Reinout Oerlemans over ijsberen in 3D

Eind deze maand starten de opnames voor Nova Zembla in Groenland.

Een beetje spannend vindt Reinout Oerlemans het wel, om de plannen voor zijn nieuwe film Nova Zembla aan de pers te presenteren. In zijn handen houdt hij de klassieke schoolplaat, waarop te zien is hoe mannen in vossenbont proberen om met pikhaken en musketten een ijsbeer te verjagen. Oerlemans is al van jongs af aan gefascineerd door het verhaal van Willem Barentsz en zijn bemanning, die een barre overlevingsstrijd moesten uitvechten in het hoge noorden. IJsschotsen, stormen, ziektes en ijsberen bemoeilijkten de reis van de zeevaarders, die vergeefs een doorgang zochten naar De Oost. Voor Oerlemans biedt dit tot nu toe onverfilmde stukje vaderlandse historie een mooie voedingsbodem voor een ‘Hollands heldenepos’. FilmTotaal sprak kort met hem over zijn aanstaande 3D-spektakel.

IJsberen lijken mij nou niet de meest veilige dieren om mee te werken. Ga je gebruik maken van special-effects?

“We werken samen met Rise FX. Met dat bedrijf zijn we maanden bezig om de CGI-effecten te maken. Een ijsbeer in de computer namaken is echter heel lastig. Niet alleen door de bewegingen van dat beest, maar ook door de textuur van zijn vacht. Voor de scènes met de ijsberen zal het daarom een combinatie worden van dingen die we gebouwd hebben, dingen die we in de computer maken, en als back-up hebben we een ijsbeer die we gevonden hebben in Canada bij een trainer. Hij zat ook in de Nissan-reclame en is voor zover wij weten de enige getrainde ijsbeer op de wereld. Daar gaan we misschien mee werken, voor een aantal shots waar ik niet onderuit kom.”

En dan is er ook nog de 3D. Hoe zorg je ervoor dat de derde dimensie jouw film gaat versterken?

“Dat gaan wij doen, gek genoeg, door veel dingen niet als 3D te benaderen. Ik wil het drama niet ten kosten laten gaan van het 3D-effect. Dat is het belangrijkste. Of het lukt, is de vraag. Maar dat is het risico. Er zitten gevechten in met ijsberen, zowel onder water als boven water: dan wil ik uitpakken. Daar wil ik het effect van 3D natuurlijk inzetten.”

En verder?

“We moeten nu niet alleen nadenken over de compositie van het shot, of over waar we het licht laten vallen, maar ook over de diepte; hoeveel diepte moet een shot hebben? Zeker bij ‘t Behouden Huys (het zelfgebouwde huis waar de zeevaarders in overwinterden), want dat moet een opgesloten gevoel geven. Als je iemand in 3D filmt in een cel achter de tralies, dan kun je natuurlijk heel veel doen met diepte. Want: waar laat je de tralies vallen? Waar je het convergentiepunt in beeld plaatst, is bepalend voor wat je vertelt met je verhaal. En het zijn deze inhoudelijke keuzes, die we kunnen inzetten om het verhaal te vertellen.”

Eind deze maand starten de opnames achtereenvolgens in Groenland en IJsland. De scènes waarin Doutzen Kroes (het liefje van Gerrit de Veer) zal verschijnen, worden opgenomen in België en Amsterdam. Op 24 november weten we of Reinout Oerlemans de hoge verwachtingen weet waar te maken; dan verschijnt Nova Zembla in de Nederlandse bioscopen.

NieuwsFilm

meest populair