"'Wonder Woman' speelt zich af in de jaren 20"
En er zou een trilogie in ontwikkeling zijn.

Film Recensies

FilmTotaal heeft als doel om over iedere film die in de bioscoop uitkomt een recensie te laten schrijven. Hieronder de lijst met laatst toegevoegde recensies. Mocht je onze recensenten willen ontmoeten klik dan hier. Ons archief kan je hier vinden.

De FilmTotaal reserveer en infolijn: 0900-3203344 (0,55 p/m)

The Drop

Geschreven door Arjan Welles - Geplaatst op 29 oktober 2014

Onvoorstelbaar en onvoorspelbaar hoe het leven van een regisseur uit het Vlaams-Limburgse Sint-Truiden kan lopen. Michaël Reynders debuteerde onder het pseudoniem Michaël R. Roskam in 2011 met het in dialect gesproken misdaaddrama Rundskop dat draaide om de hormonenmaffia. Voor de voormalig journalist en schrijver was het meteen raak en Roskam mocht een smoking uitzoeken voor de Oscaruitreiking. Nu is er die beruchte tweede film die moet bewijzen of Roskam echt een veelbelovend filmmaker is of enkel een eendagsvlieg. Roskam pakt het meteen ambitieus aan door te verhuizen naar de States. Het resultaat is het grimmige New Yorkse misdaadepos The Drop met glansrollen voor de Brit Tom Hardy en de veel te vroeg gestorven James Gandolfini.

» Lees verder...

20.000 Days On Earth

Geschreven door Kaj van Zoelen - Geplaatst op 29 oktober 2014

Nick Cave gelooft in de transformerende kracht van muziek, vooral in de vorm van liveoptredens. Voeger deed hij dat met de band The Birthday Party, tegenwoordig met The Bad Seeds of zijn tweede band Grinderman. Daarnaast gelooft hij dat ons geheugen bepaalt wie we zijn, en dat onze herinneringen ons vormen. Beide worden gedemonstreerd in dit docudrama, door middel van opnames voor zijn in 2013 verschenen album Push The Sky Away, stukjes concert en een boeiende blik op zijn leven zoals hij het zich herinnert. Deze gebeurtenissen vinden zogenaamd allemaal plaats op zijn twintigduizendste dag op aarde.

» Lees verder...

The Disappearance of Eleanor Rigby: Him & Her

Geschreven door Jelle Fastenau - Geplaatst op 29 oktober 2014

Wanneer een relatie op de klippen loopt, is het meestal onmogelijk om één hoofdschuldige aan te wijzen. Er zijn altijd twee kanten van het verhaal. Regisseur Ned Benson neemt deze opvatting zelfs zo ver om beide hoofdrolspelers van zijn debuut The Disappearance of Eleanor Rigby een eigen film te geven: Him en Her. Het eerste deel van het tweeluik opent aanvankelijk nog met een flashback uit gelukkiger tijden. De dan nog stapelverliefde Conor en Eleanor zetten het na een eerste date op een lopen wanneer ze niet genoeg geld blijken te hebben voor de rekening en eindigt met een zwoel onderonsje in het park. Voor liefhebbers van romantiek zijn het een paar minuten van pure filmmagie, maar de liefde kan snel omslaan.

» Lees verder...

Wild Tales

Geschreven door Thierry Verhoeven - Geplaatst op 29 oktober 2014

Door de eeuwen heen is het thema vergelding een zeer bruikbare basis gebleken voor verhalen. In veel prechristelijke mythen en sagen komt het voor, maar ook de Bijbel staat er vol mee. Ironisch genoeg is juist dat boek min of meer de basis geworden voor onze westerse samenleving. Gelukkig zijn de meeste vormen van vergelding bij wet verboden. Wanneer het thema in het nieuws voorkomt, is het dan ook vaak in een negatieve context. In werkelijkheid gaat vergelding vaker over een eindeloze cyclus van onnodig geweld (zie het Midden-Oostenconflict) dan dat een onterecht behandeld individu zijn boosdoener met gelijke munt weet terug te betalen. Voor die laatste hebben we gelukkig fictie. Maar valt er na al die jaren überhaupt nog iets interessants te doen met dit thema? Het Argentijnse Wild Tales laat zien dat dat prima mogelijk is.

» Lees verder...

