POLL: Opvolger Daniel Craig als James Bond
Welke acteur zie jij graag als 007?

Film Recensies

FilmTotaal heeft als doel om over iedere film die in de bioscoop uitkomt een recensie te laten schrijven. Hieronder de lijst met laatst toegevoegde recensies. Mocht je onze recensenten willen ontmoeten klik dan hier. Ons archief kan je hier vinden.

De FilmTotaal reserveer en infolijn: 0900-3203344 (0,55 p/m)

The Gunman

Geschreven door Arjan Welles - Geplaatst op 25 maart 2015

De Franse cameraman Pierre Morel sloeg een decennium geleden aan het regisseren en debuteerde met Banlieu 13 waarbij hij de handen ineen sloeg met producent Luc Besson. De samenwerking met Besson beviel en de naam van Morel werd definitief gevestigd met Taken, waarmee de Ier Liam Neeson plotsklaps tot actieheld werd gebombardeerd. De succesvolle actiethriller draaide om een voormalig CIA-agent die zijn dochter uit de handen van een Oost-Europese bende moest zien te krijgen om te voorkomen dat het meiske als seksslaaf aan de bak mocht. In de Verenigde Staten was men over het algemeen lyrisch over Taken, maar de geluiden in Europa waren een stuk gemengder. Ook al trok Morel zijn handen af van de twee onvermijdelijke vervolgen, zijn nieuwste project The Gunman kan zo doorgaan voor de nieuwe Taken. Dit keer mag Sean Penn in actie komen.

» Lees verder...

Durak

Geschreven door Esther Villerius - Geplaatst op 25 maart 2015

Grauw weer, veel geweld, wanhopige mensen, een flinke dosis verveling en een hoop omkoperij: met deze sfeerimpressie zet Durak de Russische samenleving nogal kenmerkend neer. Regisseur Yuriy Bykov (die eerder de The Major maakte, een misdaadfilm waarin wanhoop en omkoperij eveneens belangrijke thema's zijn) uit met Durak directe kritiek op de corruptie in Rusland. Het is een lovenswaardige aanpak, want hoewel er veel commentaar is op het Russische beleid, zijn maar weinigen zo uitgesproken kritisch in de openheid getreden als Bykov. Juist nu, met de controverse rondom de liquidatie van oppositiepoliticus Boris Nemtsov en Poetins mogelijke betrokkenheid, is deze aanklacht actueler en noodzakelijker dan ooit.

» Lees verder...

Tussen 10 en 12

Geschreven door Fabian Melchers - Geplaatst op 25 maart 2015

Er lijkt geen vuiltje aan de lucht te zijn in de eerste minuten van Tussen 10 en 12. Twee agenten kletsen de tijd weg en even later zien we een jongen en meisje lachend in de zon wandelen. Mike beatboxt, Katja giechelt en klaagt een beetje over de bierlucht die nog van haar shirtje afkomt. Ze mag wel iets van Mikes zus lenen, er is toch niemand thuis. De twee stoeien, rollen over de bank en dansen op oude muziek. Niets aan de hand. Maar dan gaat de bel.

» Lees verder...

Timbuktu

Sinds de aanslagen op de Twin Towers heeft onze westerse wereld te maken met een nieuwe realiteit, waarin de veiligheid die we sinds de Tweede Wereldoorlog ervaren niet langer vanzelfsprekend is. Het extremisme heeft de jaren na Al Qaida een nog ruwer gezicht gekregen met de oprichting van de Islamitische Staat dat slim gebruikt van de multimediale samenleving en zo ook in onze regionen psychologische terreur zaait. IS kent vele wijdvertakte jihadistische zusterorganisaties of zielsverwanten die uit naam van het geloof bevolkingsgroepen proberen te onderdrukken. Het vooruitzicht van een kalifaat met het juk van de sharia is weinig hoopgevend. Alle activiteiten van een bevolking moeten nut hebben. Voetballen of muziek maken is verboden.

» Lees verder...

