Blu-Ray Review: The Box (Limited Edition)

Wat zit er in het doosje?

Regie: Richard Kelly | Cast: Cameron Diaz (Norma Lewis), James Marsden (Arthur Lewis), Frank Langella (Arlington Steward), e.a. | Speelduur: 135 minuten | Jaar: 2009 | Bioscooprelease: 4 februari 2010 | Retail release: 15 juni 2010 | EAN: 8715664078112 | FilmTotaal Recensie

In 2001 was regisseur Richard Kelly verantwoordelijk voor Donnie Darko, een film die uiteindelijk is uitgegroeid tot een enorme cultfilm. Na dit succes werd het lange tijd redelijk stil rond Kelly, die voor Darko nog weinig op zijn CV had staan. Pas in 2005 stond zijn naam weer bij een aftiteling. Hij was namelijk de scriptschrijver van de misdaadthriller Domino, dat net als zijn volgende regieklus voor de film Southland Tales (2006) erg matig werd ontvangen. Na wederom een flinke pauze verscheen eind verleden jaar zijn volgende project met de mysteriethriller The Box, dat hij schreef, produceerde en regisseerde. Hij had voor de film, gebaseerd op de korte Twilight Zone film Button Button, de beschikking over een mooie cast met namen als Cameron Diaz, James Marsden en Frank Langella. Helaas weet de film niet te overtuigen en verdwijnt de titel mogelijk alweer snel uit het geheugen. Van cult lijkt namelijk (nog) geen sprake. Afgelopen maand verscheen The Box op Dvd, Blu-Ray en op een Limited Edition Blu-Ray.

SYNOPSIS
In The Box krijgen Norma en Arthur Lewis, een jong stel dat in een van de buitenwijken woont, een eenvoudig houten doosje cadeau. Een onbekende man vertelt hen vervolgens dat de eigenaar van dit doosje $1.000.000 zal krijgen door op een knop op het doosje te drukken. Echter deze druk op de knop zorgt er ook voor dat er ergens anders op de wereld iemand sterft.

TRAILER
Bekijk hieronder de trailer van The Box of klik door naar de HD versies:

Waardering & Box Office
Op Rotten Tomatoes krijgt The Box 45%. De IMDb noteert een 5,9 (bij bijna 19 duizend stemmen). De bezoekers van FilmTotaal geven gezamenlijk een 4,7. Pim Wijers geeft 2,5 sterren naar aanleiding van zijn recensie op FilmTotaal.
Een reactie van FT bezoeker Setheelen: ...toen de film eindigde weet ik nog dat heel veel mensen naar hun partner keken en zo'n blik in hun ogen hadden van 'WTF, was dit?' - toch bleef ikzelf gedurende heel de film geboeid kijken naar deze film omdat ik zo graag wilde weten hoe dit allemaal ging aflopen. ik vond het op zich totaal geen slechte film, maar het is geen film voor het grote publiek, want de meeste 'normale' bioscoopgangers met niet veel achtergrondkennis van film e.d. zullen dit als een gewone thriller opvatten...
Het productiebudget van The Box bedroeg circa $30 miljoen. In het eerste weekend in de States verdiende de thriller ruim $7,5 miljoen en eindigde op $15 miljoen. Wereldwijd stopte de teller op $31,5 miljoen. In Nederland leverde de film bijna $240 duizend op.

DE BLU-RAY DISK
We bekijken de single disc Limited Edition Blu-Ray uitgave van The Box. Het recensie-exemplaar dat bekeken is, werd aangeleverd in de Limited Edition Box, met het nummer 0690. De box is van hard karton en na het opmaken verschijnt er een uitklapper met enkele foto's en de cd-inlay met de Blu-Ray disk. Om de Limited Edition Box zit een Nederlandse wikkel. Al met al is de verpakking leuk gedaan, maar niet heel spectaculair omdat er in de box weinig spannends te vinden is. Bekijk hieronder het recensie-exemplaar (muisklik voor vergrotingen).