Song From the Forest

Geschreven door Bart Snoek - Geplaatst op 29 oktober 2014

Als jonge man werd Louis Sarno gegrepen door een liedje op de radio. Hij volgde het lied naar zijn oorsprong in de regenwouden van Centraal-Afrika. Daar leerde hij de Bayaka kennen, een pygmeestam van jagers en verzamelaars. Louis werd verliefd op de eenvoudige levenswijze van de stam en werd één van hen. Hij kreeg met een Bayaka-vrouw een zoon, Samedi. Toen Samedi op jonge leeftijd ernstig ziek werd, nam Louis zich voor dat hij zijn zoon zijn vaderland zou laten zien. Nu is Samedi dertien jaar en is het tijd die belofte na te komen.

» Lees verder...

Dansen op de Vulkaan

De aftiteling van het jeugddrama Dansen op de Vulkaan laat je met een onbestemd gevoel je jas van de bioscoopstoel grissen. Per jaar krijgen zo'n achthonderd kinderen van hun arts te horen dat ze lijden aan een stofwisselingsziekte. Meer dan de helft hiervan krijgt niet de kans om achttien kaarsjes op hun verjaardagstaart uit te blazen. Dit zijn statistieken die je niet in de koude kleren gaan zitten. Naast kanker bij kinderen en de slopende zenuwziekte ALS is het goed dat ook voor deze aandoening, die in vele gradaties voorkomt, aandacht is. De drie kinderen die deze gruwelijke tekst begeleiden en aan wie Adriënne Wurpels drama is opgedragen horen bij de vijftig procent die de strijd tegen hun chronische ziekte verloren hebben.

» Lees verder...

Ouija

Geschreven door Fabian Melchers - Geplaatst op 29 oktober 2014

Het is donker en stil in het verlaten huis waar een groep tieners ‘s nachts stiekem inbreekt. Wanneer het licht aanspringt, blijkt er opeens iemand in de woonkamer te staan. Er klinkt een oorverdovende knal op de geluidsband. De man die plotseling verschijnt, blijkt gewoon een vriend te zijn die via de achterdeur naar binnen is gekomen, maar dat is bijzaak in de ogen van Stiles White. Hij heeft zijn kijkers weer lekker laten schrikken. Door naar de volgende goedkope truc.

» Lees verder...

A Wolf at the Door

In Rio breekt de pleuris uit wanneer desperate huisvrouw Sylvia ontdekt dat haar dochter door een vreemde vrouw van school is opgepikt. De schooljuf krijgt alle schuld op zich geworpen, want hoe had ze toch in vredesnaam zo stom kunnen zijn om het meisje zomaar aan een onbekende vrouw mee te geven die zich voordeed als Sylvia's buurvrouw? De verdenkingen richten zich al snel op de scharrel van Sylvia's man. Deze Rosa heeft ze niet allemaal op een rijtje en is nogal bezitterig tegenover de getrouwde Bernardo. De schuinsmarcheerder is op zijn beurt weer uiterst onbetrouwbaar en houdt er agressieve trekjes op na. Rosa ontkent alles en gooit het op de op wraak beluste echtgenote van de lover die Sylvia er kennelijk zelf op nahoudt.

» Lees verder...

Fury

Geschreven door Thierry Verhoeven - Geplaatst op 22 oktober 2014

“Idealen zijn vredig, geschiedenis is gewelddadig.” Dit citaat uit Fury vat niet alleen de film samen, maar mogelijk zelfs het gehele oeuvre van schrijver-regisseur David Ayer. In zijn films is geweld nooit de juiste oplossing, maar toch lijkt hij keer op keer schouderophalend te moeten constateren dat het wel de enige oplossing is waar men altijd op terugvalt. Geweld is immers een vaste waarde op zowel de straten van South Central Los Angeles (waar Ayer opgroeide) als in het leger (waarvoor hij zich op zijn achttiende aanmeldde). Aldus is het niet vreemd dat Ayer na diverse in L.A. gesitueerde films (onder meer Harsh Times en End of Watch) zich nu in het oorlogsgenre begeeft. De eindstrijd tussen Amerikaanse en Duitse soldaten blijkt echter niet veel eervoller dan die tussen straattuig en politieagenten aan de andere kant van de wereld.

» Lees verder...

