IMDb Top 30 van 2014
De top drie bestaat uit Interstellar, Birdman en Whiplash.

Film Recensies

FilmTotaal heeft als doel om over iedere film die in de bioscoop uitkomt een recensie te laten schrijven. Hieronder de lijst met laatst toegevoegde recensies. Mocht je onze recensenten willen ontmoeten klik dan hier. Ons archief kan je hier vinden.

De FilmTotaal reserveer en infolijn: 0900-3203344 (0,55 p/m)

Exodus: Gods and Kings

Geschreven door Fabian Melchers - Geplaatst op 17 december 2014

Je zou het een zwaktebod kunnen noemen om terug te grijpen op eerder succes, maar Ridley Scott zien we graag een poging wagen. Maakte hij alleen maar weer eens iets dat in de buurt kwam van zijn iconische klassiekers. De recente poging om met Prometheus terug in het Alien-universum te duiken, stelde flink teleur. Met de spektakelfilm Exodus: Gods and Kings lijkt de Britse regisseur opnieuw te proberen om eerder werk te evenaren. Maar ook bij zijn eigen Gladiator weet hij niet in de buurt te komen.

» Lees verder...

Coming Home

Geschreven door Arjan Welles - Geplaatst op 17 december 2014

Zhang Yimou kreeg nogal wat kritiek te verduren door zijn strakke regie van de openings- en slotceremonie van de Olympische Zomerspelen van 2008 in Beijing. De kritiek richtte zich niet eens zozeer op het vakmanschap dat de drieënzestigjarige filmregisseur afleverde, maar meer op de mensenrechtensituatie in China, de haast fascistisch precieze choreografieën en natuurlijk op het meisje dat kennelijk te lelijk was en werd vervangen door een playbackend leeftijdsgenootje. De keuze voor Zhang stond eigenlijk buiten kijf. Het is een filmmaker die zijn sporen ruimschoots heeft verdiend en met grote spektakelfilms als het visueel overdonderende Hero, House of Flying Daggers en Curse of the Golden Flower ook zijn weg naar het westen wist te vinden. Wat je ook van de Spelen en de achtergrond vindt, Zhang was de ideale man voor de klus.

» Lees verder...

Love, Rosie

Een waarheid als een koe: de romantische komedie moet het niet hebben van een onverwachte afloop of bijster originele verwikkelingen. Het genre kent vrijwel altijd de kenmerkende tegenslag waardoor het allemaal mis lijkt te lopen en de tortelduifjes er eenzaampjes bij zullen zitten met Kerst. Of met een ander dan de makers hadden bedoeld. Alles valt en staat met de invulling van de romkom. Wat dat betreft zit het met de Britse boekverfilming Love, Rosie wel snor. Dat is dan ook een godsgeschenk, want anders zou het maar één grote irritante ellende zijn geworden. Het is namelijk niet niks om honderd minuten lang te moeten aanzien hoe twee mensen die voor elkaar gemaakt zijn eindeloos om elkaar heen draaien.

» Lees verder...

What We Do in the Shadows

Geschreven door Yara Plasman - Geplaatst op 17 december 2014

De mockumentary What We Do in the Shadowstoont het leven van een groepje vampiers, die heel studentikoos met elkaar samenwonen in een huis in Wellington. Beneden in de kelder woont Petyr, met zijn achtduizend jaar de oudste en meest monsterlijke vampier, die zelfs zijn huisgenoten nog schrik aanjaagt. De bijna tweehonderdjarige huisjongste Deacon trekt zich tijdens de zonnige uren terug in de kleinste kamer, een soort bezemkast, om te slapen. Dan zijn er nog de martelende Vladislav en zeer nette Viago. Samen proberen ze iets van het eeuwige leven te maken. Maar hoe doe je dat wanneer je oneindig veel tijd om handen hebt en lijdt onder de enorme generatiekloof?

» Lees verder...

