Tease voor 'Transformers: The Last Knight'
Piep, piep, piep... Er is iets groots onderweg.

Film Recensies

FilmTotaal heeft als doel om over iedere film die in de bioscoop uitkomt een recensie te laten schrijven. Hieronder de lijst met laatst toegevoegde recensies. Mocht je onze recensenten willen ontmoeten klik dan hier. Ons archief kan je hier vinden.

De FilmTotaal reserveer en infolijn: 0900-3203344 (0,55 p/m)

Alice Through the Looking Glass

Geschreven door Martijn Hamerling - Geplaatst op 25 mei 2016

Nog voordat Cinderella en The Jungle Book lovend werden ontvangen en Disney de archieven ontsloot om volop in te zetten op sprookjesachtige remakes, waagde de studio een flink budget aan een live-action versie van Alice In Wonderland. Het was niet bepaald het summum van Tim Burtons werk, maar zijn iconische visuele bombarie bleek voldoende om de magische opbrengstgrens van een miljard dollar te doorbreken. Toch heeft het welgeteld zes jaar geduurd voordat we nog eens in Underland mogen logeren. Ditmaal worden we uitgenodigd door regisseur James Bobin (The Muppets).

» Lees verder...

Love & Friendship

Geschreven door Kaj van Zoelen - Geplaatst op 25 mei 2016

Jane Austen blijft een inspiratie voor veel filmmakers. Vooral haar bekende boeken Pride & Prejudice en Sense & Sensibility vonden door de jaren heen gretig aftrek bij cineasten. Love & Friendship van de Amerikaan Whit Stillman is verfrissend genoeg een bewerking van een nog niet eerder verfilmde novelle van Austen, Lady Susan. Jane Austen past perfect bij Stillman. Beiden hebben een subtiel gevoel voor ironische humor die vaak in dubbelzinnige dialogen geuit wordt en keren in hun werk telkens terug naar de sociale mores binnen typische gemeenschappen. Combineer de twee en het resultaat is een hilarische kostuumkomedie.

» Lees verder...

The Wave

Geschreven door Frank Stol - Geplaatst op 25 mei 2016

Enigszins vermoeiend zijn ze wel, die voortdurend gerecyclede rampenfilmscenario’s uit Hollywood. Het is elke keer hetzelfde liedje: zodra het natuurgeweld losbarst in één van de wereldsteden, dan sneuvelen alle toeristische bezienswaardigheden – het Vrijheidsbeeld, de Big Ben, de Eiffeltoren, etc. – in recordtempo. Het is daarom heel verfrissend dat de makers van de Noorse rampenfilm The Wave nu eens niet voor een wereldstad, maar voor een intieme, ongebruikelijke setting kiezen om het noodlot te laten toeslaan. Het rustgevende fjordendorpje Geiranger, dat in het noorden van Noorwegen ligt, is ditmaal de plaats des onheils. Een nabijgelegen berg staat al tijdenlang onder toezicht van lokale wetenschappers, want het instorten van deze gigantische rotspartij veroorzaakt mogelijk een ruim tachtig meter hoge vloedgolf.

» Lees verder...

A Heavy Heart

Geschreven door Bart Snoek - Geplaatst op 25 mei 2016

De maand mei staat in het teken van Amyotrofische Laterale Sclerose, oftewel ALS. Er worden deze maand diverse campagnes gevoerd om de zenuw/spierziekte onder de aandacht te brengen. De posters in de bushokjes zullen niemand ontgaan zijn, net als de actie #aselfieforoscar op de sociale media. Ook in de bioscoop krijgt de ziekte deze maand de aandacht met het Duitse A Heavy Heart.

» Lees verder...

Strike a Pose

Geschreven door Arjan Welles - Geplaatst op 25 mei 2016

In 1990 was superster Madonna Louise Veronica Ciccone, een in Detroit opgegroeide dochter van een Italiaanse immigrant, op het toppunt van haar roem. De popster had grote hits gehad met Like a Prayer en Vogue, waarmee ze het imago van zoetsappig popsterretje inmiddels achter zich had gelaten. Het resulteerde in misschien wel de belangrijkste wereldtournee van haar inmiddels vier decennia tellende carrière. De Blond Ambition Tour zou tevens de eerste concertreeks in een rijtje van vele zijn waarin Madonna opschudding veroorzaakte. Aan haar mierzoete hitje Like a Virgin werd een geheel andere betekenis gegeven, toen de Queen of Pop op een bed midden op het podium masturbatiebewegingen maakte. De tour resulteerde in de documentaire In Bed with Madonna, waarmee de wereldster wederom de media choqueerde. Hierin was de innige band met haar mannelijke dansers te zien en berucht was de tongzoen tussen twee van hen. Madonna is een artieste die altijd de controverse heeft opgezocht, deze ook nodig had, niet uitblinkt in één discipline, maar altijd de juiste mensen om zich heen wist te verzamelen om relevant te blijven.

» Lees verder...

X-Men: Apocalypse

Geschreven door Jan Roselaar - Geplaatst op 18 mei 2016

Met X-Men: Apocalypse sluit Bryan Singer de tweede X-trilogie af, een reeks die zijn oorsprong vindt in zijn eigen X-Men van alweer zestien jaar geleden. Die film luidde het begin in van de superheldenrage in Hollywood die nog steeds onverdroten voortraast. Singer levert zijn vierde X-film af en voor het eerst de hekkensluiter van een trilogie, nadat hij het afsluiten eerder aan anderen overliet. Dat resultaat werd destijds weggehoond, waarop Singer nu mag bewijzen dat hij het afmaken van andermans werk wel in de vingers heeft. Want hoewel hij ook verantwoordelijk was voor het vorige deel, borduurt hij toch voort op het werk van Matthew Vaughn in X-Men: First Class. Dat Singer steken laat vallen bij de afronding kunnen we hem vergeven, want met X-Men: Apocalypse heeft hij opnieuw een vermakelijk superheldenspektakel geschapen. Het blijkt echter een variatie op een thema, wat suggereert dat de reeks wel degelijk behoefte heeft aan vers bloed.

» Lees verder...

The Nice Guys

Geschreven door Kaj van Zoelen - Geplaatst op 18 mei 2016

Shane Black wordt niet altijd gezien als auteur binnen Hollywood, maar is dat eigenlijk wel. Hoewel The Nice Guys pas zijn derde film als regisseur is, schrijft hij al sinds mid-jaren tachtig succesvolle scripts met een overduidelijke signatuur. Het hilarische The Nice Guys sluit met sterke dialogen en onconventionele detectives die hun zin in het leven weer ontdekken aan op eerder werk als Lethal Weapon, The Last Boy Scout en zelfs Iron Man 3. Nog groter is de gelijkenis met Kiss Kiss Bang Bang: beide films spelen met het film-noirgenre en het detectivearchetype in Los Angeles.

» Lees verder...

Remember

Geschreven door Arjan Welles - Geplaatst op 18 mei 2016

Canadees Christopher Plummer wordt in de late herfst van dit jaar zeventachtig. De acteur begon zijn carrière na de Tweede Wereldoorlog in het theater en verscheen tien jaar later ook voor het eerst op het witte doek. Hij is nog altijd het bekendst van zijn rol als kapitein von Trapp in The Sound of Music uit 1964. Zijn loopbaan als acteur klokt nu bijna zeven decennia. Nog steeds wordt Plummer niet alleen maar gevraagd voor suffe oparollen, getuige zijn Oscarwinnende vertolking van een oude homoseksueel in Beginners naast Ewan McGregor. Plummer is zo’n acteur die acterend het graf in stapt en laten we hopen dat dit nog heel lang gaat duren. Dat zijn rollen nog steeds uitermate onderscheidend en boeiend zijn, bewijst Plummer met zijn hoofdrol in het fijngevoelige oorlogsdrama Remember. Hierin speelt de acteur Zev Guttman, een overlevende van Auschwitz die op zoek gaat naar de kampcommandant die eigenhandig verantwoordelijk was voor het uitroeien van Zevs complete familie.

» Lees verder...

Freeheld

Geschreven door Martijn Hamerling - Geplaatst op 18 mei 2016

Freeheld is gebaseerd op een waargebeurd verhaal over een politieagente die vecht voor gelijkheid. Na een confronterende diagnose betreffende een terminale ziekte blijkt dat haar kersverse vrouwelijke levenspartner geen enkel recht heeft op een overblijvend pensioen, terwijl dat bij heteroseksuele collega's wel geregeld is. Het thema is in de conservatievere delen van Amerika uiterst relevant: gelijke rechten voor iedereen, ongeacht de seksuele geaardheid. In combinatie met een sterrencast heeft dit thema flink wat potentie voor een krachtig en emotionerend stukje film. Toch?

