Film Recensies

FilmTotaal heeft als doel om over iedere film die in de bioscoop uitkomt een recensie te laten schrijven. Hieronder de lijst met laatst toegevoegde recensies. Mocht je onze recensenten willen ontmoeten klik dan hier. Ons archief kan je hier vinden.

De FilmTotaal reserveer en infolijn: 0900-3203344 (0,55 p/m)

Supernova

Geschreven door Thierry Verhoeven - Geplaatst op 17 april 2014

Een van de voornaamste dingen die een film moet doen, is de kijker in zekere mate laten inleven in de emoties van de personages. De doodsangst die men uitstaat in horrorfilms moet overslaan op het publiek, de liefde die opbloeit in romantische komedies zou ook bij de kijker moeten worden aangewakkerd en films waarin de hoofdpersoon zijn grip op de werkelijkheid verliest, zouden je met een onwerkelijk gevoel moeten achterlaten. Maar wat te doen met negatieve emoties als apathie, ergernis of verveling? Vooral die laatste is moeilijk. Film kan allerlei emoties bij mensen losmaken, maar verveling is er een die je zo toch min mogelijk wilt associëren met dit escapistische medium. Jarhead en Wilde Mossels gebruikten verveling als centraal thema, wat er ondanks al hun kwaliteiten in resulteerde dat deze films niet bepaald voor iedereen bleken te zijn weggelegd. Met het Nederlandse Supernova zal dat niet anders zijn.

» Lees verder...

Pompeii

Geschreven door Thierry Verhoeven - Geplaatst op 16 april 2014

In de filmindustrie is altijd sprake van trendzetters en trendvolgers. Tot de eerste categorie behoren mensen als Ridley Scott en James Cameron. Veel van hun werk heeft de lat hoger gelegd en daarmee een hele generatie filmmakers beïnvloed. Daartoe behoort onder meer Paul W.S. Anderson, een typisch voorbeeld van een trendvolger. Want in plaats van de lessen van Scott en Cameron ter harte te nemen en erop voort te bouwen, heeft hij tot nu toe weinig anders gedaan dan slappe aftreksels maken waarin geen enkele vernieuwing te bespeuren valt. Voor een duidelijke illustratie hiervan hoeven we niet veel verder te kijken dan de Alien-reeks. Scott en Cameron wisten met hun bijdragen aan deze franchise allebei te excelleren, beiden vanuit een andere invalshoek. Toen Anderson aan de beurt was om zich te bewijzen, kwam hij met Alien vs. Predator niet verder dan een halfbakken herhaling van zetten.

» Lees verder...

The Immigrant

Geschreven door Kaj van Zoelen - Geplaatst op 16 april 2014

James Gray is een van de grootste Amerikaanse filmmakers van de afgelopen twintig jaar. Aan de daarbij behorende erkenning ontbreekt het echter nog. Gray maakt klassiek aandoende tragedies, waarin de hoofdpersonen niet de juiste of verkeerde keuze kunnen maken zoals in een drama, maar hun onvermijdelijke eindes onder ogen moeten zien te komen. The Immigrant, pas zijn vijfde film in twintig jaar tijd, is wat dat betreft geheel in lijn met de rest van Grays oeuvre. Daarnaast verkent Gray ermee zijn wortels, als filmmaker en als mens.

» Lees verder...

Belle en het Beest

Geschreven door Arjan Welles - Geplaatst op 16 april 2014

Het Franse sprookje Belle en het Beest werd voor het eerst opgetekend halverwege de achttiende eeuw. In ons land is de romantische ontmoeting tussen een vervloekt beest en een beeldschoon meisje het bekendst geworden door de bewerking van Disney. Toch zijn er al heel wat film- en televisieregisseurs die zich aan het verfilmen van het sprookje hebben gewaagd, elk met hun eigen accent en fantasie. In de visie van Christophe Gans - de maker van Crying Freeman, Brotherhood of the Wolf en Silent Hill - is het een weelderige en oogstrelende bedoening geworden. Er is zo veel aandacht voor de mooie plaatjes dat de romance tussen de twee titelfiguren er zelfs een beetje bij in is geschoten.

