De productie van Blu-Ray-discs markeerde een periode van achttien jaar waarin Sony een belangrijke speler was in de markt voor fysieke opslagmedia. Vorig jaar werd al bekend dat het bedrijf zou stoppen met opneembare Blu-Ray-schijven voor consumenten, maar toen werd nog aangegeven dat zakelijke toepassingen voorlopig ondersteund zouden blijven. Nu lijkt het punt bereikt waarop de verkoop onvoldoende rendabel is.
De impact van streamingdiensten
Door de opkomst van streamingdiensten is de vraag naar fysieke media sterk afgenomen. Films en series worden steeds vaker digitaal bekeken, waardoor de verkoop van Blu-Ray en andere optische opslagmedia structureel daalt. Ondanks deze ontwikkeling hebben andere fabrikanten zoals Panasonic nog geen soortgelijke stappen aangekondigd.
Voorlopig blijft er wereldwijd nog een beperkte voorraad beschikbaar, en Sony is niet de enige producent van lege Blu-Ray-schijven. Consumenten die afhankelijk zijn van fysieke opslag hebben dus nog alternatieven, maar de toekomst van Blu-Ray als opslagmedium lijkt onzeker.
Definitief einde van een tijdperk
Met het stopzetten van de productie komt een einde aan een technologie die ooit werd gepositioneerd als de opvolger van de dvd. De Blu-Ray won destijds de strijd van HD-DVD, maar heeft nu zelf terrein verloren aan digitale alternatieven. Hoewel er nog steeds liefhebbers zijn die fysieke schijven verkiezen vanwege de beeld- en geluidskwaliteit, is de trend duidelijk: streaming domineert de markt.