De Krekel

Romantische tekenfilmcompilatie uit een ander tijdperk.


Regie: Zdeněk Miler | Cast: Zdeněk Miler | Speelduur: 40 minuten | Jaar: 1978

Zdeněk Miler is het meest bekend van de tekenfilms die hij vanaf 1957 maakte en die in vele landen uitgezonden werden. Dit waren de tekenfilms over ‘Het Molletje’, zoals hij in Nederland genoemd werd. Miler maakte in de jaren zeventig ook een reeks minder bekende tekenfilms over een muziekminnende krekel. De gehele reeks van deze korte tekenfilmpjes worden nu heruitgebracht op het grote scherm. De filmpjes zijn bedoeld voor kinderen vanaf een jaar of drie.

Miler werd in 1921 geboren in het voormalige Tsjecho-Slowakije. Hij studeerde kunsten en begon te werken als animator, uiteindelijk voor de belangrijkste animatiestudio in het land. Miler richte zich vooral op kinderen in hun prilste jeugd. Voor De Krekel trad Miler naast regisseur ook op als scenarioschrijver en animator. Tussen 1978 en 1979 maakte hij zeven afleveringen over de krekel. Deze duren bij elkaar ongeveer veertig minuten.

In alle filmpjes is de hoofdrol weggelegd voor een krekel met een viool en een dirigentenjasje. Er is altijd een probleem in het bos waarin de krekel woont, en hij moet de rust zien te herstellen. Het krekeltje lost de problemen veelal op met een muzikale noot, met behulp van zijn trouwe viool.

De filmpjes van de krekel zijn gemaakt in een tijd dat er nog geen computers waren en de Sovjet-Unie nog een grootmacht was. Om deze filmpjes nu, in een tijd waarin grote animatiestudio’s als Pixar en Dreamworks kinderfilms met een budget van miljoenen dollars maken, in de bioscoop uit te brengen, lijkt op het eerste gezicht een rare keus. Maar toch is het juist de eenvoud van de filmpjes die ze zo krachtig maakt. Je kunt bijvoorbeeld duidelijk zien dat de filmpjes volledig handwerk zijn. De achtergronden zijn gemaakt met krijt en de figuren zijn er op getekend. De animatiestijl is simpel maar doeltreffend. De warme kleurenschakering draagt ook bij aan de sfeer van de filmpjes.

In De Krekel wordt niet gepraat.Op wat fonetische klanken die de personages uitbrengen na, wordt het grootste gedeelte van de verhalen verteld door middel van muziek. De muziek werd gecomponeerd door Vadim Petrov, die ook de films over Het Molletje van muziek voorzag. Het is de muzikale inslag die de filmpjes hun karakter geeft. Narratief gezien speelt de viool van het krekeltje ook een grote rol in al de filmpjes, of de krekel hem nou gebruikt om een vervuilende egel te doen geloven dat hij motorpech heeft, er een valse spin mee misleidt, of hem moet zien te repareren als hij kapot gaat.

De filmpjes van De Krekel doen verlangen naar een tijd waarin alles simpeler was en men met minder tevreden was. Althans, voor vele volwassenen is dit zo, maar dit gevoel missen de kleinsten onder ons natuurlijk geheel. De vraag is dan ook of de filmpjes nog zo’n aantrekkingskracht op de kinderen van nu hebben als op de kinderen uit het Oostblok destijds. Dit is altijd lastig in te schatten, maar vaststaat dat de filmpjes van Miler van hoge kwaliteit zijn en zeker nog eens bekeken mogen worden.

[rating 3.5]

NieuwsFilm

meest populair