Blu-Ray Review: The Walking Dead (Seizoen 3)

Duidelijk beter dan het tweede seizoen en een goede inleiding op het nieuwe avontuur in seizoen 4.

Bedenker: Frank Darabont Regie: Verschillende | Cast: Andrew Lincoln (Rick Grimes), Sarah Wayne Callies (Lori Grimes), Steven Yeun (Glenn), Laurie Holden (Andrea), Norman Reedus (Daryl Dixon), Danai Gurira (Michonne), Michael Rooker (Merle Dixon), David Morrissey (The Governor) e.a. | Speelduur: 688 minuten (16 x 43 minuten) | Jaar: 2012 | Tv-release: USA: 14 oktober 2012 (AMC) - NL: 30 oktober 2012 (Foxlife) | Retail release: 25 september 2013 | Beeld: 1080p HD 16 x 9 | Geluid: o.a. Engels DTS-HD 5.1 | Ondertitels: o.a. Nederlands, Frans | Uitgever: Entertainment One | EAN: 5051888093436 | Geen FilmTotaal Recensie

De horrorserie The Walking Dead kan zich ondertussen rekenen tot de succesvolste tv-series van dit moment. Waar het eerste seizoen gemiddeld al zo'n 5,2 miljoen kijkers trok, kon de serie van de tv-zender AMC afgelopen seizoen rekenen op gemiddeld 11,4 miljoen. Ter vergelijking: de allerlaatste aflevering van Breaking Bad, ook één van de top-series van AMC, kwam tot tot 10,3 miljoen kijkers. Het onlangs op Blu-Ray verschenen derde seizoen, waarin de vaste gezichten het - naast de "walkers" - opnemen tegen The Governor (David Morrissey) en de teruggekeerde Merle Dixon (Michael Rooker), werd ook een stuk beter ontvangen dan het toch iets magere tweede seizoen. Afgelopen weekend ging in de States alweer het vierde seizoen van start. Als het aan de makers van de serie ligt, krijgen we komende jaren nog heel wat seizoenen voorgeschoteld. Producent Gale Anne Hurd liet verleden jaar namelijk weten dat ze meer dan zeven seizoenen wil maken. Ook aan het bronmateriaal, de gelijknamige stripreeks van Robert Kirkman, Tony Moore en Charlie Adlard, lijkt voorlopig geen einde te komen. Net als bij seizoen twee heeft eOne weer een redelijke Blu-Ray uitgave naar de schappen gebracht.

SYNOPSIS
In het derde seizoen van The Walking Dead zijn de overlevers nog steeds op zoek naar een veilige plaats om zich te settelen. Nadat de boerderij van Hershell overspoelt wordt door zombies raakt Andrea de groep kwijt en trekt ze op met de mysterieuze krijgster Michonne. Ze komen terecht bij een veilig dorp dat geleid wordt door een charmante maar dubieuze leider die zich The Governor noemt. Rick en co. vinden een gevangenis en zien hier de ideale plek om zich te settelen.

TRAILER
Bekijk hieronder een trailer van het derde seizoen van The Walking Dead:

WAARDERING & BOX OFFICE
De serie werd in 2012 genomineerd voor drie Primetime Emmy Awards genomineerd, waarvan het er één won voor "Outstanding Prosthetic Makeup for a Series, Miniseries, Movie, or Special". Deze prijs won de serie ook in 2011. Verleden jaar won het ook twee Saturn Awards, twee Satellite Awards en een AFI Award. Op Metacritic krijgt het derde seizoen van The Walking Dead een mooie 82/100. Op de IMDb noteert de serie een prima 8,7 bij ruim 306 duizend stemmen. De bezoekers van FilmTotaal beoordelen de horror-serie met een 9,0 (Stem zelf).
Een reactie van FT-bezoeker UnknowB: Seizoen 3 maakt goed waar seizoen 2 zo fout was... Meer spanning! Dit seizoen deelt zich in twee groepen,waardoor er dus ook nieuwe personen worden voorgesteld met hun geschiedenis. Heel het seizoen is redelijk spannend en richting het einde toe toch wel emotioneel. Maar cliffhanger verkloot het seizoen zowat...
Het productiebudget van het derde seizoen van The Walking Dead is onbekend. Naar de eerste aflevering van seizoen 3 keken zo'n 11,0 miljoen Amerikanen. Bij de laatste aflevering waren dit er al 12,4 miljoen.

