Blu-Ray Review: The Jungle Book (Diamond Edition)

De swingende animatiefilm van Walt Disney die de studio andermaal op de kaart zette.

Regie: Wolfgang Reitherman | Cast: Phil Harris ('Baloo' the Bear), Sebastian Cabot ('Bagheera' the Panther), Bruce Reitherman ('Mowgli' the Man Cub), George Sanders (Shere Khan the Tiger), Sterling Holloway ('Kaa' the Snake), e.a. | Speelduur: 78 minuten | Jaar: 1967 | Bioscooprelease: 19 december 1968 | Retail release: 21 augustus 2013 | Beeld: 1080p HD 16 x 9 (1.75 : 1) | Geluid: o.a. Engels DTS-HD MA 5.1, Nederlands Dolby Digital 5.1 | Ondertitels: o.a. Nederlands, Frans, Engels | Aantal Discs 1 x Blu-Ray | Distributeur: The Walt Disney Company (Benelux) B.V. | EAN: 8717418404789 | geen FilmTotaal.nl recensie

Eerder deze maand verscheen de Walt Disney classic #19 (#20 in Nederland) op Blu-Ray. Dit is de animatiefilm The Jungle Book uit 1967, die gebaseerd was op het gelijknamige boek van Rudyard Kipling. Opvallend aan deze titel is dat het de laatste tekenfilmproductie was die icoon Walt Disney (deels) meemaakte, aangezien hij in 1966 stierf. Tevens was het de eerste keer in de rijke geschiedenis van de entertainmentreus dat er enkele bekende namen werden ingehuurd om de stemmen in te spreken van de hoofdpersonages. De animatiefilm van regisseur Wolfgang Reitherman, wiens zoon de stem in sprak van Mowgli, wist de uiterst magere prestaties van de Disney klassieker #18, The Sword in the Stone a.k.a. Merlijn de Tovenaar weg te spoelen door wereldwijd een dikke $200 miljoen te noteren. Hiervoor had het wel drie re-releases nodig. Als er rekening gehouden zou worden inflatie, dan staat The Jungle Book op nummer 29 in de Noord-Amerikaanse Box Office aller tijden. Niet voor niets kreeg de titel een Diamond Edition uitgave.

SYNOPSIS
In The Jungle Book wordt het mensenkind Mowgli door de wolven opgevoed in de jungle. Op een dag keert de gevaarlijke tijger Shere Khan terug in deze jungle. Shere Khan heeft een gruwelijke hekel aan mensen en wil Mowgli vermoorden. De panter Bagheera probeert Mowgli naar de mensenwereld te brengen, maar Mowgli wil in de jungle blijven. Hij wil laten zien dat hij het best kan volhouden in de wildernis. Hij wordt bijgestaan door Baloo de beer. Maar naast Shere Khan blijken ook Kaa de slang en Louie de apenkoning het op Mowgli voorzien te hebben.

TRAILER
Bekijk hieronder de High Definition trailer van The Jungle Book:

WAARDERING & BOX OFFICE
Op Rotten Tomatoes is The Jungle Book flink "Fresh" met 86%. De IMDb noteert een nette 7,6 bij ruim 72 duizend stemmen. De bezoekers van FilmTotaal beoordelen de Walt Disney klassieker ook met een 7,6 (Stem zelf). Er is geen recensie geschreven op FilmTotaal.nl.
Het productiebudget van The Jungle Book bedroeg circa $4 miljoen. In de States eindigde - mede dankzij re-releases in 1978, 1984 en 1990 - op een prima $141,8 miljoen. Wereldwijd kwam de teller uit op $205,8 miljoen. Ook buiten de States waren er re-releases. De opbrengst in de Nederland is onbekend.

BLU-RAY
We bekijken de single disc Blu-Ray uitgave van The Jungle Book. Het recensie-exemplaar zit verpakt in een standaard Blu-Ray keepcase met daarom heen een fraaie sleeve. De vormgeving van de cover van deze Blu-Ray uitgave is een nieuwe compositie en lijkt een moderne uitvoering te zijn van de eerste filmposters. Bekijk hieronder het recensie-exemplaar (muisklik voor een vergroting).