Leviathan

Geschreven door Jelle Fastenau - Geplaatst op 22 oktober 2014

Of het nou gaat om het opsluiten van punkband Pussy Riot, het verbieden van ‘homopropaganda’ of het annexeren van de Krim; met de talloze controverses kunnen we haast niet anders dan concluderen dat het hedendaagse Rusland is vervallen tot één grote staat van corruptie. Wie genoeg macht in handen heeft, kan doen en laten wat hij wil en de rest van het gepeupel zal zich er maar bij neer moeten leggen als zijn leven hem lief is. Honderdveertig minuten lang volgen we in Leviathan het lot van een van deze ‘pionnen’, terwijl regisseur Andrey Zviyagintsev (The Return, Elena) tussen de regels door uitgebreid zijn licht schijnt op de problematiek van het land in zijn geheel. Een zware, haast literaire pil, maar voor de kijker met een flinke dosis geduld bijzonder intrigerend.

» Lees verder...

Infiltrant

Hoewel politici elkaar bijna dagelijks de tent uit vechten over de integratie tussen Nederlanders en Marokkanen, biedt de multiculturele samenleving de laatste jaren genoeg inspiratie voor onze filmindustrie. Zo leverde regisseur Jim Taihuttu met dubbelklapper Rabat en Wolf twee degelijke producties af die door zowel het publiek als de critici prima ontvangen werden. Met het misdaaddrama Infiltrant - dat eerder dit jaar opgenomen werd in de selectie van het Toronto International Film Festival - kan er weer een extra titel aan het rijtje worden toegevoegd, al blinkt de film van Shariff Korver niet altijd uit in originaliteit.

» Lees verder...

Blind

Geschreven door Fabian Melchers - Geplaatst op 22 oktober 2014

Ingrid zit in een kaal appartement en tuurt uit het raam. Ze begint haar zicht te verliezen, vertelt ze via een voice-over in het begin van Blind. Dokters hebben gezegd dat ook haar verbeeldingsvermogen daardoor af zal nemen en uiteindelijk helemaal zal verdwijnen. Maar Ingrid kan dat aftakelingsproces wel proberen te vertragen, zegt ze. De Noorse filmmaker Eskil Vogt, vaste scenarist van Joachim Trier, weet dat in dit regiedebuut op een originele en rake manier te vangen.

» Lees verder...

St. Vincent

”Een heilige is iemand die we eren om de offers die ze maken, en hun inzet in het verbeteren van de wereld”, zo spreekt een van de katholieke leraren van Olivers basisschool. Zijn norse buurman Vincent lijkt op het eerste gezicht op het perfecte voorbeeld van iemand die totaal niet aan deze beschrijving voldoet. De cynische ouwe zuurpruim zuipt er flink op los, vergokt al zijn geld in de paardenraces en gaat al in een van de eerste scènes van bil met een zwangere Oost-Europese prostituee. Met tegenzin stemt Vincent toe om op zijn nieuwe buurjongen te passen, zolang er maar een flinke financiële vergoeding tegenover staat. Toch gaat er vaak meer schuil achter een stuk chagrijn dan we op het eerste oog kunnen zien, luidt de boodschap die Theodore Melfi ons met zijn eerste bioscoopfilm duidelijk maken.

» Lees verder...

Stonehearst Asylum

Geschreven door Arjan Welles - Geplaatst op 22 oktober 2014

De ruim honderdvijftig jaar geleden overleden Amerikaanse schrijver Edgar Allan Poe beheerste een breed scala aan literaire vormen en genres. Toch wordt Poe vooral geassocieerd met griezelverhalen, die vaak zijn omgeven met een typisch donker romantisch tintje. In 1845 werd Poes korte verhaal The System of Doctor Tarr and Professor Fether gepubliceerd. Deze lichtkomische thriller verhaalde over een gekkengesticht in het zuiden van Frankrijk, waar de leiding er een wel heel uitzonderlijke behandelmethode op nahield. Uitgangspunt van dit 'system of soothing' was dat je geestelijk gestoorden niet moest opsluiten, maar beter kon meegaan in hun waanbeelden en gekke kronkels. Het kortverhaal werd uitgebracht in een tijd waarin de psychiatrie nog in de kinderschoenen stond en baanbrekende zielenknijpers Sigmund Freud en Carl Jung nog geboren moesten worden. Men wist eigenlijk niet zo goed wat men met het geestelijk lijden aanmoest. Bij elkaar zetten en opbergen leek de beste remedie.

