Blu-Ray Review: Gladiator S.E.

Alles, maar dan ook alles over de Oscarwinnaar uit 2000.

Regie: Ridley Scott | Cast: Russell Crowe (Maximus), Joaquin Phoenix (Commodus), Connie Nielsen (Lucilla), Oliver Reed (Proximo) e.a. | Speelduur: 155 min / 171 min (extended versie) | Jaar: 2000 | Retail release: 1 oktober 2009 | EAN: 5050582582659

Regisseur Ridley Scott heeft al heel wat klassiekers op zijn naam staan. In 1979 verscheen Alien, een paar jaar later Blade Runner en in 1991 kwam Thelma & Louise uit. Voor de laatste film kreeg Scott een Oscarnominatie voor Beste Regie. Met Gladiator heeft Scott tot op heden het meeste indruk gemaakt. Het historische epos kreeg elf Oscarnominaties, waarvan er uiteindelijk vijf (waaronder Beste Film) werden gewonnen. Scott greep echter wederom naast de Oscar voor Beste Regie. Dit overkwam hem een jaar later nogmaals met de film Black Hawk Down. Het bewijst dat veel van zijn films toppers zijn en goed scoren bij het grote publiek. Gladiator is in 2000 de op één na best draaiende film wereldwijd. Ook voor Russell Crowe is het een succesfilm. Als hij na films als L.A. Confidential (1997) en The Insider (1999) zich nog niet gevestigd had in de top van Hollywoods acteurs, dan is het na zijn rol als de wraaknemende Maximus zeker wél het geval. Ook Joaquin Phoenix zet een prachtige rol neer. Gladiator draaide in mei 2000 in Nederland en kwam afgelopen week uit op Blu-Ray, in een 2 disc Special Edition.

In Gladiator wordt de Romeinse generaal Maximus (Russell Crowe) ten onrechte ter dood veroordeeld door Commodus (Joaquin Phoenix), de zoon die zijn vader, keizer Marcus Aurelius vermoord om zelf aan de macht te komen. Maximus ontsnapt aan zijn veroordeling, maar zijn vrouw en zoon worden in opdracht van Commodus op brute wijze vermoord. Nadat hij hun lichamen heeft begraven, wordt hij gevonden door slavenhandelaren die hem doorverkopen aan de gladiatorenmeester Proximo (Oliver Reed). Proximo laat Maximus vechten in het Colosseum als gladiator, en al snel begint Maximus te beseffen dat dit wellicht de enige kans is om zich te wreken op Commodus.

TRAILER
Bekijk hieronder de trailer van Gladiator:

WAARDERING & BOX OFFICE
Naast de elf Oscarnominaties en vijf gewonnen beeldjes wint Gladiator 46 filmprijzen en krijgt het nog eens 79 nominaties. Op Rotten Tomatoes krijgt de film 77% van de filmdeskundigen. Op de IMDb is de waardering net iets hoger met een 8,3 en daarmee staat Gladiator op een 114e plaats in de IMDb top 250. Aangezien FilmTotaal in 2000 net in ontwikkeling was, is er geen recensie geschreven over de film. Onze bezoekers waarderen de film met een 8.3.
Een reactie van de vaste FT bezoeker Blargon7: Zeker een topfilm. vooral de vechtscenes, een sublieme stijl met die hoge sluitertijd van de camera. Let op de scherpte, elk druppeltje bloed wat er rond spat is haarscherp! Niks ook aan te merken op de muziek, ronduit geweldig die volle muziek.
Met een geschat productiebudget tussen de $60 tot $103 miljoen boekt Gladiator uiteindelijk een monsterscore. De film van Ridley Scott opent in de States met een kleine $35 miljoen en groeit door naar $188 miljoen. Wereldwijd komt daar nog eens $270 miljoen bij.

DE BLU-RAY DISK
Het Blu-Ray recensie-exemplaar van Gladiator wordt geleverd in een mooie en stevige steelcase met daarin twee BD50 discs. Op de hoes zien we de gladiator Maximus geknield op het slagveld. Er wordt vermeldt dat het gaat om de film die in 2000 de Oscars won voor Beste Film en Beste Acteur (Russell Crowe). Er zijn geen extra boekjes meegeleverd.

Het recensie-exemplaar (muisklik voor een vergroting):

DE EXTRA'S
Bij het starten van de eerste schijf is er na de landkeuze gelijk de keuze tussen de verlengde versie (171 min.) of de bioscoopversie (155 min.). De Blu-Ray versie bevat meer extra's dan bijvoorbeeld de eerdere 3 disc DVD Extended Special Edition. Met name de tweede schijf bevat een grote hoeveelheid interessante extra's. Ook op de eerste schijf was er nog ruimte over voor wat toevoegingen:

Audiocommentaar door Ridley Scott en Russell Crowe * * *
Zoals bij de meeste audiocommentaren is het een hele zit om dit te bekijken en te beluisteren. Zeker omdat de uitgebreide versie bijna 3 uur duurt. Je kunt allerlei meningen verwachten over de genomen keuzes.

Intro van Ridley Scott *
De intro bij de Extended versie. Hij legt even kort uit dat we niet te maken hebben met een zogenaamde Director's Cut, die al in de bioscoop draaide.

U-Control * *
Met deze optie kun je tijdens het bekijken van de film bepaalde extra's raadplegen. Vanwege de speelduur van Gladiator moet een groot deel van de extra's, die via U-Control geraadpleegd kan worden, eerst worden opgeslagen om deze vervolgens te bekijken via de tweede disc. Niet bepaald handig, want het wisselen van de cd's neemt veel tijd in beslag.