Suite Française

Geschreven door Jelle Fastenau - Geplaatst op 25 maart 2015

Verhalen over de Tweede Wereldoorlog zijn er in ontelbare soorten en maten. Of het nou gaat om fictieve personages of de overlevering van ware gebeurtenissen, schrijvers en filmmakers putten vandaag de dag nog altijd inspiratie uit de geschiedenis. Om ons te ontroeren, aan het denken te zetten of simpelweg opdat we de inktzwarte bladzijde uit het verleden nimmer zullen vergeten. Ook het verhaal achter de Franse roman Suite Française van Irène Némirovsky is even tragisch als bijzonder. Nemirovsky baseerde haar boek op twee handgeschreven novelles die bedoeld waren als eerste delen van een grootschalig epos over liefde en oorlog, maar de schrijfster kreeg nooit de kans die reeks te voltooien toen zij een vroege dood stierf. Pas een halve eeuw later werd het boek postuum uitgebracht door Némirovsky’s dochter en alsnog een bestseller. Zodoende kon ook een verfilming niet lang uitblijven.

» Lees verder...

Open Up To Me

De wereld is al lang niet meer zwart of wit en dat geldt zeker voor zoiets fundamenteels als iemands geslacht. Er zijn inmiddels al landen die hun inwoners bij het aanvragen van een paspoort een ander hokje dan man of vrouw laten aankruisen. Er zijn namelijk ook vormen van identiteit die zich niet zo makkelijk in een hokje laten stoppen. Dan gaat het niet alleen maar over mensen die van geslacht aan het veranderen zijn, maar ook om personen die zich bij geen van de twee geijkte geslachten thuis voelen, of simpelweg geen keuze willen of kunnen maken. Transgenders voelen zich vaak onbegrepen, er wordt hen allerlei psychische problemen rondom hun identiteit verweten, of hun situatie wordt meteen met seksualiteit geassocieerd. Om nog maar te zwijgen over de bekrompen zielen die menen een grapje te moeten maken van een bloedserieus onderwerp als genderidentiteit. Strikt genomen voelt de Finse Maarit in het drama Open Up To Me zich transgender, maar ze gaat voor de buitenwereld door het leven als vrouw.

» Lees verder...

Phoenix

Geschreven door Jim Pedd - Geplaatst op 25 maart 2015

Vijf keer eerder werkten regisseur Christian Petzold en zijn muze Nina Hoss al samen. De nieuwste samenwerking van het duo resulteert in een ongeloofwaardig, maar aangrijpend portret van een Duits oorlogsslachtoffer. Het verhaal draait om Nelly, die de Holocaust overleefd heeft, maar zwaar verminkt is geraakt. Ze krijgt een gezichtsreconstructie en keert daarna terug naar haar thuisstad, het door de oorlog gehavende Berlijn.

» Lees verder...

Shaun het Schaap: De Film

Geschreven door Arjan Welles - Geplaatst op 24 maart 2015

De koddige schaapjes met de scheve bekkies van de Mossy Bottom-boerderij ergens in het noorden van Engeland maakten voor het eerst hun opwachting in een kortfilm van de befaamde Wallace & Gromit, het Oscarwinnende A Close Shave. Shaun en zijn vriendjes werden zo populair dat ze hun eigen serie mochten volblaten. Van Shaun the Sheep, dat draait om de brutale en vooral hele nieuwsgierige titelfiguur, zijn inmiddels al honderddertig afleveringen gemaakt. De filmpjes hebben een lengte van zo'n zeven minuten, zijn vrijwel zonder dialoog en draaien om de groep schapen die zich het liefst met ontsnappen (van de boerderij en de sleur) en menselijke snufjes bezighouden. Voor zeven minuten werkt dit heel aanstekelijk, maar kan het pientere schaap ook een hele bioscoopfilm vullen?

» Lees verder...

Dying of the Light

Geschreven door Jelle Fastenau - Geplaatst op 18 maart 2015

Paul Schrader zal bij het grote publiek voornamelijk bekend staan als de man die ooit aan het script stond van twee van Martin Scorseses grootste meesterwerken: Taxi Driver en Raging Bull. Een ijzersterke dubbelklapper die de beste man in de loop der jaren zowel als regisseur en als scenarist helaas nooit meer heeft weten te herhalen. Vooral sinds het nieuwe millennium kunnen zijn films voornamelijk nog op stevige bakken kritiek rekenen. Niet alleen van het publiek, maar nota bene ook van Schrader zelf. Zijn nieuwste film Dying of the Light kreeg naar verluidt een fikse bewerking van de studio zonder Schraders goedkeuring, waarop de filmmaker samen met uitvoerend producent Nicolas Winding Refn en acteurs Cage en Yelchin middels een inventieve T-shirtcampagne openlijk protest voerde tegen de film. Dat voorspelt niet veel goeds.

» Lees verder...