Une Nouvelle Amie

Het serieuzere werk van François Ozon komt op de keper beschouwd beter uit de verf dan zijn lossere of humoristische producties. De getalenteerde Fransman weet feilloos het hart te raken bij thema’s als familiebanden, vriendschappen, ziekte en de eindigheid van het bestaan. Met drama’s als Sous le Sable, Le Temps Qui Reste en Le Refuge maakte de veelzijdige regisseur grote indruk. Vrijer werk als de Engelstalige soapromantiek van Angel en de komedie Potiche neigen naar overdreven karikaturen. Deze tweedeling wordt maar weer eens bevestigd door Ozons bewerking van een kort verhaal van Ruth Rendell. In Une Nouvelle Amie (Een Nieuwe Vriendin) draait alles om de verkleedpartijtjes van een weduwnaar.

» Lees verder...

You’re Not You

Geschreven door Bart Snoek - Geplaatst op 17 december 2014

Er viel dit jaar niet aan te ontkomen: de Ice Bucket Challenge. De actie, bedoeld om aandacht te vragen voor de spierziekte ALS, werd een wereldwijde rage. Filmsterren, atleten, en eigenlijk al je Facebookvrienden deden er aan mee. Menig tijdlijn slibde dicht van de filmpjes, maar het resulteerde in een wereldwijd bewustzijn van de ongeneeslijke ziekte. Al in 2006 verscheen Michelle Wildgens roman ‘You’re Not You’, over een jonge vrouw die met dezelfde aandoening kampt. Het boek was een succes en werd voornamelijk geprezen om zijn openhartigheid rondom dit moeilijke onderwerp. Ook actrice Hilary Swank werd gegrepen door het verhaal en zette zich in voor een verfilming. Daarbij nam ze ook de hoofdrol op zich.

» Lees verder...

The Salvation

Begin negentiende eeuw komen kolonisten uit Europa naar Amerika op zoek naar geluk. Zo ook Jon, een Deense pionier, die samen met zijn broer, maar zonder zijn vrouw en zoon, een bestaan probeert op te bouwen in het land waar dromen uitkomen. Na jaren gescheiden te zijn geweest door de grote oceaan, staat Jon zijn vrouw en zoon op te wachten op het treinstation. Meteen is duidelijk dat ze heel wat tijd in te halen hebben om de band opnieuw aan te wakkeren. Samen gaan ze per postkoets op weg naar huis, maar zullen daar nooit samen levend arriveren. In al zijn verdriet gaat Jon wraak niet uit de weg, maar de gevolgen daarvan heeft hij op voorhand niet kunnen overzien. Wanneer het hele dorp Jon verstoot uit angst voor schurk Delarue, ligt zijn kans op overleven alleen nog maar in zijn eigen handen.

» Lees verder...

Bethlehem

Het conflict in het Midden-Oosten is zo complex dat er zelfs na tien jaar geschiedenisboekjes lezen geen touw aan vast te knopen valt. De pijn, haat en verdriet zit bij zowel de Palestijnen als de Israëliërs zo diep dat een oplossing verder weg lijkt dan ooit. ‘De Israëliërs willen vrede en ons land,’ wordt er in de Palestijnse media geroepen in de heftige oorlogsthriller Bethlehem, ‘maar allebei kan niet,’ zo wordt eraan toegevoegd. Debuterend filmmaker Yuval Adler doet zijn stinkende best om geen partij te kiezen in een vertroebeld en bitter conflict waarin geen goede en slechte partijen zijn. Zowel de werkwijze van de Israëlische geheime dienst als de Palestijnse strijders, al dan niet vertegenwoordigd in terroristische groepen, worden verbeeld. Hun missies zijn zo diffuus dat het publiek dat niet is ingelezen confuus de bioscoopzaal uitloopt.

» Lees verder...

Free Range

Een vaste baan als filmjournalist bij een krant. Menigeen droomt ervan al is het zeker geen vetpot. Dat recensent Fred nooit de dagobertducktaks zal hoeven te betalen voor de inkomsten die hij genereert met zijn schrijfsels voor een Ests dagblad had hij op zijn overdrachtelijke klompen kunnen aanvoelen. Maar de creatieve en idealistische kant van de baan is er voor de recensent ook wel vanaf. De pen der kritiek is leeg en de klad zit erin. Freds hoofdredacteur barst uit zijn voegen als hij ziet wat zijn medewerker heeft gebrouwen van de recensie van Terrence Mallicks The Tree of Life. “Flikkerig, flikkerig, flikkerige tuin, flikkerige moeder in het flikkerige licht. Flikkerig Amerikaans familiedrama. Flikkerige God waarom heb je mijn kind van me weggehaald?” Dat werk. Nadat de krantenbons zijn kantoor kort en klein heeft geslagen zet hij Fred, die hij eerst nog moet wakker maken uit een dutje tijdens werktijd, op straat. Lekkere timing, want Freds vriendin Susanna heeft net ontdekt dat ze zwanger is.

