'Avengers: Age of Ultron' is Marvel's grootste project
Zelfs Samuel L. Jackson was onder de indruk.

Film Recensies

FilmTotaal heeft als doel om over iedere film die in de bioscoop uitkomt een recensie te laten schrijven. Hieronder de lijst met laatst toegevoegde recensies. Mocht je onze recensenten willen ontmoeten klik dan hier. Ons archief kan je hier vinden.

De FilmTotaal reserveer en infolijn: 0900-3203344 (0,55 p/m)

Blackhat

Geschreven door Thierry Verhoeven - Geplaatst op 23 januari 2015

Michael Mann kan wel weer eens een klapper gebruiken. Tot tien jaar geleden werkte de Amerikaanse regisseur aan een oeuvre vol lovend ontvangen films, maar sinds Collateral wil dat niet echt meer lukken. Miami Vice en Public Enemies zaten weliswaar degelijk in elkaar, maar maakten op zowel het publiek als de critici maar weinig indruk. Helaas gaat Blackhat het tij niet keren: Manns eerste film in meer dan zes jaar werd in de Verenigde Staten door de filmpers lauw ontvangen en door de bioscoopbezoeker genegeerd. Geheel onterecht is dat niet: Blackhat heeft zijn kwaliteiten, maar is uiteindelijk net te onbeduidend om echt te beklijven. Ondertussen beginnen de dagen van Manns hoogtepunten Heat en The Insider steeds verder achter ons te liggen.

» Lees verder...

Birdman

Geschreven door Fabian Melchers - Geplaatst op 21 januari 2015

Wat zou het makkelijk zijn om nog één keer dat superheldenpak aan te trekken. Om eindelijk weer de erkenning te krijgen die hij begin jaren negentig had. Maar voor Riggan Thomson is dat een gepasseerd station. De ooit mateloos populaire filmacteur wil laten zien dat hij meer in huis heeft dan alleen de Hollywoodheld Birdman. Hij moet en zal de lof krijgen die hij verdient.

» Lees verder...

10.000 KM

Geschreven door Arjan Welles - Geplaatst op 21 januari 2015

Moderne tijden brengen moderne communicatiemiddelen met zich mee. We liken, taggen, tweeten, appen, skypen, tinderen, cammen en facetimen ons een slag in de rondte. Meningen worden op sociale media haast instant geformuleerd. Je zou het als spontaan kunnen bestempelen, maar vaak is het ongebreideld spuien van je mening ondoordacht. Dat digitale communicatiemiddelen een groot scala problemen met zich meebrengen was al een thema in het Amerikaanse mozaïekdrama Disconnect, maar er zijn ettelijke andere voorbeelden te vinden waarin de gedigitaliseerde relatievormen worden onderzocht. Het Spaanse 10.000 KM heeft een hele intieme kijk op de langeafstandsrelatie. Twee met elkaar vervlochten en smoorverliefde zielen moeten het een jaar zonder elkaars fysieke gezelschap stellen. Maken de hedendaagse vormen van communicatie de afstand kleiner of juist groter?

» Lees verder...

Homies

Geschreven door Jelle Fastenau - Geplaatst op 21 januari 2015

Sinds het verschijnen van Guy Ritchies Lock, Stock and Two Smoking Barrels is het zo’n beetje een blauwprint voor misdaadkomedies geworden: een stel onnozele sufferds werkt zich in de nesten door een flinke smak geld verschuldigd te geraken aan een gevaarlijke gangsterbaas, en moet binnen een kort tijdsbestek een plan verzinnen om het geldbedrag terug te verdienen. Het is een formule die in de loop der jaren vaak gekopieerd is - Ritchie deed het een decennium later nota bene zelf al met RocknRolla - maar lijkt er bij het publiek nog altijd goed in te gaan. Zo ook bij de Nederlandse filmmakers, want in feite doet Jon Karthaus met Homies niet veel anders dan Arne Toonen twee jaar geleden nog deed met Blackout, om maar een voorbeeld te noemen.

