Blu-Ray Review: The Untouchables (Special Collector's Edition)

Gangsterfilm: Robert De Niro als Al Capone vs. Sean Connery en Kevin Costner als The Untouchables.

Regie: Brian De Palma | Cast: Kevin Costner (Eliot Ness), Sean Connery (Jim Malone), Charles Martin Smith (Agent Oscar Wallace), Andy Garcia (Agent George Stone / Giuseppe Petri), Robert De Niro (Al Capone) | Speelduur: 119 min. | Jaar: 1987 | Retail release: 22 oktober 2009 | EAN: 8714865331156

De meest bekende maffiafilm van regisseur Brian De Palma is voor velen waarschijnlijk Scarface (1983) met Al Pacino, met wie De Palma tien jaar later Carlito's Way opnam. Tussendoor maakte hij nog een andere maffiafilm, namelijk The Untouchables (1987). De film is gebaseerd op het boek van hoofdpersonage Eliot Ness en deels op de gelijknamige tv-serie uit 1959. Met hoofdrollen voor o.a. Kevin Costner, Sean Connery en Robert De Niro ontpopte de film zich tot een redelijke hit en wordt tot één van betere in het genre gerekend. Sean Connery won een Oscar voor "Best Actor in a Supporting Role". Overigens worden er ook vraagtekens bij zijn optreden gezet, want hij staat bijvoorbeeld op de eerste plaats in het Empire staatje "slechtste accent". Ook Robert De Niro's rol als Al Capone wordt enerzijds bekritiseerd vanwege overacting en anderzijds om dezelfde reden bejubeld. De afgelopen jaren zijn er meerdere situaties geweest dat een prequel opgenomen zou worden. Zowel Antoine Fuqua (Training Day, 2001) als De Palma zelf werden in verband gebracht met de regie. Acteurs als Gerard Butler en Nicolas Cage onderhandelden voor een rol in The Untouchables: Capone Rising. Cage werd gezien als Al Capone. Vanaf deze week ligt de Special Collector's Edition Blu-Ray van The Untouchables in de winkels.

The Untouchables speelt zich af tijdens de Amerikaanse drooglegging in de jaren dertig. De stad Chicago wordt geteisterd door de terreur van de legendarische gangsterbaas Al Capone (Robert De Niro). Niemand is er in geslaagd zijn handel in illegale drank en macht over de georganiseerde misdaad in te perken, maar deze taak is nu weggelegd aan rechercheur Eliot Ness (Kevin Costner). Om zijn loodzware opdracht tot een goed einde nodig heeft de bescheiden Ness bondgenoten nodig. Hij krijgt hulp van de eigenzinnige Ierse onomkoopbare politieofficier Malone (Sean Connery), agent en accountant Oscar Wallace (Charles Martin Smith) en de onstuimige jongeling Stone (Andy Garcia).

TRAILER
Bekijk hieronder de trailer van The Untouchables:

WAARDERING & BOX OFFICE
Naast dat Connery een Oscar voor zijn bijrol krijgt, wordt The Untouchables ook genomineerd voor drie andere Oscars die overigens niet gewonnen worden. Op Rottentomatoes krijgt de film van De Palma 81%. De zogenaamde op Critics geven zelfs 86%. Op de IMDb staat de film op 8.0, bij ruim 78,5 duizend stemmen. Er is geen recensie geschreven over de film door een FilmTotaal recensent. De bezoekers van FT geven de film tot op heden een 7,8.
Een reactie van AngelEyes, een bezoeker van FT: Het ligt er bij deze film een beetje aan vanuit welk gezichtspunt je de film bekijkt. Als je een rauwe maffiafilm verwacht in de lijn van GoodFellas en Scarface dan kom je bedrogen uit. Als je de film meer ziet als politiethriller (met toevallig een maffiabaas erin) dan heb je te maken met een bovengemiddeld goede. Wat dat betreft ligt deze film misschien meer in de lijn van LA Confidential dan GoodFellas en co.
Met een beperkt budget van $25 miljoen opent de film in 1987 met ruim $10 miljoen in de States. Uiteindelijk stopt de teller op zo'n $76 miljoen. De opbrengst buiten de VS wordt geschat op enkele tientallen miljoenen dollars.

