Fraai boek - Roger Ebert's Movie Yearbook 2011

Met daarin 600 filmrecensies van de bekende recensent.

[/url]
Roger Ebert is sinds 1967 filmrecensent. Dit beroep oefent hij al sinds dat jaar uit voor de Chicago Sun-Times, een Amerikaanse krant. Het gevolg hiervan is dat Ebert zo ongeveer elke film die er enigszins toe heeft gedaan sinds 1967 heeft gezien. In het boek Roger Ebert’s Movie Yearbook 2011, staan alle filmrecensies die Ebert tussen januari 2008 en juli 2010 geschreven heeft. Dit zijn er maar liefst zeshonderd, die allemaal in het 790 pagina’s tellende boek staan.

Naast de zeshonderd filmrecensies is er nog meer te vinden in het boek. Denk hierbij maar aan een flinke lijst van films die Ebert aanraders vindt (van het afgelopen decennium en van het jaar 2009). Daarnaast is er ook een aantal interviews te vinden, met acteurs en regisseurs als Jeff Bridges, Leonardo DiCaprio en Quentin Tarantino. Tot slot vinden we op het einde van het boek een aantal essays die hij schreef over onderwerpen als Harry Potter, waarom Avatar zo slecht is en het probleem van filmtrivia.

We slaan het boek open op pagina 102 en vinden daar de laatste helft van een recensie over Cloud Nine (de film krijgt drie van de vier sterren) en Cloudy with a Chance of Meatballs. Die film geeft hij 2,5 ster. De recensie opent met de opmerking dat Ebert het een bijzondere film vindt, gezien een aantal surrealistische aspecten van de film. Daarnaast heeft hij een groot bezwaar: het is een 3D-animatiefilm. Als er iets is waar Ebert een hekel aan heeft, is het wel 3D, hoewel hij eindigt met de opmerking dat Cloudy with a Chance of Meatballs wellicht de beste 3D-animatiefilm is die hij heeft gezien. De meeste van de recensies die in het boek te vinden zijn, lijken op deze. Veelal opent Ebert met een lange samenvatting van waar de film over gaat, om te eindigen met een kort oordeel.

Het leuke hieraan is dat Ebert vrijwel altijd een enorm sarcastische ondertoon weet te verwerken in zijn recensies. Echter, het boek zelf is niet veel meer dan 628 pagina’s aan recensies, gevolgd door een aantal leuke extra’s. Daar komt bij dat bijna alle recensies van Ebert ook gewoon op zijn website te vinden zijn, net als de extra’s in het boek. Mocht je echter even niet op het internet terecht kunnen, of gewoon even lekker onderuitgezakt op de bank lezen wat er gezegd wordt over een film waarvan je op het punt staat hem te gaan kijken, dan is Roger Eberts Yearbook 2011 een aanrader.

Het boek Roger Eberts Movie Yearbook 2011 is voor zo’n 20 dollar (omgerekend 14 euro) te krijgen bij de grote online boekhandels. Met dank aan uitgeverij Andrews McMeel Publishing voor het recensie-exemplaar.