar zijn bekendste werk is misschien wel Independence Day uit 1996. Een combinatie van jaren vijftig sciencefiction en de rampenfilms van de jaren zeventig, gemoderniseerd met de laatste effecten, werd de film een wereldwijd succes. Een vervolg liet lang op zich wachten, maar twintig jaar later is er dan eindelijk dit tweede deel. En opnieuw zijn de hoofdsteden van de wereld niet veilig.

» Lees verder...

Een Man die Ove Heet

Geschreven door Arjan Welles - Geplaatst op 22 juni 2016

Vanuit het hoge noorden bereikten de fervente lezer de afgelopen jaren voornamelijk spannende boeken. De Scandinaviërs hebben kennelijk een neus voor thrillers en mysterie. De populariteit ervan wordt steevast vertaald naar de bioscoop, waar het succes van de Zweedse en Deense thriller nog eens dunnetjes wordt overgedaan. Dat De Man die Ove Heet een bestseller is staat buiten kijf. Het is alleen dit keer geen thriller, maar een tragikomedie over een stuk chagrijn die het nodig vindt om alles en iedereen op de regeltjes te wijzen, maar tegelijkertijd een groot verdriet met zich meedraagt. De verfilming van het boek van Frederick Backman door regisseur Hannes Holm blijkt een aangename zit, wat vooral wordt veroorzaakt door de onnavolgbare vertolking van hoofdrolspeler Rolf Lassgård. Er doemen vergelijkingen op met de rollen van Jack Nicholson in As Good As it Gets en About Schmidt en met name in de aftrap de absurd-komische vignettes van Zweed Roy Andersson. Maar zodra we meer komen te weten van titelfiguur Ove slaat niet alleen de ernst maar ook het gevaar van het cliché toe.

» Lees verder...

Central Intelligence

Geschreven door Thierry Verhoeven - Geplaatst op 16 juni 2016

Als er iets kan worden afgedongen op het vorige maand uitgekomen The Nice Guys, dan is het wel dat regisseur-scenarist Shane Black er niet bijster veel nieuw terrein mee verkent. Zijn oeuvre zit immers vol kibbelende tegenpolen die met snedige opmerkingen en het nodige geweld gezamenlijk een mysterie oplossen. Het is een formule die al bestond voor Black debuteerde met zijn script voor Lethal Weapon, maar die hij sindsdien wel volkomen eigen heeft gemaakt. Wie nog niet geheel overtuigd is van de mate waarin hij zijn trucje beheerst, doet er goed aan zich eens te onderwerpen aan een matig uitgevoerde film volgens vergelijkbaar recept. Central Intelligence is daarvoor prima geschikt.

» Lees verder...

Ninja Turtles: Out of the Shadows

Geschreven door Martijn Hamerling - Geplaatst op 15 juni 2016

Dave Green neemt het regiestokje over van Jonathan Liebesman om een vervolg op Ninja Turtles uit de Michael Bayfabriek te pompen. Wederom speelt de koning van explosies een mentorrol; Green imiteert duidelijk de zwepende camerabewegingen, explosieve actie en autominnende reclameshots in een filmstijl die je Michael Bay-light kunt noemen. Mocht de eerste poging tot een grimmige reboot stilistisch geen indruk gemaakt hebben, dan zal dit vervolg zeker geen meningen veranderen. De Turtles beuken nog steeds door het scherm in extravagante lange achtervolgingen gevuld met slowmotion en vechten rondom het zoveelste wereldvernietigende wapen verstopt in de skyline van New York. Toch zijn hier en daar wel degelijk pogingen gedaan om te leren van de film uit 2014.

» Lees verder...