» Lees verder...

Run & Jump

Geschreven door Yara Plasman - Geplaatst op 16 april 2014

Wanneer Conor na zijn revalidatieperiode thuiskomt, merkt de familie meteen hoe anders hij is. De sterke vrolijke steun en toeverlaat van Vanetia is door zijn beroerte veranderd in wat het meest lijkt op een afhankelijk autistisch kind. Met zijn dochter lijkt hij zich nog wel te kunnen verbinden, maar zijn zoon heeft het met de nieuwe vader heel zwaar te verduren. Ondertussen is onderzoeker Ted bij de familie ingetrokken om Conor te observeren. Langzaam groeien Ted en Vanetia, de twee enige echte volwassenen in het nieuwe gezin, naar elkaar toe. De verhoudingen komen steeds ingewikkelder te liggen en het is aan Vanetia om dat weer in juiste banen te leiden.

» Lees verder...

Oculus

Als je het een beetje gesnopen hebt weet je dat je in horrorfilms nooit die donkere zolder op of die akelige kelder in moet gaan. En je maar het beste de lampen aan kunt houden. Je zaklantaarn of mobieltje komt daarnaast altijd zonder batterijen te zitten. Het is bovendien oppassen voor kleine meisjes en leegstaande huizen. Het genre teert al decennialang op dezelfde conventies die eindeloos gerecycled worden. Weet daar nog maar eens een originele draai aan te geven. De liefhebber zou haast teleurgesteld raken als ze niet van stal worden gehaald. Wat de goede van de slechte horrorfilm onderscheidt, is naast een goed verhaal de manier waarop de vaste elementen ingezet worden. In Oculus draait het allemaal om een mysterieuze spiegel met moordzuchtige krachten. Filmmaker Mike Flanagan laat ons net als zo veel vakgenoten regelmatig in de spiegel kijken. Maar komt de dreiging wel uit de spiegel?

» Lees verder...

Tom à la Ferme

Geschreven door Fabian Melchers - Geplaatst op 16 april 2014

Filmmaker Xavier Dolan blijft een intrigerend fenomeen. Als vierentwintigjarige zag hij vorig jaar al zijn vierde film Tom à la Ferme in première gaan, in Venetië nota bene. De jonge Canadees wordt al jaren wereldwijd opgehemeld, maar toch mankeren er nog steeds dingen aan zijn werk. In zijn vorige film Laurence Anyways begon zijn zucht naar stilering wel al wat minder te storen. Het ruim tweeënhalf uur durende drama had nog steeds te kampen met theatrale en bombastische scènes, maar als geheel was het een treffend verhaal over een gecompliceerde liefde. Dolans nieuwste werk is minder geslaagd.

» Lees verder...

A Weekend in Paris

Het echtpaar Nick en Meg Burrows is in de herfst van hun leven en van hun huwelijk beland. Ze zijn dertig jaar getrouwd en besluiten terug te keren naar de stad waar ze destijds hun huwelijksreis vierden. Parijs is de stad van de liefde, maar is deze nog wel aanwezig bij het vastgeroeste stel uit Birmingham? Er is gedonder met het thuisfront, omdat zoonlief niet op eigen benen kan staan. De aankomst in de Franse hoofdstad verloopt ook al niet al te romantisch. Het hotel waar Meg en Nick zulke goeie herinneringen aan bewaarden, is een aftandse zooi geworden. Gaat wellicht hetzelfde op voor hun wankelende verbintenis? Ze nemen de benen en ploffen neer in een chique hotel dat ze zich eigenlijk helemaal niet kunnen veroorloven. Het valt te bezien of een ontbijtje met zicht op de Eiffeltoren nieuw elan in het ingedutte huwelijk van het koppel kan blazen.

