Retrospekt

Retrospekt (2018)

Complex psychologisch drama met een vertelstructuur die bijna net zo gefragmenteerd is als het geheugen van de hoofdpersoon.
play

5,7 details

  • 101 Min
  • Drama
  • Nederland
  • België
101 Min Nederland

Retrospekt is een psycholigisch drama. Centraal staat een medewerker van de overheid die moet werken aan verschillende zaken rond huiselijk geweld.

Regie
Esther Rots
Cast
Lottie Hellingman, Circé Lethem, Matteo van der Grijn, Rian Gerritsen, Teun Luijkx, Martijn van der Veen, Lien Wildemeersch, Cripta Scheepers, Merlijn De Jong, Merijn de Jong.
Release
08.09.2018
Release NL
21.02.2019

Filmtotaal Recensie

Regie: Esther Rots | Cast: Circé Lethem (Mette), Martijn van der Veen (Simon), Lien Wildemeersch (Lee Miller), Teun Luijkx (Klaas), Matteo van der Grijn (Frank) | Speelduur: 101 minuten | Jaar: 2018

De hoogzwangere Mette staat net een paar nieuwe kledingstukken uit te proberen, wanneer plots een heftige echtelijke ruzie losbarst in het pashokje naast haar. Zodra zij toch even besluit poolshoogte te nemen, keert de woede van de vreemde man zich tegen haar. De openingsscène lijkt aanvankelijk op zichzelf te staan, maar is tegelijkertijd een sleutel om de psychologische puzzel van Retrospekt kloppend te kunnen maken. Hoe werkt zo'n heftige aanvaring door in iemands hoofd? Blijf je angstig voor een nieuwe confrontatie, paranoïde zelfs? Of blijft die vervelende gedachte knagen hoe de zaken waren afgelopen als je anders had gehandeld?

Retrospekt is de tweede lange speelfilm van de Nederlandse schrijfster en regisseur Esther Rots, die negen jaar geleden veel indruk maakte met het vergelijkbare Kan Door Huid Heen. Rots omschrijft zichzelf als een voorvechter van de zintuiglijke cinema - vergelijkbaar met de herkenbare stijl van bijvoorbeeld een Terrence Malick (The Tree of Life). Kort samengevat: cinema draait om meer dan alleen het rechtlijnig vertellen van een verhaal. Met beeld, montage en geluid is het de taak van de filmmaker om de kijker op een zo intuïtief mogelijke manier deel uit te laten maken van de belevingswereld van zijn personages. Dat feiten daarmee ondergeschikt raken aan gevoel is geen ongewenste bijkomstigheid, maar een doel op zich.

videotrailers & clips