BLU-RAY
We bekijken de vijf disc Blu-Ray uitgave van The Walking Dead. Het recensie-exemplaar zit in een iets dikkere Blu-Ray keepcase met ruimte voor de vijf schijven. Om de keepcase zit een vergelijkbare sleeve met - voor de oplettende liefhebber - in de binnenkant twee verstopte zombies. De vormgeving is overeenkomstig de teaserposter van het derde seizoen. Bekijk hieronder het recensie-exemplaar (muisklik voor een vergroting).

EXTRA'S
Disc 1 - 5: Audiocommentaar | Acht featurettes | Zes deleted scenes
De vijf disc Blu-Ray uitgave van The Walking Dead bevat een redelijk aantal extra's met een totale speelduur van zo'n één uur en een kwartier, exclusief audiocommentaar bij een aantal afleveringen. Er zijn acht featurettes terug te vinden, die inzoomen op bijvoorbeeld de personages The Governor en Michonne, de voornaamste nieuwe gezichten in seizoen 3. Ook komen de prijswinnende make-up, de gevangenis-set en de visual effects in beeld. De verwijderde scenes zijn verder niet bepaald de moeite waard, aangezien de serie sowieso al lang stil staat bij de gebeurtenissen. Helaas zijn de extra's niet ondertiteld.

BEELD & GELUID
TV: Panasonic plasma TH-42PZ80E | Speler: Philips BDP 7500 | Reciever: Onkyo TX-SR607 | Surround-set: Harman Kardon HKTS16BQ
Ten opzichte van de Blu-Ray uitgave van het tweede seizoen van The Walking Dead lijkt de beeldkwaliteit van het derde seizoen wat beter te zijn. Entertainment One heeft er bij deze uitgave voor gekozen om de serie aan te bieden op vijf schijven in plaats van drie, dat bij seizoen 2 het geval was. Een ander pluspunt is dat er ook een DTS-HD 5.1 track is meegeleverd. Bij seizoen 2 was dat nog een Dolby Digital 5.1 track. Al met al ziet het beeld er goed scherp uit en is er geen opvallende/storende grain aanwezig. Het is er dus een stuk op vooruit gegaan en dat is maar goed ook, aangezien er ook in Nederland voldoende TWD-fans zijn.

CONCLUSIE
Het afgelopen seizoen van The Walking Dead was zeker een slag beter dan het tweede seizoen. Doordat het derde seizoen werd uitgebreid van de standaard dertien afleveringen naar zestien afleveringen, leek er aan het einde toch weer te veel vertraging in te komen, waardoor The Walking Dead een beetje moeizaam vooruit lijkt te komen. Het is te hopen dat ze het tempo in het vierde seizoen iets kunnen verhogen. Afgelopen weekend ging de eerste aflevering in première in de States.

De vijf disc Blu-Ray van The Walking Dead is een nette uitgave. De beeldkwaliteit is er op vooruit gegaan ten opzichte van het tweede seizoen en er zijn wederom weer een aantal extra's aanwezig. Jammer dat deze niet zijn ondertiteld.

VERKRIJGBAARHEID
Naast deze Blu-Ray uitgave van The Walking Dead is er een vijf disc Dvd verkrijgbaar bij de bekende (web)winkels.
Met dank aan de uitgever Entertainment One voor het beschikbaar stellen van het recensie-exemplaar.