A Hologram for the King

Geschreven door Arjan Welles - Geplaatst op 15 juni 2016

Wie wel eens in de States is geweest, weet dat je in zo’n beetje elke winkel en elk restaurant wordt doodgegooid met “Hallo, hoe gaat het?” Geen Amerikaan die ook maar enige interesse in het antwoord op deze beleefdheidsvraag heeft. Zakenman Alan Clay pakt het in Saoedi-Arabië anders aan met ”Hallo, wat is je naam en waar kom je vandaan?” De ontvanger van de vraag is verrast door de interesse die eruit spreekt. Echt heel ver brengt deze welgemeende hoffelijkheid Clay overigens niet. Hij is een regelrechte nachtmerrie beland. Een nieuwe baan als vertegenwoordiger van een leverancier van vergadersoftware die gebruik maakt van hologrammen. Je kunt je gesprekspartner daadwerkelijk zien, maar dat geldt niet voor Clay. Hij moet zijn product demonstreren aan de Saoedische koning ergens aan de kust. Maar de royal laat zich niet zien en Clay wordt van het kastje naar de muur gestuurd. En Alan was nog wel zo van plan een nieuwe start te maken en het verleden achter zich te laten.

» Lees verder...

Me Before You

Geschreven door Jelle Fastenau - Geplaatst op 15 juni 2016

Als bioscoopganger weet je precies hoe laat het is, wanneer een rij verderop een groep dames voor aanvang van de film de papieren zakdoekjes alvast rond laten gaan. Al is de kans waarschijnlijk klein dat een argeloze bezoeker de verfilming van de bestseller Voor Jou van Jojo Moyes – die ook zelf het script verzorgde – binnen zou lopen zonder te weten wat hem te wachten te staat. Het uitgangspunt van een opbloeiende romance tussen een jonge man die na een ernstig ongeluk verlamd door het leven gaat en zijn verzorgster biedt op voorhand de juiste ingrediënten voor een tranentrekker. De doorgewinterde cinefiel met een hart van steen kan zijn zakdoekjes echter gerust thuis laten, want ondanks de charmes van zijn hoofdrolspelers mist Me Before You de emotionele impact die in vergelijkbare titels als Amour of zelfs Intouchables wel te vinden is.

» Lees verder...

Early Summer

Geschreven door Kaj van Zoelen - Geplaatst op 15 juni 2016

Vorig jaar was er een mini-retrospectief van de Japanse meester Yasujirô Ozu, dat begon in EYE en daarna door het land toerde. Aanleiding was een aantal digitale restauraties van zijn films, aangevoerd door een gloednieuwe Tokyo Story. De belofte bij dat programma van vijf films was dat dit jaar Ozu's meesterwerk Late Spring op dezelfde manier zou uitkomen. Dat gebeurt nu inderdaad, maar EYE heeft een leuke verrassing in petto met Early Summer: het minder bekende, maar even goede middelste deel van de Noriko-trilogie.

» Lees verder...

Now You See Me 2

Geschreven door Thierry Verhoeven - Geplaatst op 10 juni 2016

Zoals elk jaar biedt ook 2016 weer volop vervolgfilms. Sommige daarvan dienen vooral om een franchise gaande te houden (denk aan de derde Captain America, de nieuwe Star Trek en de zoveelste X-Men), maar naast deze ‘verplichte delen’ zijn er dit jaar ook opvallend veel sequels die nog niet gepland waren toen hun voorgangers de bioscoop bereikten. Zo zijn er reeds vervolgen uitgekomen van Olympus Has Fallen, Snow White and the Huntsman en Zoolander en zien we het komende halfjaar de titelfiguren uit The Mechanic, Jack Reacher en Soof terugkeren. Al deze titels deden het een paar jaar geleden verre van onaardig, maar het zijn ook niet alom bejubelde kassuccessen die een studio er praktisch toe dwingen het publiek een opvolger te geven. Tegenwoordig is mild succes blijkbaar al voldoende. Of de film zich er qua opzet voor leent, blijft doorgaans van ondergeschikt belang.

» Lees verder...

