Trailer beter bekeken: 'Batman v Superman: Dawn of Justice'
Veel beelden van de duistere superheldenfilm van Zack Snyder.

Film Recensies

FilmTotaal heeft als doel om over iedere film die in de bioscoop uitkomt een recensie te laten schrijven. Hieronder de lijst met laatst toegevoegde recensies. Mocht je onze recensenten willen ontmoeten klik dan hier. Ons archief kan je hier vinden.

De FilmTotaal reserveer en infolijn: 0900-3203344 (0,55 p/m)

The Water Diviner

Geschreven door Thierry Verhoeven - Geplaatst op 15 april 2015

Russell Crowe kwam enkele maanden geleden onder vuur te liggen nadat hij in een interview had gesteld dat zijn vrouwelijke collega’s in hun rolkeuze meer zouden moeten berusten in hun leeftijd. Deze uitspraken zijn misschien wat ongenuanceerd, maar hypocrisie valt de acteur niet te verwijten. Immers, in tegenstelling tot een leeftijdgenoot als Brad Pitt (die erop uit lijkt zoveel mogelijk rollen te bemachtigen die eigenlijk voor dertigers waren bedoeld), heeft Crowe zich de voorbije jaren toegelegd op het spelen van mannen in een wat latere levensfase. Dat heeft vooral geresulteerd in veel vaderrollen. Crowes regiedebuut The Water Diviner sluit daar prima op aan met een verhaal over een vader van drie jongvolwassen broers die tijdens de Eerste Wereldoorlog het Australische platteland hebben verruild voor de slagvelden van Europa.

» Lees verder...

Run All Night

Geschreven door Fabian Melchers - Geplaatst op 15 april 2015

Met sterke acteurs kom je een heel eind, heeft de Spaanse regisseur Jaume Collet-Serra ontdekt. En vooral Liam Neeson blijkt in de smaak te vallen, want na Unknown en Non-Stop markeert Run All Night de derde keer op rij dat hij de Ierse veteraan in de hoofdrol van een actiethriller cast. Die keuze is te begrijpen. Neeson heeft zich de afgelopen jaren overtuigend ontpopt als vijftiger met vuisten, iemand met wie je ondanks zijn leeftijd geen ruzie wilt hebben. Maar het verrassingseffect daarvan is inmiddels wel verdwenen.

» Lees verder...

La Famille Bélier

Geschreven door Esther Villerius - Geplaatst op 15 april 2015

Een levenslustige tiener stapt huppelend de keuken binnen, kust haar chagrijnige broer gedag en krijgt een bord eten voorgeschoteld door haar moeder. Vader geeft wat plagerige blikken en na een aantal vragen over en weer begint het gezin aan de maaltijd. Het is een alledaags tafereel, maar al snel blijkt dat dit gezin waarin Paula Bélier zo doodnormaal opgroeit, bepaald niet doodnormaal is. Paula is namelijk de enige van de familie Beliér die kan horen.

» Lees verder...

Lilting

Geschreven door Arjan Welles - Geplaatst op 15 april 2015

De zachtaardige Kai is een echt moederskindje. Het heeft hem dan ook veel moeite gekost om zijn moeder, voor haar eigen bestwil en als tijdelijke oplossing, in een verzorgingstehuis onder te brengen. De Cambodjaans-Chinese Junn wil haar zoon het liefst voor haarzelf. Ze heeft het dan ook niet zo op Kais ‘huisgenoot’ Richard. Op een middag komt Kai zijn moeder opzoeken. Hij heeft het aanbod van Richard om hem met de auto te komen brengen afgeslagen en heeft de bus gepakt. Het bezoek heeft als doel om zijn moeder uit te nodigen voor een etentje waarbij Kai haar dan vervolgens een belangrijke mededeling moet doen. Terwijl Kai op het bed ligt en met zijn moeder babbelt over haar opbloeiende romance met de Britse Alan komt een verzorgster binnen om een peertje van een schemerlamp te vervangen. Ze ziet Kai niet liggen op het bed. Hij is er ook helemaal niet. Junns zoon is namelijk omgekomen bij een aanrijding terwijl hij op de bus terug naar huis zat te wachten.

» Lees verder...

