Fris en kleurrijk
Het Filmjaarboek verschijnt sinds 1981 jaarlijks en is een initiatief van Stichting Filmuitgaven. Het boek bevat, net als voorgaande jaren, een compleet overzicht van alle films die het afgelopen jaar in de bioscoop zijn verschenen, op voorwaarde dat de film langer dan zestig minuten duurt en voor een langere periode in de bioscoop heeft gedraaid. Festivalfilms zijn daarom niet meegenomen in dit fraaie boek, dat ook nog eens fris en overzichtelijk oogt door de kleurrijke fotos. De filmtitels staan op alfabetische volgorde met (als het een vertaalde titel betreft) een verwijzing naar de originele titel. Deze bewegwijzering vergemakkelijkt het de lezer om snel bij de gewenste titel te komen. De filmbeschrijvingen zijn in kraakheldere taal geschreven, soms aangevuld met aardige weetjes en een samenvattend oordeel van de vaderlandse filmpers. Daarnaast is een uitgebreide lijst met credits toegevoegd.
Onzekere tijden
Volgens Karin Wolfs, die het jaaroverzicht schreef, was 2010 het jaar van gevangenisfilms en escapisme, van verraderlijke vaders en internetkrengen, en van dwalen in eigen of andermans hoofd. Het artikel geeft precies aan hoe het leven in onzekere tijden, waarin oorlog en religie elkaar verdringen, zijn weerslag heeft gekregen op de cinema. Uiteraard wordt daarbij een link gelegd met de verschenen films. Daarnaast schrijft Wolfs in een kort memoriam over de acteergrootheden (onder anderen Dennis Hopper) die de (film)wereld zijn ontvallen.
Hollandse horror
En hoe is het eigenlijk gesteld met de Hollandse horrorfilm? In het artikel Onbekend maakt onbemind werpt Jan Doense een licht op de Nederlandse horrortraditie die al ver voor De Lift van Dick Maas is ontstaan, maar altijd op de achtergrond bleef sluimeren. Zijn wij Hollanders dan echt te nuchter voor filmisch bloedvergieten? En over Dick Maas gesproken: in het artikel Oer-Hollandse horror en gein wordt uitgelegd hoe het ook al weer zat met de rel rond de Sint-poster.
Filmliefde
Naast bovengenoemde verdiepingsartikelen over de Nederlandse horrorfilm, tref je in deze nieuwe editie het artikel De virtuele wereld: te mooi om waar te zijn aan. Met The Social Network als ijkpunt voor de toenemende trend van films die handelen over een digitale schijnwerkelijkheid. Het artikel Smokkelaar in Osdorp vertelt over een vergeten periode van een roemrijke regisseur; niemand minder dan Martin Scorsese heeft in het verleden meegewerkt aan een productie in ons kikkerlandje. En tot slot zijn er nog de Filmliefdes van een nieuwe generatie filmmakers toegevoegd. Zo valt onder meer te lezen dat Reinout Oerlemans favoriete actiefilm Rambo: First Blood is.
Naslagwerk
In de boekenkast van de ware filmliefhebber mag het Filmjaarboek daarom niet ontbreken. Natuurlijk is veel informatie uit het boek met een paar muisklikken ook op het internet te vinden. De toegevoegde waarde van het Filmjaarboek 2010/2011 zit hem daarom voornamelijk in de vijf artikelen, die filmjournalisten speciaal voor het boek schreven. Als naslagwerk over de filmtrends van het afgelopen jaar een prima boek dus. En het handzame formaat maakt ook nog eens dat je het niet snel naast je neer zult leggen.
Het Filmjaarboek 2010/2011 is vanaf vandaag verkrijgbaar in de betere online boekwinkels voor een adviesprijs van 20 euro.