The Second Best Exotic Marigold Hotel

Geschreven door Arjan Welles - Geplaatst op 18 maart 2015

Trek een blik hele fijne gerijpte Engelse acteurs open en haal ze uit hun comfortzone door ze bij elkaar te zetten in een aftands hotel in India. Het maakt dan eigenlijk niet eens zo gek veel meer uit wat je met de personages die ze invullen uithaalt. Dit was grofweg het uitgangspunt van de amusante en aansprekende boekverfilming The Best Exotic Marigold Hotel uit 2011. Onder regie van de maker van Shakespeare In Love werd duidelijk dat de vele clichés van het ouder worden - fysieke ongemakken en beperkingen, hoop op alsnog een fijne relatie of juist de sleur in een relatie en de strijd tegen de leeftijd - allemaal terzijde konden worden geschoven als je er maar een imposante cast, een oprechte lach en een welgemeende traan tegenaan gooide. Maddens reisje naar India was meer dan de som der delen, dus dat trucje schreeuwde om herhaling. Als de twee uur van het vervolg voorbij zijn doemt de conclusie op dat alleen een aantrekkelijke acteurspopulatie niet voldoende is, zelfs niet als het de crème de la crème van de Britse cinema betreft.

» Lees verder...

Retour à Ithaque

Geschreven door Bart Snoek - Geplaatst op 18 maart 2015

Vijf Cubaanse vrienden komen voor het eerst in jaren weer samen als een oude vriend na zestien jaar terugkeert uit Spanje. Op een dakterras, uitkijkend over Havana vieren de vrienden de terugkeer van deze Amadeo in de ondergaande zon. Er wordt gegeten, gedronken en gedanst, maar vooral heel veel gepraat. Amadeo heeft met zijn plotselinge vertrek al die jaren geleden veel achtergelaten, en hoewel de vrienden blij zijn elkaar weer te zien, wordt hem dat nog steeds kwalijk genomen. Het wordt een avond waarin veel herinneringen worden opgehaald en oud zeer opnieuw naar boven komt.

» Lees verder...

Le Meraviglie

De titel van Alice Rohrwachers tweede speelfilm laat zich in het Nederlands vertalen naar ‘de wonderen’. Het is aanvankelijk even zoeken hoe die naam van toepassing is op de Italiaanse plattelandsfamilie die centraal staat in Le Meraviglie. Het teruggetrokken leven op de bijenhouderij bestaat voornamelijk uit lange dagen van noeste arbeid. Toch valt er tussen al het harde werken door nog genoeg schoonheid te ontdekken in dit dromerige arthouseportret.

» Lees verder...

Divergent Series: Insurgent

Geschreven door Thierry Verhoeven - Geplaatst op 18 maart 2015

Dat velen zo onderhand schoon genoeg hebben van de schijnbaar eindeloze stroom Hollywoodverfilmingen van succesvolle jeugdboeken, is niet onbegrijpelijk. De huidige youngadulthype heeft echter een aangename keerzijde: door de overeenkomsten van de vele producties dringen zich vergelijkingen op die het eenvoudig maken binnen dit genre het kaf van het koren te scheiden. Zo kon bijvoorbeeld eenieder die niet helemaal wist wat te denken van The Hunger Games een jaar geleden terecht bij Divergent om te zien hoe een inferieure versie van de eerstgenoemde film eruitziet. Beide titels hebben qua verhaal en opzet namelijk bijzonder veel met elkaar gemeen, maar waar The Hunger Games enkele relevante hedendaagse onderwerpen aansnijdt, heeft Divergent niet veel meer te bieden dan hetgeen aan de oppervlakte te zien is. Laatstgenoemde draagt daarmee onbedoeld bij aan het fundament van de troon waarop The Hunger Games momenteel zetelt.

» Lees verder...

Cinderella

Sprookjes vervullen van oudsher een belangrijke maatschappelijke en morele functie. Oorspronkelijk ontsproten de klassieke sprookjes die wij nu kennen uit volkslegenden, overleveringen, fabels of simpelweg uit de fantasie van talentvolle auteurs. De verhalen werden veelal mondeling overgebracht totdat bekende schrijvers als de gebroeders Grimm of Hans Christian Andersen besloten ze op te schrijven. Het medium film en de geoliede productiemachine van Walt Disney hebben een immense invloed gehad op de moderne verspreiding en verbeelding van sprookjes, net zoals een grote frisdrankfabrikant verantwoordelijk is voor het hedendaagse uiterlijk van de Kerstman. Vooral een bekend sprookjesfiguur als Sneeuwwitje is door toedoen van Disney voorgoed veranderd. De filmmaatschappij is groot geworden dankzij het sprookje en de Disneyprinses is een begrip op zichzelf geworden. Sprookjes zijn eigenlijk altijd met hun tijd meegegaan, maar anno 2015 blijkt dat ineens een immense opgave te zijn geworden.

