Deze film is zo verontrustend dat je hem nooit opnieuw wil zien

Deze film is zo verontrustend dat je hem nooit opnieuw wil zien

De rauwe authenticiteit van deze film blijft hangen bij elke kijker.

Kids van regisseur Larry Clark dompelt je onder in één enkele dag uit het leven van dolende New Yorkse tieners, en doet dat zonder filter of verzachting. De film observeert, oordeelt niet en laat juist daardoor een oncomfortabele indruk achter die je moeilijk loslaat.

De kracht van Kids zit in de schijnbare eenvoud: een losse, bijna documentaire-achtige blik op jongeren die grenzen opzoeken zonder de gevolgen te beseffen. Het wordt nergens geromantiseerd; elke scène benadrukt hoe achteloos gevaar, roekeloosheid en onschuld door elkaar lopen.


Productie
De film werd gemaakt met een relatief klein budget van ongeveer 1,5 miljoen dollar, maar groeide uit tot een undergroundsensatie. De rauwe aanpak, de onbekende cast en de vrijmoedige keuzes maakten de film uniek, en zorgden ervoor dat hij ondanks alles commercieel succesvol werd.


Bij release veroorzaakte Kids enorme opschudding door de expliciete inhoud en de confronterende blik op jeugdige losbandigheid. De studio achter de film moest zelfs een apart label oprichten om hem uit te brengen, omdat grote distributeurs de risico's te hoog vonden.

Acteurs
De cast bestaat bijna volledig uit nieuw talent dat nog geen filmervaring had, waaronder Leo Fitzpatrick, Chloë Sevigny. Ook Rosario Dawson maakt hier haar debuut, en haar naturel spel draagt sterk bij aan de authenticiteit en kwetsbaarheid die de film zo herkenbaar maken.


Hoewel Kids geen traditionele publieksfilm is, groeide hij uit tot een cultfenomeen dat filmmakers en critici blijft fascineren. De directe, ongemakkelijke toon heeft later generaties makers beïnvloed die eveneens wilden afrekenen met gepolijste jeugdrealisme.

Nasleep
De film is echter geen werk dat je gemakkelijk opnieuw bekijkt. De thema's zijn heftig, de personages verloren en de boodschap schrijnend duidelijk: één keer is genoeg. Kids blijft nazinderen, niet doordat hij spektakel biedt, maar omdat hij weigert weg te kijken.

NieuwsFilm

meest populair