Blu-Ray Review: The Little Mermaid (Diamond Edition)

Walt Disneys klassieker die de "Disney Renaissance" leven gaf.

Regie: Ron Clements, John Musker | Cast: Jodi Benson (Ariel / Vanessa), Rene Auberjonois (Louis), Christopher Daniel Barnes (Eric), Pat Carroll (Ursula), Paddi Edwards (Flotsam & Jetsam), Buddy Hackett (Scuttle), Samuel E. Wright (Sebastian), Kenneth Mars (King Triton) e.a. | Speelduur: 85 minuten | Jaar: 1989 | Bioscooprelease: 21 december 1990 | Retail release: 25 september 2013 | Beeld: 1080p HD 16 x 9 (1.78 : 1) | Geluid: Engels DTS-HD 7.1, Nederlands Dolby Digital 5.1 | Ondertitels: o.a. Nederlands, Frans, Engels | Aantal Discs 1 x Blu-Ray | Distributeur: The Walt Disney Company (Benelux) B.V. | EAN: 8717418408176 | Geen FilmTotaal.nl recensie

In 1989 lanceerde Walt Disney haar 28e "Animated Classic" - In NL #31 - met The Little Mermaid a.k.a. De kleine zeemeermin. Het was voor Disney een schot in de roos, aangezien het een doorslaand succes werd en de "Disney Renaissance" inleidde, een periode met een flink reeks animatiefilms die gebaseerd waren op bekende verhaallijnen zoals sprookjes. The Little Mermaid van regieduo Ron Clements en John Musker, later ook verantwoordelijk voor de successen Aladdin (1992), Hercules (1997) en The Princess and the Frog (2009), hervertelde het sprookje uit 1837 van de Deense schrijver Hans Christian Andersen. Het scoorde - mede dankzij een re-release - een dikke $200 miljoen aan de wereldwijde bioscoopkassa en kan nog steeds rekenen op vele liefhebbers. Ook staat de titel bekend om de Oscarwinnende filmmuziek van componist Alan Menken. Dit jaar zou er een 3D re-release in de bioscoop verschijnen, maar door de tegenvallende resultaten van eerdere 3D re-releases van Disney klassiekers werd deze versie verwezen naar het Blu-Ray schap. In Nederland is er gekozen om voorlopig de 3D versie niet uit te geven. Sinds kort is "alleen" een verder prima 2D Diamond Edition Blu-Ray verkrijgbaar.

SYNOPSIS
In The Little Mermaid is Ariel, de jongste dochter van Koning Triton, niet tevreden met het leven als zeemeermin. Ze verlangt ernaar met de mensen te leven aan de oppervlakte. Ze krijgt uiteindelijk van de zeeheks Ursula de gelegenheid om drie dagen als mens door te brengen, om zo de man van haar dromen aan de haak te slaan.

TRAILER
Bekijk hieronder de Nederlandstalige trailer van The Little Mermaid:

WAARDERING & BOX OFFICE
Op Rotten Tomatoes is The Little Mermaid flink "fresh" met 90%. De IMDb noteert een prima 7,5 bij ruim 93 duizend stemmen. De bezoekers van FilmTotaal beoordelen de Disney classic met een iets lagere 7,1 (Stem zelf). Er is geen Filmtotaal recensie verschenen.
Het productiebudget van The Little Mermaid bedroeg circa $40 miljoen. In het eerste landelijke weekend in de States verdiende Walt Disneys 28e titel in de "Walt Disney Animated Classics" serie een magere $6,0 miljoen en eindigde op een prima $111,5 miljoen. Wereldwijd kwam de teller uit op een sterke $211,3 miljoen. De opbrengst in de Nederland is onbekend.

BLU-RAY
We bekijken de single disc Blu-Ray uitgave van The Little Mermaid. Het recensie-exemplaar zit verpakt in een standaard Blu-Ray keepcase met daaromheen een fraaie sleeve, zoals we die van Disney kennen. Het valt andermaal op dat er geen dikkere Blu-Ray hoes is gebruikt in tegenstelling tot de eerdere Diamond Editions. De vormgeving van de cover van deze Blu-Ray uitgave heeft nog weinig weg van de originele filmposters. Bekijk hieronder het recensie-exemplaar (muisklik voor een vergroting).