» Lees verder...

Annie

Geschreven door Fabian Melchers - Geplaatst op 16 december 2014

Een vast rijtje films komt ieder jaar weer langs rond deze tijd: Love Actually, Home Alone en It’s a Wonderful Life zijn slechts een paar voorbeelden. En je kunt er vergif op innemen dat ook de musical Annie uit 1982 weer uit de kast wordt getrokken. Kerst is een tijd van gezellige gewoontes. Maar iets nieuws ernaast kan geen kwaad. Ook na een rigoureuze make-over is Annie nog een fijne familiefilm.

» Lees verder...

Asterix en Obelix: de Romeinse Lusthof

Geschreven door Jelle Fastenau - Geplaatst op 16 december 2014

In stripboeken en op het witte doek hebben de olijke Galliërs inmiddels al talloze avonturen beleefd. Noem het gemakzucht of misschien juist de charme, maar aan de formule wordt zelden gerommeld: onder leiding van Julius Caesar broeden de snoeverige Romeinen op wereldverovering, maar de woeste, eigenwijze Galliërs zijn ze telkens de slim af. Er wordt op everzwijnen gejaagd, geknokt, volop toverdrank gedronken, nog wat meer geknokt en de valse bard eindigt steevast vastgebonden aan een boom. Ook in Asterix & Obelix 3D: de Romeinse Lusthof komen alle vaste ingrediënten weer terug, maar de film bevat eveneens een primeur: het is namelijk de eerste in de franchise die digitaal werd geanimeerd.

» Lees verder...

In Order of Disappearance

Geschreven door Lieuwe van Albada - Geplaatst op 10 december 2014

In Nederland mogen we best een beetje jaloers zijn op de Scandinavische filmindustrie, die al jarenlang op regelmatige basis sterke films voortbrengt. Vooral Zweden en Denemarken hebben een goede reputatie opgebouwd met een stroom aan prima films en televisieseries, niet zelden in het thrillergenre. Maar ook de Noorse filmindustrie mag zeker niet uitgevlakt worden. Denk aan recente films als Kon-Tiki, Headhunters, King of Devil's Island en A Somewhat Gentle Man.

» Lees verder...

Mr. Turner

Geschreven door Danitsa Linders - Geplaatst op 10 december 2014

In hun vijfde samenwerking (na onder meer Secrets and Lies en Topsy-Turvy) regisseert Mike Leigh acteur Timothy Spall als William Turner in een biopic over de grootste Engelse kunstschilder van de achttiende eeuw. Turner is de man achter de beroemdste landschapschilderijen en zeegezichten van die tijd en de schilderijen die hij maakte van slavenschepen behoren tot zijn bekendste werk. Nog tijdens zijn leven wordt hij geprezen, maar door enkelen ook bespot. Turner schildert maniakaal – hij laat zo’n twintigduizend werken na – en onderneemt vele reizen, waar hij zich laat inspireren door de lokale landschappen en luchten. Mr. Turner toont de kunstenaar in de herfst van zijn leven tot aan zijn dood.

» Lees verder...

Two Night Stand

Velen zullen wel eens een onenightstand hebben gehad. Soms een leuk avontuurtje, een andere keer een pijnlijke herinnering. Maar wat als je door een speling van het lot gedwongen wordt om ook de dag erna samen door te brengen?

» Lees verder...

