Sedmikrásky (1966)

Upsa-daisy .. downs-a-daisy ... turned-ons-a-daisy

De destijds verboden anarchistische Tsjechische klassieker Sedmikrásky heruitgebracht, nog steeds actueel maar helaas gedateerd.
play

6,2 details

  • 74 Min
  • Komedie
  • Drama
  • Tsjecho-Slowakije
74 Min Tsjecho-Slowakije

Twee meisjes proberen de betekenis van hun wereld en leven te begrijpen.

Alt titel
Daisies, Madeliefjes, Madeliefjes (SEDMIKRASKY)
Regie
Vera Chytilová
Cast
Julius Albert, Jan Klusák, Ivana Karbanová, Jitka Cerhová, Jaromír Vomácka, Jaroslav Kucera, Jirina Myskova, Marie Cesková, Marcela Brezinová, Václav Chochola, Jarosmir Kuvacha, Jirina Cesková, Oldrich Hora, Ester Krumbachová, Josef Konícek.
Release
30.12.1996

Filmtotaal Recensie

Regie: Vera Chytilova | Cast: Jitka Cerhova (Marie I), Ivana Karbanova (Marie II), Julius Albert (Man), Oldrich Hora (Dr. Oldrich Hora), e.a. | Speelduur: 73 minuten | Jaar: 1966

De heruitbreng van de Tsjechische klassieker Sedmikrasky – in Nederland onder de letterlijk vertaalde titel Madeliefjes – is niet slecht getimed. Hoewel het vijftigjarig jubileum ongetwijfeld de eigenlijke reden zal zijn, is de film ook inhoudelijk nog relevant. Want in een door angst geregeerde wereld waarin zogenaamd sterke mannen de wereld zonder tegenspraak te dulden in het gareel proberen te houden en democratische vrijheden hierbij in het gedrang raken, kan een beetje speelse rebellie geen kwaad. Zeker niet als onafhankelijke vrouwen daarin het voortouw nemen, want ook hun rechten komen onder vuur te liggen als reactionaire patriarchale systemen wederom zullen overheersen. Een film die ons herinnert aan de strijd voor vrijheid die vijf decennia geleden gevoerd werd en de teloorgang van sindsdien verworven privileges aan de kaak stelt, is dus meer dan welkom. Desondanks kan niet ontkend worden dat Madeliefjes voor het algemene publiek niet de meest toegankelijke titel is, met zijn op zijn zachtst gezegd eigenzinnige stijl. De boodschap staat nog steeds als een huis, maar toch blijkt de film een gedateerd werk.

De madeliefjes uit de titel zijn twee koppige jongedames, die allebei Marie heten. Het duo weigert nog langer lijdzaam aan te moeten zien hoe hun leven door oudere mannen geregeerd wordt en komt in opstand. Want, zoals zij stellen, 'als alles verdorven is, moeten wij dat ook zijn'. Zo begint hun simpele daad van verzet, die zich aanvankelijk vooral richt tegen hitsige oudere heren. Die worden meegetroond naar dure restaurants en daar publiekelijk gekleineerd als hun twee escorts de tent afbreken. Madeliefjes is overduidelijk een product van de feministische golf in de zestiger jaren, maar richt zich feitelijk tegen elke vorm van regulering van het individu door een onwrikbare overheid. Zo ontspoort het gedrag van de twee bloemetjes al snel in zwaardere vergrijpen zoals inbraak. Bestraffing voor hun anarchistische daden kan uiteraard niet uitblijven.

videotrailers & clips