» Lees verder...

That Sugar Film

Geschreven door Bart Snoek - Geplaatst op 18 mei 2016

We doen het in onze koffie en thee om het op smaak te brengen, maar eigenlijk zit het bijna overal wel in: suiker. Waar komt onze hang naar zoetigheid vandaan? De Australische acteur Damon Gameau vroeg het zich af. Zelf at hij al drie jaar geen suiker meer, maar hij besloot de proef op de som te nemen en de effecten van suiker aan den lijve te ondervinden. Letterlijk, want de groenten gingen de deur uit en onder toeziend oog van een groep deskundigen zette hij zichzelf op een dieet van zo’n veertig suikerklontjes per dag. Welke gevolgen dat voor hem had, legde hij vast in deze documentaire.

» Lees verder...

Rebels

Het afgezaagde credo dat de jeugd de toekomst heeft gaat allang niet meer op. Er kan in een jong leven een boel misgaan, waardoor de toekomst grauw, donker en uitzichtloos lijkt. Een groep Noorse twintigers lijkt de boot te hebben gemist. Ze zijn jong moeder geworden, hebben een slechte relatie met hun ouders of zijn in de criminaliteit beland. Hoe krijg je dan je leven nog op de rit? De schoolverlaters krijgen een cursus om ze weer aantrekkelijk te maken voor de arbeidsmarkt. Het Rebels-project moet ervoor zorgen dat ze zich tegenover toekomstige werkgevers weten te verkopen. De club wordt geleid door een groep enthousiaste begeleiders die gelooft in de potentie van de jongeren. Ze moeten zich alleen wel door de opstandigheid, laksheid en de onverschillige houding van de twintigers zien te worstelen. Waar een ander de hoop al snel had opgegeven, gaan de cursusleiders vol frisse moed en geloof met de kansloze schoolverlaters aan de slag.

» Lees verder...

Angry Birds

Geschreven door Martijn Hamerling - Geplaatst op 17 mei 2016

Vier weken geleden gooide Sony nog Ratchet & Clank op de flinke stapel van middelmatige gameverfilmingen. Opvallend genoeg was die film geanimeerd door een kleinere studio en is krachtpatser Sony Pictures Animation bewaard gebleven voor een game met een veel groter publiek: Angry Birds. Dankzij de samenwerking met Rovio Entertainment slingeren de felgekleurde veergranaten eindelijk door de bios om groene biggen op te blazen. De grote hamvraag: is Angry Birds onderhand nog wel populair genoeg en een eigen film waardig?

» Lees verder...

Money Monster

Geschreven door Jim Pedd - Geplaatst op 12 mei 2016

Voor de gemiddelde mens is de wereld van investeerders nauwelijks te begrijpen. Voor velen is beleggen dan ook niet meer dan verantwoord een gokje wagen. In de vierde film van regisseur en actrice Jodie Foster schept het tv-programma Money Monster orde in de chaos en voorziet de kijker van concreet advies. De show wordt gepresenteerd door Lee Gates, een complete malloot. De stijl van het programma, compleet met bizarre dansjes op harde rapmuziek, doet je afvragen hoe serieus het te nemen valt.

» Lees verder...

Midnight Special

Geschreven door Arjan Welles - Geplaatst op 11 mei 2016

We denken graag in hokjes. Dat geldt helemaal voor film. En we maken graag vergelijkingen. Dat geldt zeker voor film. Hoe verfrissend is het als iets niet in een hokje past en ons daardoor juist extra verrast of verbaast? Naast de vele genres die de cinema kent is er ook nog het ruwe onderscheid arthouse en commercieel. Deze tweedeling gaat al lang niet meer op, omdat ze ten eerste nauwelijks te definiëren is en ten tweede vervaagt dit onderscheid steeds meer. Wanneer conventies rondom genres en wat wel of niet voor arthouse door kan gaan, worden losgelaten ontstaan verrassende dingen. De vorig jaar verschenen horrorindy It Follows bijvoorbeeld over het onzichtbare gevaar dat Amerikaanse suburbia en de jeugdige onschuld bedreigde. Of het (vroege) werk van Rian Johnson die met Brick en Looper respectievelijk het highschoolleven en sci-fi een geheel andere draai gaf. In ditzelfde straatje past de scifi-thriller Midnight Special onder regie van Jeff Nichols.