Silent Ones

Geschreven door Arjan Welles - Geplaatst op 10 december 2014

Sommige filosofen, doem- of doordenkers omschrijven het leven als één grote zoektocht. In het geval van de Oost-Europese Csilla valt deze gedachte op twee manieren uit te leggen, namelijk letterlijk en figuurlijk. De Hongaarse is een dolende ziel die balanceert tussen leven en dood. Ze is op zoek naar zingeving en lijkt in een eeuwigdurend en een tergend limbo te verkeren. Het leven is voor haar een grote wazige vlek, waardoor haar perceptie van werkelijkheid en fantasie totaal vertroebeld is geraakt. Aan de andere kant is de jonge vrouw heel concreet op zoek naar haar broertje Isti die onder mysterieuze omstandigheden van haar verwijderd is geraakt. Is hij nog in leven en zo ja, waar is Csilla’s broertje dan?

» Lees verder...

Het Nieuwe Rijksmuseum: De Film

Het leven van een filmrecensent gaat echt niet altijd over rozen, maar kent ook vele voorrechten. Het Nieuwe Rijksmuseum: De Film beleefde zijn perspremière in het auditorium van... het nieuwe Rijksmuseum. Zie dat maar eens te weerstaan. Het gebouw van de mooiste kunstcollectie van de Lage Landen heeft bijna tien jaar in puin gelegen om in april 2013, veel later en veel duurder dan gepland, grandioos geopend te worden. De sores omtrent de verbouwing werd al eens uitvoerig belicht in de documentaire die werd bekroond met een Nipkowschijf en de Speciale Juryprijs op het Nederlands Film Festival. Wat voegt een bioscoopfilm dan nog toe? Een heleboel, want iets wat mooi is en tot op het bot ontroert kan niet genoeg de hemel in worden geprezen.

» Lees verder...

The Hobbit: The Battle of the Five Armies

Geschreven door Fabian Melchers - Geplaatst op 9 december 2014

Vorig jaar liet Peter Jackson ons misschien wel evenveel in spanning als elf jaar daarvoor. Net als het middenstuk van de Lord of the Rings-trilogie eindigde het tweede deel van de Hobbit-reeks met een gigantische cliffhanger. De angstaanjagende draak Smaug was losgebroken en vloog recht op een dorpje vol onschuldige mensen af.

» Lees verder...

Gooische Vrouwen 2

Geschreven door Bart Snoek - Geplaatst op 3 december 2014

Aan het einde van hun vorige bioscoopavontuur zagen de Gooische vriendinnen Cheryl, Claire, Anouk en Roelien veel veranderd in hun leven. Desondanks lijken de zaken er drie jaar later opnieuw hetzelfde voor te staan. Cheryl heeft nog steeds veel te stellen met Martin, die toch moeite blijft houden met de huwelijkse trouw. Anouk gebruikt haar mannelijke modellen nog altijd voor meer dan alleen haar schilderijen en Roelien zet zich nog steeds in voor dier en natuur. Ten slotte keert Claire, die haar luxe leventje achter zich liet voor welzijnswerk in Burkina Faso, eindelijk terug uit het Afrikaanse land, en settelt zich weer in het Gooi.

» Lees verder...

The Riot Club

Geschreven door Arjan Welles - Geplaatst op 3 december 2014

Toneelverfilmingen zijn - begrijpelijkerwijs - vaak te herkennen aan een eenzijdige setting. Vaak spelen de belangrijkste scènes zich op één enkele locatie af en dienen andere plekken slechts ter ondersteuning of versiering. Bovendien zijn toneelverfilmingen primair gestoeld op dialogen of zelfs monologen. Dat de Britse studententhriller The Riot Club geënt is op een toneelstuk blijft lange tijd verborgen. Pas als de leden van het extravagante eetdispuut zich verplaatsen naar een pub buiten Oxford wordt de oorsprong van het verhaal blootgelegd. De regie van de Deense filmmaakster Lone Scherfig wordt dan steeds geconcentreerder. Het levert een lange, ademstokkende sleutelscène op die haast te ongemakkelijk is om naar te kijken.

» Lees verder...

