Blu-Ray Review: The Last Airbender

Het visuele hoogstandje van M. Night Shyamalan dat door het ijs zakte.

Regie: M. Night Shyamalan | Cast: Noah Ringer (Aang), Dev Patel (Zuko), Nicola Peltz (Katara), Jackson Rathbone (Sokka), Aasif Mandvi (Zhao), Cliff Curtis (Ozai), e.a. | Speelduur: 103 minuten | Jaar: 2010 | Bioscooprelease: 19 augustus 2010 | Retail release: 30 november 2010 | Beeld: 1080p HD 16 : 9 (2.35 : 1) | Geluid:: Engels DTS-HD MA 5.1, Spaans, Italiaans en Frans Dolby Digital 5.1 | Ondertitels: Nederlands, Engels, Frans, Spaans, Deens, Italiaans, Noors, Zweeds, Fins | EAN: 8714865331668 | FilmTotaal Recensie

In 1999 brak regisseur M. Night Shyamalan door met de thriller Sixth Sence, dat tot op heden nog steeds zijn meesterwerk is. Na de redelijke opvolgers Signs (2000), Unbreakable (2002) en The Village (2004) leek Night Shyamalan flink weg te zakken door de flops van Lady in the Water (2006) en The Happening (2008). Dit jaar had zijn wederopstanding moeten zijn met de verfilming van de Nickelodeon animatieserie Avatar: The Last Airbender. Met een flink budget en een relatief jonge cast leverde hij uiteindelijk het flink bekritiseerde eindproduct The Last Airbender (zonder Avatar in de titel, i.v.m. die andere film) op. Met slechts 6% op Rotten Tomatoes leek Shyamalan wederom af te stevenen op een flop. Omdat het publiek wel massaal naar de bioscoop ging, scoorde het uiteindelijk nog ruim $300 miljoen aan de internationale bioscoopkassa. Sinds kort is The Last Airbender op Dvd en Blu-Ray verschenen, zodat ook de thuisbioscoop veroverd kan worden.

SYNOPSIS
In The Last Airbender zien we een mystieke wereld waarin verschillende stammen leven die één van de vier elementen beheersen: water, aarde, lucht en vuur. Het personage Avatar is de enige die ze alle vier kan beheersen. Als deze na een aanslag door de vuurnatie verdwijnt, ontstaat er chaos. Zo'n 100 jaar later wordt de nieuwe Avatar gevonden die de rust en vrede moet herstellen.

TRAILER
Bekijk hieronder de trailer van The Last Airbender of klik door naar de HD versies:

WAARDERING & BOX OFFICE
Op Rotten Tomatoes krijgt The Last Airbender slechts 6%. De IMDb noteert ook onvoldoende, maar al een stuk hoger met een 4,5 (bij ruim 27 duizend stemmen). De bezoekers van FilmTotaal geven gezamenlijk nog iets hoger met een 4,9. Onze recensent Frank Stol geeft 2 sterren naar aanleiding van zijn recensie.
Een reactie van FT bezoeker Mcjansen: ...als fan van Shyamalan kan ook ik deze film waarderen, maar daar is wel het meeste mee gezegd...
Het productiebudget van The Last Airbender bedroeg circa $150 miljoen. In het eerste weekend in de States verdiende de film $40 miljoen en eindigde op bijna $131 miljoen. Wereldwijd stopte de teller op bijna $319 miljoen. In Nederland leverde de fantasyfilm een respectabele $3,7 miljoen op.

DE BLU-RAY DISK
We bekijken de twee disc Blu-Ray uitgave van The Last Airbender, waarvan de laatste schijf een (extra) Dvd is met o.a. de hoofdfilm. Het recensie-exemplaar komt in een standaard Blu-Ray keepcase. De vormgeving is overeenkomstig met eerdere posters van de film en belooft de kijker veel visual effects, zoals in de film ook te zien zijn. Verder niet heel schokkend: een 6. Bekijk hieronder het recensie-exemplaar (muisklik voor een vergroting).