De Notenkraak

Geschreven door Arjan Welles - Geplaatst op 14 april 2015

Wat de komst van de computer zeker heeft veroorzaakt is het herleven van het animatiegenre. Het is echter een misvatting om te denken dat het maken van een kwalitatief hoogstaande animatiefilm door de digitale vooruitgang makkelijker is geworden. Weliswaar helpt de pc een flink handje bij arbeidsrovende klussen als het tekenen van vierentwintig beeldjes per seconden, maar er komt nog steeds een heleboel vakmanschap en kennis bij kijken. De digitale animatiefilms schieten nog steeds als paddenstoelen uit de grond en door de overdaad aan producties wordt het helaas ook steeds makkelijker om het kaf van het koren te scheiden. De visuele kwaliteit is, enkele details daargelaten, over het algemeen uitstekend. Waar makers dikwijls de fout ingaan, is bij het scenario.

» Lees verder...

Frank

Geschreven door Arjan Welles - Geplaatst op 8 april 2015

De muziekliefhebber van vandaag de dag heeft weer behoefte aan mysterie, als je de makers van de hele rare maar fijne komedie Frank mag geloven. Ze zeggen het niet hardop, maar maken glashelder duidelijk dat met de komst van de moderne media er weinig meer aan de verbeelding over wordt gelaten. Het wel en wee van de sterren, die vaak bijzonder weinig meer kunnen dan alleen maar bekend zijn, wordt uitgebreid uitgemeten op internet. Dat was vroeger wel anders. Het androgyne voorkomen van David Bowie, de vele gedaantewisselingen van Madonna en de rare psychedelische uitspatting van de late Beatles: allemaal riep het mysterie op. In de hedendaagse popmuziek zijn alleen de twee gehelmde mannen van Daft Punk nog een beetje geheimzinnig.

» Lees verder...

Son of a Gun

Geschreven door Fabian Melchers - Geplaatst op 8 april 2015

“Dat wordt een mooie nieuwe start”, concludeert de cipier na een paar korte vragen aan JR. De negentienjarige jongen heeft zowel binnen als buiten de gevangenis geen contacten, en hoeft maar een paar maanden te zitten. Dat de bewaker niet weet waar hij het over heeft, wordt al snel duidelijk in Son of a Gun. JR is juist de perfecte criminele handlanger.

» Lees verder...

The Longest Ride

Geschreven door Bart Snoek - Geplaatst op 8 april 2015

De boeken van schrijver Nicholas Sparks dienen al jaren als dankbaar bronmateriaal voor menig romantische film. Al sinds 1999 worden zijn verhalen verfilmd, met als relatief hoogtepunt The Notebook uit 2004. Hoewel de films inmiddels zoveel op elkaar beginnen te lijken dat zelfs de filmposters moeilijk te onderscheiden zijn, lijkt het publiek nog lang niet Sparks-moe. The Longest Ride is alweer de tiende verfilming van zijn werk, en met nummer elf momenteel in productie lijkt ook Hollywood er nog geen genoeg van te krijgen.

» Lees verder...

Les Héritiers

Elk jaar rond Dodenherdenking laait de discussie weer op of we de vele miljoenen slachtoffers van de Tweede Wereldoorlog wel moeten blijven herdenken. De generatie die de oorlog heeft meegemaakt wordt immers steeds kleiner en is straks niet langer meer onder ons. Anderen vinden juist dat de herdenking moet gaan om alle oorlogsslachtoffers en niet alleen die van de Tweede Wereldoorlog. Het is een vrij zinloos debat, want de sporen en gevolgen van het wrede naziregime zijn nog steeds overal in onze maatschappij waar te nemen. Daar komt bij dat een nieuwe generatie wellicht geen directe gevolgen van de oorlog meer ondervindt maar wel bewust moet worden gemaakt van de gruwelen uit '40-'45. Een dappere maar zeer veilige poging om deze missie uit te dragen komt naar voren in het Franse drama Les Héritiers (De Erfgenamen).

» Lees verder...

Torn

Verzwolgen door verdriet zit de Pakistaanse immigrante Maryam op het politiebureau. Haar zoon Walter had nog een voicemailbericht achtergelaten met de vraag of ze hem kon komen ophalen bij het winkelcentrum, maar bij aankomst bleek het gebouw in lichterlaaie te staan. Walter is omgekomen bij een bomaanslag, hoort ze tot haar ontzetting. De rechercheur wil er meteen het fijne van weten. “We hebben een bom en een dode Pakistaan, dus dan snapt u wel in welke hoek we zoeken.”

» Lees verder...