» Lees verder...

Eye in the Sky

Geschreven door Kaj van Zoelen - Geplaatst op 11 mei 2016

Zou je één onschuldig mens vermoorden als je daarmee de waarschijnlijke dood van meerdere mensen zou kunnen voorkomen? Dit bekende dilemma staat centraal in Eye in the Sky, een spannende thriller waarin een aantal spionnen, militairen en politici voor deze keuze staan als zij de kans krijgen met een drone-aanval een aantal bekende terroristen te raken, midden in een dichtbevolkte sloppenwijk. Eén van de mensen die deze beslissing moet nemen, wordt gespeeld door Alan Rickman in zijn laatste rol. Rickman overleed eerder dit jaar op negenzestigjarige leeftijd.

» Lees verder...

The Sea of Trees

Geschreven door Jan Roselaar - Geplaatst op 11 mei 2016

Het lijkt onderhand wel of het grote mysterie rond het beruchte Japanse Aokigahara-bos niet de vraag behelst waarom mensen er zo graag zelfmoord plegen, maar eerder waarom het filmmakers maar niet wil lukken uit dit intrigerende, op feiten gebaseerde uitgangspunt een boeiende film te destilleren. Na de recente fletse horrorfilm The Forest is het nu de beurt aan Gus van Sant voor een nieuwe poging om de raadselen van het 'zelfmoordbos' van een bevredigende verklaring te voorzien. Hij gaat uiteraard niet voor de gruwel, maar zoekt het in een psychologische context. Helaas raakt hij bij zijn pretentieuze relaas omtrent de kwesties zelfdoding en de waarde van het leven verward in een woud van vermoeiend melodrama. The Sea of Trees blijkt al snel even verdwaald te zijn als diens levensmoeie protagonist.

» Lees verder...

Truman

Hoe gaan we om met de dood als we weten dat die eraan komt? De één vecht er zo lang mogelijk tegen, verzet zich met alle macht. De ander legt zich erbij neer. Maar hoe geef je na die acceptatie nog betekenis aan je resterende tijd? Dat is zo makkelijk nog niet, ontdekt de vastberaden Julián. Voor hemzelf niet, maar ook voor de anderen in zijn leven niet, van goede oude vrienden tot familieleden en vage kennissen die een lastig gesprek liever uit de weg gaan. Truman verkent dit alles op mooie en melancholieke wijze.

» Lees verder...

Un Homme à la Hauteur

Zonder nu gelijk een recensie te willen openen met ranzigheden: het gaat niet om de grootte. In dit geval slaat dit credo op de lichaamslengte van architect Alexandre in de licht dramatische Franse romantische komedie Un Homme à la Hauteur. Dat wat Alexandre tekortkomt aan lichaamslengte – hij is iets van anderhalve meter lang – weet hij ruimschoots te compenseren met zijn charmes. De charmeur heeft een rijk sociaal leven, een prachtig groot huis, onderhoudt een bijzondere relatie met zijn goedgebekte maar ietwat luie huishoudster en heeft een zoon wiens hond hem bij elke begroeting tegen de vlakte werpt. Toch mist er wat in zijn leven en dat is een vrouw. En hij moet eerlijk zijn: Alexandres lengte is voor de vrouwen toch vaak een onoverkomelijk probleem. Regisseur van al deze kolder en kwel is Laurent Tirard. Hij castte Oscarwinnaar Jean Dujardin die in werkelijkheid ruim één meter tachtig is. Met van The Lord of the Rings afgekeken cameratrucjes en stand-ins maakte Tirard zijn hoofdrolspeler enkele koppen kleiner.

» Lees verder...

