HBO Max en Prime Video maken de top vijf compleet, terwijl andere streamingdiensten onder de 10 procent spontane naamsbekendheid blijven. Het onderzoek werd in februari uitgevoerd onder 1.500 consumenten en richtte zich op zowel spontane als geholpen merkbekendheid van streamingdiensten. In vergelijking met twee jaar geleden is de spontane bekendheid van de top vijf diensten gestegen.
Top of mind
Bij de 'top of mind'-bekendheid, waarbij wordt gekeken naar het merk dat als eerste in gedachten komt, scoort Netflix met 46 procent het hoogst, gevolgd door Videoland met 12 procent. Andere diensten blijven onder de 3 procent.
In de categorie 'geholpen bekendheid', waarbij respondenten een lijst met diensten voorgelegd krijgen, zijn de verschillen kleiner. YouTube wordt in deze meting vrijwel door iedereen herkend, ondanks een lage spontane naamsbekendheid. Opvallend is de positie van Pathé Thuis, dat een geholpen bekendheid van bijna 60 procent heeft.
Onderzoek
Telecompaper voert vier keer per jaar metingen uit naar de merkbekendheid van onder andere SVOD-aanbieders. Hierbij wordt zowel spontane als geholpen bekendheid onderzocht. De eerste vermelding van een merk bij spontane bekendheid wordt aangeduid als 'top of mind'.
Voor het onderzoek is gebruikgemaakt van het Telecompaper Consumer Insight Panel, dat bestaat uit respondenten tussen de 16 en 80 jaar. De resultaten zijn gestratificeerd naar leeftijd, geslacht en opleiding.