» Lees verder...

The Best of Me

Geschreven door Thierry Verhoeven - Geplaatst op 16 oktober 2014

Dat de Amerikaanse schrijver Nicholas Sparks gemiddeld ieder jaar een nieuw boek uitbrengt, lijkt eenvoudig te verklaren door het gegeven dat Hollywood in een net zo hoog tempo bezig is zijn werk tot films te bewerken. Dat heeft geresulteerd in tal van succesvolle producties, evenals irritatie bij mannen die door hun vrouw of vriendin met tegenzin naar de bioscoop zijn meegesleept. Sparks’ verhalen kenmerken zich namelijk door een grote mate van voorspelbaarheid en sentiment. Erger nog is dat na negen boekverfilmingen steeds duidelijker een formule zichtbaar wordt: wanneer het een romantische film betreft die zich afspeelt in het zuiden van de Verenigde Staten (bij voorkeur aan de kust), handelend over een tragisch verlopen relatie tussen twee jonge, aantrekkelijke mensen (het liefst van verschillende klassen), dan is de kans uiterst groot dat Sparks’ naam op de aftiteling voorbijkomt. Zelfs de posters van deze films lijken op elkaar.

» Lees verder...

Under the Skin

Geschreven door Kaj van Zoelen - Geplaatst op 15 oktober 2014

Scarlett Johansson beleeft een zeer goed 2014. Je zou het zelfs een comeback kunnen noemen. In de winter was ze eerst de stem van supercomputer Samantha in het veelgeprezen Her, waarna ze van de zomer een hoofdrol had in twee zeer succesvolle blockbusters, Captain America: The Winter Soldier en Lucy. In het najaar volgt nu een nieuw hoogtepunt in haar carrière, Under The Skin. Jonathan Glazer regisseerde haar in pas zijn derde speelfilm in veertien jaar, na Sexy Beast en Birth. Hij maakte van het gelijknamige boek van Michel Faber een fascinerende, hypnotiserende en verontrustende film over wat het betekent om mens te zijn.

» Lees verder...

The Judge

Geschreven door Danitsa Linders - Geplaatst op 15 oktober 2014

Hank Palmer is de laatste die zich iets aantrekt van wat anderen van hem vinden. De onstuitbare advocaat zegt waar het op staat en het is mooi meegenomen als hij de ander daarbij voor zijn eigen plezier flink kan treiteren. Palmer is zo iemand die de waarheid durft te zeggen, ook als een ander die liever niet wil horen. Hij geeft toe dat de witteboordencriminelen die hij vrijpleit naar alle waarschijnlijkheid schuldig zijn en dat hem dat niets doet: ‘Innocent people can’t afford me.’

» Lees verder...

Pride

Geschreven door Michelle Iwema - Geplaatst op 15 oktober 2014

Er is geen Brit die niet bekend is met de mijnwerkersstaking uit 1984 als protest tegen de aangekondigde sluiting van de mijnen. Mensen die de periode hebben meegemaakt, weten het nog goed en hebben dit doorverteld aan hun kinderen. Vandaar dat de dood van Thatcher afgelopen jaar nog steeds zoveel bitterheid los wist te maken. Deze periode ligt nog steeds gevoelig voor veel mensen en is nog lang niet vergeten. Maar een bijzonder voorval tijdens deze stakingen heeft geen enkele bekendheid gekregen, en dat vormt de achtergrond voor de film Pride.

» Lees verder...

A Walk Among the Tombstones

Geschreven door Fabian Melchers - Geplaatst op 15 oktober 2014

De laatste jaren kun je met een Liam Neeson-film meestal wel raden wat je krijgt. De Ierse acteur wordt sinds het succes van Taken in 2008 regelmatig getypecast als de oude rot in het vak, die het nog niet is verleerd om zijn vuisten - of andere dodelijke wapens - te gebruiken. Verrassend is het niet meer, maar overtuigen doet het nog steeds.

» Lees verder...

