Fahrenheit mag slogan niet gebruiken

De Motion Picture Association of America (MPAA) heeft bepaald dat de zin, die filmcriticus Richard Roeper gebruikte toen hij Fahrenheit 9/11 recenseerde, niet gebruikt mag worden voor reclamedoeleinden. "Everyone should see this film" schreef Roeper, maar doordat de MPAA de film een R-rating heeft toegekend (onder 17-jaar alleen met begeleiding) heeft ze filmmaker Michael Moore verboden deze zin als slogan te gebruiken. Op affiches is dit inmiddels aangepast: "A powerful, fascinating piece of filmmaking. ... See this film!"

Toch zijn er ook volop positieve berichten voor de filmmaker. De film haalde in het afgelopen weekend meer geld binnen dan de toch al optimistische schattingen; in drie dagen bracht de film 23,9 miljoen dollar op, meer dan een documentaire ooit deed in een openingsweekend.

Daarnaast blijken er ook bioscopen te zijn die zich niks aantrekken van de R-rating die de film is opgelegd. Een bioscoop-eigenaar:

[eng]"I really felt that the R rating was totally uncalled for in this picture. The language it's citing is what kids hear in their music all the time. The images can be seen on the evening news. My wife and I made a conscious decision to defy the R rating. Ironically, we are the toughest theater in the East Bay when it comes into getting into an R-rated movie. We actually enforce the ratings system vigorously, but I felt this was political censorship and I couldn't support it."[/eng]



NieuwsFilm

meest populair