Disney kiest voor een terughoudende benadering bij het gebruik van AI. De studio maakt zich zorgen over juridische risico's en de mogelijke impact op haar reputatie als verhalenverteller. Deze voorzichtigheid beïnvloedt de manier waarop AI wordt geïntegreerd in creatieve processen.
AI-sidekick in TRON: Ares
Volgens het artikel werd er binnen Disney gesproken over een AI-gegenereerd sidekickpersonage genaamd Bit, bedoeld voor Jeff Bridges' rol als Kevin Flynn in TRON: Ares. Het idee was dat Bit op het scherm zou reageren via AI, met een menselijke stemacteur.
Hoewel het concept aanvankelijk werd gepresenteerd als een marketinggimmick, besloot Disney het idee te laten varen. De reden: mogelijke negatieve publiciteit tijdens onderhandelingen met vakbonden. Het project werd stopgezet voordat het echt van de grond kwam.
Digitale Dwayne Johnson in Moana
Voor de live-actionversie van Moana gebruikte Disney AI om Dwayne Johnson digitaal te repliceren. In scènes die Johnson niet kon opnemen, werd zijn neef Tanoai Reed ingezet als body double vanwege hun gelijke lichaamsbouw.
Disney Scrapped AI Plans For "TRON: Ares," "Moana"https://t.co/LHK9jQXbE5 pic.twitter.com/yMJgDwokI2
-- Garth Franklin (@darkhorizons) August 4, 2025
Disney werkte samen met het AI-bedrijf Metaphysic om deepfakes van Johnsons gezicht te maken. Deze digitale gezichtslaag zou over Reeds performance worden geplaatst om Johnsons aanwezigheid te simuleren in de film.
Juridische obstakels en gevolgen
Hoewel Johnson toestemming gaf voor het gebruik van zijn digitale dubbelganger, raakte het project verwikkeld in juridische complicaties. Uiteindelijk besloot Disney om geen van de AI-gegenereerde beelden te gebruiken in de definitieve versie van de film, die volgend jaar verschijnt.
Uit gesprekken met medewerkers en partners blijkt dat Disney dezelfde dilemma's ervaart als veel andere grote bedrijven: hoe AI verantwoord en effectief in te zetten.