Gemma Bovery

Geschreven door Arjan Welles - Geplaatst op 15 oktober 2014

Het bekendste werk van de Franse auteur Gustave Flaubert was zijn debuut Madame Bovary. De roman over de verveelde doktersvrouw Emma Bovary is het favoriete boek van de Normandische dorpsbakker Martin. Hij houdt zo van Flauberts werk omdat er eigenlijk helemaal niets in gebeurt, maar desondanks ongelooflijk boeiend is. Martin ziet grote gelijkenissen in het leven van Flauberts romanfiguur en dat van de Britse binnenhuisarchitecte Gemma Bovery, die samen met haar man pal naast Martin is komen wonen. Het is echter niet alleen maar een gelijkenis in naam. Martin is ervan overtuigd dat Gemma’s leven op het Franse platteland zich voltrekt zoals de antiheldin in het boek van Flaubert. Een obsessie is geboren.

» Lees verder...

Het Leven Volgens Nino

Geschreven door Fabian Melchers - Geplaatst op 14 oktober 2014

Als het aankomt op jeugddrama’s, staat Nederland al jaren aan de wereldtop. Ieder jaar verschijnt er wel weer een film die een zwaar thema op een kindvriendelijke manier weet te verpakken, zodat ook de jonge kijkers kunnen begrijpen hoe het leven soms kan lopen. Zo ging Tony 10 over gescheiden ouders, Achtste-groepers Huilen Niet over kanker en De Groeten van Mike! over allebei.

» Lees verder...

De Club van Sinterklaas & Het Pratende Paard

Geschreven door Arjan Welles - Geplaatst op 14 oktober 2014

Terwijl supermarktketens en burgemeesters worstelen met de vraag hoe om te gaan met de discussie omtrent Zwarte Piet, lijken de makers van de nieuwe bioscoopfilm De Club van Sinterklaas zich weinig van alle ophef aan te trekken. Ze hebben zich zelfs laten ontvallen dat zolang het niet strafbaar is om de kindervriend met alle stereotype en racistische uitingen af te beelden, ze niet van plan zijn om maar iets aan te passen. Terwijl in andere Sintfilms ondertussen rekening wordt gehouden met de heersende sentimenten door kleine aanpassingen te doen waar geen kind over valt, houden regisseur Ruud Schuurman en zijn team voet bij stuk. Weliswaar zijn er geen gouden oorbellen te bespeuren, maar dat is dan ook de enige concessie die er gedaan is. De pieten hebben nog steeds bijna allemaal kroeshaar en rode lippen.

» Lees verder...

Locke

Geschreven door Fabian Melchers - Geplaatst op 8 oktober 2014

Een film als Locke moet een droom zijn voor een acteur. De volle speelduur gaat alle aandacht uit naar de hoofdrolspeler. En Tom Hardy maakt daar dankbaar gebruik van. De acteur is op zijn best in dit psychologische drama, dat zich volledig afspeelt in een rijdende auto.

» Lees verder...

Dracula Untold

Geschreven door Jelle Fastenau - Geplaatst op 8 oktober 2014

Grootse plannen heeft Universal met zijn collectie griezels. De studio bezit namelijk de rechten over een hele reeks klassieke filmmonsters als de Mummie, Frankenstein en Wolfman, die in de komende jaren allemaal met een eigen reboot in de bioscopen terug moeten keren om deel uit te maken van het zogenaamde Universal Cinematic Universe. Marketingtechnisch gezien een slimme zet, aangezien dezelfde tactiek Marvels superheldenimperium bepaald geen windeieren heeft gelegd. Wat Universal hierbij wel over het hoofd ziet, is dat er wel eerst het succes van de eerste Iron Man nodig was om de rest van de Avengers van de grond te krijgen. Wanneer er gebouwd wordt, begin je immers met een solide basis. Het is in ieder geval te hopen dat Dracula Untold geen voorbode is voor wat de rest van het universum te bieden heeft.

» Lees verder...

Hector and the Search for Happiness

Geschreven door Lieuwe van Albada - Geplaatst op 8 oktober 2014

Geld maakt niet gelukkig, scherven brengen geluk, het geluk ligt in een klein hoekje... Uit deze bekende spreekwoorden blijkt dat gelukkig zijn of worden ons veel bezighoudt. Maar wat is dat eigenlijk, gelukkig zijn?

» Lees verder...