Le Dernier Coup de Marteau

De in 1911 overleden componist Gustav Mahler schreef op zijn creatieve hoogtepunt zijn Zesde Symfonie. De uit vier delen bestaande compositie werd vijf jaar voor zijn dood voor het eerst opgevoerd en kreeg als bijnaam 'De Tragische'. Kenmerkend voor het stuk zijn de drie hamerslagen die naar verluidt stonden voor drie tragische gebeurtenissen in het leven van Mahler. Deze symfonie speelt een belangrijke rol in het Franse coming-of-agedrama Le Dernier Coup de Marteau (De Laatste Hamerslag). Filmmaakster Alix Delaporte heeft er ook een symbolische analogie aan gehangen, maar dit doet net iets te geforceerd aan. En tragisch is het al helemaal niet.

» Lees verder...

Fast & Furious 7

Geschreven door Thierry Verhoeven - Geplaatst op 1 april 2015

The Fast and the Furious is zonder twijfel een van de meest opvallende filmfranchises van deze eeuw. Wat ooit begon met een iets te duidelijk naar Point Break gemodelleerde maar niet onverdienstelijke film over straatracen, is in de voorbije veertien jaar uitgegroeid tot een uiterst lucratieve reeks die inmiddels al zeven films beslaat. Waar normaal gesproken de rek er na een paar delen wel uit is en weinig moeite meer wordt gedaan om nog enige vernieuwing aan te brengen, heeft deze serie zich na enkele matige films vanaf het vijfde deel bijzonder goed herpakt. Minstens zo bijzonder is dat de primaire cast van de eerste film die aanvankelijk snel verdween, terugkeerde voor het vierde deel en definitief bleef hangen, waarna ook diverse bijrolvertolkers uit eerdere delen een vaste plek kregen.

» Lees verder...

Bloed, Zweet & Tranen

Geschreven door Arjan Welles - Geplaatst op 1 april 2015

De zenuwen gieren André Hazes, die wezenloos in zijn riante Vinkeveense zwembad staart, door het lijf. Hij moet binnen enkele uren het podium op voor een schnabbel voor verzekeraars. In de keuken van hun veel te wit ingerichte villa staat zijn wederhelft Rachel de boterhamtrommel van haar man in te pakken. Wel of niet een blaadje sla op het broodje bal? Ze kiest ervoor om het groenvoer te vervangen door twee blikjes Heineken en legt vast ook maar wat pleisters bovenop. Omdat ze weet dat André binnen enkele minuten in woede zal uitbarsten, één van zijn vele gouden platen van de muur zal rammen en met bloedende knokkels zijn auto in zal stappen. Alles wat Rachel voorspelt komt uit in de openingsscène van de Hazes-biopic Bloed, Zweet & Tranen. Dit is echte liefde en complete opoffering van een vrouw die haar leven helemaal in het teken van haar man en zijn carrière heeft gezet en hem als haar achterzak kent.

» Lees verder...

Mange tes Morts

Geschreven door Myron van der Velden - Geplaatst op 1 april 2015

Gierende banden, krakende bierblikken en een hoop schor geschreeuw figureren als filmmuziek in dit originele Franse drama. Documentaire en fictie versmelten in het rauwe landschap rond Parijs, een van de thuisregio's van de Jenische: een reizigersvolk uit Centraal-Europa dat zowel religieuze restricties als banale vrijheden tot hun levensmotto heeft gemaakt. Een viertal authentieke jongens rijdt op topsnelheid een onvoorspelbare nacht tegemoet, op zoek naar morgen.

» Lees verder...

The Look of Silence

Geschreven door Jelle Fastenau - Geplaatst op 1 april 2015

Ruim tien jaar deed regisseur Joshua Oppenheimer onderzoek naar de massamoorden die in 1965 in Indonesië plaatsvonden. Door lange gesprekken te voeren met de oud-militairen die in een jaar tijd een miljoen vermeende ‘communisten’ uitroeiden, vergaarde Oppenheimer een weerzinwekkend inzicht in de psyche van de moordenaars waaruit de documentaire The Act of Killing voortvloeide. Twee jaar later komt de documentairemaker met een nieuw hoofdstuk. Dit keer worden niet de moordenaars gevolgd, maar de nabestaanden van hun slachtoffers.

» Lees verder...

