Blijf filmen!

[header]Waarom ben ik zo angstig, zo gespannen en schrik ik zo snel? Ik ben net naar REC geweest; een van de meest intense horrorfilms die in een hele tijd gezien heb, en sowieso de meest intense filmervaring die ik in lange tijd in de bioscoop gehad heb.[/header]Ik kom rond twaalven de zaal uit, en loop nog een stuk met Thijs (onze derde IFFR correspondent) en zijn vrienden mee. Maar dan moet ik het laatste stuk naar mijn logeeradres toch echt alleen afleggen. Ik kijk vaak om me heen, maar er valt natuurlijk niets bijzonders te zien. In mijn ooghoek bespeur ik een onnatuurlijke beweging; een fractie van een seconde wil ik het op een lopen zetten, totdat ik een mens herken in de beweging: dezelfde gozer naast wie ik net nog bij het stoplicht stond. Niets aan de hand.

Ik zet m’n discman nog maar iets harder en zing zachtjes mee met de muziek, om mezelf te kalmeren. Verder hoor ik eigenlijk niks meer. WOEF! Ik schrik me kapot terwijl een hond vanaf het balkon agressief naar me begint te blaffen. Snel loop ik door naar de deur waar ik moet zijn en steek de sleutel in het slot. Eenmaal binnen ga ik na even bijgekomen te zijn maar snel aan het werk. Weer tegenover die ramen waar ik enkele dagen terug tegenover zat, maar nu nog veel gespannener. Ik durf niet met mijn rug naar de ramen te gaan zitten. Dan knippen er twee lampen achter me tegelijk uit, en schrik ik me weer het leplazarus. Verdomde anti-diefstallampen die te pas en te onpas aan en uit gaan!

Waarom ben ik zo angstig, zo gespannen en schrik ik zo snel? Ik ben net naar REC geweest; een van de meest intense horrorfilms die in een hele tijd gezien heb, en sowieso de meest intense filmervaring die ik in lange tijd in de bioscoop gehad heb. Een lokale presentatrice en cameraman filmen een tam programma over ‘het gewone leven’ van brandweermannen in Barcelona. Een routineklus maakt het er niet heel veel boeiender op: een oude vrouw zit ingesloten in haar appartement. Maar er blijkt iets heel anders aan de hand te zijn in het appartementencomplex, en vanaf dat moment blijven het tempo en de spanning tot het einde ongenadig stijgen. De cameraman krijgt de opdracht te blijven filmen, om vast te leggen wat er gebeurt.

Lange stukken pure terror worden slechts af en toe onderbroken voor een minieme adempauze. In het begin zijn de personages net goed genoeg neergezet zodat je wilt dat ze overleven, maar het grootste deel van de spanning komt door het camerawerk. Die ene subjectieve camera die gehanteerd wordt door één van de hoofdpersonages legt de actie wel vast, maar geeft altijd maar een beperkt beeld waardoor er altijd iets van net buiten het beeld opeens op het doek kan verschijnen. REC is een uiterst effectieve, verdomd enge horror die de adrenaline onafgebroken door mijn lichaam liet gieren.

Ik zag vandaag overigens ook nog Freaky Useless Spicy Story en L’Avocat de la Terreur. De eerste is een chaotische Indiase misdaadfilm die aan o.a. Pulp Fiction en Snatch doet denken, maar vooral ook in zijn eigen krankzinnige cartoonwereld bestaat. Van tevoren waarschuwt een voice-over en een tekst in beeld dat je het brein moet uitzetten tijdens het kijken van de film. Zo nu en dan is deze best grappig en bewust heel erg dom, maar soms is ook dat te flauw om leuk te zijn. De tweede film van de dag was een lange documentaire over advocaat Jacques Vergès, die vanaf de jaren zestig heel wat extremisten, terroristen en/of vrijheidsstrijders heeft verdedigd. De stukken over Vergès zelf zijn bijna allemaal erg interessant, maar tegelijk wordt een poging om een compleet beeld van terrorisme in de twintigste eeuw te geven, en helaas blijft dat onoverzichtelijk en verwarrend.

Tot nu toe gezien:

REC (Jaume Balagueró & Paco Plaza, Spanje) [rating 5]
L’Avocat de la Terreur (Barbet Schroeder, Frankrijk) [rating 3]
Freaky Useless Spicy Story (Kalpesh CI Patel, India) [rating 3]
Margot at the Wedding (Noah Baumbach, Verenigde Staten) [rating 4.5]
LYNCH (blackANDwhite, Verenigde Staten/Denemarken) [rating 2.5]
Go with Peace Jamil (Omar Shargawi, Denemarken) [rating 4.5]
The Golden Age of Fish (Kevin Jerome Everson, Verenigde Staten) [rating 1] Able Danger (Paul Krik, Verenigde Staten) [rating 2.5]
Le Tueur (Cédric Anger, Frankrijk) [rating 3.5]
The King of Ping Pong (Jens Jonsson, Zweden) [rating 4]
The Man from London (Bela Tarr, Hongarije) [rating 3]
Fear(s) of the Dark (Blutch, Burns, Caillou, Di Sciello, Mattotti, McGuire) [rating 3.5]
Help Me Eros (Lee Kang-sheng, Taiwan) [rating 2]
The Unseeable (Wisit Sasanatieng, Thailand) [rating 3.5]
Mio Fratello è Figlio Unico (Daniele Luchetti, Italië) [rating 3.5]
End of the Line (Gustavo Steinberg, Brazilië) [rating 3.5]
You, the Living (Roy Andersson, Zweden) [rating 4]
George A. Romero’s Diary of the Dead (Raad eens wie, Verenigde Staten) [rating 4]
Vasermil (Mushon Salmona, Israël) [rating 3]
TBS (Pieter Kuijpers, Nederland) [rating 3.5]



NieuwsFilm

meest populair