Het Chimpansee Complex

Geschreven door Fabian Melchers - Geplaatst op 3 december 2014

Filmmaker Marc Schmidt won twee jaar geleden een Gouden Kalf voor een documentaire die hij maakte over een oude jeugdvriend. De Regels van Matthijs liet zien hoe zwaar het voor een autistische man kan zijn om zijn draai in de maatschappij te vinden. Komisch op momenten, maar vooral schrijnend en aangrijpend. Schmidt maakte er genoeg indruk mee om benieuwd te worden naar zijn volgende project.

» Lees verder...

White God

Het Hongaarse allegaartje aan genres White God is een curiosum op elk denkbaar vlak. Het wordt door de maker verkocht als een hommage aan The Birds van Alfred Hitchcock, alleen zijn in zijn optiek de vogels vervangen door honden. Vergelijkingen oproepen met de onnavolgbare master of suspense is je begeven op gevaarlijk terrein. Het ziet er bij de zesde speelfilm van cineast Kornél Mundruczó lange tijd niet naar uit dat er aangehaakt zal worden bij de stijl en sfeer van The Birds Daar is een rigoureuze omslag voor nodig die pas bij de laatste akte wordt ingezet. White God, waarvan zelfs de titel een mysterie is, zwenkt en zwalkt maar herbergt eveneens een onmiskenbare fascinatie. Wellicht verklaart dit ook de lof die Mundruczó in Cannes werd toegedicht.

» Lees verder...

Marie Heurtin

Geschreven door Thierry Verhoeven - Geplaatst op 3 december 2014

Zelfs iemand die nooit iets heeft gelezen over Helen Keller of een van de drie films over haar leven heeft gezien, zal haar naam ooit ergens hebben opgevangen. Niet vreemd, want het leven van deze Amerikaanse vrouw bevat de nodige opmerkelijke ontwikkelingen: ondanks dat ze zowel doof als blind was, wist ze vijf talen te leren, een universitaire studie cum laude te volbrengen en tientallen boeken te schrijven. Keller werd daardoor een voorbeeld voor doof-blinden wereldwijd, maar het had goed gekund dat een Franse tijdgenote haar voor zou zijn geweest. De vijf jaar jongere Marie Heurtin kwam qua prestaties weliswaar niet zo ver als Keller, maar had dan ook een grotere achterstand te overwinnen . Want waar Keller door ziekte op een leeftijd van anderhalf jaar doof en blind werd, was Heurtin zo geboren.

» Lees verder...

The Salt of the Earth

Hoe maak je een documentaire over een fotograaf? Het ligt voor de hand om beelden te schieten van de man in actie, maar met een speelfilmlengte ligt het gevaar van nodeloze herhaling al snel op de loer. Natuurlijk mag het worden afgewisseld met werk van de fotograaf zelf, en in het geval van Sebastião Salgado, waar The Salt of the Earth over gaat, is dat ook absoluut geen straf. Maar filmmaker Wim Wenders - die voor deze documentaire samenwerkte met Salgado junior - verzon nog iets extra’s. Een simpel idee dat uitstekend blijkt te werken.

» Lees verder...

Penguins of Madagascar

‘I like to move it, move it’, dat zal bij veel mensen het eerste zijn dat te binnen schiet bij animatiefilm Madagascar. Ook al was het slechts één scène, het maakte de hele film memorabel. De hoofdpersonages waren een zebra, een nijlpaard en een giraffe, maar de meeste mensen zullen zich vooral de andere beesten herinneren. De muzikale aapjes die op de beats van Reel 2 Real dansten natuurlijk en het clubje pinguïns dat in losse komische sequenties als een groep commando’s te werk ging.

» Lees verder...

Mees Kees op de Planken

Geschreven door Arjan Welles - Geplaatst op 2 december 2014

Ah, groep acht van de basisschool. Wie denkt er niet met weemoed en enigszins gemengde gevoelens aan terug? Die laatste weken van dat laatste jaar van je kindertijd waren nog wel het spannends. Cito-toets maken. Uitvissen naar welke middelbare school je zou gaan en eigenlijk nog meer naar welke middelbare school je beste vriend of vriendin zou gaan. Slechts een zomervakantie scheidde je nog van het brugpuberschap, waarbij je weer helemaal onderaan de pikorde mocht beginnen. Traditiegetrouw werd het jaar afgesloten met een toneel- of musicalvoorstelling, waarbij je je nog even helemaal mocht laten gaan.