BD Live * * *
De externe omgeving van Universal. Hier kunnen previews worden bekeken van nieuwe bioscoopfilms, Blu-Ray / DVD films en van tv-series. De BD live omgeving van Universal is nog vrij beperkt. De BD Live omgeving van Sony was uitgebreider (zie Blu-Ray Review: Angels & Demons).

Op de tweede Blu-Ray disc staan veel interessante extra's (niet in HD), verdeeld over vijf hoofdstukken:

Beelden van de Elyzeese velden: Themaportaal * * *
Een portaal naar vermoedelijk alle extra's. Afzonderlijk of in setjes te selecteren en te bekijken. Handig maar het overzicht, verspreid over 11 pagina's, is wel erg uitgebreid.

Kracht en eer: Creatie van de wereld van Gladiator * * * *
Zeven docu's over de ontwikkeling van het verhaal, de wapens, het kostuumontwerp, de productiedagboeken, de verrijzenis van Proximo, de visuele effecten en de release van de film met de impact ervan. Ook zijn er credits toegevoegd en is er de mogelijkheid om een Enchanched Viewing Mode aan te zetten, die je rechtstreeks het beeldmateriaal laat zien die voor deze Blu-Ray is gemaakt. Dit kan je in één keer raadplegen of via de 63 productiedagboeken in een speciaal gecreëerde Thema Index.

Beeld en ontwerp * * * * *
Dit hoofdstuk bevat een tweetal productieontwerp-galerieën met heel veel ontwerpen (erg mooi), een kostuumgalerieën, fotogalerieën en de docu's "wapenhandleiding" en over het maken van de storybords. Erg handig is dat er bij sommige onderdelen gebruik gemaakt kan worden van hoek- (Multi-angle) en geluidsopties. Je kunt bijvoorbeeld kiezen uit commentaar of muziek en vergelijkingen van de storybords met de daadwerkelijk filmscènes. Met name de wapenhandleiding is erg aardig om te bekijken. Je ziet allerlei wapens voorbijkomen die gebruikt worden tijdens de gladiatorengevechten.

Opgegeven sequenties & Deleted Scenes * * * * *
Bekijk een alternatieve (langere) titelsequentie, een storybord over een uitgebreid neushoorngevecht (die niet is toegevoegd) en andere weggelaten scènes. Je kunt bij de meeste scènes een audiocommentaar aanzetten. Het neushoorngevecht is uiteindelijk weggelaten omdat het dier niet getraind kon worden voor de gewenste scene. Ook CGI was geen oplossing. Dit gevecht had eigenlijk de grootste actiescene moeten worden.

De gouden archieven * * * * *
Heel veel stuff, waaronder de docu's Making of Gladiator, info over de filmmuziek, een avondje met Russell Crowe en Visual Effects. Ook is het uitgebreide overzicht van de vele trailers en tv-reclames erg aardig.

BEELD EN GELUID

Beeld: Het beeld is ronduit voortreffelijk. Het is zelfs het beste dat tot nu toe voorbij is gekomen in de Blu-Ray Reviews op FilmTotaal. Soms zijn de beelden daadwerkelijk adembenemend en dan wordt er écht niet overdreven. Dit valt vooral op doordat de extra's in standaard (DVD) kwaliteit worden geleverd. Een enorm verschil.

Geluid: Het geluid stelt uiteraard ook niet teleur. Engels wordt geleverd in DTS-HD. De overige talen in DTS Surround. Deze talen zijn Frans, Duits, Spaans, Italiaans, Latijns Amerikaans Spaans en Portugees Braziliaans. De extra's zijn in Engels, Dolby Digital 2.0.

Ondertitels: Gelijk aan bovenstaande geluidstracks, met daarbij ook Nederlands, Deens, Noors, Portugees, Zweeds en nog wat Oosterse titels.

Zie hieronder enkele screenshots, die overigens niet de HD beeldkwaliteit hebben (muisklik voor een vergroting):

Bekijk de afbeeldingBekijk de afbeelding

CONCLUSIE
De film Gladiator is iedereen wel bekend. Mocht je een Blu-Ray speler hebben of gaan kopen, dan is dit dé film die niet in je collectie mag ontbreken. De beeldkwaliteit van de film is daadwerkelijk oogstrelend waardoor je optimaal kunt genieten van o.a. prachtige actiescènes. De extra's zijn een must voor de die-hard fan van de film, zeker omdat er ook vele nieuwe extra's zijn ten opzichte van eerder verkrijgbare (DVD) versies. Ook fraai is dat de film wordt geleverd in een stevige steelcase, mooi voor in de collectie. Dat de extra's niet in HD zijn, is eigenlijk de enige, maar ook vrij grote misser. Dit had deze Blu-Ray uitgave helemaal een pareltje gemaakt.

VERKRIJGBAARHEID
Voor zover te achterhalen, is Gladiator naast de Blu-Ray enkel te verkrijgen op single disc DVD. De benoemde 3 disc DVD Extended Special Edition lijkt niet meer voorradig. De DVD en Blu-Ray zijn o.a. te bestellen via FilmTotaal DVD shop.

Bekijk hier deze pagina méér Blu-Ray Reviews van FilmTotaal

Met dank aan de uitgever Universal Pictures voor het beschikbaar stellen van de recensie-exemplaren.