DE EXTRA'S
De Blu-Ray van The Last Airbender bevat een flinke hoeveelheid aan HD extra's, met een gezamenlijke speelduur van zo'n twee uur. Ondanks dat de film niet heel goed werd ontvangen, is er nog voldoende aandacht besteed aan de extra's op de Blu-Ray schijf. Er zijn meerdere uiteenlopende docu's te zien en kan je kijken naar een reeks verwijderde scenes en bloopers. Een 7,5. Hieronder de meest opvallende extra's:

De uitgebreide Making Of van de film. Met een speelduur van bijna één uur zie je het complete plaatje voorbijkomen, aangezien het proces vanaf de animatieserie tot aan de soundtrack wordt besproken. Dit had misschien iets korter gekund, maar het is compleet en geeft je een beter beeld van de beleving bij de cast & crew, die onder leiding stond van de opmerkelijke M. Night Shyamalan.

Ondanks de korte speelduur van zeven minuten krijg je via een interview met de originele bedenkers van Avatar: The Last Airbender een duidelijk beeld van de totstandkoming van de populaire Nickelodeon animatieserie. Dit mag bij meerdere game-/strip-/boek- of andersoortige verfilmingen worden toegevoegd!

Je ziet vier scenes die de hoofdfilm niet hebben gehaald. Normaal gesproken een must om te zien voor de liefhebber van de film. Dit keer valt het echter tegen. De scenes voegen weinig toe aan de hoofdfilm en zijn ook niet spectaculair te noemen. Het zijn eerder uitbreidingen van wat we al hebben gezien.

De overige extra's zijn "Siege of the North", "Katara voor een dag", "Bloopers" en "Avatar aantekeningen". De laatste is een Picture-in-Picture optie voor bij de hoofdfilm en vooral bestemd voor de fan van de film.

BEELD & GELUID
TV: Panasonic plasma TH-42PZ80E | Speler: Sony PlayStation 3 | Reciever: Onkyo TX-SR607 | Surround-set: Harman Kardon HKTS16BQ
Er kan veel over The Last Airbender gezegd worden maar dat het visueel goed in elkaar steekt, staat als een huis. Op de Blu-Ray uitgave komt het geheel ook goed uit de verf. De vol met CGI gepropte scenes doen het erg sterk in een overall prima HD transfer zonder onnodige grain en met een heerlijke scherpte en prachtige kleuren. Ook het geluid doet er zeker niet voor onder. Tijdens de actiescènes is het genieten. Het rondvliegend vuur en ijs, de wind die regelmatig de kop op komt steken en de verschillende gevechten komen volledig tot hun recht via de 5.1 DTS track. Voor beide een 9.

CONCLUSIE
Soms zijn er films die niet of maar beperkt aan de verwachtingen kunnen voldoen. Regisseur M. Night Shyamalan had met The Last Airbender de kans om een nieuw meesterwerk af te leveren, maar helaas heeft het ambitieuze project gefaald en is de regisseur niet verder gekomen dan een reeks bovengemiddelde CGI scenes. Hij kreeg overigens ook geen hulp van de zwak presterende cast. Echt zo'n film waarvan je zegt: "leuk voor de CGI, maar voor het verhaal hoef je het niet te doen".
De Blu-Ray van The Last Airbender is een redelijk uitgave, waarbij eigenlijk een op en top HD kwaliteit verwacht mag worden. Dit is ook prima in orde. De extra's zijn ook goed te behappen. Al met al een schijf voor de liefhebber.

FT cijfer
4,9
Beeld
9
Geluid
9
Extra's
9
Verpakking
6
Conclusie
BLAUW

VERKRIJGBAARHEID
Naast de Blu-Ray versie van The Last Airbender is er ook 1 disc Dvd versie verkrijgbaar, o.a. bij de FilmTotaal DVD Shop. Met dank aan de uitgever Paramount Pictures voor het beschikbaar stellen van het recensie-exemplaar.