Maggie’s Plan

Geschreven door Thierry Verhoeven - Geplaatst op 8 juni 2016

Het kan haast niet anders dan dat de opzet van Maggie’s Plan hoofdrolvertolkster Greta Gerwig deed denken aan een fase in haar eigen leven. Was het niet tijdens het lezen van het script, dan in ieder geval tijdens de opnamen. De tweeëndertigjarige actrice speelt namelijk een vrouw die verliefd wordt op een wat oudere man, die zijn nog iets oudere vrouw voor de jonge blondine verlaat. Dat vertolkers Ethan Hawke en Julianne Moore praktisch van dezelfde leeftijd zijn als Gerwigs huidige partner Noah Baumbach en diens ex-vrouw Jennifer Jason Leigh, is op zijn zachtst gezegd toevallig; de drie maakten namelijk iets vergelijkbaars mee. Misschien was het juist wel de herkenbaarheid die Gerwig aantrok tot het project. Dat getuigt zonder meer van moed (veel Hollywoodsterren gaan in hun rolkeuze elke associatie met hun persoonlijke leven angstvallig uit de weg), maar het maakt haar ook gewoon prima geschikt voor deze film.

» Lees verder...

The Conjuring 2

Geschreven door Bart Snoek - Geplaatst op 8 juni 2016

Al sinds de jaren vijftig deden Ed en Lorraine Warren onderzoek naar het paranormale. Het echtpaar beweerde bij zo’n tienduizend zaken betrokken te zijn geweest, variërend van bezetten poppen, hekserij en duiveluitdrijving. Uit de duim gezogen of niet, de verhalen van de Warrens bleken goed genoeg voor Hollywood. Ze inspireerden beide versies van The Amityville Horror, maar ook James Wans The Conjuring. Voor het vervolg dook Wan opnieuw in de annalen van de Warrens en koos hij de Enfield-zaak uit 1977.

» Lees verder...

Les Ogres

Geschreven door Arjan Welles - Geplaatst op 8 juni 2016

De directeur van een rondtrekkend theatergezelschap maant zijn mensen tot kalmte. Het is hier immers geen circus, voegt hij eraan toe. Nou daar lijkt het anders wel op, zo heb je als kijker inmiddels al geconcludeerd. Het is een immense chaos binnen het gezelschap. De spelers zijn bezig met het opvoeren van een muzikale bewerking van een stuk van Tsjechov, maar niet iedereen staat meer achter deze keuze. In hun ogen is het soms wat oubollig. Maar het stuk is enkel een vehikel om de gemoederen bezig te houden. Er is namelijk een boel aan de hand. De emoties lopen hoog op nadat een hoofdrolspeelster in de openingsscène uit een touw lazert en zich flink bezeert. Er moet een vervangster gezocht worden en directeur François kiest uitgerekend voor zijn ex-minnares Lola. De vrouw van de directeur Marion kan haar begrijpelijkerwijs niet luchten of zien. Laat het circus beginnen!

» Lees verder...

Kriterion: Sinds '45

Geschreven door Kaj van Zoelen - Geplaatst op 8 juni 2016

Kriterion is een klein filmhuis in Amsterdam dat al sinds 1945 volledig door studenten wordt beheerd en gerund, zogenaamde Kriteriërs. Het maakt Kriterion een uniek en sympathiek filmtheater met een interessante geschiedenis die documentairewaardig is. Hedda van Gennep, decennia geleden als student werkzaam voor Kriterion, kijkt tegelijk naar het verleden en werpt een blik op hoe het er vandaag de dag in Kriterion aan toe gaat achter de schermen. Een ode aan de idealistische zelfredzaamheid van studenten, die door de jaren heen de bioscoop uitbreidden met een kinderopvang, een eetcafé, een pompstation, een club, een tweede bios plus restaurant én een Kriterion-initiatief in Sarajevo.

» Lees verder...