» Lees verder...

Il Capitale Umano

Als je door toedoen van een ander het loodje legt, hebben je nabestaanden vaak recht op een immateriële schadevergoeding. Zaken als gederfde inkomsten en levensverwachting spelen een rol bij het vaststellen van de hoogte van het smartengeld. Alsof een verloren mensenleven in geld uit te drukken valt met een formule. Toch verschijnt aan het eind van de boekverfilming Il Capitale Umano een bedrag in beeld. Het is de financiële compensatie voor de dood van een kelner die in het begin van de film met zijn fiets van de weg wordt gedrukt door een automobilist. Wie de man precies is en wie hij precies achterlaat, wordt nauwelijks duidelijk. De horecaman is enkel een middel om het drama aan te jagen. De tekst met het bedrag dat de aftiteling aankondigt, dient niet louter als verklaring van de filmtitel. Het menselijk kapitaal waarnaar verwezen wordt, is namelijk breder te trekken. Want hoe vallen de vele levens van de leden van twee Italiaanse families die zijdelings met het ongeval te maken hebben te wegen?

» Lees verder...

Taken 3

Geschreven door Jelle Fastenau - Geplaatst op 14 januari 2015

Over Liam Neesons hergeboorte als doorgewinterde actieheld is sinds het onverwachte succes van Taken al veel gezegd en geschreven. Zijn optreden als ex-CIA-agent en overbezorgde vader Bryan Mills viel dermate in de smaak bij het publiek dat Neeson de laatste jaren nog voornamelijk variaties op dezelfde rol neerzet. Niet alleen in de tamelijk teleurstellende opvolger Taken 2, maar ook in soortgelijke films als Unknown, Non-Stop of A Walk Among the Tombstones wordt voornamelijk uit hetzelfde vaatje getapt. Naar verluidt was Neeson op voorhand niet zo zeker over nog een terugkeer in de Taken-reeks, maar de Ierse acteur ging voor een loonstrookje van een slordige twintig miljoen dollar alsnog overstag. Had dat nou maar niet gedaan, is de gedachte die bij deze belabberde afsluiting van de trilogie overheerst.

» Lees verder...

The Theory of Everything

Geschreven door Michelle Iwema - Geplaatst op 14 januari 2015

The Theory of Everything over het leven van Stephen Hawking neemt het in dit awardseizoen op tegen een andere biopic, The Imitation Game over het leven van Alan Turing. Beide mannen behoren tot de belangrijkste intellectuelen van de twintigste eeuw en hadden moeilijke obstakels te overwinnen. Bij Hawking gooide het leven misschien wel op de wreedste manier roet in het eten door zijn briljante brein min of meer op te sluiten in een lichaam dat niet meer meewerkt.

» Lees verder...

Onder het Hart

Geschreven door Yara Plasman - Geplaatst op 14 januari 2015

Dertiger Masha, die het voor de zoveelste keer even helemaal gehad heeft met mannen, komt ineens dokter Luuk tegen. Al snel bloeit er iets op tussen de twee en bijna net zo snel komen ook de moeilijkheden op hun pad. De knetter chagrijnige puberdochter Sofie en niet goed besproken scheiding van Luuk lijken nog wel te overzien. Maar wanneer Luuk ongeneeslijk ziek blijkt te zijn, krijgen de tortelduifjes wel erg veel voor hun kiezen. Aan Masha de taak uit te vogelen hoe hiermee om te gaan.

» Lees verder...