» Lees verder...

Capsule

Hoewel de Nederlandse filmindustrie graag uitpakt met een dramafilm (het liefst gebaseerd op een bekend boek), romantische komedie of oorlogsfilm, zijn overige genres wat minder goed vertegenwoordigd. In de marge is vaak wel een misdaad- of horrorfilm te vinden, maar sciencefiction is in het Nederlandse filmlandschap een pure zeldzaamheid. Dat door de jaren heen slechts een handvol Nederlandse sciencefictionfilms is gemaakt, is niet vreemd; het wordt door velen nog steeds beschouwd als een nichegenre en de meeste films zijn niet bepaald goedkoop om te maken. Maar eenieder die wat verder kijkt dan de gebruikelijke robots, tijdmachines en buitenaardse invasies, zal zien dat films in dit genre niet per se gepaard hoeven gaan met een absurd hoog budget.

» Lees verder...

Flits & het Magische Huis

Geschreven door Arjan Welles - Geplaatst op 15 april 2014

Sinds in 2008 zijn eerste avondvullende animatiefilm verscheen probeert onze zuiderbuur Ben Stassen de schier onmogelijke concurrentie aan te gaan met de grote jongen in de States. Stassens werk haalt het qua niveau misschien niet bij de grote Amerikaanse animatiestudio’s en hun enorme budgetten, maar er gaat wel een ongekende charme vanuit. Misschien juist omdat Stassen een kleine speler op de markt is. Stassens bekendste werk, het in 2010 verschenen Sammy’s Adventures was een beetje afgekeken van Finding Nemo, maar had desondanks een heel eigen smoel en bovendien een prettige ecologische boodschap. Het vervolg deed dat net een tikkeltje minder geslaagd. Stassens nieuwste project, Flits & het Magische Huis waarvan hij de regie deelt met debutant Jeremy Degruson, knipoogt weer flink naar de Toy Story-trilogie.

» Lees verder...

Noah

Geschreven door Arjan Welles - Geplaatst op 9 april 2014

Van een beetje publiciteit is geen enkele filmstudio ooit vies geweest, zelfs niet als het negatieve aandacht betreft. Vraag het maar aan Mel Gibson. Om Darren Aronofsky's relaas van het verhaal van Noach, zijn ark en de zondvloed was een heleboel te doen. Drie verschillende versies werden aan een gelovig publiek in de Verenigde Staten vertoond, zonder medeweten van de regisseur. Geen enkele versie kon de goedkeuring van de christenen wegdragen. Het verhaal van aartsvader Noach komt ook voor in de Koran en Torah, al is het hier minder gedetailleerd. Ook enkele moslimlanden deden Aronofsky's spektakeldrama al bij voorbaat in de ban. Aronofsky, die hier uitpakt met een voor zijn doen veel te grootschalige speelfilm, had het waarschijnlijk nooit en bij niemand goed kunnen doen. Zijn versie van het geloofsverhaal is een twijfelachtig compromis van Bijbel, filosofische inslag en een hele grote dikke duim.

» Lees verder...

The Keeper of Lost Causes

Geschreven door Fabian Melchers - Geplaatst op 9 april 2014

De afgelopen jaren kwam er veel moois uit Denemarken overwaaien. De thrillers Kapringen en Jagten werden lovend ontvangen en regisseurs als Lars von Trier en Nicolas Winding Refn verwierven internationale faam. Maar ook een van Europa’s meest gelauwerde filmlanden komt wel eens met teleurstellingen. Twee weken geleden nog bijvoorbeeld, met het middelmatige biografische drama Spies & Glistrup. Ook de misdaadthriller The Keeper of Lost Causes valt tegen.

» Lees verder...

