Interview met Mark de Cloe

Regisseur Mark de Cloe over zijn nieuwe film Het Leven Uit Een Dag .

Deze week is de eerste speelfilm van regisseur Mark de Cloe uitgebracht in de Nederlandse bioscopen: Het Leven Uit Een Dag, naar het gelijknamige boek van A.F.Th. van der Heijden. Het Leven Uit Een Dag draait om twee jonge mensen in een wereld waar het leven maar één dag duurt. Als ze zo verliefd op elkaar worden dat ze één dag niet meer genoeg vinden, plegen ze een moord om zo in de hel te komen. De hel is, net zoals onze wereld, een wereld van de herhaling, waarin op elke dag een andere dag volgt en alles meerdere malen te beleven is tot het alle waarde heeft verloren.

Mark de Cloe is nog geen heel bekende naam in het Nederlandse filmland. Maar met al heel wat prijzen voor eerdere korte films op zak en nu deze gedurfde en erg mooie eerste speelfilm gaan wij in de toekomst zeker nog heel erg veel van hem horen. En dus leek het FilmTotaal de hoogste tijd voor een exclusief interview met deze regisseur.

Het Leven Uit Een Dag is uw eerste speelfilm. Vanwaar de keuze voor de verfilming van dit verhaal? Wat trok u aan in het boek?

Wat ik heel erg mooi vond aan het boek zijn de thema’s tijd en liefde. Hele grillige thema’s die aan elkaar gewaagd zijn. Het is altijd de tijd die de liefde weet te slopen, maar aan de andere kant is het ook de liefde die de tijd kan doen vergeten. Deze twee thema’s spelen in meer van mijn werk een rol, en in Het Leven Uit Een Dag zitten ze op een hele mooie manier door het verhaal geweven, waardoor ik dit boek erg graag wilde verfilmen.

Hoe is de samenwerking bevallen met schrijver A.F.Th. Van der Heijden?

Met deze samenwerking ben ik erg blij. Vanaf het begin heeft hij gezegd: “Het boek heeft zichzelf al bewezen, dit is klaar. Jij gaat een ander geheel eigen kunstwerk maken.” Hij heeft me dus ook helemaal vrij gelaten in mijn keuzes met het verhaal.

Vooral in de tweede helft van de film gaat u een heel eigen weg met het verhaal. In hoeverre zijn de keuzes hiervoor in overleg met A.F.Th. Van Der Heijden gemaakt en wat was zijn mening over uw wijzigingen in het verhaal?

Hij heeft het scenario wel een paar keer gelezen en toen is er ook wel overlegd over verschillende stukken. Maar zijn uitgangspunt is altijd geweest dat ik mijn eigen ding mocht doen. Het eindresultaat vindt hij ook mooi, hij is er erg enthousiast over.

Halverwege de film gaat de film over in een splitscreen dat consequent wordt volgehouden gedurende de rest van de film. Vanwaar deze keuze?

Als het bijvoorbeeld uit is met je vriendin, dan denk je vaak: wat zou zij op dit moment aan het doen zijn? Ze blijft in je fantasie een grote rol spelen. Is ze nu aan het ontbijten? Is ze op haar werk? Heeft ze een ander? Om deze reden vond ik het erg mooi om deze twee levens zo blijvend naast elkaar te laten zien. Verder is er een verhaal van Plato dat mij heel erg geïnspireerd heeft:

“Voordat de mensen mensen waren, zwierven er op aarde wezens rond. Ze hadden vier benen, vier armen en twee hoofden. Snel, sterk en machtig waren ze. Ze waren perfect. Maar ze wilden meer. Ze klommen op elkaar, vormden hemelshoge torens en vielen zo de Goden aan.Toen greep Zeus zijn bliksem en spleet elk van hen in tweeën. Als helft moesten zij nu verder door het leven gaan, op zoek naar de andere helft, naar de verloren wederhelft. Verlangend naar het geheel dat zij ooit waren. Sindsdien is de liefde een jacht naar de verloren wederhelft”.

Dit vond ik een erg mooi beeld. En het voelde ook als een mooie manier van vertellen, hoe zij allebei hun eigen leven gingen leiden.

Hoe beviel de samenwerking met de twee jonge acteurs, van wie vooral Loïs natuurlijk nog heel onervaren was?

Het was vanaf het begin een vereiste voor de rol dat het twee jongen mensen moesten zijn. Het is natuurlijk ook een verhaal over twee mensen die voor het eerst de liefde met elkaar delen, maar daarnaast moeten ze ook de scènes spelen waar de liefde vergaan was en het liefdesspel niets meer waard. Dit hebben ze naar mijn mening geweldig gedaan.

In 2006 werd u genomineerd voor de Most Promising Young European Director op het filmfestival in Rome. En nu is ook Het Leven Uit Een Dag voor het filmfestival in Rome geselecteerd. Hoe ver gaat Het Leven Uit Een Dag het internationaal schoppen?

Het is natuurlijk heel erg leuk dat Het Leven Uit Een Dag op deze manier Europese erkenning krijgt. De film draait in het programmaonderdeel Extra, voor innovatieve cinema, en daar ben ik natuurlijk hartstikke blij om. Hoe ver de film het verder gaat schoppen weet ik niet. De komende dagen zijn erg spannend, ik wacht de reacties af.

Waar bent u nu mee bezig? Wat wordt uw volgende project?

Ik ben op het moment druk bezig met de editing van Shocking Blue, mijn volgende speelfilm. Deze komt in het voorjaar uit.

Tot slot: u heeft nog één dag te leven, gaat u door met Shocking Blue of vult u de dag anders in?

[Mark lacht en antwoordt dan zonder na te hoeven denken]: Als ik nog één dag heb, ga ik lekker naar mijn meisje...

Lees ook de recensie van Het Leven Uit Een Dag.



NieuwsFilm

meest populair