Boychoir

Grofwef tien jaar geleden dongen twee buitenlandse films over zangkoren mee naar de Oscar voor Beste Buitenlandstalige film. Zowel het Franse Les Choristes als het Zweedse As It Is In Heaven moest het uiteindelijk afleggen tegen de Spanjaarden, maar ze hadden veel opvallende overeenkomsten. Beide beschikten over een onmiskenbare feelgoodfactor en gingen over dirigenten die naar het platteland afreisden om hun sores (sterfgeval versus hartaanval) te verwerken. Het uitgangspunt van beide koordrama’s was een professional die een zooitje ongeregeld netjes in het gelid moest krijgen door middel van muziek. Het Amerikaanse Boychoir, met een hoofdrol voor Dustin Hoffman poogt hetzelfde, al is het uitgangspunt hier een schoffie met een gouden strotje, maar faalt jammerlijk in deze missie. De oorzaak: gebrek aan geestdrift, warmte en humor.

» Lees verder...

Home

Geschreven door Fabian Melchers - Geplaatst op 31 maart 2015

In de handen van een goede regisseur en/of scenarioschrijver kan de band tussen een beschadigd kind en een gevaarlijk geacht wezen heel ontwapenend zijn. Het oervoorbeeld daarvan is E.T., maar recentere familiefilms als Lilo & Stitch en How to Train Your Dragon passen ook prima in dat rijtje. Het zijn voorbeelden van films die succesvol leunen op een charmante chemie tussen twee contrasterende hoofdpersonages. Home probeert dat ook, maar slaagt daar een stuk minder in.

» Lees verder...

The Gunman

Geschreven door Arjan Welles - Geplaatst op 25 maart 2015

De Franse cameraman Pierre Morel sloeg een decennium geleden aan het regisseren en debuteerde met Banlieu 13 waarbij hij de handen ineen sloeg met producent Luc Besson. De samenwerking met Besson beviel en de naam van Morel werd definitief gevestigd met Taken, waarmee de Ier Liam Neeson plotsklaps tot actieheld werd gebombardeerd. De succesvolle actiethriller draaide om een voormalig CIA-agent die zijn dochter uit de handen van een Oost-Europese bende moest zien te krijgen om te voorkomen dat het meiske als seksslaaf aan de bak mocht. In de Verenigde Staten was men over het algemeen lyrisch over Taken, maar de geluiden in Europa waren een stuk gemengder. Ook al trok Morel zijn handen af van de twee onvermijdelijke vervolgen, zijn nieuwste project The Gunman kan zo doorgaan voor de nieuwe Taken. Dit keer mag Sean Penn in actie komen.

» Lees verder...

Durak

Geschreven door Esther Villerius - Geplaatst op 25 maart 2015

Grauw weer, veel geweld, wanhopige mensen, een flinke dosis verveling en een hoop omkoperij: met deze sfeerimpressie zet Durak de Russische samenleving nogal kenmerkend neer. Regisseur Yuriy Bykov (die eerder de The Major maakte, een misdaadfilm waarin wanhoop en omkoperij eveneens belangrijke thema's zijn) uit met Durak directe kritiek op de corruptie in Rusland. Het is een lovenswaardige aanpak, want hoewel er veel commentaar is op het Russische beleid, zijn maar weinigen zo uitgesproken kritisch in de openheid getreden als Bykov. Juist nu, met de controverse rondom de liquidatie van oppositiepoliticus Boris Nemtsov en Poetins mogelijke betrokkenheid, is deze aanklacht actueler en noodzakelijker dan ooit.

» Lees verder...

Tussen 10 en 12

Geschreven door Fabian Melchers - Geplaatst op 25 maart 2015

Er lijkt geen vuiltje aan de lucht te zijn in de eerste minuten van Tussen 10 en 12. Twee agenten kletsen de tijd weg en even later zien we een jongen en meisje lachend in de zon wandelen. Mike beatboxt, Katja giechelt en klaagt een beetje over de bierlucht die nog van haar shirtje afkomt. Ze mag wel iets van Mikes zus lenen, er is toch niemand thuis. De twee stoeien, rollen over de bank en dansen op oude muziek. Niets aan de hand. Maar dan gaat de bel.

» Lees verder...

Timbuktu

Sinds de aanslagen op de Twin Towers heeft onze westerse wereld te maken met een nieuwe realiteit, waarin de veiligheid die we sinds de Tweede Wereldoorlog ervaren niet langer vanzelfsprekend is. Het extremisme heeft de jaren na Al Qaida een nog ruwer gezicht gekregen met de oprichting van de Islamitische Staat dat slim gebruikt van de multimediale samenleving en zo ook in onze regionen psychologische terreur zaait. IS kent vele wijdvertakte jihadistische zusterorganisaties of zielsverwanten die uit naam van het geloof bevolkingsgroepen proberen te onderdrukken. Het vooruitzicht van een kalifaat met het juk van de sharia is weinig hoopgevend. Alle activiteiten van een bevolking moeten nut hebben. Voetballen of muziek maken is verboden.