» Lees verder...

Still Alice

Geschreven door Michelle Iwema - Geplaatst op 11 maart 2015

Julianne Moore is een actrice van wie velen denken dat ze wel een keer een Oscar heeft gewonnen. Ze werd meerdere malen genomineerd voor prachtige rollen zoals in The End of the Affair en Far from Heaven en speelt ieder jaar in producties die het goed doen bij de Academy Awards. Toch viste ze telkens achter het net. Tot Still Alice welteverstaan. Met deze rol wist ze tijdens het awardsseizoen bijna elke prijs binnen te halen met als bekroning die Oscar voor Beste Actrice.

» Lees verder...

Loin des Hommes

Geschreven door Kaj van Zoelen - Geplaatst op 11 maart 2015

Viggo Mortensen speelt al sinds 1985 in films, maar werd beroemd dankzij zijn rol als Aragorn in de Lord of the Rings-films. Aragorn gebruikt soms de schuilnaam Strider, oftewel Stapper in de Nederlandse versie. En stappen deed hij, door de vele mooie Nieuw-Zeelandse landschappen waarLord of the Rings werd opgenomen. Ruim tien jaar later bewijst Mortensen nog steeds geknipt te zijn voor personages die veel moeten lopen, getuige het meesterlijke Jauja, dat op het afgelopen IFFR draaide, en Loin des Hommes, een boeiende bewerking van een kort verhaal van Albert Camus.

» Lees verder...

Sergio Herman, Fucking Perfect

Geschreven door Fabian Melchers - Geplaatst op 11 maart 2015

De documentaire Sergio Herman, Fucking Perfect opent met een citaat uit Peter Pan van James M. Barrie: “Je kunt alles in het leven bereiken als je daar al het andere voor op wil geven.” Dat is wat Sergio Herman jarenlang heeft gedaan. Onder zijn leiding groeide restaurant Oud-Sluis uit tot een wereldwijd fenomeen, maar dat is alleen gelukt door er keihard voor te knokken. Werkdagen van twintig uur, terwijl thuis een vrouw en drie kinderen zaten. De chef-kok besloot in 2013 dat het mooi was geweest, de deuren van zijn Zeeuwse driesterrenrestaurant gingen op slot. Maar het bloed kruipt waar het niet gaan kan, laat deze documentaire zien.

» Lees verder...

The Boy Next Door

Waarschijnlijk ben ik een van de weinigen die uitkijkt naar een nieuwe Jennifer Lopez-productie. Een fan zou ik mezelf niet willen noemen, maar ik vond onder meer El Cantante, Out of Sight en The Wedding Planner leuk, kocht vroeger vaak haar cd's en kijk graag American Idol waar ze deel uitmaakt van de jury. Maar de laatste jaren zijn de weinige films die ze maakt niet al te best om het maar zachtjes uit te drukken. Toch klonk het verhaal van The Boy Next Door op papier als een fijne thriller in de stijl van Notes on a Scandal. Ik hoopte dus dat J-Lo hiermee haar eerste bovengemiddelde film in bijna tien jaar zou afleveren.

» Lees verder...

A Blast

Geschreven door Arjan Welles - Geplaatst op 11 maart 2015

Het is een populair en daarom veelgebruikt stijltrucje van menig filmmaker om te goochelen met de chronologie van het verhaal. In sommige gevallen - bij Memento bijvoorbeeld - pakt dit uitermate effectief uit en is de verwarring die verstoorde tijdslijnen teweegbrengen uiterst functioneel. Maar helaas zijn er ook genoeg regisseurs die het tijdsfoefje inzetten om hun film meer gewicht mee te geven. Een sterk staaltje van hoe een flink door elkaar gehusselde tijd zaken interessanter moet maken dan ze feitelijk zijn, is het Griekse A Blast. Syllas Tzoumerkas, de filmmaker die deze potsierlijke warboel op zijn geweten heeft, weet niet te verdoezelen dat het materiaal dat hij in handen heeft uiterst magertjes is.

» Lees verder...