Vochtige Streken

Geschreven door Bart Snoek - Geplaatst op 9 april 2014

De roman 'Vochtige Streken’ van Charlotte Roche, een Britse presentatrice en schrijfster woonachtig in Duitsland, verscheen in 2008. Roche schreef haar boek als een reactie op de reclames voor schoonheidsproducten die ze overal om zich heen zag. Volgens Roche voeren vrouwen constant een strijd tegen hun eigen lichaam. “Vroeger was ik ongeschoren heel gelukkig. Waarom moet tegenwoordig alles wat natuurlijk is eigenlijk weg?” vroeg ze zich af. Om zich te bevrijden uit dat keurslijf bedacht ze Helen, haar fictieve alter ego, dat haar lichaam neemt zoals het is. Het boek werd een groot succes in haar thuisland, maar niet iedereen was gecharmeerd van de belevenissen van Helen. Een boze brievenschrijver noemde het boek dan ook alles wat er mis is met de maatschappij, en het zou nooit verfilmd mogen worden. Laat dat nu net de quote zijn waarmee regisseur David Wnendt zijn bewerking van de controversiële bestseller opent.

» Lees verder...

Viva la Libertà

De moderne politiek wordt niet meer zozeer bepaald door wat politici inhoudelijk te zeggen hebben, maar hoe mediageniek ze zijn. Ongrijpbare concepten als charisma en optredens in de media zijn belangrijker geworden dan het goed verwoorden en uitdragen van de partijlijn. Wie het hardst schreeuwt of het meest opzien baart krijgt het stemvee achter zich. In de Italiaanse politiek weten ze hier alles van. Hier in Holland begrijpen we weinig van het vertrouwen dat Silvio Berlusconi keer op keer weer bij zijn kiezers wist op te roepen. Ondanks groeiende kritiek scharen nog veel Italianen zich achter de mediamagnaat en politicus. De Italiaanse politiek wordt op de hak genomen in Viva la Libertá (Leve de Vrijheid). Regisseur Roberto Andò illustreert hierin dat het niet om de boodschap gaat maar om de uitdrager, zelfs als het een clown is.

» Lees verder...

Toen Was Geluk Heel Gewoon

Je zou het niet verwachten, maar er is een frappante overeenkomst tussen The Flintstones en de KRO-serie Toen Was Geluk Heel Gewoon. Zowel de tekenfilmserie over de prehistorische Fred en Wilma Flintstone als de in Rotjeknor gesitueerde komedie over buschauffeur Jaap Kooiman en zijn vrouw Nel zijn namelijk gebaseerd op de Amerikaanse sitcom The Honeymooners. Aanvankelijk volgden de Hollandse makers nog trouw de Amerikaanse scripts, maar de laatste seizoenen werden bedacht en geschreven door hoofdrolspelers Gerard Cox en Sjoerd Pleijsier. Maar liefst zestien seizoenen en tweehonderdzevenentwintig afleveringen werden er gemaakt. Tussentijdse pogingen om een eind te breien aan de nostalgische komedie werden door fans geblokkeerd. In 2009 was de koek echt op en stopte de serie die ophield toen de personages in het jaar 1974 waren beland.

» Lees verder...

Yves Saint Laurent

Als het volk je herkent aan je initialen dan heb je het ver geschopt. Yves Saint Laurent was er zo één. De in 2008 overleden couturier was slechts eenentwintig toen hij hoofdontwerper bij het prestigieuze modehuis van Christian Dior werd, waar hij drie jaar eerder werd aangenomen. YSL zorgde eind jaren vijftig van de vorige eeuw voor een revolutie in de modewereld, die tot die tijd nogal klassiek en behoudend was. Saint Laurent gaf samen met zijn Duitse generatiegenoot Karl Lagerfeld nieuw elan aan de ingedutte modewereld. Zijn naam werd een begrip, Saint Laurent verliet Dior en begon voor zichzelf en zorgde voor iconische mode, waar nog steeds op wordt voortgeborduurd. Professioneel was hij gedreven en enigszins timide. Privé leidde hij een relatief rustig leven, met af en toe een wilde uitspatting. Althans als we het beeld dat in zijn biopic wordt geschetst mogen geloven.

