Blu-Ray Review: The Karate Kid 1 & 2

De kraanvogel, het bonzai boompje, "wax on wax off" en een jeugdheld voor velen.

Regie: John G. Avildsen | Cast: Ralph Macchio (Daniel LaRusso), Pat Morita (Mr. Kesuke Miyagi), Elisabeth Shue (Ali Mills), Martin Kove (John Kreese) e.a. | Speelduur: 127/113 minuten | Jaar: 1984/1986 | Retail release: 12 juli 2010 | EAN: 8712609665277

Afgelopen zomer verscheen er met succes een remake van de eerste The Karate Kid in de bioscoop, waardoor een sequel vast niet lang op zich laat wachten. Dit gebeurde zo'n 26 jaar geleden ook toen de originele The Karate Kid (1984) uitkwam en indruk maakte op het bioscooppubliek. Nog geen twee jaar later verscheen een tweede deel met The Karate Kid, Part II (1986) die tevens goed scoorde maar al flink wat kritiek kreeg. In 1989 werd een laatste derde poging gedaan met het erg magere derde deel The Karate Kid, Part III. In de drie films had Ralph Macchio de titelrol als "The Karate Kid", maar een doorbraak bleef uit. Dit was wel anders voor de hoofdrolspeelster in de matige "reboot" uit 1994 met The Next Karate Kid waarin Hilary Swank haar eerste grote rol had. De eerste twee Karate Kid films zijn onlangs op Blu-Ray verschenen.

SYNOPSIS
In The Karate Kid verhuist Daniel LaRusso (Macchio) met zijn moeder naar Californie waar hij stapelverliefd wordt op een meisje (Shue). Wanneer zij echter door een lokale jeugdbende in elkaar geslagen wordt, vraagt hij Mr. Miyagi (Morita), een oude meester in de vechtsporten, om hem karatelessen te geven. In Part II vergezelt La Russo zijn karatemeester Miyagi naar diens geboorteplaats Okinawa. Het is zijn eerste reis naar een exotisch oord. Hij ontdekt meer van het mysterieuze verleden van zijn meester. Voor Miyagi is het de kans om zijn vader voor het laatst te ontmoeten en zijn jeugdliefde weer te zien.

TRAILER
Bekijk hieronder de trailers van eerste twee The Karate Kid films:

En voor de nieuwsgierige mensen ook de trailer van het derde deel:

Mocht je niet genoeg gezien hebben, klik verder naar de trailer van The Next Karate Kid.

WAARDERING & BOX OFFICE
Op Rotten Tomatoes krijgt The Karate Kid 90% en Part II 40%. De IMDb noteert respectievelijk een 6,9 (bij ruim 28 duizend stemmen) en een 5,3 (ruim 13 duizend ). De bezoekers van FilmTotaal geven gezamenlijk een 6,4 en 5,5. Er zijn geen recensies geplaatst op FilmTotaal.
De productiebudgetten van de eerste twee delen van The Karate Kid zijn onbekend. In het eerste weekend in de States verdiende deel één ruim $5 miljoen en eindigde op bijna $91 miljoen. Deel twee doet het beter met een opening van $12,7 miljoen en een eindnotering van ruim $115 miljoen. Wereldwijde en Nederlandse Box Office resultaten zijn onbekend.

DE BLU-RAY DISK
We bekijken de single disc Blu-Ray uitgaves van de twee The Karate Kid films. De recensie-exemplaren die bekeken zijn, werden aangeleverd in de standaard Blu-Ray keepcases met daaromheen een simpele maar fraai vormgegeven Collector's Edition box. Opvallend is dat deel één een leefstijdsrestrictie meekrijgt van 6 jaar terwijl deel twee geschikt is voor 12 jaar en ouder. Bekijk hierboven het recensie-exemplaar (muisklik voor een vergroting).

DE EXTRA'S
De Blu-Ray schijven van de twee The Karate Kid films bevatten naast BD Live toegang een redelijke hoeveelheid aan extra's, respectievelijk met een speelduur van zo'n 1,3 uur en een kwartiertje. De extra's bij het eerste deel zijn veruit het beste. Naast een flinke Making of is er ook ruimte voor wat meer diepgang over bijvoorbeeld de vechtscenes. De extra's op de tweede schijf zijn mager, aangezien de enige echte vermakelijke extra - een Making of - slechts zes minuten duurt. Beide schijven beschikken over de extra Blu-Pop, grappig maar niet echt vernieuwend. Al met al een 7.

Een leuke extra waarbij er via kaders extra informatie wordt geboden over de scene of andere zaken rond de film. Ook komen de acteurs Ralph Macchio en William Zabka in beeld die meer vertellen over de film. Fraai, maar niet voor een hele film leuk.

Een track die al eerder is opgenomen aangezien we naast o.a. regisseur Avildsen en hoofdrolspeler Macchio ook "meester" Pat Morita horen. Deze stierf in 2005. Uiteraard is er weer veel discussie en wordt de kijker geïnformeerd over allerlei boeiende en minder boeiende achtergrondinformatie.