Dear White People

Geschreven door Thierry Verhoeven - Geplaatst op 14 januari 2015

Dankzij de vele raciale spanningen die de voorbije maanden het Amerikaanse nieuws hebben beheerst, mag duidelijk zijn dat de welbekende droom van Martin Luther King nog lang geen werkelijkheid is. Racisme blijkt springlevend, ook al proberen de conservatieve heren en dames van Fox News hun publiek nog zo hard van het tegendeel te overtuigen. In films wordt vaak het tegenovergestelde pleidooi gevoerd, maar met een vergelijkbaar gebrek aan nuance. Een film als Crash hamert twee uur lang de boodschap erin door alles en iedereen ondergeschikt te maken aan het thema. Dat resulteert geregeld in iets wat we het Avatar-effect kunnen noemen: de boodschap zelf is niet zozeer onjuist, maar door de onsubtiele wijze waarop hij wordt verkondigd, schiet de filmmaker min of meer zijn doel voorbij. Gelukkig zijn er altijd uitzonderingen: Dear White People is een film over racisme die de gebruikelijke valkuilen wél weet te vermijden.

» Lees verder...

P’tit Quinquin

Geschreven door Arjan Welles - Geplaatst op 14 januari 2015

"Bon, on y va!". Met deze bemoedigende en daadkrachtige kreet maant de zonderlinge politierechercheur Van der Weyden zijn onderknuppel Charpentier tot tempo. De Nederlandse vertaling van zijn stopwoordjes - "vooruit met de geit! - past nog veel beter bij de situatie. Als Charpentier zo doorgaat mag hij misschien wel in de voetsporen van zijn baas treden. Van der Weyden is een rare man die al met één been in zijn pensioen staat, met een merkwaardige motoriek, diverse tics en een stoffig voorkomen. Hij moet met zijn collega een bizarre moordzaak oplossen in een kustplaatje in het noorden van Frankrijk. Een vrouw is in stukjes gehakt en in het achterste van een koe gepropt. Het stuk vee wordt dood uit een bunker getakeld en in het slachthuis wordt de moord ontdekt. Het hoofd van het slachtoffer wordt langs de kant van de weg gevonden. Het absurde overheerst in Bruno Dumonts miniserie P'tit Quinquin. En dan is de aard van de misdaden nog betrekkelijk normaal te noemen.

» Lees verder...

Greencard Warriors

De Amerikaanse president Barack Obama kondigde eind november 2014 aan dat het voor een groep van ruim vijf miljoen immigranten een stuk makkelijker gaat worden om hun illegaliteit van zich af te schudden. De groep die langer dan vijf jaar in de Verenigde Staten verbleef en hun kinderen die in het land geboren zijn, maken nu grote kans op het Amerikaanse staatsburgerschap. Voor de El Salvadoraanse familie Garcia is het niet zo’n feest. Zij groeien op in één van de armste delen van Los Angeles tijdens het dubieuze bewind van George W. Bush ten tijde van zijn strijd in Irak. Het gezin van de ambitieuze Jesus moet voortdurend over hun schouders kijken uit angst opgepakt en uitgezet te worden. Het gezinshoofd hoopte nog wel dat in Los Angeles alles beter zou worden. Zijn twee zoons in het gareel houden, ziet hij als zijn belangrijkste taak.

» Lees verder...

When Animals Dream

Geschreven door Kaj van Zoelen - Geplaatst op 14 januari 2015

When Animals Dream is dankzij de slimme subtekst een bij vlagen originele horrorfilm met weerwolven. Wat niet gemakkelijk is vandaag de dag, want de meeste horrorverhalen zijn door eindeloze herhaling tot op het bot uitgebeend en het verhaal van de weerwolf is één van de oudste van het genre. Door in de voetsporen van genregenoten als Ginger Snaps te treden en vervolgens net ietsje verder door te lopen, biedt When Animals Dream misschien geen echte vernieuwing maar toch een zeer aardige variant op bekend terrein.

» Lees verder...