Men & Chicken

Geschreven door Arjan Welles - Geplaatst op 4 mei 2016

De Deense broers Elias en Gabriel zijn op zijn zachtst gezegd een nogal typische combinatie. Gabriel heeft het nog wel aardig getroffen met een baan aan een universiteit en een aardig stel hersenen, maar Elias is een slag apart. Hij is wanhopig op zoek naar een vrouw en als hij dan eindelijk een date heeft met een psychologe in een rolstoel dan weet hij het met ongelooflijk foute en gevoelloze opmerkingen flink voor zichzelf te vergallen. De vader van Elias en Gabriel ligt op sterven en als de oude man dan uiteindelijk het leven laat komt hij met een schokkende onthulling op de proppen. De video die hij bij wijze van testament heeft gemaakt, is van een aftandse kwaliteit en loopt abrupt af bij een enorme cliffhanger. Palief heeft zijn zoons nog net even bekend kunnen maken dat ze geadopteerd zijn en het nageslacht zijn van een excentrieke wetenschapper die door zijn vreemde experimenten tot persona non grata is verklaard door zijn vakbroeders.

» Lees verder...

Bad Neighbours 2

Geschreven door Kaj van Zoelen - Geplaatst op 4 mei 2016

'You gotta FIGHT, for your RIGHT, to PAAAAARTY!!', aldus de Beastie Boys dertig jaar geleden. Voor kersverse studentes Shelby, Beth en Nora is die strijd echter nog niet voorbij, want zij moeten hun eigen 'sorority' (Amerikaanse vrouwelijke studentenvereniging) opzetten buiten de campus van hun universiteit om feesten te mogen organiseren. Dus zijn ouders Mac en Kelly uit Bad Neighbours weer het haasje, als de sorority naast hen intrekt zoals de fraternity (mannelijke tegenhanger) dat in de eerste film deed. Wederom barst de strijd tussen de twee huishoudens los, wat niet tot een origineel verhaal leidt, maar wel tot veel leuke grappen, eigenlijk meer dan in de eerste film.

» Lees verder...

Louis Theroux: My Scientology Movie

Scientology: door toedoen van de media lijken we een goed beeld te hebben van wat zich zoal binnen en rondom deze moderne kerk afspeelt. Maar Scientology ís ook de media. Al vanaf het ontstaan richtte oprichter Lafayette Ronald Hubbard zich tot Hollywood en de media om zijn boodschap over te brengen. Hollywood leek lange tijd in de ban van en beheerst door Scientology, waarbij vooraanstaande volgers zoals Tom Cruise en John Travolta optraden als verkondigers van het woord. Scientology is een bijzondere beweging, zelfs als je alle wilde verhalen die de ronde doen weglaat. Zo gelooft de beweging van de dertig jaar geleden overleden sciencefictionschrijver Hubbard net als bijvoorbeeld het boeddhisme niet in een god. Waarmee dan ook gelijk elke vergelijking ophoudt. De geestelijk leider van de kerk was aanvankelijk uit op een missie naar zelfverbetering, hetgeen hij presenteerde in zijn boek Dianetics, The Modern Science of Mental Health. Maar geleidelijk kreeg de kerk enge sektarische trekjes en kwamen verhalen naar buiten van afvalligen die waren achtervolgd, bedreigd en financieel kaalgeplukt. Nog steeds is Scientology schathemeltje rijk en heeft ondanks de relatief kleine aanhang in de Verenigde Staten ongekende invloed in vele gelederen.

» Lees verder...

Bastille Day

Geschreven door Thierry Verhoeven - Geplaatst op 4 mei 2016

Wat heeft de CIA toch met Parijs? Jason Bourne had er een woning, Bryan Mills raakte er zijn dochter kwijt, Ethan Renner moest er een laatste missie uitvoeren en Charlie Wax maakte er een grote puinhoop van. Is het omdat Parijs de stad van de liefde zou zijn en de CIA juist het tegenovergestelde vertegenwoordigt? Toegegeven, de drie laatstgenoemde personages zaten in films uit de koker van Luc Besson, die het blijkbaar geen probleem vindt om zijn thuisstad overhoop gehaald te zien worden door (ex-)CIA-agenten die hun boekje te buiten gaan. Die gewoonte in acht nemend, komt het als een verrassing dat Besson niets te maken heeft met Bastille Day. De film houdt zich namelijk opvallend goed aan zijn formule voor in Parijs gesitueerde actiethrillers die even gemakkelijk te bekijken als te vergeten zijn. Compleet met overgekwalificeerde hoofdrolvertolker.