EXTRA'S
"Part of your World" - Muziekvideo met Carly Rae Jepsen | @Disneyanimation | Niet-gebruikt personage - Harald de Meerman | Achter de Scène: Life action als referentie | Het college van Howard | Haar wens: Jodi Benson in New Fantasyland | Niet Gebruikte Scènes | Verzwegen Schatten: De Kleine Zeemeenmin - De Making-Of | Storm Op Komst: Speciale Effecten En De Kleine Zeemeenmin | Het Verhaal Achter Het Verhaal | Het Meisje Met De Zwavelstokjes | Diep In De Zee Eerste Presentatie | John En Ron Maken Karikaturen Van Elkaar | Animators Vertellen Over Hun Karakter | Clemments En Husker Tonen De Handdruk | Originele Bioscooptrailer | Zing Met Met De Film | Disney's Liedjesselectie | "Kiss The Girl" Muziekvideo Uitgevoerd Door Ashley Tisdale | EncyclopeDisney: Leven Diep In De Zee | Over De Attractie Die Er Niet Kwam | Diep In De Zee: Een Virtuele Attractie Van Disney Imageneers: Stap Maar In | Audiocommentaar Ron Clements, John Musker en Alan Menken
Deze Blu-Ray uitgave van The Little Mermaid bevat ongeveer drie uur aan extra's, exclusief de sing-a-long versie van de hoofdfilm en het audiocommentaar van regisseurs Ron Clements en John Musker en componist Alan Menken. Zoals wel vaker bevat deze Diamond Edition uitgave een reeks nieuwe en reeds eerder verspreidde extra's. Van de nieuwe extra's vallen vooral @DisneyAnimation en Niet Gebruikte Personage: Harold De Meerman. In de eerste extra kijken regisseurs Rob Clements en John Musker samen met een aantal collega's terug op hun lange geschiedenis bij Walt Disney. In de tweede extra wordt er kort stilgestaan bij het ongebruikte personage 'Harold De Meerman', best grappig dat ze dit hebben toegevoegd. Ook de andere drie nieuwe docu's zijn meer dan de moeite waard. De extra's die zijn overgeheveld van de eerdere Dvd-uitgave zijn het uitgebreidst en met name de ruim drie kwartier-durende extra Verzwegen Schatten: De Kleine Zeemeenmin - De Making-Of valt op. Zoals bij elke Disney-release is er ook veel aandacht voor de filmmuziek. In dit geval misschien net even meer, aangezien componist Alan Menken twee Oscars won voor zijn werk. Al met al een prima verzameling van oude en nieuwe extra's.

BEELD & GELUID
TV: Panasonic plasma TH-42PZ80E | Speler: Philips BDP 7500 | Reciever: Onkyo TX-SR607 | Surround-set: Harman Kardon HKTS16BQ
De beeldvullende High Definition versie van deze Disney Classic ziet er stralend uit en nergens doet het nog denken aan een animatiefilm van zo'n 25 jaar oud. Uiteraard kunnen de handgetekende animaties niet vergeleken worden met de huidige moderne (CG) technieken - zoals bij Disneys Tangled (2010) - maar het is duidelijk merkbaar dat The Little Mermaid flink onder handen is genomen. Er is (bijna) geen grain te zien, het beeld is vrij van enige vervuiling en de kleuren zijn prachtig. Ook de DTS-HD 7.1 geluidstrack is er duidelijk op vooruit gegaan, al blijf je toch een beetje merken dat het gedateerd is. Dit is overigens totaal niet storend te noemen. De Nederlandse geluidstrack klinkt daarentegen wel wat verouderd, maar er zullen maar weinig jonge kijkers zijn die hierover zullen vallen. Ook in dit geval dus een prima uitgave.

CONCLUSIE
The Little Mermaid is en blijft een van Disneys grootste titels. Al is het alleen maar omdat het nieuw leven gaf aan de animatiefilm-tak van het entertainmentconcern. Ondanks het succes van Tangled en Wreck-It Ralph lijkt Walt Disney op dit moment ook zoekende naar een nieuwe reeks classics, aangezien er niet echt wordt ingezet op een bepaald type film. Naast het aanstaande sprookje Frozen staat alleen nog het sprookje Giants (2016) - gebaseerd op Jack and the Beanstalk - op het programma en verschijnen er een aantal afwijkende titels, met de superheldenanimatiefilm Big Hero 6, het originele Zootopia (2016) en Moana (2018). Dit is een origineel project van de regisseurs van The Little Mermaid.
Deze Blu-Ray uitgave van The Little Mermaid is een meer dan prima uitgave. Visueel zit de Disney Classic weer prima in elkaar en de extra's zijn uitermate uitgebreid, mede doordat Walt Disney de oude extra's weer heeft meegeleverd. Mogelijk zal de verzamelaar er over vallen dat de schijf in een standaard (plattere) Blu-Ray hoesje zit.

VERKRIJGBAARHEID
Naast deze single disc Blu-Ray uitgave van The Little Mermaid is er een 1 disc Dvd uitgave verkrijgbaar bij de bekende (web)winkels.
Met dank aan de distributeur The Walt Disney Company (Benelux) B.V. voor het beschikbaar stellen van het recensie-exemplaar.