» Lees verder...

Solan & Ludwig en de Sneeuwmachine

De pessimisten onder ons zien de maatschappij in rap tempo overgenomen worden door computers en robots. Ook de filmwereld kan niet meer zonder de computer, maar het is aan de filmmakers en hun creativiteit in hoeverre ze inmenging van digitale hulpmiddelen toestaan. Zonder computers geen adembenemende speciale effecten en geen Pixar. Op animatiegebied is de pc immers een steeds grotere rol gaan spelen. Sinds de jaren tachtig hebben computeranimaties de klassieke, handgetekende animatiefilms langzaam maar zeker naar de achtergrond gedrongen. Deze toenemende invloed van bits en bytes betekent echter niet dat er geen waardering meer is voor het echte ambacht van de animatiefilm.

» Lees verder...

Horrible Bosses 2

Geschreven door Arjan Welles - Geplaatst op 26 november 2014

Het roemruchte trio dat drie jaar geleden nog rondliep met moordneigingen op hun baas kan maar moeilijk op het rechte pad blijven. In Horrible Bosses uit 2011 stonden Kurt, Dale en Nick hun leidinggevende Dave naar het leven, wat leidde tot een ingewikkeld en kluchtig plannetje om voorgoed met de baas af te rekenen. In wat dan wel de tegenwoordige tijd zal zijn is het drietal eigen baas geworden. Ze hebben de 'Shower Buddy' ontwikkeld, een dubieus apparaat dat het gevoel geeft alsof je beste vriend je rug inzeept. Dus. Na een klungelig optreden in Good Morning Los Angeles meldt zich al vrij snel een investeerder. De zaken lopen alleen iets anders dan Kurt, Dale en Nick hadden voorzien en de enige weg naar gerechtigheid is de misdaad.

» Lees verder...

Trash

Geschreven door Jelle Fastenau - Geplaatst op 26 november 2014

Met Billy Elliot en Extremely Loud and Incredibly Close liet Stephen Daldry al zien aardig uit de voeten te kunnen met het regisseren van jeugdige hoofdrolspelers. Hoewel laatstgenoemde vrij wisselvallige reacties uitlokte onder de critici, mocht de verfilming van de roman van Jonathan Safran Foer toch genoegen nemen met een Oscarnominatie voor beste film. Niet gek dus dat Daldry met zijn nieuwste film een vergelijkbare koers uitzet: opnieuw een boekverfilming waarin een jonge cast en een uitgebreide zoektocht centraal staan. Wel kiest de Britse regisseur dit keer voor een exotischere locatie: de zonnige favela’s van Brazilië.

» Lees verder...

My Old Lady

De mislukte schrijver Mathias Gold heeft geen nagels meer over om zijn kont te krabben. Met zijn laatste financiële reserves is hij afgereisd naar Parijs. In de Franse hoofdstad moet het wat gaan worden met zijn leven, want Golds vader had daar een luxe appartement. Met de paar miljoen euro die het optrekje moet opbrengen, zingt Gold het wel even uit. Zo soepeltjes als de gefaalde Amerikaanse auteur het in zijn hoofd had, loopt het echter niet. Gold krijgt namelijk te maken met een archaïsche Franse lijfrenteconstructie: hij kan zijn erfenis pas verzilveren als de huidige bewoonster, de Engelse lerares Mathilde Girard, het hoekje om is. Tot die tijd moet zij door de nieuwbakken eigenaar betaald worden voor woongenot in plaats van andersom.

» Lees verder...

Jessabelle

Geschreven door Fabian Melchers - Geplaatst op 26 november 2014

Jessie zou een mooie toekomst tegemoet gaan, maar dat loopt anders in de openingsscène van Jessabelle. Wanneer ze vertrekt om in een nieuw huis een gezin te stichten, raakt ze betrokken bij een zwaar auto-ongeluk waarbij haar vriend en haar ongeboren baby sterven. Om te revalideren trekt de twintiger bij haar vader in, die ze al van kleins af aan niet meer gezien heeft. Daar aangekomen blijkt al snel dat het er niet pluis is.

» Lees verder...