DE BLU-RAY DISK
We bekijken de Special Collector's Edition, en zo'n titel maakt nieuwsgierig. Van de buitenkant is het er echter niet vanaf te zien. De film is verpakt in een standaard Blu-Ray keepcase, zonder extra sleeve of andere upgrades aan de verpakking. Ook in de hoes geen extra's in de vorm van een boekjes of ander materiaal. Het speciale zal zich klaarblijkelijk moeten bevinden op de schijf.

Het recensie-exemplaar (muisklik voor een vergroting):

DE EXTRA'S
Er staan op het eerste flink wat extra's op de schijf. Echter, de meeste extra's zijn gelijk aan de extra's van de eerder verkrijgbare 2 disc Special Collector's Edition op DVD.

Het Script, De Cast * * * *
In een kleine 20 minuten komen zowel regisseur De Palma als de cast komen aan het woord. Er wordt gesproken over de totstandkoming van de film van script tot de opnames. Erg aardig, mede omdat er wordt gesproken over de andere acteurs die er in gedachte waren voor de rollen van Eliot Ness en Al Capone.

Productieverhalen * * *
De film werd midden jaren '80 geschoten in een jaren '30 stijl. Dit betekent een hoop sets met klassieke auto's. Deze docu gaat hier dieper op in.

Opnieuw het genre uitvinden * *
Sinds het ontstaan van film worden er misdaadfilms gemaakt. The Untouchables wordt door de makers als vernieuwend gezien. In deze docu van bijna een kwartier wordt hierover gesproken.

De Klassieker * * *
Met aandacht voor de prachtige muziek van componist Ennio Morricone wordt er teruggekeken op deze klassieker in het genre.

Oorspronkelijke Featurette: "The Men" * * * * *
Een docu uit 1987 gericht op de belangrijkste personages uit de film. Dit zijn uiteraard Kevin Costner als Eliot Ness, Sean Connery als Jim Malone, Charles Martin Smith als Agent Oscar Wallace, Andy Garcia als Agent George Stone / Giuseppe Petri en Robert De Niro als Al Capone.

Theatrical Trailer HD * * *
De trailer in High Definition. De kwaliteit is zeker niet gelijk aan de HD kwaliteit van de film.

BEELD EN GELUID

Beeld: Het beeld wordt geleverd in 1080p HD 2.35:1. Dit is de eerste Blu-Ray review over een "oudere" titel en daarom is er kritisch gekeken naar het verschil tussen de single disc DVD en deze nieuwe Blu-Ray uitgave. Het kan niet anders gezegd worden dat het er goed uitziet. Niet als een Blu-Ray van een gloednieuwe film, zoals de Blu-Ray van Che, maar zeker indrukwekkend. De zogenaamde "transfer" is dus goed gelukt. De DVD is veel minder scherp en ook een donkerder. Een 8,5.

Geluid: De Engelse geluidstrack is in 6.1 DTS-ES, de overige tracks in 5.1 Dolby Digital EX of Surround. Ook deze is vergeleken met de DVD versie. Alles klinkt beter, maar tijdens sommige scènes klinkt het geluid een beetje dof, terwijl andere scènes weer "modern" klinken. Een 7,5.

Ondertitels: Naast de Nederlandse ondertitels zijn er o.a. ook Engelse, Duitse en Franse ondertitels.

Zie hieronder enkele screenshots, die overigens niet de HD beeldkwaliteit hebben (muisklik voor een vergroting):

Bekijk de afbeeldingBekijk de afbeelding

CONCLUSIE
Dat The Untouchables een klassieker in het genre is, mag duidelijk zijn. Denk alleen al aan de scene op de trap op het treinstation. Deze Blu-Ray uitgave beschikt over een prima beeldkwaliteit en meer dan redelijk geluid. Toch blijft er een rare nasmaak achter wat betreft de meegegeven titel "Special Collector's Edition". De extra's zijn niet vernieuwend, niet in HD en er is geen aandacht besteed aan de presentatie van de disc, terwijl de film dit zeker had verdiend. Dit achterwegen gelaten, is deze Blu-Ray uitgave zeker een uitstekende vervanging voor de kwalitatief mindere DVD versie.

VERKRIJGBAARHEID
Naast de Blu-Ray zijn er ook nog twee verschillende DVD versies te koop van The Untouchables, o.a. bij FilmTotaal DVD shop.

Met dank aan de uitgever Paramount voor het beschikbaar stellen van de recensie-exemplaren.