» Lees verder...

Rio 2

Geschreven door Arjan Welles - Geplaatst op 8 april 2014

Dat het niet makkelijk is om blauw te zijn ondervond Blu drie jaar geleden in Rio. De uiterst zeldzame blauwe ara moest het aanleggen met de mooie soortgenoot Jewel om de toekomst van hun soort te garanderen. De twee konden het na wat strubbelingen goed met elkaar vinden, maar moesten uit de handen van een groep stropers en de klauwen van de omhooggevallen kaketoe Nigel zien te blijven. De combinatie van zon, strand, tropische setting en de wervelende muziek van Sergio Mendes maakte van het animatieavontuur een gegarandeerde feelgoodhit. Een vervolg kon dan ook niet uitblijven. Terugkerend regisseur Carlos Saldanha speelt op safe door de vertrouwde elementen en personages allemaal weer terug te laten keren en niet al te veel aan de formule te veranderen. Het gebrek aan durf drukt de pret nauwelijks.

» Lees verder...

Pim & Pom: Het Grote Avontuur

Geschreven door Fabian Melchers - Geplaatst op 8 april 2014

Wie is er niet opgegroeid met de tekeningen van Fiep Westendorp? Het grootste deel van de Nederlanders onder de zestig zal ze als kind langs hebben zien komen. Nu zijn de illustraties, die inmiddels deel uit maken van ons culturele erfgoed, voor het eerst in een speelfilm terug te zien. Pim & Pom: Het Grote Avontuur is uiteraard bedoeld voor de jonge kijkers, maar volwassenen zullen al snel een warm gevoel krijgen bij het zien van de iconische tekenstijl.

» Lees verder...

Snowpiercer

Geschreven door Arjan Welles - Geplaatst op 2 april 2014

De naam van de Koreaan Joon-Ho Bong zal niet bij iedereen gelijk een belletje doen rinkelen. Het werk van Koreaan is uiterst divers en omvat (misdaad)thrillers, komedie, drama en zelfs horror. Naast de in ons land in 2010 uitgebrachte wraakthriller Mother is zijn bekendste werk The Host. In deze monsterproductie, die vooral niet moet worden verward met het recente Stephenie Meyer-vehikel, werd de Koreaanse hoofdstad Seoul geteisterd door een enorm waterbeest. Met de sciencefictionactie van Snowpiercer waagt Bong zich voor het eerst op het internationale speelveld. Wat de film gemeen heeft met The Host is dat het een groots opgezette blockbuster is met een opvallende politieke lading.

» Lees verder...

Divergent

De jeugd heeft de toekomst. Deze aloude stelling gaat zeker op voor de filmwereld, al is de toekomst er dan vooral één van hoge recettes. Elke studio in Hollywood hoopt op een nieuwe succesvolle franchise als Harry Potter, Twilight of The Hunger Games, waaraan flink verdiend kan worden. De jeugdliteratuur tiert welig en biedt een populaire en haast onuitputtelijke inspiratiebron voor vertaling naar het filmdoek. Het probleem is alleen dat de kwaliteit van de jeugdboeken en de hiervan afgeleide verfilmingen nogal eens te wensen over laat. Bovendien lijken veel ideetjes van elkaar geleend te worden, wat ten koste gaat van de originaliteit. Divergent, de debuutroman uit 2011 van Veronica Roth, is het volgende project dat eraan moet geloven. En omdat we zo van vergelijken houden: het werkje van de jonge schrijfster kan worden omschreven als een combinatie van Harry Potter en The Hunger Games met een toefje Philip K. Dick.

» Lees verder...

Lucia de B.

