Blu-Ray Review: The Brothers Grimsby

Misschien wel de idiootste komedie sinds tijden; iets dat wel besteed is aan Sacha Baron Cohen.

Regie: Louis Leterrier | Cast: Sacha Baron Cohen (Norman 'Nobby' Grimsby), Mark Strong (Agent Sebastian Grimsby), Isla Fisher (Margaret), Penélope Cruz (Kate), Rebel Wilson (Dawn), e.a. | Speelduur: 83 minuten | Bioscooprelease: 25 februari 2016 | FilmTotaal Recensie: 3 sterren

Het was alweer 4 jaar geleden dat we Sacha Baron Cohen voor het laatst zagen in een komedie, namelijk The Dictator. Afgelopen jaar maakte hij een voor hem wat meer afwijkende komedie, namelijk de actiekomedie The Brothers Grimsby. Samen met Mark Strong gaat hij wel ouderwets los. Niet heel veel mensen lijken er overigens van te hebben genoten. De film werd zwak ontvangen en flopte aan de wereldwijde bioscoopkassa's. Op de onlangs verschenen Blu-ray-uitgave is er uiteraard aandacht voor de opmerkelijke en ranzige olifantenscène.

In The Brothers Grimsby, welke niet verder kwam dan een magere $25 miljoen wereldwijd, heeft de aardige, maar simpele Engelse voetbalhooligan Nobby alles wat een man uit het arme vissersdorpje Grimsby maar kan wensen, inclusief negen kinderen en de knapste vriendin uit het noordoosten van Engeland. Hij mist maar één ding: zijn jongere broer Sebastian, naar wie Nobby al 28 jaar op zoek is, sinds zij als kinderen van elkaar werden gescheiden. Nobby gaat op pad om Sebastian te ontmoeten, maar is zich er niet van bewust dat zijn broer niet alleen de dodelijkste huurmoordenaar van MI6 is, maar ook dat hij net op het spoor is gekomen van een op handen zijnde globale terroristische aanslag. Sebastian, op de vlucht en ten onrechte beschuldigd, beseft dat als hij de mensheid wil redden, hij de hulp nodig heeft van 's werelds grootste idioot.

Film: The Brothers Grimsby | Discs 1 x Blu-Ray | 1 x 3D Blu-Ray | Retail release: augustus 2016 | Beeld: 1080p HD 16 x 9 (2.39 : 1) | Geluid: o.a. Engels DTS-HD 5.1 | Ondertitels: o.a. Nederlands | EAN: 8712609647020 | Ook verkrijgbaar op: Dvd | Met dank aan: Sony Pictures

De schijf van deze Blu-Ray uitgave van The Brothers Grimsby zit vastgeklikt in een standaard amaray Blu-Ray keepcase. De schijf start op met de te skippen trailer van The Night Before en vervolgens spingt het basic hoofdmenu al in beeld. De schijf zelf is ook thematisch bedrukt...

Beeld

Met uitstekende volle en krachtige kleuren komen de verschillende opnamelocaties - van Rio tot in een olifant - erg mooi in beeld. Vul dit aan met een prima scherpte en een nette detailsweergave in de donkere scènes en je hebt heel veel kijkplezier als je van (bijna) optimale High Definition houdt. Een erg nette schijf dus en zo mogen er meer verschijnen.

Geluid

De standaard 5.1 HD-DTS geluidstrack sluit netjes aan op de beeldkwaliteit. Er zijn doorlopend surround effects waarneembaar en tijdens de actiescènes neemt dit alleen maar toe. De spraak wordt uiteraard goed ten gehore gebracht en er is veel filmmuziek, gecomponeerd door Erran Baron Cohen en David Buckley. De eerste is de oudere broer van Sacha Baron Cohen. Ook een prima geluidstrack dus.

Bonusmateriaal

• Making Of: Een korte Making of die op een snelle manier afhandelt met de verschillende onderwerpen, zoals de opnames op locatie, de regisseur en zo nog wat onderwerpen.
  • Deleted Scenes & Extended Scenes: Onder twee kopjes vinden we verschillende "scènes," met een aantal vermakelijke verwijderde scènes en drie verlengde scènes met onder meer die olifantenscène.
  • The Elephant in the Room: Deze snelle featurette gaat in zijn geheel over de befaamde scène waarin de hoofdrolspelers in een olifantenvagina baden in de olifantensperma...
  • Overig: En dan zijn er nog wat bloopers en een Line-o-rama. In de laatste zien we de acteurs improviseren.

Idioter (en leuker) als je zou verwachten; prima Blu-ray

De rol van Sacha Baron Cohen en het verhaal gaan uiteraard weer zwaar over de top en als je zijn humor al niet helemaal begrijpt dan is Grimsby zeker niet aan jou besteed. Kan je wel om Cohen lachen, dan heb je waarschijnlijk een heel leuke avond. Hoe onnozel het geheel af en toe ook is, bepaalde scènes zijn dus bijna historisch: