Nieuwe trend: de speelgoedverfilming

Na succes Transformers komt nu ook Mattel met films over He-Man, Hot Wheels en Barbie.

Het succes van de verfilming van Hasbro's Transformers in 2007 opende speelgoedfabrikanten over de gehele wereld de ogen. Opeens zagen ze het potentieel van film om eens populaire actiefiguren en ander speelgoed opnieuw onder de aandacht te brengen, en zelfs uit te laten groeien tot winstgevende franchises. Naast een vervolg op Transformers heeft Hasbro nu filmplannen voor verscheidene producten, van G.I. Joe tot Monopoly. Hun belangrijkste concurrent Mattel wil niet achterblijven. Verscheidene filmshebben zij nu in ontwikkeling, waaronder He-Man and the Masters of the Universe, Hot Wheels en Barbie. Er zijn zelfs plannen voor een romantische komedie met de Magic 8-Ball in een belangrijke rol.

Een verfilming van He-Man is de afgelopen jaren regelmatig geschrapt en weer op been gezet, maar lijkt nu weer door te gaan. Warner Brothers-producent Joel Silver is inmiddels aan het project verbonden. Tevens is een scenario geschreven door Justin Marks, die ook als schrijver verbonden is aan de komende Street Fighter-film.

Silver zal ook Hot Wheels produceren. Dit was eerst in de handen van Sony en zou geregisseerd worden door McG (Charlie's Angels), maar werd gecanceld toen vergelijkbare projecten als Stealth flopten. Het grootste obstakel is nu om een verhaal te verzinnen rond de speelgoedraceautootjes. Wel zullen zo goed als zeker de auto's niet gaan praten.

Barbie ten slotte is al de ster in haar eigen reeks straight-to-DVD animatiefilms, waarvan meer dan 62 miljoen exemplaren zijn verkocht. Nu willen ze 's werelds beroemdste pop naar de bioscoop brengen met een live-actionfilm. Verscheidene filmmakers schijnen te strijden om de regisseursstoel.

Deze films zijn natuurlijk vooral bedoeld om een groot publiek (opnieuw) kennis te laten maken met Mattels producten, en zo nieuwe franchises te creëren. Maar Barry Waldo, de vice-president van Mattels entertainment- en marketingafdeling, benadrukt dat het de niet de bedoeling is om een lange commercial te maken: "We want to make a credible story that will make people go to the theater." Als we van de kwaliteit van de Barbie-dvd's uit mogen gaan, lijkt dat niet erg waarschijnlijk.



NieuwsFilm

meest populair