De geruchtmakende zaak rond de Haagse verpleegster Lucia de Berk zal velen nog vers in het geheugen staan. De Berk leek betrokken bij mysterieuze en tragische overlijdensgevallen van baby's die zij verzorgde. Ze werd door de media al snel 'De Engel des Doods' genoemd en had alle schijn tegen, wat leidde tot een ware heksenjacht. De verpleegster werd door de rechtbank en een tweetal gerechtshoven (na tussentijdse terugverwijzing door de Hoge Raad) veroordeeld tot een levenslange gevangenisstraf. Toch bleef er een vies luchtje aan de zaak hangen. Hoe onwaarschijnlijk ook, van de sterfgevallen waarvan De Berk werd beticht kon nooit helemaal sluitend worden bewezen dat zij er ook echt de hand in had gehad. Een kans van één op zoveel miljoen dat De Berk onschuldig was, leek klein maar niet volledig uitgesloten. Ondermeer door toedoen van de media werd de onschuld van De Berk blootgelegd en werd de verpleegster in april 2010 alsnog vrijgesproken en in vrijheid gesteld.

» Lees verder...

The Bag Man

Geschreven door Michelle Iwema - Geplaatst op 2 april 2014

Een dwerg uit Servië, een femme fatale met blauw haar die er meerdere malen van langs krijgt en een moteleigenaar die alles best vindt, zolang je maar niet aan zijn rolstoel komt. Het zijn zomaar een paar van de aparte personages, die de revue passeren in The Bag Man. Tel daarbij de aanwezigheid van John Cusack en Robert De Niro op en je zou toch de ingrediënten moeten hebben voor een aardige, zo niet sterke film.

» Lees verder...

La Jaula de Oro

Geschreven door Fabian Melchers - Geplaatst op 2 april 2014

Een mooi beeld: jonge vluchtelingen kijken vanachter een hek naar rondrijdende luxeauto’s. Zij staan in Mexico, de fonkelende wagens in de Verenigde Staten. Het paradijs is binnen handbereik, maar tegelijkertijd mijlenver. Zie maar eens die grens over te komen. La Jaula de Oro (De Gouden Kooi) gaat over de barre tocht van Guatemalaanse gelukzoekers.

» Lees verder...

Sexy Money

Louis Davids zong het al in de jaren dertig: als je voor een dubbeltje geboren bent, dan word je nooit een kwartje. Hoewel daar genoeg uitzonderingen op te bedenken zijn, lijkt het voor vrouwen in Nigeria de bittere waarheid. Wilskracht hebben ze zeker, maar hoe ver ze daar mee komen, is de vraag. De Nederlandse Karin Junger maakte er een documentaire van die zowel inspireert als deprimeert.

» Lees verder...

Happily Ever After

Tatjana Božić is een in Nederland woonachtige Kroatische vrouw van midden veertig, wier turbulente liefdesleven tegenstrijdige reacties oproept. Ze is zowel onderwerp als lijdend voorwerp in de autobiografische documentaire Happily Ever After. De filmmaakster pluist heden en verleden uit in een poging om antwoord te krijgen op de vraag wat er voor nodig is om gelukkig te zijn en vooral te blijven in de liefde. Zoals de titel van haar zelfportret al doet vermoeden, houdt Božić er een (ironisch) idyllische visie op na die rechtstreeks uit een sprookjesboek lijkt te zijn overgenomen. De realiteit en geschiedenis van haar affaires wijzen echter anders uit. Haar exen zijn na hun relatie met Božić nagenoeg allemaal gelukkig geworden met een andere vrouw en hebben een gezin gesticht. Waarom lukt haar dit zelf maar niet?

» Lees verder...

Captain America: The Winter Soldier

Geschreven door Lieuwe van Albada - Geplaatst op 26 maart 2014

Als we The Avengers even buiten beschouwing laten, is van Marvels superheldenfilms de Iron Man-franchise ronduit de populairste en succesvolste. Maar die reeks lijkt in ieder geval voorlopig ten einde, aangezien Robert Downey Jr. alleen nog een contract heeft voor het vervolg op The Avengers. Marvel moet dus op zoek naar een kroonprins. Zou Captain America een geschikte kandidaat zijn?

