YouTube treedt keihard op tegen de vele zinloze neptrailers van gewenste films

Populaire kanalen met nep-trailers worden aangepakt en kunnen fluiten naar de inkomsten.

YouTube is de strijd aangegaan tegen de nepfilmtrailers op zijn website. Twee populaire kanalen van deze content, Screen Trailers en Royal Trailers, krijgen geen advertentie-inkomsten meer en zijn verwijderd uit het partnerprogramma van het platform. Dit is de tweede keer dat YouTube optreedt, nadat in maart de twee grootste AI-filmtrailer-kanalen, Culture en KH Studios, werden aangepakt.

De door AI gegenereerde neptrailers worden gepresenteerd als officiële aankondigingen voor niet-bestaande films. De kanalen gebruiken kunstmatige intelligentie om zo kijkers te misleiden en advertentie-inkomsten binnen te harken. Hoewel het onschuldig lijkt, halen de bovengenoemde kanalen vaak miljoenen views en heeft Screen Culture meer dan 1,4 miljoen abonnees.

Nieuwe 'Avengers' trailer
Eerder verschenen er neptrailers voor Back to the Future 4 en de nieuwe Avengers-film. Ook bevatten sommige video's AI gegenereerde beelden van echte acteurs als Tom Holland of Keanu Reeves, zonder dat ze ooit in de films hadden gespeeld.

YouTube heeft ingegrepen omdat de kanalen als enige doel zouden hebben "om views te genereren". De kanalen krijgen ook geen inkomsten meer vanuit YouTube vanwege de schending van hun monetisatiebeleid, waarin staat dat "je [geleend materiaal] aanzienlijk moet veranderen om het je eigen te maken."

Kritiek op neptrailers
De opkomst van AI-tools als OpenAI's Sora en Google's Veo hebben het gemakkelijker gemaakt om eenvoudig neptrailers te produceren. Hoewel sommige fans het zien als onschuldige fanfictie, zeggen critici dat de verspreiding bijdraagt aan desinformatie en het lastiger is om officiële trailer te vinden.



NieuwsFilm

meest populair