Het wereldwijde bereik van Youtube spreekt de filmstudios uiteraard enorm aan. Het biedt hen daarnaast de mogelijkheid om via dit directe distributiekanaal hogere winstmarges boeken dan wanneer ze hun producties via de kanalen van meerdere tussenpartijen moeten verkopen. Daarbij is Google als geen ander in staat om grote volumes internetverkeer naar de filmsectie te loodsen.
Youtube is overigens geen vreemdeling in de filmwereld; de Google-dochter tekende in 2009 een overeenkomst met CBS, Sony en MGM om hun oudere producties te gebruiken voor de toen nieuwe Movies-sectie. Daar kan men complete speelfilms gratis in HD bekijken. Verder is Youtube het vaste distributiecentrum van filmbedrijven om trailers de wereld in te helpen voor films die nog moeten verschijnen.
Behalve Google is ook Apple al lang in onderhandeling met filmstudios om speelfilms via iTunes te kunnen verhuren. Naar verluidt zou het bedrijf later deze week details over die deals bekend maken. Apple heeft daarbij het voordeel dat zijn topman Steve Jobs tegelijk de grootste aandeelhouder in Disney is. Hij kan de besluitvorming in de filmindustrie enigszins sturen.
Binnenkort hoef je dus echt de deur niet meer uit om een filmpje te huren...