Blu-ray

Blu-Ray Review: The Godfather: Part I, II en III

De meest historische maffia-trilogie in modern jasje.

Wij zien dat je een adblocker gebruikt. Dit vinden wij jammer, want FilmTotaal is dankzij onze advertenties gratis toegankelijk. Graag willen we je vragen een uitzondering te maken voor FilmTotaal. Hoe je dat moet doen lees je hier.

M.v.g FilmTotaal

door Bram de Groot op 20.02.2010 om 18:07 in Blu-ray

Regie: Francis Ford Coppola | Cast: Marlon Brando (Don Vito Corleone), Al Pacino (Michael Corleone), Robert De Niro (jonge Vito Corleone), James Caan (Santino 'Sonny' Corleone), Robert Duvall (Tom Hagen), Diane Keaton (Kay Adams) e.a. | Speelduur: 177/200/170 minuten | Jaar: 1972, 1974, 1990 | Retail release: 4 februari 2010

Al vroeg in de filmgeschiedenis werden er films gemaakt over misdaad en gangsters als Al Capone en andere al dan niet fictieve maffiafiguren. Het hoogtepunt van het genre werd in de jaren zeventig van vorige eeuw behaald met The Godfather (1972) en The Godfather: Part II (1974) van regisseur Francis Ford Coppola. Naast de voortreffelijke rol van Marlon Brando als Don Vito Corleone was het succes te danken aan Al Pacino en Robert De Niro, de twee voornaamste hoofdrolspelers uit de Godfather tweeluik. Velen jaren later speelt Pacino ook in het veel bekritiseerde derde deel, The Godfather: Part III (1990). De laatste tien jaar is het zeuren in het genre en mogen we alleen terugkijken op het redelijk Road To Perdition en uiteraard de zeer succesvolle tv-serie The Sopranos, waarin veel verwijzingen zitten naar de eerdergenoemde filmklassiekers rond de grootste fictieve Don die we ooit hebben gekend. Onlangs zijn de drie delen van The Godfather als losse Blu-Rays verschenen.

In The Godfather staat Don Vito Corleone (Marlon Brando) aan het hoofd van een machtige maffiafamilie, en houdt zich bezig met allerlei duistere zaken zonder dat hij zelf op de voorgrond treedt. De jongste zoon van Vito, Michael (Al Pacino), bemoeit zich niet veel met de familiezaken, totdat er een aanslag wordt gepleegd op zijn vader. De clan dreigt ten onder te gaan in het geweld en Michael besluit de moordaanslag te wreken. In The Godfather: Part II is Michael Corleone de leider van de familie en schakelt al zijn concurrenten uit. Hij wil de zaken uitbreiden naar het Westen van Amerika, maar is ongeduldig van aard en maakt daardoor veel vijanden. Er wordt een aanslag op zijn leven gepleegd en hij besluit om de leiding tijdelijk over te geven aan zijn halfbroer Tom (Robert Duvall). Michael gaat zelf op zoek naar de verrader van de familie in Cuba. Tijdens de film wordt er teruggeblikt op het jonge leven van Vito Corleone (Robert De Niro), die bezig is om zijn naam te vestigen in de Italiaanse immigrantenwijken. In The Godfather: Part III probeert een ouder wordende Michael Corleone zichzelf en z'n familie af te scheiden van de gewelddadige onderwereld. Terwijl hij de Corleone's probeert te koppelen aan het Vaticaan moet hij zich ondertussen bezighouden met een gangster die de bestaande machtsverhoudingen probeert te verstoren.

TRAILER
Bekijk hieronder de trailer waarin alle drie de The Godfather films voorbijkomen.

WAARDERING & BOX OFFICE
Op Rotten Tomatoes krijgen de afzonderlijke drie delen 100%, 98% en 66%. De IMDb noteert een 9,2, 9,0 en een 7,6. Deel 1 en 2 staan respectievelijk op de nummers 2 en 3 op de IMDb Top 250. Op FilmTotaal zijn de cijfer achtereenvolgens een 8.7, 8.7 en een 7.4. Er zijn geen FT recensies geschreven over de films.
De budgetten van de drie Godfathers waren $6 miljoen, $13 miljoen en $54 miljoen. Deel 1 bracht wereldwijd $245 miljoen op, Part II deed het met $45 miljoen (in de States) en het derde deel moest het doen met $137 miljoen wereldwijd. Opbrengsten in Nederland zijn onbekend.

DE BLU-RAY DISK
We bekijken de single disc Blu-Rays, die zijn verschenen nadat er enige tijd geleden al een boxset was uitgegeven. De recensie-exemplaren die bekeken zijn, zijn verpakt in een standaard Blu-Ray keepcase. De recensie-exemplaren (muisklik voor een vergroting):

DE EXTRA'S
Bij de Blu-Ray box van The Godfather trilogie is een extra schijf meegeleverd met een heel reeks aan extra's. Deze ontbreken in deze review omdat enkel de afzonderlijke Blu-Rays zijn bekeken en dus niet de box. De afzonderlijke Blu-Rays brengen helaas weinig extra's met zich mee:

Audiocommentaar van Francis Ford Coppola * * * *
Ondanks dat dit de enige extra is op elk van de drie Blu-Rays, heeft Francis Ford Coppola bijzonder veel moeite gestopt in het becommentariëren van zijn eigen films. Coppola vertelt o.a. dat Al Pacino bijna niet deelnam aan het tweede deel, aangezien hem het eerste script niet beviel. Mocht je echt alles willen weten over de productie en allerlei andere achtergronden dan vertelt Coppola je tijdens de tracks praktisch alles wat je wilt weten. Houd er wel rekening mee dat het een lange zit wordt met in totaal 547 minuten (ruim 9 uur) aan materiaal. Helaas zijn er geen Nederlandse ondertitels bijgeleverd bij het audiocommentaar, een domper.