Une Heure de Tranquillité

Het gaat een geweldige middag vol nostalgie worden voor de welgestelde Parijse tandarts Michel. Op een rommelmarkt weet hij voor een koopje een zeer zeldzame jazzplaat op de kop te tikken. Het was het album waarmee zijn vader Michel de liefde voor muziek bijbracht. Hij heeft nog een uur voordat zijn beste vriend, de immer platzakke Pierre, op de stoep staat om weer eens om geld te komen bedelen. Precies genoeg tijd om die mooie plaat van (de fictieve) Neil Youart op te zetten. Maar dan moet Michel wel eerst zijn wachtende geheime maîtresse, zijn vrouw Natalie, de Poolse buurman, de schoonmaakster, de luidruchtige Poolse werklui die uitgerekend op zaterdag aan het werk moeten, zijn nietsnut van een zoon, ach eigenlijk iedereen in zijn omgeving, uit zien te schakelen. Een uurtje welverdiende rust mondt voor de tandarts uit in een neurotische klucht van tachtig minuten.

» Lees verder...

The Imitation Game

Geschreven door Jelle Fastenau - Geplaatst op 7 januari 2015

Zo nu en dan komt er een biografie voorbij waarvan je jezelf achter de oren krabt en verwonderd afvraagt hoe het in hemelsnaam mogelijk is dat het leven van de persoon in kwestie nog niet eerder een grootschalige bioscoopbewerking heeft gekregen. In het geval van de Britse wetenschapper Alan Turing is dat echter niet zo wonderlijk, aangezien de echte waardering voor zijn werk pas vele jaren na zijn dood zou volgen. De briljante Britse wiskundige ontwikkelde een speciale computer (in feite de voorloper van de pc zoals we hem nu kennen) die de geheime Duitse Enigma-code wist te kraken. Door het onderscheppen van de codes eindigde de Tweede Wereldoorlog naar schatting twee jaar eerder dan gepland en werden miljoenen levens gered.

» Lees verder...

Unbroken

Geschreven door Fabian Melchers - Geplaatst op 7 januari 2015

Er lijkt geen toekomst te zitten in de jonge Louis Zamperini, vroeg in Unbroken. Het gelanterfant van het straatjochie is een doorn in het oog van zijn sportieve grote broer. De knul moet maar eens mee gaan hardlopen, zo diep gaan als hij kan, zodat hij echt een keer iets bereikt: ‘If you can take it, you can make it.’ Een paar jaar later rent Louis een record op de Olympische Spelen.

» Lees verder...

Wolves

Volwassen worden valt niet mee, zeker als er naast alle tienerhormonen ook nog magische krachten door je lichaam heen gieren. Komt dat uitgangspunt bekend voor? Dat zou goed kunnen, want de afgelopen jaren wordt het filmpubliek ermee doodgegooid. Tientallen makers hopen de nieuwe Twilight in handen te hebben. Wolves doet een poging door met een minder brave variant op de proppen te komen.

» Lees verder...

Miss Julie

Geschreven door Arjan Welles - Geplaatst op 7 januari 2015

Algemeen bezien gaan vrouwen prat op het werk van Jane Austen, maar kunnen hun mannelijke partners er weinig mee. Het werk van Austen appelleert nu eenmaal meer aan vrouwen dan aan mannen. Het gaat wat ver te stellen dat kostuumdrama’s over het algemeen meer aan vrouwen dan mannen besteed zijn. Dat een kostuumdrama overgoten kan zijn met overdreven kleffe thematiek en bevolkt worden door personages die je het liefst achter het behang zou willen plakken, bewijst de vierde speelfilm van de vermaarde Liv Ullman. De Noorse actrice, die bekend staat om haar samenwerking met Ingmar Bergman, nam een toneelstuk van de Zweed August Strindberg onder handen. Ruim twee tergend langzame uren liggen voor de moedige filmganger in het verschiet. Een poging om de geest van Austen te volgen, strandt hopeloos.

» Lees verder...