» Lees verder...

Quand on a 17 ans

Geschreven door Jan Roselaar - Geplaatst op 4 mei 2016

Ach, de puberteit. Altijd al een dankbaar onderwerp geweest voor filmmakers. Niets leent zich zo goed voor herkenbaar menselijk drama als de worsteling van bijna-volwassenen met hun zoektocht naar de liefde, hun verhouding ten opzichte van hun medemens en hun eigen identiteit. Zulke emotionele queesten leiden niet zelden tot verrassende resultaten, vooral voor de jongeren zelf. Regisseur André Téchiné en scenariste Céline Sciamma zijn geen onbekenden met het onderwerp. De eerste regisseerde in 1994 al Les Roseaux Sauvages, waarin jonge homoseksuelen kampten met de verwachtingen van hun omgeving, terwijl de laatste recent nog verhaalde over het ruige leven in een meisjesbende in [Girlhood, waarin eveneens de onvoorspelbaarheid van zelfontdekking centraal stond. Het bundelen van hun krachten leidt nu tot Quand on a 17 ans, opnieuw een verhaal over tieners die worstelen met wederzijdse aantrekking en afstoting. Bijster veel vernieuwend inzicht in de pubergeest levert het niet op, behalve de intrigerende bevestiging dat zeventienjarigen zelden voldoen aan ons verwachtingspatroon.

» Lees verder...

Dégradé

Het toneel is een schoonheidssalon in Gaza. Een groep vrouwen vecht in de snikhete zomer niet alleen tegen de temperaturen, maar ook met hun eigenwaarde, elkaar en de mannen die hen het leven zuur maken. De salon wordt gerund door Russische immigrante Christine, die zich er helemaal thuis lijkt te voelen, ook al ligt haar zaak in bezet gebied. De vrouwen roddelen en kissebissen wat af. Over een overspelige echtgenoot die ze proberen kaal te plukken met behulp van een advocaat, over de schoonfamilie van een toekomstige bruid en over een gewapende bullebak die met een aangelijnde leeuwin buiten wacht, in de hoop zijn vriendin die binnen zit terug te krijgen. Als ze geluk hebben, hebben ze de hele dag stroom, maar stromend water en elektriciteit kunnen zo maar uitvallen als de regering het bepaalt. Veel van de vrouwen zijn het leven in Gaza zat, omdat het zo kansloos en uitzichtloos is. Maar ze hebben elkaar. Buiten is het gevaarlijk. De schoonheidssalon wordt een fort als de onrust op straat verder escaleert.

» Lees verder...

Tini: Het Nieuwe Leven van Violetta

Violetta is een superster met een gebroken hart. De Argentijnse facetimet met haar vriendin vanuit haar tienerkamer en staart depressief voor zich uit aan de keukentafel met aan haar vork een stukje fruit geprikt. De Argentijnse zangeres heeft zojuist in een veelbekeken televisieshow aangegeven dat ze de microfoon aan de wilgen hangt. Er komt geen album. Er komt geen nieuwe tour. Aanstichter van al deze tragiek is León, ook al zo’n gelikte superster met een (gevlekte) tandpastalach die een album en videoclip aan het opnemen is in LA. De media hebben er lucht van gekregen dat Violetta en León geen stel meer zijn en dat de mooie Melanie hem het hof maakt. Het berust allemaal op een misverstand, maar Violetta zal er voorlopig niet achterkomen. Haar pa heeft haar op het vliegtuig naar Italië gezet. Op een Mediterraan eiland hoopt het zangeresje met andere creatievelingen tot zichzelf te komen, haar uitgebluste inspiratie terug te krijgen en nog belangrijker: zichzelf te vinden.

» Lees verder...

Captain America: Civil War

Geschreven door Jim Pedd - Geplaatst op 27 april 2016

Avengers: Age of Ultron diende als apotheose van Phase Two van het overkoepelende filmisch universum van Marvel Studios. De film, waarvoor regisseur Joss Whedon terugkeerde na het door critici en publiek bejubelde The Avengers, werd echter minder enthousiast onthaald dan verwacht. De hoop is nu gevestigd op de broers Joe en Anthony Russo, die na het zeer goed ontvangen Captain America: The Winter Soldier ook deze derde solofilm van Captain America mochten maken. Al snel bleek Marvel grote plannen te hebben met de film: de in de comics iconische Civil War-verhaallijn moest verfilmd worden. Niet gek dus dat velen deze solofilm als Avengers 2.5 beschouwen. Een terechte denominatie zo blijkt.