» Lees verder...

Kill Your Darlings

Geschreven door Fabian Melchers - Geplaatst op 26 maart 2014

Daniel Radcliffe doet hard zijn best om van zijn Harry Potter-imago af te komen. Nog terwijl de succesvolle fantasyserie liep, speelde hij in een controversieel toneelstuk op Broadway, vlak erna dook hij op in een horror (The Woman in Black) en nu is hij te zien in een thriller met een homo-erotische lading, inclusief een vrij expliciete seksscène. Zijn keuzes mogen gedurfd zijn, maar dat maakt hem helaas nog geen topacteur. Als hoofdrolspeler in Kill Your Darlings lukt het hem niet om de film naar zich toe te trekken. Deels heeft dat ook met de regie te maken en deels met zijn tegenspelers.

» Lees verder...

Het Vonnis

Geschreven door Arjan Welles - Geplaatst op 26 maart 2014

Luc Segers is zo'n man met wie je geen medelijden hoeft te hebben, want hij heeft werkelijk alles mee en heeft al helemaal nooit ergens moeite voor hoeven doen. Een goeie kop, een pracht van een vrouw en dochter en een fijn huis. Alsof al dat geluk nog niet voldoende is, heeft Luc ook nog eens een topbaan met uitzicht op de functie van CEO, omdat hij dikke vriendjes is met de baas en diens vrouw die hem haast als hun zoon beschouwen. Aan Lucs ideale leventje komt op abrupte en brute wijze een einde als ze na een bedrijfsfeestje stoppen bij een wegrestaurant. Lucs vrouw is daar precies op het verkeerde moment en loopt precies de verkeerde man tegen het lijf. Ze wordt door crimineel Kenny de Groot op brute wijze doodgeslagen en terwijl Lucs dochter uit de auto kruipt om te zien waar haar ouders blijven, wordt ze geschept door een auto. Luc overleeft, maar belandt in een coma. Eenmaal daaruit ontwaakt, is hij alles kwijt, want ook zijn promotie wordt vergeven aan een ander.

» Lees verder...

Anchorman 2: The Legend Continues

Geschreven door Jelle Fastenau - Geplaatst op 26 maart 2014

Met films als Talladega Nights, Step Brothers en The Other Guys en als oprichters van de populaire website funnyordie.com vormen Will Ferrell en Adam McKay al jaren een gouden duo op komediegebied. Anchorman, hun eerste samenwerking voor het witte doek, heeft in de loop der jaren misschien nog wel de meeste sporen achtergelaten. De lichtelijk satirische, maar vooral heerlijk flauwe perikelen rondom de luidruchtige nieuwslezer Ron Burgundy werkten destijds al aardig op de lachspieren, maar vooral de inmiddels welbekende quotes als “Boy, that escalated quickly!” of “I’m not even mad, that’s amazing!” zijn op internet een eigen leven gaan leiden. In dat opzicht is het eigenlijk opmerkelijk te noemen dat het vervolg nog een ruime tien jaar op zich heeft laten wachten.

» Lees verder...

The Book Thief

Meer dan acht miljoen keer ging The Book Thief van de Australische auteur Markus Zusak over de toonbank. En wellicht werd de wereldwijde bestseller ook nog wel eens gejat. Zusak baseerde zijn alom geprezen oorlogsdrama op de vele verhalen die zijn moeder hem vertelde over de gruwelen van de Tweede Wereldoorlog. Zelf heeft Zusak, die geboren is halverwege de jaren zeventig, de oorlog niet meegemaakt. Maar de verhalen van zijn Duitse moeder en wellicht ook die van zijn Oostenrijkse vader hadden zo'n enorme impact dat Zusak erover kon schrijver alsof hij het zelf mee had gemaakt. Zelfs al lopen hele volksstammen, onder wie veel critici, weg met The Book Thief, wat blijft ervan over als de vertaalslag naar het witte doek wordt gemaakt?

» Lees verder...