Een zeer aardige Making of docu - in twee delen - dat zo'n beetje alles belicht. Van cast en crew tot locaties en vechtscenes. Dit is vooral de liefhebbers erg aardig, aangezien er veel te zien is. Het is overigens een bestaande docu uit 2004 (uit één deel), dus de echte fans kennen dit al. Het hoogtepunt van de extra's.

Vechtsport-deskundige Pat E. Johnson vertelt de kijker meer over de vechtscenes in de film. Aan de hand van foto's een beelden uit de film vertelt de man over het succes van de film en het in beeld brengen van de actie-/vechtscenes.

Voor de liefhebbers van de soundtrack: de componist Bill Conti vertelt ons over de muziek, die we uiteraard ook horen.

Een Bonsai boompje... Ooit moesten we er allemaal één hebben. In The Karate Kid speelt het boompje een grote rol, daarom ook wat aandacht voor dit verschijnsel.

Commerciële noot met trailers van Ghostbusters, Ice Castles en The Karate Kid.

Op de schijf van The Karate Kid, Part II staan de volgende extra's:

Hetzelfde als bij de eerste film. Dit keer echter zonder de inspringende acteurs.

(Te) korte Making of van slechts 6 minuten. In principe The Way of the Karate Kid alleen dan in vogelvlucht... Jammer en een gemiste kans voor een Blu-Ray uitgave. Misschien is er niet meer beschikbaar...

Commerciële noot met trailers van Ghostbusters en Ice Castles. Een trailer van The Karate Kid, Part II ontbreekt...

BEELD & GELUID
Beeld via de Panasonic plasma TH-42PZ80E, Blu-Ray via de Sony PlayStation 3, geluid via Onkyo TX-SR607 i.c.m. Harman Kardon HKTS16BQ.

Beeld: Het beeld van de Blu-Ray uitgaves komt in beide gevallen volgens de hoes in 1080p HD 16x9 1.85 : 1. Het beeld ziet er voor de leeftijd van de films zeker goed uit. Opvallend scherp en kleurrijk uit. Dit valt te prijzen. Er moet echter bijgezegd worden dat dit géén kwaliteit is zoals je bij een nieuwe uitgave mag verwachten. Ook is er grain aanwezig en schokt het beeld zo nu en dan, wat voor sommige kijkers storend kan zijn. Toch is het een zeer nette uitgave, aangezien de beeldkwaliteit ver boven die van de Dvd uitgave uitstijgt. Daarom een 8,5.

Geluid: Naast de Engelse DTS-HD 5.1 en geluidstrack bevat de hoofdfilm ook een Franse en Duitse DTS-HD 5.1 geluidstrack. Het geluid doet ondanks het aanwezig zijn van 5.1 wat stereo aan. Met name de frontspeakers worden gebruikt waardoor de surround-/achterspreakers er wat nutteloos bijstaan. Dit is toch jammer omdat er voldoende scenes in de films voorkomen die prima geschikt zijn voor surround effecten. Een 7.

Ondertitels: De ondertitels bij de film zijn in het Nederlands, Engels, Frans, Duits, Tsjechisch, Hongaars, Pools, Arabisch, Bulgaars, Grieks, Kroatisch, Hindoe, IJslands, Slowaaks, Sloveens en Turks.

CONCLUSIE
De eerste originele The Karate Kid is met name een flinke dosis nostalgie aangezien velen als "kleine jongen" hier flink van hebben genoten. De opvolgers waren magertjes en door menigeen waarschijnlijk ook snel vergeten. Dat nu anno 2010 een nieuwe Karate Kid horden tieners naar de bioscoop lokt, is eigenlijk vrij simpel: als je klein bent, wil je groot en sterk worden. Nu hopen voor de kleine Jaden Smith dat hij Ralph Macchio niet achterna gaat.
De Blu-Rays zijn redelijk te noemen. Met name het verschil in extra's maakt een onderscheid tussen beide uitgaven. De beeld- en geluidskwaliteit zijn netjes als er rekening gehouden wordt met de leeftijd van de films. Het beeld heeft echter wel grain, soms ook wat storend. En het geluid mag dan wel 5.1 zijn, maar dat is amper te merken. Grootste minpunt aan de uitgave is dat deel drie er niet aan toegevoegd is, aangezien de The Karate Kid fan dan helemaal in zijn nopjes was geweest.

FT cijfer
6,4 / 5,5
Beeld
8,5
Geluid
7
Extra's
7
Verpakking
7
BD Conclusie
LICHTBLAUW *

* Vanaf heden is er geen eindcijfer, maar een BD (Blu-Ray Disk) Conclusie uitgedrukt in de veelzeggende en toepasbare termen LICHTBLAUW / BLAUW / DONKERBLAUW. Bij de beoordeling van de "blauwe" schijf wegen zaken als beeld, geluid en extra's zwaarder dan het FT cijfer en de verpakking.

VERKRIJGBAARHEID
Naast de Blu-Ray versies van The Karate Kid films zijn er ook 1 disc Dvd versies verkrijgbaar van de verschillende delen, o.a. bij je plaatselijke Dvd en BD winkel.

Met dank aan de uitgever Sony Pictures Home Entertainment voor het beschikbaar stellen van het recensie-exemplaar.