Elle

Geschreven door Jan Roselaar - Geplaatst op 1 juni 2016

Een film die opent met een brute verkrachtingsscène volgt doorgaans één van twee bekende paden. Meestal wordt de wandaad ofwel in een grimmig wraakepos verwerkt, of in een tranentrekkend drama. Dat er na de ellende flink gelachen mag worden, komt minder vaak voor. Laat het aan Paul Verhoeven over om te breken met dergelijke conventies en alle regeltjes aan de laars te lappen. Na een lange afwezigheid is Neerlands trots terug om zijn publiek weer eens stevig op te jutten. Dit keer doet hij dat in de Franse taal, maar verder verandert er niets: hij neemt nog steeds geen blad voor de mond en spaart zijn toeschouwers nergens. Met Elle, een gedurfde maar perverse zwarte komedie, levert hij zijn meest provocerende film sinds Spetters af. Of de kijker daar blij mee moet zijn, zal hem een worst wezen.

» Lees verder...

Warcraft: The Beginning

Anno 2016 is de gamereeks Warcraft alweer tweeëntwintig jaar oud, hoewel het echte succes pas in 2004 begon met de release van de 'massively multiplayer online role-playing game' World of Warcraft. Hoewel gameverfilmingen kampen met een slechte reputatie, wekt het toch enige verbazing dat een adaptatie van de immens succesvolle reeks, hoewel al in 2006 aangekondigd, pas dit jaar in de bioscoop verschijnt. Aanhangers die hopen dat al die jaren getimmerd is aan een geraffineerd script komen helaas bedrogen uit. Regisseur Duncan Jones, die met de uitstekende sciencefictionfilms Moon en Source Code aantoonde een neusje te hebben voor sterke scenario's met aansprekende personages, doet zijn best de film boven het fantasymaaiveld uit te laten steken. Een nobele queeste, maar desondanks blijft Warcraft een standaard werkje 'Sword & Sorcery', barstensvol spektakel, maar getroebleerd door een warrige geschiedenis en fletse hoofdpersonen.

» Lees verder...

All Roads Lead to Rome

Geschreven door Thierry Verhoeven - Geplaatst op 1 juni 2016

Is het niet ironisch dat uitgerekend de enige alom bejubelde film met Sarah Jessica Parker gaat over de slechtse regisseur die Hollywood ooit zou hebben gehad? Afgezien van Ed Wood heeft Parker maar weinig gedaan wat de moeite van het bekijken waard is en sinds het einde van haar succesvolle serie Sex and the City is het helemaal bar en boos met haar filmkeuzes. Of dat ooit gaat veranderen, mag worden betwijfeld. Waar generatiegenoten als Julia Roberts en Sandra Bullock nog wel eens buiten hun comfortzone willen treden, lijkt Parker het allemaal wel best te vinden. Voor een flauwe romkom waarin ze praktisch dezelfde rol mag spelen als de afgelopen vijftien jaar, draait ze haar hand dus niet om.

» Lees verder...

The Idol

Geschreven door Martijn Hamerling - Geplaatst op 1 juni 2016

Het is nog altijd populair om zangtalenten te laten paraderen op de buis in hun tocht om hun stoutste dromen te verwezenlijken. Ya Tayr El Tayer, oftewel The Idol, biedt een interessant tegenperspectief: niet overal ter wereld is die dromerige ‘iedereen kan het maken’-cultuur realistisch. Mohammed Assaf, een muzikale jongen die opgroeit in de Gazastrook, heeft zichzelf het onmogelijke doel opgelegd om de grens naar Egypte over te steken en auditie te doen voor 'Arab Idol' in deze Palestijnse biopic.

» Lees verder...

Our Kind of Traitor

Geschreven door Arjan Welles - Geplaatst op 1 juni 2016

Het huwelijk tussen poëzieprofessor Perry Makepeace en advocate Gail Perkins heeft de nodige deukjes opgelopen. Er wordt in Susanna Whites maffiathriller Our Kind of Traitor voorzichtig gehint op een affaire van Perry met een medestudente. Kennelijk om hun relatie een boost te geven wil het stel er even helemaal lekker uit en onderneemt een vakantie naar Marokko. Wanneer hun tripje al bijna ten einde is gelopen komt de zelfverklaard mislukte dichter in gesprek met de patserige en rumoerige Rus Dima. Hij is zo'n joviale ongelikte beer die je moeilijk iets kunt weigeren. En dat kan onze universiteitsprofessor dan ook niet. Voor hij er erg in heeft, loopt hij rond op een fout decadent feestje met mooie vrouwen en coke. In Dima heeft hij zijn nieuwe beste vriend gevonden, zo ziet de foute Rus het althans.

