Nederlandse klanten van Prime Video zijn via e-mail op de hoogte gebracht van het nieuwe beleid. Per 26 augustus introduceert moederbedrijf Amazon advertenties in beperkte mate, tenzij kijkers kiezen voor een duurder abonnement zonder reclame.
Advertentievrije optie
Het toevoegen van advertenties zou volgens Amazon noodzakelijk om te kunnen blijven investeren in nieuwe films en series. Wie reclamevrij wil blijven kijken, sponsort de nieuwe content op een andere manier. Voor 2,99 euro extra per maand, dus bovenop het reguliere Prime-abonnement, ben je weer reclame vrij.
Het standaardabonnement van Prime Video kost momenteel 4,99 euro per maand of 49,99 euro per jaar. Klanten die geen reclames willen zien, betalen voortaan dus zo'n 8 euro per maand. Naast toegang tot Prime Video biedt het abonnement ook andere voordelen, zoals gratis verzending op Amazon.nl.
Andere diensten
Amazon volgt uiteraard het voorbeeld van andere streamingdiensten zoals Disney+ en HBO Max die eveneens advertentievarianten aanbieden als manier om inkomsten te verhogen. Al werkt het dan vaak andersom en kun je je abonnementsvorm downgraden naar een goedkoper abonnement.