Chappie

Geschreven door Fabian Melchers - Geplaatst op 4 maart 2015

In Steven Spielberg’s A.I. was het makkelijk te begrijpen dat een moeder net zo veel om een robot gaf als haar eigen kind. Het geavanceerde stukje technologie leek immers zo veel op een echt jongetje dat je zijn geraamte van computerkaarten en draadjes al snel vergat. In Chappie zit een vergelijkbare ouder-kindliefde tussen mens en machine, alleen is de robot in dit geval ook overduidelijk een robot. Dat heeft een merkwaardig en soms lachwekkend effect. Maar hoe verder deze nieuwste film van regisseur Neill Blomkamp vordert, hoe intrigerender hij wordt.

» Lees verder...

American Sniper

Geschreven door Danitsa Linders - Geplaatst op 4 maart 2015

Natuurlijk ging de met controverse omgeven speelfilm American Sniper geen Oscar voor Beste Film winnen en zou hoofdrolspeler Bradley Cooper met lege handen naar huis gaan. De Academy houdt niet van politiek, alleen van de schijn van politieke betrokkenheid. Dat is precies wat American Sniper, de eerste film over de Irakoorlog waar Amerikanen massaal een kaartje voor kopen, zelf ook doet: de schijn ophouden. Clint Eastwoods nieuwste rolprent is geen eerlijk portret van oorlog en wat oorlog met de betrokkenen doet; het is een onverholen hommage aan de marinier die door veel Amerikanen beschouwd wordt als een van hun grootste legendes.

» Lees verder...

Keep On Keepin' On

Geschreven door Kaj van Zoelen - Geplaatst op 4 maart 2015

“Er zit schoonheid in eenvoud”, zegt legendarisch jazztrompettist Clark Terry tegen zijn jongste protegé Justin Kauflin. Terry heeft het over muziek, maar het slaat ook op deze documentaire, die een simpel doch ontroerend verhaal over een oude meester en een jonge leerling vertelt. Met eenvoudige maar doeltreffende (stijl)middelen laat debuterend regisseur Alan Hicks in een uur en twintig minuten zien hoe de negentigjarige Terry het stokje overdraagt aan de vijfenzestig jaar jongere Kauflin. Keep On Keepin' On is een warme, optimistische versie van Whiplash, waarin even hard aan talent wordt gewerkt maar met een lieve mentor die positieve feedback geeft. En natuurlijk met veel mooie jazzmuziek.

» Lees verder...

A Pigeon Sat on a Branch Reflecting on Existence

Toeval of niet, maar A Pigeon Sat on a Branch Reflecting on Existence is de tweede Zweedse film in korte tijd die menselijke gebreken blootlegt met gitzwarte humor. Nadat twee weken geleden het intelligente gezinsdrama Turist verscheen, is het nu de beurt aan regisseur Roy Andersson. Zijn karakteristieke vervreemdende stijl levert een compleet ander soort film op dan wat zijn landgenoot Ruben Östlund maakt, maar er zijn wel degelijk treffende gelijkenissen te vinden. Ook A Pigeon... is een intrigerende, onderzoekende film die de kijker sardonisch een spiegel voorhoudt.

» Lees verder...

Stand By Your President

Geschreven door Bart Snoek - Geplaatst op 4 maart 2015

In 2003 vond in Georgië de zogenaamde Rozenrevolutie plaats: met in één hand een roos zette de oppositie op nadrukkelijk geweldloze wijze de corrupte zittende regering af. Gekozen tot nieuwe president werd oppositieleider Mikheil Saakasjvili. Zijn vrouw, de van oorsprong Zeeuwse Sandra Roelofs, werd daarmee de eerste buitenlandse First Lady van Georgië. Tien jaar en twee termijnen later kan Saakasjvili volgens de wet niet meer herkozen worden. Roelofs en haar man zullen weer ‘gewone’ burgers worden. Documentairemaakster en goede vriendin Ineke Smits volgde Roelofs tijdens haar laatste jaar als First Lady van Georgië.

» Lees verder...

Walesa, Man of Hope

Lech Wałęsa is medeoprichter van Solidariteit, in 1980 de eerste onafhankelijke vakbond in Polen (en daarmee heel Oost-Europa) tijdens de Koude Oorlog. Na één jaar werd de organisatie alweer verboden. Tien jaar daarna wordt Wałęsa de eerste democratisch verkozen president van Polen sinds de Tweede Wereldoorlog. Zijn belang voor de laattwintigste-eeuwse geschiedenis van Polen en het Oostblok valt daarmee niet te onderschatten. Genoeg voer voor een biografische film dus. Daarmee krijgen we twee weken na de eerste lange bioscoopfilm over Martin Luther King (Selma) nu de eerste lange speelfilm over Lech Wałęsa. Beiden volksleiders die door hun opstand tegen onrecht tegenover de autoriteiten komen te staan.

