The Man Who Sold His Skin
Film met gegarandeerd nagesprek: zou je ooit een levend kunstwerk willen worden?
play

6,8 details

  • 104 Min
  • Drama
  • Tunesië
  • Frankrijk
  • België
  • Duitsland
  • Zweden
  • Turkije
104 Min Tunesië

The Man Who Sold His Skin is de nieuwe film van de Tunesische filmmaker Kaouther Ben Hania (BBeauty and The Dogs). De film wordt gedragen door Yahya Mahayni als Sam die zich laat inpalmen door een verraderlijke Monica Bellucci als PA van kunstenaar Godefroi (Koen De Bouw). 'Een prachtig, origineel verhaal over waardigheid, liefde en de ware aard van vrijheid’ (Movies that Matter). Sam Ali wordt van zijn grote liefde gescheiden en ontvlucht Syrië. Hij ontmoet de beroemde en provocerende kunstenaar Jeffrey Godefroi, die van ongebruikelijke objecten waardevolle kunst maakt. Hij biedt Sam de mogelijkheid naar Europa te kunnen reizen door zijn rug beschikbaar te stellen. Sam groeit uit tot een levend kunstwerk dat miljoenen waard is op de kunstmarkt. De vrijheid die hij dacht te vinden, blijkt schijn. Kan hij aan zijn eigen lichaam ontsnappen?

Alt titel
L'Homme Qui Avait Vendu Sa Peau
Regie
Kaouther Ben Hania
Cast
Koen De Bouw, Monica Bellucci, Christian Vadim, Husam Chadat, Rupert Wynne-James, Marc de Panda, Najoua Zouhair, Yahya Mahayni, Saad Lostan, Darina Al Joundi, Nadim Cheikhrouha, Wim Delvoye, Bilel Slim, Anissa Daoud.
Release
04.09.2020
Release NL
14.10.2021

Filmtotaal Recensie

Regie: Kaouther Ben Hania | Scenario: Kaouther Ben Hania | Cast: Yahya Mahayni (Sam Ali), Dea Liane (Abeer), Koen De Bouw (Jeffrey Godefroi), Monica Bellucci (Soraya Waldy), Saad Lostan (Ziad), Darina Al Joundi (Sams moeder), Jan Dahdoh (Hazem), Christian Vadim (William, Sams advocaat), Marc de Panda (Marc Sheen) e.a. | Speelduur: 104 minuten | Jaar: 2020

Een Syrische vluchteling verkoopt de huid op zijn rug. Hij krijgt er een Schengen-visum op getatoeëerd, wat twee dingen betekent. Eén: hij is vrij om te reizen door de hele Europese Unie, waar hij ook maar heen wil. En twee: hij is een levend kunstwerk, onder contract om in musea, of in een kunstverzameling tentoongesteld te worden. Dus hij levert ook vrijheid in. Een klassieke Monkey's Paw-situatie, vernoemd naar het gelijknamige korte verhaal uit 1902, waarin elke vervulde wens een naar neveneffect heeft.

Regisseur Kaouther Ben Hania zag jaren geleden het kunstwerk 'Tim' van de Belgische kunstenaar Wim Delvoye. Ook iemand met een rugtattoo en de bijkomende verplichting om te poseren. Dat er nu een visum staat afgebeeld, is een uitvinding van de filmmaker. Ze voegt daarmee een extra politieke laag aan in een toch al interessante discussie over eigenaarschap en vrijheid. Dat maakt het een interessant werk voor het Movies That Matter Filmfestival van Amnesty international, dat in april van dit jaar opende met deze film.

videotrailers & clips