Grauwe levende schilderijen over de vergankelijkheid, banaliteit en de poëzie van het leven. Is het niet fantastisch?
play

7,4 details

  • 78 Min
  • Drama
  • Zweden
  • Duitsland
  • Noorwegen
  • Frankrijk
78 Min Zweden

Met About Endlessness vult Roy Andersson zijn oeuvre aan met een reflectie over het menselijk leven in al zijn schoonheid en wreedheid, zijn pracht en banaliteit. De Zweedse meester laat de kijker rondzwerven in zijn film, als in een droom, begeleid door een Sjeherazade-achtige vertelster. Aan alledaagse momenten wordt evenveel waarde gegeven als aan historische gebeurtenissen: een stel zweeft over een door oorlog verwoest Keulen; op weg naar een verjaardagsfeestje stopt een vader in de stromende regen om zijn dochtertjes veter te strikken; tienermeisjes dansen in de zon buiten een café; een verslagen leger marcheert naar een krijgsgevangenenkamp. Als in een caleidoscoop presenteert About Endlessness zowel ode als klaagzang op wat oneindig menselijk is, een verhaal over de kwetsbaarheid van het bestaan.

Alt titel
Om det oändliga
Regie
Roy Andersson
Cast
Thore Flygel, Jan-Eje Ferling, Stefan Karlsson, Anton Forsdik, Anja Broms, Fanny Forsdik, Karin Engman, Lotta Forsberg, Göran Holm.
Budget
$ 4.700.000
Release
03.09.2019
Release NL
18.06.2020
Release DVD
20.11.2020

Filmtotaal Recensie

Regie: Roy Andersson | Scenario: Roy Andersson | Cast: Martin Serner (de priester), Bengt Bergius (Psychiater), Thore Flygel (tandarts), e.a. | Speelduur: 76 minuten | Jaar: 2019

"Ik weet niet wat ik wil," zegt een man huilend in een volle bus. Hij herhaalt deze zin meerdere keren. In eerste instantie reageert niemand. Tot iemand hem erop aanspreekt, want kan die man dan niet gewoon thuis verdrietig zijn. Waarom moet dat in het openbaar? Het is een scène die een deel van het moderne bestaan lijkt samen te vatten. Toon je emoties vooral niet al te veel buitenshuis. About Endlessness gaat over de vergankelijkheid, de banaliteit, maar vooral ook over de schoonheid van het leven. Zo vat Roy Andersson op ongelofelijke wijze het leven van de moderne mens samen in een reeks gevoelige, duistere en ronduit geestige scènes.

Roy Andersson houdt er een geheel eigen stijl en esthetiek op na. Met een statische camera maakt hij tableaux vivants, oftewel levende schilderijen. Zijn tot leven gekomen schilderijen bestaan vaak uit veel grijstinten en de hoofden van de acteurs zijn daarbij ook vaak nog bleek geverfd. Zijn los van elkaar staande scènes vertellen desalniettemin een hoop over het leven. Andersson laat graag zien hoe absurd het leven eigenlijk is. Dit werkt hij vervolgens op een uiterst perfectionistische manier uit. Het schijnt dat de Zweedse regisseur zo'n maand nodig heeft om één zo'n scène te schieten. Er zit ongelofelijk veel werk in zijn sombere, grauwe en duistere afbeeldingen van het leven.

videotrailers & clips