» Lees verder...

Suite Française

Geschreven door Jelle Fastenau - Geplaatst op 25 maart 2015

Verhalen over de Tweede Wereldoorlog zijn er in ontelbare soorten en maten. Of het nou gaat om fictieve personages of de overlevering van ware gebeurtenissen, schrijvers en filmmakers putten vandaag de dag nog altijd inspiratie uit de geschiedenis. Om ons te ontroeren, aan het denken te zetten of simpelweg opdat we de inktzwarte bladzijde uit het verleden nimmer zullen vergeten. Ook het verhaal achter de Franse roman Suite Française van Irène Némirovsky is even tragisch als bijzonder. Nemirovsky baseerde haar boek op twee handgeschreven novelles die bedoeld waren als eerste delen van een grootschalig epos over liefde en oorlog, maar de schrijfster kreeg nooit de kans die reeks te voltooien toen zij een vroege dood stierf. Pas een halve eeuw later werd het boek postuum uitgebracht door Némirovsky’s dochter en alsnog een bestseller. Zodoende kon ook een verfilming niet lang uitblijven.

» Lees verder...

Open Up To Me

De wereld is al lang niet meer zwart of wit en dat geldt zeker voor zoiets fundamenteels als iemands geslacht. Er zijn inmiddels al landen die hun inwoners bij het aanvragen van een paspoort een ander hokje dan man of vrouw laten aankruisen. Er zijn namelijk ook vormen van identiteit die zich niet zo makkelijk in een hokje laten stoppen. Dan gaat het niet alleen maar over mensen die van geslacht aan het veranderen zijn, maar ook om personen die zich bij geen van de twee geijkte geslachten thuis voelen, of simpelweg geen keuze willen of kunnen maken. Transgenders voelen zich vaak onbegrepen, er wordt hen allerlei psychische problemen rondom hun identiteit verweten, of hun situatie wordt meteen met seksualiteit geassocieerd. Om nog maar te zwijgen over de bekrompen zielen die menen een grapje te moeten maken van een bloedserieus onderwerp als genderidentiteit. Strikt genomen voelt de Finse Maarit in het drama Open Up To Me zich transgender, maar ze gaat voor de buitenwereld door het leven als vrouw.

» Lees verder...

Phoenix

Geschreven door Jim Pedd - Geplaatst op 25 maart 2015

Vijf keer eerder werkten regisseur Christian Petzold en zijn muze Nina Hoss al samen. De nieuwste samenwerking van het duo resulteert in een ongeloofwaardig, maar aangrijpend portret van een Duits oorlogsslachtoffer. Het verhaal draait om Nelly, die de Holocaust overleefd heeft, maar zwaar verminkt is geraakt. Ze krijgt een gezichtsreconstructie en keert daarna terug naar haar thuisstad, het door de oorlog gehavende Berlijn.

» Lees verder...

Shaun het Schaap: De Film

Geschreven door Arjan Welles - Geplaatst op 24 maart 2015

De koddige schaapjes met de scheve bekkies van de Mossy Bottom-boerderij ergens in het noorden van Engeland maakten voor het eerst hun opwachting in een kortfilm van de befaamde Wallace & Gromit, het Oscarwinnende A Close Shave. Shaun en zijn vriendjes werden zo populair dat ze hun eigen serie mochten volblaten. Van Shaun the Sheep, dat draait om de brutale en vooral hele nieuwsgierige titelfiguur, zijn inmiddels al honderddertig afleveringen gemaakt. De filmpjes hebben een lengte van zo'n zeven minuten, zijn vrijwel zonder dialoog en draaien om de groep schapen die zich het liefst met ontsnappen (van de boerderij en de sleur) en menselijke snufjes bezighouden. Voor zeven minuten werkt dit heel aanstekelijk, maar kan het pientere schaap ook een hele bioscoopfilm vullen?

» Lees verder...