» Lees verder...

Focus

Geschreven door Arjan Welles - Geplaatst op 26 februari 2015

Het is al weer een jaartje of twee geleden dat Will Smith te zien was in een 'dragende rol', al was het monstrueuze After Earth een mislukking op zo'n beetje elk denkbaar vlak. De voormalige Fresh Prince probeert het, dit keer gelukkig zonder zijn kroost, opnieuw in het gelikte komische gangstervehikel Focus. Hierbij staat en valt alles met de dynamiek tussen Smiths hoofdpersonage en zijn wulpse tegenspeelster ingevuld door Margot Robbie. Het tweetal trekt in het gezelschap van een dievenbende het ganse Amerikaanse land door om nietsvermoedende mensen van hun geld en dure spulletjes te beroven. Jammer genoeg wordt dit aanlokkelijke gegeven voortdurend verknald door oninteressante liefdesperikelen tussen de twee.

» Lees verder...

Seventh Son

Geschreven door Fabian Melchers - Geplaatst op 25 februari 2015

Het is niet moeilijk te begrijpen wat de makers van Seventh Son voor ogen hadden. De fantasiefilm is gebaseerd op een populaire boekenreeks (in Nederland uitgebracht onder de naam ‘De Geestenjager’) die maar liefst dertien delen telt. ‘Kassa!’, zal productiemaatschappij Legendary Pictures hebben gedacht. Maar zo makkelijk blijkt dat niet te gaan. Gezien de teleurstellende opbrengsten in de Verenigde Staten valt het te betwijfelen of er ooit een vervolg zal komen. Gelukkig maar.

» Lees verder...

Wild

Geschreven door Arjan Welles - Geplaatst op 25 februari 2015

Uit het begin van de biopic Wild blijkt dat de jonge Cheryl Strader het halverwege haar lange voettocht allemaal niet meer ziet zitten. Ze ploft in het eerste shot neer op een rots in een verpletterend mooi landschap om haar bebloede sok uit te trekken. De schade valt allesbehalve mee. Met een existentiële angstschreeuw ontdoet de getroebleerde wandelaarster zich van haar groteteennagel. Haar toeschouwers gruwelen met haar mee. Dan dendert ook nog eens Cheryls wandelschoen de afgrond in. Met veel frustratie lazert Strader de andere schoen er dan ook maar achteraan. Op die omstandigheid heeft ze tenminste zelf nog invloed. Waarom is ze ooit aan deze helse onderneming van het zuiden van Californië naar de Canadese grens begonnen? Deze behoorlijke expliciete openingsscène is een prachtige metafoor van de ontberingen die Cheryl Strader heeft moeten ondergaan in aanloop naar haar voettocht der zelfreflectie.

» Lees verder...

Ich Seh, Ich Seh

Arthouse en horror; het zijn twee takken van sport die moeilijk samen lijken te gaan. Toch is het geen onmogelijke combinatie, getuige een aantal recente titels, waarbij een artistiek hoogstaand en technisch complex verhaal werd gecombineerd met onvervalste horrorelementen. Zo was Lars von Triers Antichrist een vervreemdende nachtmerrie over de diepste oerinstincten van de mens die in ondoordringbare bossen kwamen opborrelen tijdens een rouwverwerkingsproces. Andere voorbeelden zijn Borgman van onze eigen Alex van Warmerdam, al waren de horrorelementen hier minder expliciet en meer onderhuids. Met een beetje goede wil zou je ook het Franse Them, klassieker The Shining en het Spaanse The Others tot arthousehorror kunnen bestempelen, al neigt deze laatste titel wel sterk naar het commerciële. Kenmerkend voor arthousehorror lijkt de sterke nadruk op de personages en hun ontwikkelingen en het uitblijven van goedkope schrikeffecten en bakken vol gorigheid.

» Lees verder...

Good People

Geschreven door Michelle Iwema - Geplaatst op 25 februari 2015

“Wat maakt geld slecht,” mijmert James Franco's personage in Good People. “Geld is niet slecht, het zijn de mensen die er slechte dingen mee doen.” Daarmee praat hij het goed om een partij bloedgeld te houden, dat hij per toeval heeft gevonden. Maar in filmland is zo'n vondst nooit zonder gevolgen en is het geen goed idee om een dergelijk fortuin achterover te drukken.

» Lees verder...