Blu-Ray Review: Alice in Wonderland (60th Anniversary Edition)

Disney's kleurrijke klassieker uit 1951 spettert van het scherm.

Regie: Clyde Geronimi, Wilfred Jackson | Cast: Kathryn Beaumont (Alice), Ed Wynn (Mad Hatter), Richard Haydn (Verna Felton), Sterling Holloway (Cheshire Cat), Jerry Colonna (March Hare), Verna Felton (Queen of Hearts) e.a. | Speelduur: 75 minuten | Jaar: 1951 | Retail release: 23 februari 2011 | Beeld: 1080p HD 16 x 9 (2.40 : 1) | Geluid: Engels, Frans DTS-HD MA 5.1 Beschrijvend Engels DD 5.1 | Ondertitels: o.a. Nederlands, Frans, Engels | EAN: 8717418295493 | Geen FilmTotaal recensie

Deze dertiende animatiefilm van Walt Disney heeft twee gezichten. Enerzijds wordt het bejubeld om de animatie, dat nog steeds wordt gezien als één van de beste animaties uit de rijke geschiedenis van het concern. Alice in Wonderland, onder supervisie van dhr. Walt Disney geregisseerd, is anderzijds één van de grootste flops in de Disney historie. Toen de Walt Disney Classic in 1951 uitkwam, kreeg het er behoorlijk van langs van de internationale filmcritici. Dit zorgde er o.a. voor dat eerdere kassuccessen als Snow White and the Seven Dwarfs (1937) en Bambi (1942) bij lange na niet werden geëvenaard. Het duurde zelfs tot midden jaren '70 voordat er een re-release in de bioscoop verscheen. Dit was voornamelijk te danken aan de interesse in de kleurrijke "psychedelische" animatiefilms. In de jaren '80 en verder volgden vele VHS, Betamax, Laserdisc en Dvd uitgaven om uiteindelijk uit te komen bij een rijkgevulde "60th Anniversary" Blu-Ray, die sinds eind februari ook in Nederland te krijgen is.

SYNOPSIS
In Alice in Wonderland zit de kleine Alice samen met haar zussen onder een boom wat te soezen wanneer plots een aangekleed wit konijn voorbij stormt. Het beestje heeft blijkbaar haast en Alice gaat er achteraan. Ze valt in een diep konijnenholen dat is het begin van een reeks fantastische avonturen. Alice proeft van een geheimzinnig drankje en wordt prompt piepklein. Ze gaat naar een 'onverjaardagsfeestje', wordt toegezongen door een koor van bloemen, ontmoet een rokende rups, een gekke dodo en vele andere bizarre schepsels tot ze uiteindelijk geconfronteerd wordt met de tirannieke harten koningin en haar leger speelkaarten.

TRAILER
Bekijk hieronder de trailer van Alice in Wonderland:

WAARDERING & BOX OFFICE
Op Rotten Tomatoes krijgt Alice in Wonderland 80%. De IMDb noteert een 7,4 (bij ruim 21 duizend stemmen). De bezoekers van FilmTotaal geven gezamenlijk een 7. Er is geen recensie geschreven over de Disney animatiefilm.
De reactie van FT bezoeker Toelietoesh: ... Het verhaal zelf is niet al te boeiend, maar wat zitten er ontzettend creatieve dingetjes in deze film zeg. Ongelofelijk veel "hoe kom je erop"-momenten.
Het productiebudget van Alice in Wonderland bedroeg circa $3 miljoen. De opbrengsten aan de Box Office zijn volgens wikipedia erg mager geweest. Het kreeg in 1974 en 1981 re-releases.

DE BLU-RAY DISK
We bekijken de dubbel disc Blu-Ray uitgave van Alice in Wonderland. Het recensie-exemplaar komt in een standaard Blu-Ray keepcase. De winkelversie komt met een sleeve. De vormgeving is zoals we het kunnen verwachten. Het ziet er heerlijk Disney-achtig uit en alle hoofdfiguurtjes staan op de cover. Een 7. Bekijk hieronder het recensie-exemplaar (muisklik voor een vergroting).

DE EXTRA'S
Disc 1: Disney View | Over de tekenaar | Achter de schermen bij Disney | Voor het hele gezin | Bonusmateriaal oorspronkelijke DVD
Disc 2: Film op DVD
De Blu-Ray van Alice in Wonderland bevat een ruime hoeveelheid extra's met een gezamenlijke speelduur van ruim twee uur. Er zijn zowel nieuwe als oude eerder uitgegeven extra's terug te vinden. Van de nieuwe extra's vallen met name de vier extra's op onder het kopje Achter de schermen bij Disney. Mocht je opzoek zijn naar een hele reeks achtergrondinformatie dan is Door het sleutelgat: Gids voor Wonderland aan te raden. Tijdens het afspelen van de hoofdfilm wordt extra info gegeven over allerlei facetten, zoals feiten rond het productieproces en het bekende Alice in Wonderland sprookje, dat oorspronkelijk stamt uit 1865. Ook fraai is dat er zelfs in die tijd eerst échte opnames werden gemaakt met acteurs. Dit zie je bij Referentiemateriaal: Alice en de deurknop, waarin de bewuste scene eerst gespeeld is door een actrice (Kathryn Beaumont). Ook de potloodtest van de scene waarin Alice krimpt, is erg leuk. Al met al een dikke 9 voor de extra's.

BEELD & GELUID
TV: Panasonic plasma TH-42PZ80E | Speler: Philips BDP 7500 | Reciever: Onkyo TX-SR607 | Surround-set: Harman Kardon HKTS16BQ
Net als bij de uitgave van Snow White uit 1937 (lees de Blu-Ray Review) is het beeld en geluid van hoge kwaliteit. Zeker als er rekening wordt gehouden met de leeftijd van de film - deze Alice is al 60 jaar oud - kan er niet anders dan geconcludeerd worden dat de specialisten van Disney weer hun uiterste best hebben gedaan om een puike schijf af te leveren met een prima HD kwaliteit. Verwacht uiteraard geen beeld- en geluidskwaliteit zoals bij Princess and the Frog (lees de Blu-Ray Review) van twee jaar terug. Desondanks wel de volle mep. Pure klasse van Disney. Dus zowel voor het beeld als het geluid een dik verdiende 10.

CONCLUSIE
Het is opmerkelijk dat deze film niet is uitgegroeid tot een kassucces als Sneeuwwitje. Alice in Wonderland ziet namelijk echt prachtig uit en het is zeker leuk om de animatiefilm te bekijken na- of voor de 2010 versie van Walt Disney/Tim Burton. Dit kan ook makkelijk, aangezien het slechts 75 minuten duurt. Het is zeker een kleurrijk geheel en soms - zoals de gebruiker FT Toelietoesh zegt - zijn er inderdaad een aantal "hoe kom je erop"-momenten.
De Blu-Ray schijf van Walt Disneys 13de animatiefilm zit ouderwets vol met interessante en leuke extra's voor de liefhebber van de film. De beeld- en geluidskwaliteit is voor een film van 60 jaar oud formidabel. Wederom een must-have voor de (Disney) liefhebber!

FT cijfer
7
Beeld