EXTRA'S
Net als jij: Een bezoek aan Disney Animal Kingdom | Alternatief einde | Opgroeien met negen oude mannen | Audiocommentaar | Als je van beren leren kan - Jungle Boek: De Making-of | Disney's Kipling - Walts magische meesterhand op een literaire klassieker | Jungle Boek als inspiratie | Mowgli: Terug naar de natuur | Frank en Ollie - Frank Thomas en Ollie Johnston over de animatie van de karakters | EncyclopeDisney: Jungleweetjes | Zing mee met de film | Niet-gebruikte liedjes van Terry Gilkyson | Muziekvideo "I Wan'na Be Like You" uitgevoerd door de Jonas Brothers
Deze Blu-Ray uitgave van The Jungle Book bevat zo'n vijf uur (!) aan extra's, exclusief het audiocommentaar van componisten Richard M. Sherman, Animator Andreas Deja en Bruce Reitherman, de stem van Mowgli. De meest opvallende (nieuwe) extra is de docu "Opgroeien Met Negen Oude Mannen", die dient als een eerbetoon aan de negen grote animatoren en regisseurs van Disney, die alle vroegere classics mogelijk hebben gemaakt. Een prima docu waar je wel even de tijd voor moet nemen, aangezien het 40 minuten duurt. Daarnaast is er via een storyboard een alternatief einde (met audiocommentaar) te zien en een wat speelse, maar redelijk aardige video "Net als jij: Een bezoek aan Disney Animal Kingdom". De overige extra's (in SD) zijn afkomstig van de eerdere Dvd uitgave en bevat een uitgebreide vijfdelige "Making-Of" en een aantal kortere featurettes die vooral inzoomen op de personen achter de grootse productie. Zoals we van Disney gewend zijn, is er ook weer een "Muziek en meer"-hoekje met een muziekvideo, de meezing-versie van de hoofdfilm en een aantal niet-gebruikte nummers. Goed spul voor de die-hard fan.

BEELD & GELUID
TV: Panasonic plasma TH-42PZ80E | Speler: Philips BDP 7500 | Reciever: Onkyo TX-SR607 | Surround-set: Harman Kardon HKTS16BQ
De beeldkwaliteit van deze Disney uitgave is weer top! Uiteraard is het niet volledig breedbeeld, maar dat zal de gemiddelde liefhebber niet storen. De opgelapte versie ziet er prima uit, aangezien de kleuren eruit springen en het beeld nagenoeg vrij is van onvolkomenheden, zoalsd stof en krasjes. Erg netjes. Het geluid (en muziek) kunnen duidelijk niet altijd helemaal naar een modern niveau worden getild. Zeker bij de Nederlandse track valt dit zeker op. Wederom, de gemiddelde fan zal het niet zoveel kunnen schelen. Ook in dit opzicht een prima schijf.

CONCLUSIE
Dat Walt Disneys The Jungle Book gerekend kan worden tot de animatieklassiekers is de kenner niet vreemd. Het blijft een herkenbare swingende titel film die menigeen waarschijnlijk al vaker heeft gezien en mogelijk ook jeugdsentiment oproept. Walt Disney zou volgens de geruchten gaan inzetten op een live-action film van de animatiefilm, wat in 1994 ook al gebeurde.
Deze Blu-Ray uitgave van The Jungle Book is een prima uitgave. De beeldkwaliteit doet bijna als nieuw aan en er is een flinke reeks aan extra's toegevoegd. Vooral interessant als je de eerdere Dvd versie nog niet in huis had en de nieuwe docu "Opgroeien met negen oude mannen" is een aanrader. Enig minpuntje - maar hier kunnen de meningen over verschillen - is dat Disney voor de Walt Disney classics is afgestapt van de dikkere Blu-Ray hoesjes en in dit geval ook geen extra Dvd mee levert. Juist voor tekenfilms heeft dit nog enige meerwaarde.

VERKRIJGBAARHEID
Naast deze Blu-Ray uitgave van The Jungle Book is er een 1 disc Dvd uitgave verkrijgbaar bij de bekende (web)winkels.
Met dank aan de distributeur The Walt Disney Company (Benelux) B.V. voor het beschikbaar stellen van het recensie-exemplaar.