Love Is Strange

Toen wijlen Heath Ledger zijn rol van homoseksuele cowboy in Brokeback Mountain aan de wereld had laten zien, haastte de acteur zich te zeggen dat hij toch echt wel van de vrouwen was. De positieve kritiek die hij mocht ontvangen was er vooral op gericht dat hij als heteroseksuele man zo goed een homo kon spelen, want dat is toch wel zo’n zware opgave voor hetero’s. Een belachelijke constatering, aldus collega-acteur Ian McKellen in een interview in het gerenommeerde Britse filmtijdschrift Empire. Het was alsof de vertolker van Gandalf zou zeggen dat het vreselijkste dat hij ooit in zijn lange carrière had moeten doen het zoenen van Dame Helen Mirren was. Hoe je het ook wendt of keert: in Hollywood ligt er nog steeds een taboe op homoseksualiteit. Voorbeelden van de vele vaak stiekeme verwijzingen zijn te vinden in de magistrale documentaire The Celluloid Closet.

» Lees verder...

La Distancia

Een Oostenrijkse performancekunstenaar die gevangen wordt gehouden in een elektriciteitscentrale in een desolaat gedeelde van Siberië. Drie dwergen in hun caravans die met behulp van hun telepathische gaven met elkaar communiceren en een kraak moeten zetten. Een vuurpot die Japanse teksten uitkraamt. En dan is er nog de McGuffin waar de dwergen jacht op maken: een object met een even vage als onheilspellende naam: De Afstand. Het zijn de merkwaardige ingrediënten van het surrealistische La Distancia, het tweede filmproject van Tiger Award-winnaar Sergio Caballero. Het was één van de vreemdste titels die het afgelopen jaar op het Internationale Film Festival Rotterdam te bewonderen was. La Distancia brengt enkel een uitzonderlijke kijkervaring, maar vooral geen antwoorden.

» Lees verder...

Black Coal

Geschreven door Kaj van Zoelen - Geplaatst op 7 januari 2015

Moordmysteries zijn van alle tijden, culturen en plekken. In China bestaan er al detectiveverhalen sinds de dertiende eeuw. Black Coal is een modern Chinees moordmysterie, inclusief detective die het probeert op te lossen. Weliswaar niets nieuws onder de zon, maar de uitvoering is grotendeels bevredigend. Hier en daar is deze hedendaagse filmnoirthriller zelfs spannend, maar op een paar aardige vondsten na voegt Black Coal echter weinig toe aan het moordmysterie/detectivegenre. Daar kunnen ook de Gouden Beer (voor beste film) en de Zilveren Beer voor beste acteur op de Berlinale van 2014 niets aan veranderen.

» Lees verder...

Of Horses and Men

Geschreven door Arjan Welles - Geplaatst op 5 januari 2015

Het is in onze huidige (digitale) technocratie haast niet meer voor te stellen, maar het paard is millennialang de belangrijkste machine van de mens geweest. Het nobele dier werd onder meer gebruikt voor de jacht, de landbouw, vracht, vervoer maar ook voor plezier en vertier. Kleine gemeenschappen in minder ontwikkelde landen of onherbergzame gebieden zijn vandaag de dag nog steeds op de knol aangewezen. Dit geldt zeker voor de kleine IJslandse dorpsgemeenschap die centraal staat in de smakelijke tragikomedie Of Horses and Men. De titel dekt dan ook perfect de lading. In een handjevol episodes krijgen we de relatie tussen dier en mens voorgeschoteld. Zo blijkt dat het paard nog veel meer dan de bovengenoemde functies kan vervullen. Je warm houden in de strenge vrieskou bijvoorbeeld.

» Lees verder...

Exodus: Gods and Kings

Geschreven door Fabian Melchers - Geplaatst op 17 december 2014

Je zou het een zwaktebod kunnen noemen om terug te grijpen op eerder succes, maar Ridley Scott zien we graag een poging wagen. Maakte hij alleen maar weer eens iets dat in de buurt kwam van zijn iconische klassiekers. De recente poging om met Prometheus terug in het Alien-universum te duiken, stelde flink teleur. Met de spektakelfilm Exodus: Gods and Kings lijkt de Britse regisseur opnieuw te proberen om eerder werk te evenaren. Maar ook bij zijn eigen Gladiator weet hij niet in de buurt te komen.