BEELD EN GELUID
Getest op Beeld via de Panasonic plasma TH-42PZ80E, Blu-Ray via de Sony PlayStation 3, geluid via Harman Kardon HS 200.

Beeld: Het beeld van de Blu-Ray uitgave van The Godfather komt volgens de hoezen in 1080p HD 1.78 : 1 Anamorphic Widescreen (beeldvullend). Deze HD uitgave is vergeleken met een eerdere dvd versie van de trilogie. De beeldkwaliteit is wel degelijk scherper, maar het mag niet vergeleken worden met de kwaliteit van de moderne films in HD. Het valt op een of andere manier toch een beetje tegen, want als HD liefhebber verwacht je toch dat je enigszins wordt verrast. Dit is zeker bij The Godfather en The Godfather: Part II het geval. De kleuren zijn redelijk, maar er zit toch best een opvallende korrel in. Bij het derde deel lijkt het allemaal iets beter, maar dat komt hoogstwaarschijnlijk omdat we te maken hebben met een modernere uitgave. Ook in dit geval is het allemaal niet van de verwachte kwaliteit. Desondanks is het verschil bij alle drie de films wel degelijk te merken. De dvd uitgave is doffer, minder scherp en het beeld van de HD uitgave geeft een frissere indruk. Een 7,5.

Geluid: Er worden Engelse geluidstracks in Dolby True HD meegeleverd. Ook zijn er een Duitse en Franse mono-geluidstracks aanwezig. Het geluid klinkt best aardig, maar als er muziek op de voor- of achtergrond afspeelt dan wordt het (wederom) duidelijk dat we met oudere films te maken hebben ondanks dat op de achterzijde wordt vermeldt dat we luisteren naar een geheel nieuw 5.1 digital surround luisteren. Dat er een TrueHD track bij aanwezig is, valt het te betwijfelen of dit verder een uitkomst gaat bieden bij een HD surround set. Er valt dus weinig verschil op te maken met de dvd versie. Hiermee wordt overigens niet gezegd dat het geluid van een belabberde kwaliteit is. In tegendeel zelfs, dit verouderde geluid hoort juist bij films als The Godfather en The Godfather: Part II en is beter dan menige andere film uit die tijd. Een 7.

Ondertitels: De (gelige en afwijkende) ondertitels bij de film zijn in het Nederlands, Engels, Engels voor doven en slechthorenden, Frans, Duits, Deens, Zweeds, Noors, Fins en Turks. De ondertitels bij het audiocommentaar van Francis Ford Coppola zijn niet in het Nederlands bijgeleverd, enkel in het Engels, Frans en Duits.

CONCLUSIE
De The Godfather trilogie is een must voor iedere maffiafilm liefhebber. Met name de eerste twee delen zijn grote filmklassiekers die je gezien moet hebben. Bijna alle hoofdpersonages worden uitstekend neergezet door acteurs als Al Pacino, Marlon Brando en uiteraard Robert De Niro, die in het tweede deel een onvergetelijke rol heeft als de jonge Vito Corleone.
De Blu-Ray uitgave doet oude tijden herleven in een aangepast digitaal jasje. De beeldkwaliteit is wel degelijk verbeterd ten opzichte van de eerdere dvd uitgave. Dit is echter niet te vergelijken met de HD uitgaven van actuele films. Het geluid speelt bij dergelijke oude films misschien ook een ondergeschikte rol. Waar je bij bijvoorbeeld Avatar superstrak, helder en vol geluid eist, neem je bij deze klassieker vrij snel genoegen met de doffe achtergrondmuziek en de wat schelle stemmen.
Deze Blu-Ray uitgave is puur voor de echte liefhebber, die mogelijk al de eerder te verkrijgen 4 disc Blu-Ray box heeft. Ben je een liefhebber van alleen de eerste twee delen, dan bieden deze losse exemplaren een uitkomst. Mocht je van een latere generatie filmfreaks zijn en heb je The Godfather trilogie nog niet gezien? Ga je schamen...

Beeld
7,5
Geluid
7
Extra's
6,5
Verpakking
6
Eindcijfer
7-

VERKRIJGBAARHEID
Naast deze Blu-Ray versies is er ook een 4 disc Blu-Ray box verkrijgbaar met méér extra's. Er is een flinke reeks dvd-versies verschenen, waarvan er nog meerdere verkrijgbaar zijn, o.a. bij de FilmTotaal DVD shop.

Met dank aan de uitgever Paramount voor het beschikbaar stellen van het recensie-exemplaren.