» Lees verder...

Alice Through the Looking Glass

Geschreven door Martijn Hamerling - Geplaatst op 25 mei 2016

Nog voordat Cinderella en The Jungle Book lovend werden ontvangen en Disney de archieven ontsloot om volop in te zetten op sprookjesachtige remakes, waagde de studio een flink budget aan een live-action versie van Alice In Wonderland. Het was niet bepaald het summum van Tim Burtons werk, maar zijn iconische visuele bombarie bleek voldoende om de magische opbrengstgrens van een miljard dollar te doorbreken. Toch heeft het welgeteld zes jaar geduurd voordat we nog eens in Underland mogen logeren. Ditmaal worden we uitgenodigd door regisseur James Bobin (The Muppets).

» Lees verder...

Love & Friendship

Geschreven door Kaj van Zoelen - Geplaatst op 25 mei 2016

Jane Austen blijft een inspiratie voor veel filmmakers. Vooral haar bekende boeken Pride & Prejudice en Sense & Sensibility vonden door de jaren heen gretig aftrek bij cineasten. Love & Friendship van de Amerikaan Whit Stillman is verfrissend genoeg een bewerking van een nog niet eerder verfilmde novelle van Austen, Lady Susan. Jane Austen past perfect bij Stillman. Beiden hebben een subtiel gevoel voor ironische humor die vaak in dubbelzinnige dialogen geuit wordt en keren in hun werk telkens terug naar de sociale mores binnen typische gemeenschappen. Combineer de twee en het resultaat is een hilarische kostuumkomedie.

» Lees verder...

The Wave

Geschreven door Frank Stol - Geplaatst op 25 mei 2016

Enigszins vermoeiend zijn ze wel, die voortdurend gerecyclede rampenfilmscenario’s uit Hollywood. Het is elke keer hetzelfde liedje: zodra het natuurgeweld losbarst in één van de wereldsteden, dan sneuvelen alle toeristische bezienswaardigheden – het Vrijheidsbeeld, de Big Ben, de Eiffeltoren, etc. – in recordtempo. Het is daarom heel verfrissend dat de makers van de Noorse rampenfilm The Wave nu eens niet voor een wereldstad, maar voor een intieme, ongebruikelijke setting kiezen om het noodlot te laten toeslaan. Het rustgevende fjordendorpje Geiranger, dat in het noorden van Noorwegen ligt, is ditmaal de plaats des onheils. Een nabijgelegen berg staat al tijdenlang onder toezicht van lokale wetenschappers, want het instorten van deze gigantische rotspartij veroorzaakt mogelijk een ruim tachtig meter hoge vloedgolf.

» Lees verder...

A Heavy Heart

Geschreven door Bart Snoek - Geplaatst op 25 mei 2016

De maand mei staat in het teken van Amyotrofische Laterale Sclerose, oftewel ALS. Er worden deze maand diverse campagnes gevoerd om de zenuw/spierziekte onder de aandacht te brengen. De posters in de bushokjes zullen niemand ontgaan zijn, net als de actie #aselfieforoscar op de sociale media. Ook in de bioscoop krijgt de ziekte deze maand de aandacht met het Duitse A Heavy Heart.

» Lees verder...