» Lees verder...

Coming Home

Geschreven door Arjan Welles - Geplaatst op 17 december 2014

Zhang Yimou kreeg nogal wat kritiek te verduren door zijn strakke regie van de openings- en slotceremonie van de Olympische Zomerspelen van 2008 in Beijing. De kritiek richtte zich niet eens zozeer op het vakmanschap dat de drieënzestigjarige filmregisseur afleverde, maar meer op de mensenrechtensituatie in China, de haast fascistisch precieze choreografieën en natuurlijk op het meisje dat kennelijk te lelijk was en werd vervangen door een playbackend leeftijdsgenootje. De keuze voor Zhang stond eigenlijk buiten kijf. Het is een filmmaker die zijn sporen ruimschoots heeft verdiend en met grote spektakelfilms als het visueel overdonderende Hero, House of Flying Daggers en Curse of the Golden Flower ook zijn weg naar het westen wist te vinden. Wat je ook van de Spelen en de achtergrond vindt, Zhang was de ideale man voor de klus.

» Lees verder...

Love, Rosie

Een waarheid als een koe: de romantische komedie moet het niet hebben van een onverwachte afloop of bijster originele verwikkelingen. Het genre kent vrijwel altijd de kenmerkende tegenslag waardoor het allemaal mis lijkt te lopen en de tortelduifjes er eenzaampjes bij zullen zitten met Kerst. Of met een ander dan de makers hadden bedoeld. Alles valt en staat met de invulling van de romkom. Wat dat betreft zit het met de Britse boekverfilming Love, Rosie wel snor. Dat is dan ook een godsgeschenk, want anders zou het maar één grote irritante ellende zijn geworden. Het is namelijk niet niks om honderd minuten lang te moeten aanzien hoe twee mensen die voor elkaar gemaakt zijn eindeloos om elkaar heen draaien.

» Lees verder...

What We Do in the Shadows

Geschreven door Yara Plasman - Geplaatst op 17 december 2014

De mockumentary What We Do in the Shadowstoont het leven van een groepje vampiers, die heel studentikoos met elkaar samenwonen in een huis in Wellington. Beneden in de kelder woont Petyr, met zijn achtduizend jaar de oudste en meest monsterlijke vampier, die zelfs zijn huisgenoten nog schrik aanjaagt. De bijna tweehonderdjarige huisjongste Deacon trekt zich tijdens de zonnige uren terug in de kleinste kamer, een soort bezemkast, om te slapen. Dan zijn er nog de martelende Vladislav en zeer nette Viago. Samen proberen ze iets van het eeuwige leven te maken. Maar hoe doe je dat wanneer je oneindig veel tijd om handen hebt en lijdt onder de enorme generatiekloof?

» Lees verder...

Une Nouvelle Amie

Het serieuzere werk van François Ozon komt op de keper beschouwd beter uit de verf dan zijn lossere of humoristische producties. De getalenteerde Fransman weet feilloos het hart te raken bij thema’s als familiebanden, vriendschappen, ziekte en de eindigheid van het bestaan. Met drama’s als Sous le Sable, Le Temps Qui Reste en Le Refuge maakte de veelzijdige regisseur grote indruk. Vrijer werk als de Engelstalige soapromantiek van Angel en de komedie Potiche neigen naar overdreven karikaturen. Deze tweedeling wordt maar weer eens bevestigd door Ozons bewerking van een kort verhaal van Ruth Rendell. In Une Nouvelle Amie (Een Nieuwe Vriendin) draait alles om de verkleedpartijtjes van een weduwnaar.

» Lees verder...

