Na 63 jaar bepaalt 'Psycho' nog altijd hoe we films in de bioscoop kijken

Na 63 jaar bepaalt 'Psycho' nog altijd hoe we films in de bioscoop kijken

Hitchcock had niet alleen invloed op de inhoud van moderne films, maar ook op het bioscoopgedrag.

Psycho van Alfred Hitchcock ging in 1960 in première en nu volgen we nog steeds de bioscooptrend die 63 jaar geleden ontstaan is door de legendarische filmmaker.

Hitchcock is al jaren een groot voorbeeld op filmopleidingen en groot held van menig filmmaker. Dat we elementen uit de films van de legende terug zien in moderne thrillers en horrorfilms is dan ook niet zo gek.

De douchescène
De iconische douchescène uit Psycho met de Scream-Queen Janet Leigh bracht in 1960 en in het heden veel teweeg. Lees hiermeer over de scène.



Maar de thema's en het suggesties met schaduw en geluid zijn niet de enige restanten uit 1960. Hitchcock heeft ook veel invloed op de manier waarop wij nu films in de bioscoop kijken.

Een speciaal verzoek
Voordat Psycho in de bioscoop kwam in de Verenigde Staten was het heel gebruikelijk voor bioscoopbezoekers om halverwege een film binnen te lopen of weg te lopen.



Hitchcock was het niet eens met dit bioscoopgedrag. Hij wilde er dan ook voor zorgen dat elke theaterbezoeker verrast, geschokt en onder de indruk zou zijn door de spanning van Psycho en als mensen halverwege binnen kwamen lopen, was hij bang dat ze het verhaal niet zouden begrijpen en waarderen.

Geplande filmtijden
De filmmaker verzocht daarom aan de bioscopen om vaste in-en uitloop tijden te maken, zodat mensen de gehele film kwamen kijken.

De bioscopen gingen akkoord en maakten geplande filmtijden. Dit zorgde ervoor dat er rijen mensen voor de deur stonden te wachten om de film te mogen zien, want als je te laat was, kwam je de zaal niet meer binnen.

Tegenwoordig
Tegenwoordig stoppen theaters meestal met het verkopen van bioscoopkaartjes 30 minuten na aanvang van de show. En mocht je toch nog te laat de filmzaal binnensluipen, dan krijg je een boze blik.

NieuwsFilm

meest populair