DE EXTRA'S
De Blu-Ray van The Box bevat een een korte reeks extra's, die op zich redelijk variërend zijn, maar niet bijzonder interessant zijn. Eerlijk gezegd zijn ze een beetje saai. De Twilight Zone aflevering Button Button springt er met kop en schouders bovenuit. Zeker als je hem niet kent en je The Box al hebt gekeken, dan is het leuk om het filmpje te bekijken. De extra's moeten het doen met een 6,5.

De korte Twilight Zone film met een speelduur van zo'n 20 minuten. Het geheel komt redelijk overeen met het eerste gedeelte uit de film van Kelly. Leuk filmpje om eens te kijken.

Als je vage videobeelden wilt zien, grijp dan nu je kans. Het is een 10 minuten durende video met voornamelijk beelden die zich af moeten spelen voor de hoofdfilm.

The Box mag dan wel gebaseerd zijn op Button Button, maar de hoofdkarakters zijn gebaseerd op de vader en moeder van regisseur Kelly. Deze docu gaat dan ook over het gezin Kelly en de persoonlijke dingen die terugkeren in de film. Leuk, maar niet bijster interessant.

Toch erg aardig dat we de originele auteur van Button Button aan het woord zien. De man is echter al op leeftijd en de vijf minuten lijken daardoor een stuk langer te duren. Mathesson is ook bekend van zijn boeken als I Am Legend (1954), The Shrinking Man (1956), A Stir of Echoes (1958), en What Dreams May Come (1978). Meerdere van zijn titels zijn verfilmd.

In drie korte fragmentjes wordt de wat magere CGI besproken. Op zich komt het gehavende gezicht er nog goed mee weg, maar het visueel gecreëerde water is niet bepaald van de bewonderenswaardige kwaliteit. Allemaal zeer vlot in elkaar gezet. Jammer.

BEELD & GELUID
Getest op Beeld via de Panasonic plasma TH-42PZ80E, Blu-Ray via de Sony PlayStation 3, geluid via Harman Kardon HS 200.

Beeld: Het beeld van de Blu-Ray uitgave van The Box komt volgens de hoes in 1080p HD 16x9 2.40 : 1. Het beeld van de hoofdfilm is goed, maar niet overweldigend. Scherpte is zeker in de voorgrond aanwezig, maar in bepaalde scènes had de scherpte van achtergronden toch iets beter gekund. Ondanks dat de regisseur met opzet voor een wat "saaier" kleurenpallet heeft gekozen, komt het niet helemaal lekker tot zijn recht in HD. Desondanks is er geen storende grain of iets dergelijks aanwezig. Een 8,5.

Geluid: Naast de Engelse DTS-HD 5.1 geluidstrack bevat de hoofdfilm ook een Engelse en Franse Dolby Digital 5.1 geluidstrack. Ook weer goed, maar niet altijd even goed te beoordelen. Er is dialoog, heel veel dialoog en weinig ruimte voor overweldigende muzikale steun of denderende actiescènes. Een 9.

Ondertitels: De ondertitels bij de film zijn in het Nederlands en Frans.

CONCLUSIE
Heel simpel, The Box is een vage film en eerlijk gezegd ook niet de beste film van 2009. Hoogtepunt is mogelijk de rol van Frank Langella, die in met name de start van de mysteriethriller goed wordt vervuld. Voorop staat echter dat regisseur Richard Kelly wederom niet weet te overtuigen en uitgroeit tot een eendagsvlieg. Wat hem te prijzen valt, is dat zijn films vraag blijven.
De Blu-Ray uitgave, in dit geval verpakt in de mooie luxe Limited Edition, scoort op basis van beeldkwaliteit redelijk. Ook het geluid is zeker niet onvoldoende. Maar in beide gevallen: er is beter HD materiaal op de markt. De extra's zijn echter niet zo schokkend en maakt de uitgave op dit punt niet zo "Limited". De Limited Edition verpakking is echter een redelijke uitgave voor de verzamelaar, want in het Blu-Ray schap zien we nog weinig van dit soort luxe verpakkingen. Al met al: echt iets voor de liefhebber.

FT cijfer
4,7
Beeld