Strike a Pose

Geschreven door Arjan Welles - Geplaatst op 25 mei 2016

In 1990 was superster Madonna Louise Veronica Ciccone, een in Detroit opgegroeide dochter van een Italiaanse immigrant, op het toppunt van haar roem. De popster had grote hits gehad met Like a Prayer en Vogue, waarmee ze het imago van zoetsappig popsterretje inmiddels achter zich had gelaten. Het resulteerde in misschien wel de belangrijkste wereldtournee van haar inmiddels vier decennia tellende carrière. De Blond Ambition Tour zou tevens de eerste concertreeks in een rijtje van vele zijn waarin Madonna opschudding veroorzaakte. Aan haar mierzoete hitje Like a Virgin werd een geheel andere betekenis gegeven, toen de Queen of Pop op een bed midden op het podium masturbatiebewegingen maakte. De tour resulteerde in de documentaire In Bed with Madonna, waarmee de wereldster wederom de media choqueerde. Hierin was de innige band met haar mannelijke dansers te zien en berucht was de tongzoen tussen twee van hen. Madonna is een artieste die altijd de controverse heeft opgezocht, deze ook nodig had, niet uitblinkt in één discipline, maar altijd de juiste mensen om zich heen wist te verzamelen om relevant te blijven.

» Lees verder...

X-Men: Apocalypse

Geschreven door Jan Roselaar - Geplaatst op 18 mei 2016

Met X-Men: Apocalypse sluit Bryan Singer de tweede X-trilogie af, een reeks die zijn oorsprong vindt in zijn eigen X-Men van alweer zestien jaar geleden. Die film luidde het begin in van de superheldenrage in Hollywood die nog steeds onverdroten voortraast. Singer levert zijn vierde X-film af en voor het eerst de hekkensluiter van een trilogie, nadat hij het afsluiten eerder aan anderen overliet. Dat resultaat werd destijds weggehoond, waarop Singer nu mag bewijzen dat hij het afmaken van andermans werk wel in de vingers heeft. Want hoewel hij ook verantwoordelijk was voor het vorige deel, borduurt hij toch voort op het werk van Matthew Vaughn in X-Men: First Class. Dat Singer steken laat vallen bij de afronding kunnen we hem vergeven, want met X-Men: Apocalypse heeft hij opnieuw een vermakelijk superheldenspektakel geschapen. Het blijkt echter een variatie op een thema, wat suggereert dat de reeks wel degelijk behoefte heeft aan vers bloed.

» Lees verder...

The Nice Guys

Geschreven door Kaj van Zoelen - Geplaatst op 18 mei 2016

Shane Black wordt niet altijd gezien als auteur binnen Hollywood, maar is dat eigenlijk wel. Hoewel The Nice Guys pas zijn derde film als regisseur is, schrijft hij al sinds mid-jaren tachtig succesvolle scripts met een overduidelijke signatuur. Het hilarische The Nice Guys sluit met sterke dialogen en onconventionele detectives die hun zin in het leven weer ontdekken aan op eerder werk als Lethal Weapon, The Last Boy Scout en zelfs Iron Man 3. Nog groter is de gelijkenis met Kiss Kiss Bang Bang: beide films spelen met het film-noirgenre en het detectivearchetype in Los Angeles.

» Lees verder...

Remember

Geschreven door Arjan Welles - Geplaatst op 18 mei 2016

Canadees Christopher Plummer wordt in de late herfst van dit jaar zeventachtig. De acteur begon zijn carrière na de Tweede Wereldoorlog in het theater en verscheen tien jaar later ook voor het eerst op het witte doek. Hij is nog altijd het bekendst van zijn rol als kapitein von Trapp in The Sound of Music uit 1964. Zijn loopbaan als acteur klokt nu bijna zeven decennia. Nog steeds wordt Plummer niet alleen maar gevraagd voor suffe oparollen, getuige zijn Oscarwinnende vertolking van een oude homoseksueel in Beginners naast Ewan McGregor. Plummer is zo’n acteur die acterend het graf in stapt en laten we hopen dat dit nog heel lang gaat duren. Dat zijn rollen nog steeds uitermate onderscheidend en boeiend zijn, bewijst Plummer met zijn hoofdrol in het fijngevoelige oorlogsdrama Remember. Hierin speelt de acteur Zev Guttman, een overlevende van Auschwitz die op zoek gaat naar de kampcommandant die eigenhandig verantwoordelijk was voor het uitroeien van Zevs complete familie.

» Lees verder...