Dying of the Light

Geschreven door Jelle Fastenau - Geplaatst op 18 maart 2015

Paul Schrader zal bij het grote publiek voornamelijk bekend staan als de man die ooit aan het script stond van twee van Martin Scorseses grootste meesterwerken: Taxi Driver en Raging Bull. Een ijzersterke dubbelklapper die de beste man in de loop der jaren zowel als regisseur en als scenarist helaas nooit meer heeft weten te herhalen. Vooral sinds het nieuwe millennium kunnen zijn films voornamelijk nog op stevige bakken kritiek rekenen. Niet alleen van het publiek, maar nota bene ook van Schrader zelf. Zijn nieuwste film Dying of the Light kreeg naar verluidt een fikse bewerking van de studio zonder Schraders goedkeuring, waarop de filmmaker samen met uitvoerend producent Nicolas Winding Refn en acteurs Cage en Yelchin middels een inventieve T-shirtcampagne openlijk protest voerde tegen de film. Dat voorspelt niet veel goeds.

» Lees verder...

The Second Best Exotic Marigold Hotel

Geschreven door Arjan Welles - Geplaatst op 18 maart 2015

Trek een blik hele fijne gerijpte Engelse acteurs open en haal ze uit hun comfortzone door ze bij elkaar te zetten in een aftands hotel in India. Het maakt dan eigenlijk niet eens zo gek veel meer uit wat je met de personages die ze invullen uithaalt. Dit was grofweg het uitgangspunt van de amusante en aansprekende boekverfilming The Best Exotic Marigold Hotel uit 2011. Onder regie van de maker van Shakespeare In Love werd duidelijk dat de vele clichés van het ouder worden - fysieke ongemakken en beperkingen, hoop op alsnog een fijne relatie of juist de sleur in een relatie en de strijd tegen de leeftijd - allemaal terzijde konden worden geschoven als je er maar een imposante cast, een oprechte lach en een welgemeende traan tegenaan gooide. Maddens reisje naar India was meer dan de som der delen, dus dat trucje schreeuwde om herhaling. Als de twee uur van het vervolg voorbij zijn doemt de conclusie op dat alleen een aantrekkelijke acteurspopulatie niet voldoende is, zelfs niet als het de crème de la crème van de Britse cinema betreft.

» Lees verder...

Retour à Ithaque

Geschreven door Bart Snoek - Geplaatst op 18 maart 2015

Vijf Cubaanse vrienden komen voor het eerst in jaren weer samen als een oude vriend na zestien jaar terugkeert uit Spanje. Op een dakterras, uitkijkend over Havana vieren de vrienden de terugkeer van deze Amadeo in de ondergaande zon. Er wordt gegeten, gedronken en gedanst, maar vooral heel veel gepraat. Amadeo heeft met zijn plotselinge vertrek al die jaren geleden veel achtergelaten, en hoewel de vrienden blij zijn elkaar weer te zien, wordt hem dat nog steeds kwalijk genomen. Het wordt een avond waarin veel herinneringen worden opgehaald en oud zeer opnieuw naar boven komt.

» Lees verder...

Le Meraviglie

De titel van Alice Rohrwachers tweede speelfilm laat zich in het Nederlands vertalen naar ‘de wonderen’. Het is aanvankelijk even zoeken hoe die naam van toepassing is op de Italiaanse plattelandsfamilie die centraal staat in Le Meraviglie. Het teruggetrokken leven op de bijenhouderij bestaat voornamelijk uit lange dagen van noeste arbeid. Toch valt er tussen al het harde werken door nog genoeg schoonheid te ontdekken in dit dromerige arthouseportret.

» Lees verder...

Divergent Series: Insurgent

Geschreven door Thierry Verhoeven - Geplaatst op 18 maart 2015

Dat velen zo onderhand schoon genoeg hebben van de schijnbaar eindeloze stroom Hollywoodverfilmingen van succesvolle jeugdboeken, is niet onbegrijpelijk. De huidige youngadulthype heeft echter een aangename keerzijde: door de overeenkomsten van de vele producties dringen zich vergelijkingen op die het eenvoudig maken binnen dit genre het kaf van het koren te scheiden. Zo kon bijvoorbeeld eenieder die niet helemaal wist wat te denken van The Hunger Games een jaar geleden terecht bij Divergent om te zien hoe een inferieure versie van de eerstgenoemde film eruitziet. Beide titels hebben qua verhaal en opzet namelijk bijzonder veel met elkaar gemeen, maar waar The Hunger Games enkele relevante hedendaagse onderwerpen aansnijdt, heeft Divergent niet veel meer te bieden dan hetgeen aan de oppervlakte te zien is. Laatstgenoemde draagt daarmee onbedoeld bij aan het fundament van de troon waarop The Hunger Games momenteel zetelt.

» Lees verder...