» Lees verder...

Der Staat Gegen Fritz Bauer

Geschreven door Arjan Welles - Geplaatst op 27 april 2016

Otto Adolf Eichmann, de beruchte SS’er die te boek staat als één van de hoofdverantwoordelijken voor de organisatie en uitvoering van de Jodendeportatie, leidde een onbezorgd en anoniem leven toen hij in 1960 in de kraag werd gevat door de Mossad. De Israëlische geheime dienst had de nazi opgespoord met hulp van de Duitsers. Eichmann heeft het net als bijvoorbeeld Mengele in zijn ballingschap waarschijnlijk gepresteerd om meerdere malen ongezien Europa in en uit te komen. De aanhouding van de oorlogsmisdadiger was een uiterst delicate kwestie, al was het maar dat de media en politiek geen lucht mochten krijgen van het dealtje dat het Duitse Openbaar Ministerie met de Israëliërs had gesloten. Er ging een hele afleidingsmanoeuvre gepaard met de arrestatie van Eichmann, waarbij het verhaal werd opgehangen dat de crimineel in Koeweit was gespot. De aanhouding en berechting van Eichmann, die op de laatste dag van mei 1962 werd opgehangen, was grotendeels het werk van één man, procureur-generaal Fritz Bauer.

» Lees verder...

Le Nouveau

Geschreven door Kaj van Zoelen - Geplaatst op 27 april 2016

Le Nouveau is een Franse tienerfilm in de stijl van het werk van John Hughes uit de jaren tachtig, zoals The Breakfast Club en Pretty Pink. Hoewel de kinderen in Le Nouveau iets jonger zijn, doen hun belevenissen denken aan die uit beide films. Net zoals Hughes slaagt regisseur Rudi Rosenberg in zijn debuut erin om de bitterzoete gevoelens die de tienerervaring definiëren te vertalen naar het witte doek. Van gedeelde humor met vrienden tot de euforie van de eerste liefde tot de pijn van de eerste afwijzing. Dit maakt Le Nouveau allesbehalve verrassend maar wel sympathiek.

» Lees verder...

Next to Her

Geschreven door Bart Snoek - Geplaatst op 27 april 2016

De zeventwintigjarige Chelli woont samen met haar verstandelijk gehandicapte zusje Gabby. Ze heeft haar handen vol aan haar, want niet alleen heeft Gabby veel aandacht nodig, ook de buren staan regelmatig op de stoep om te klagen over de herrie die ze soms kan maken. En daarnaast moet er natuurlijk ook nog gewerkt worden. Op aandringen van een maatschappelijk werkster brengt Chelli haar zusje naar een dagopvang, en voor het eerst heeft ze ineens tijd voor zichzelf. Als ze op de school waar ze werkt gymleraar Zohar ontmoet, zet dat het leven van zowel Chelli als Gabby op zijn kop.

» Lees verder...

Kollektivet

Geschreven door Danitsa Linders - Geplaatst op 21 april 2016

Zijn vrouw Anna is dolenthousiast en ziet allerlei mogelijkheden in het landhuis dat ze geërfd hebben van zijn vader, Erik twijfelt nog. "Je raakt elkaar kwijt in een groot huis." Niet alleen is het veel te duur, het is ook veel te groot voor het echtpaar en hun tienerdochter. Zij vindt de oude, karakteristieke villa een fantastisch huis, dat gevuld kan worden met fantastische mensen. Ole, bijvoorbeeld, hun linksige vriend. Ole heeft wel zin, maar geen geld en dus moeten er nog meer vrienden aan te pas komen. Voor Anna en Erik het goed en wel doorhebben is een heuse commune geboren, een noviteit nog in het Denemarken van 1975. De intellectuele club heeft de perfecte plek gevonden voor hun idealen van onvoorwaardelijke liefde en saamhorigheid. Maar het duurt niet lang of de realiteit komt binnensijpelen en het gezin moet erkennen dat papa gelijk had: dat ze elkaar inderdaad kwijt beginnen te raken.

» Lees verder...