The Hundred-Foot Journey

Wie houdt er nou niet van lekker eten? En van familie? Wat te denken van romantiek? En iedereen zal wel de charme kunnen inzien van een ouderwets Frans dorpje, of de exotische Indiase cultuur. Helemaal mooi is het als die twee culturen van elkaar kunnen leren, zodat iedereen uiteindelijk in harmonie leeft. Of nog beter: stop het allemaal gewoon in dezelfde film. Succes verzekerd.

» Lees verder...

In Jouw Naam

Geschreven door Thierry Verhoeven - Geplaatst op 8 oktober 2014

Filmmaker Marco van Geffen is bezig een interessant contrast te creëren in zijn oeuvre. Als scenarioschrijver is hij verantwoordelijk voor enkele warmbloedige familiefilms en luchtige komedies, maar wanneer hij plaatsneemt als regisseur kun je je opmaken voor een heel wat minder vrolijke vertelling. Na zijn korte bijdrage aan Allerzielen, een film gemaakt naar aanleiding van de moord op Theo van Gogh, maakte hij in 2011 zijn speelfilmdebuut met Onder Ons, een serieus drama over een Poolse au pair die zich van haar Nederlandse gastgezin vervreemdt vanwege een lokaal actieve verkrachter. Van die film werd destijds gezegd dat het de opener was van een zogenaamde vinextrilogie, bestaande uit een drietal films die handelen over wat Van Geffen “het drama van het gelukkige gezin” noemt. In Jouw Naam is hiervan het tweede deel. Ook hierin is drama in grote mate aanwezig en van een gelukkig gezin nauwelijks sprake.

» Lees verder...

Johan en de Verenkoning

Kinderfilms hoeven niet alleen maar over vrolijke dingen te gaan. Knap is het juist als makers zwaardere thema’s door een verhaal heen weten te mengen, zodat de jonge kijkers niet alleen plezier hebben, maar tegelijkertijd levenslessen meekrijgen. Dat is ook wat de Deense filmmaker Esben Toft Jacobsen voor ogen moet hebben gehad met de fantasiefilm Johan en de Verenkoning. Het valt alleen te betwijfelen of zijn dubbele laag daadwerkelijk aankomt bij de doelgroep.

» Lees verder...

Dummie de Mummie

Niet iedereen zal er even blij mee zijn, maar de Nederlandse filmindustrie leunt voor een groot deel op producties die zich richten op de jongste bezoekers. Jeugdfilms zijn namelijk een veilige investering; relatief goedkoop, eenvoudig aan het buitenland te verkopen (nasynchroniseren is bij dit type film geen probleem) en omdat kinderen onder de tien zelden zonder hun ouders op pad gaan, telt elke bezoeker voor twee. Wanneer een Nederlands jeugdboek genoeg succes heeft, kun je er dan ook vergif op innemen dat er snel een verfilming van komt. Dus een reeks waarvan sinds 2009 jaarlijks een nieuw deel is uitgekomen die inmiddels wordt uitgebracht in acht landen? Verkocht! Het is echter afwachten of de filmversie van Dummie de Mummie het tot net zo’n langlopende reeks zal schoppen. Want hoewel vaardig gemaakt, is de film iets te onevenwichtig om echt te beklijven.

» Lees verder...

Drift

Geschreven door Arjan Welles - Geplaatst op 8 oktober 2014

Performancekunst geldt als één van de jongste takken van de moderne kunst. En zoals bij de meeste kunstvormen is niet iedereen ervan gecharmeerd. Eerlijk gezegd had ik er persoonlijk ook niet veel mee, maar deze mening - die voornamelijk uit onwetendheid voort was gekomen - draaide honderdtachtig graden toen ik in aanraking kwam met het werk van de befaamde Marina Abramovic. In The Big Apple was enkele jaren geleden een expositie te bewonderen met het werk van de Servische kunstenares onder de titel The Artist Is Present. De tentoonstelling deed haar titel eer aan, want de aanstichtster zat drie maanden lang elke dag zwijgzaam op een stoel. Iedereen die wilde kon zo lang hij of zij maar wilde tegenover Abramovic gaan zitten. Tijdens mijn bezoek zat de zichtbaar vermoeide vrouw in haar laatste paar weken. Het retrospectief met haar werk was geniaal en bizar tegelijkertijd.

» Lees verder...