Afgelopen zomer kondigden Amerikaanse bioscoopeigenaren aan dat ze nieuwe regels wilden introduceren met betrekking tot marketing in de bioscopen. Toen al lieten ze weten dat het de intentie is trailers niet meer langer dan twee minuten te laten duren. Nu is de volledige lijst met regels vrijgegeven, en die blijken vrij uitgebreid.
Je zou kunnen stellen dat de regels niet voor Nederland gelden, maar aangezien de Verenigde Staten nog altijd de voornaamste markt is voor Amerikaanse studios, zal de invloed mogelijk toch te merken zijn. De richtlijnen, die overigens vrijwillig nagevolgd worden, zijn als volgt:
Filmtrailers mogen niet langer dan twee minuten duren. Ook mogen die niet meer dan 150 dagen voor de release van een film te zien zijn. Ander materiaal niet meer dan 120 dagen voor de release. Bioscopen geven studios twee uitzonderingen per jaar op deze regels, maar trailers mogen alsnog niet langer dan drie minuten duren.
Beelden van achter de schermen en extra lange trailers mogen niet zomaar vertoond worden. Trailers moeten ook passen bij de film waarvoor ze te zien zijn. Verder mag niet meer naar derde partijen verwezen worden, en ook geen weblinks te zien zijn in trailers. Zo moet de verleiding voorkomen worden dat mensen hun telefoon te voorschijn halen.
De regels zouden voor films die na oktober uitkomen. moeten gelden. Wat vinden jullie? Zouden deze richtlijnen ook in Nederland moeten gelden?
Amerikaanse bioscoopeigenaren willen kortere trailers
Ook moet de marketingcampagne pas 150 dagen voor de release van start.