You’re Not You

Geschreven door Bart Snoek - Geplaatst op 17 december 2014

Er viel dit jaar niet aan te ontkomen: de Ice Bucket Challenge. De actie, bedoeld om aandacht te vragen voor de spierziekte ALS, werd een wereldwijde rage. Filmsterren, atleten, en eigenlijk al je Facebookvrienden deden er aan mee. Menig tijdlijn slibde dicht van de filmpjes, maar het resulteerde in een wereldwijd bewustzijn van de ongeneeslijke ziekte. Al in 2006 verscheen Michelle Wildgens roman ‘You’re Not You’, over een jonge vrouw die met dezelfde aandoening kampt. Het boek was een succes en werd voornamelijk geprezen om zijn openhartigheid rondom dit moeilijke onderwerp. Ook actrice Hilary Swank werd gegrepen door het verhaal en zette zich in voor een verfilming. Daarbij nam ze ook de hoofdrol op zich.

» Lees verder...

The Salvation

Begin negentiende eeuw komen kolonisten uit Europa naar Amerika op zoek naar geluk. Zo ook Jon, een Deense pionier, die samen met zijn broer, maar zonder zijn vrouw en zoon, een bestaan probeert op te bouwen in het land waar dromen uitkomen. Na jaren gescheiden te zijn geweest door de grote oceaan, staat Jon zijn vrouw en zoon op te wachten op het treinstation. Meteen is duidelijk dat ze heel wat tijd in te halen hebben om de band opnieuw aan te wakkeren. Samen gaan ze per postkoets op weg naar huis, maar zullen daar nooit samen levend arriveren. In al zijn verdriet gaat Jon wraak niet uit de weg, maar de gevolgen daarvan heeft hij op voorhand niet kunnen overzien. Wanneer het hele dorp Jon verstoot uit angst voor schurk Delarue, ligt zijn kans op overleven alleen nog maar in zijn eigen handen.

» Lees verder...

Bethlehem

Het conflict in het Midden-Oosten is zo complex dat er zelfs na tien jaar geschiedenisboekjes lezen geen touw aan vast te knopen valt. De pijn, haat en verdriet zit bij zowel de Palestijnen als de Israëliërs zo diep dat een oplossing verder weg lijkt dan ooit. ‘De Israëliërs willen vrede en ons land,’ wordt er in de Palestijnse media geroepen in de heftige oorlogsthriller Bethlehem, ‘maar allebei kan niet,’ zo wordt eraan toegevoegd. Debuterend filmmaker Yuval Adler doet zijn stinkende best om geen partij te kiezen in een vertroebeld en bitter conflict waarin geen goede en slechte partijen zijn. Zowel de werkwijze van de Israëlische geheime dienst als de Palestijnse strijders, al dan niet vertegenwoordigd in terroristische groepen, worden verbeeld. Hun missies zijn zo diffuus dat het publiek dat niet is ingelezen confuus de bioscoopzaal uitloopt.

» Lees verder...

Free Range

Een vaste baan als filmjournalist bij een krant. Menigeen droomt ervan al is het zeker geen vetpot. Dat recensent Fred nooit de dagobertducktaks zal hoeven te betalen voor de inkomsten die hij genereert met zijn schrijfsels voor een Ests dagblad had hij op zijn overdrachtelijke klompen kunnen aanvoelen. Maar de creatieve en idealistische kant van de baan is er voor de recensent ook wel vanaf. De pen der kritiek is leeg en de klad zit erin. Freds hoofdredacteur barst uit zijn voegen als hij ziet wat zijn medewerker heeft gebrouwen van de recensie van Terrence Mallicks The Tree of Life. “Flikkerig, flikkerig, flikkerige tuin, flikkerige moeder in het flikkerige licht. Flikkerig Amerikaans familiedrama. Flikkerige God waarom heb je mijn kind van me weggehaald?” Dat werk. Nadat de krantenbons zijn kantoor kort en klein heeft geslagen zet hij Fred, die hij eerst nog moet wakker maken uit een dutje tijdens werktijd, op straat. Lekkere timing, want Freds vriendin Susanna heeft net ontdekt dat ze zwanger is.

» Lees verder...