Blu-Ray Review: Alexander (The Final Cut)

De laatste, ow nee... de een-na-laatste versie van Oliver Stone's bekritiseerde blockbuster.

Regie: Oliver Stone | Cast: Colin Farrell (Alexander), Angelina Jolie (Olympias), Val Kilmer (Philip), Anthony Hopkins (Ptolemy), Jared Letho (Hephaistion), Rosario Dawson (Roxanne) e.a. | Speelduur: 213 minuten | Bioscooprelease: 22 december 2004 | FilmTotaal recensie: Alexander

In 2004 wist drievoudig Oscarwinnaar Oliver Stone (Born on the Fourth of July, Platoon, Midnight Express) zich op een negatieve manier te onderscheiden. Zijn historisch drama Alexander werd namelijk met de grond gelijk gemaakt, ondanks de aanwezig van grote namen als Colin Farrell, Anthony Hopkins, Jared Leto, Angelina Jolie en Rosario Dawson. Ook aan de box office wist de big budget film het niet waar te maken. Des te anders ging het met de Dvd-verkopen, aangezien van Alexander - tot op heden - maar liefst drie verschillende versies zijn verschijnen.

Naast de bioscoopversie bestaat ook een kortere "Director's Cut" uit 2005 en een "The Final Cut" uit 2007. Later dit jaar zou zelfs de "Ultimate Cut" moeten verschijnen. In de States werd de Dvd van Alexander Revisited: The Final Cut (2007) meer dan één miljoen keer verkocht, waarmee het gelijk één van de beste catalogus-uitgaven is van Warner Bros. Stone werkte twee jaar aan "The Final Cut" en de opnieuw gerangschikte film duurt zo'n veertig minuten langer dan de originele versie. Voor Stone betekende het de meest complete versie die hij kon bedenken. Middels een kale Blu-Ray uitgave heeft A-Film "The Final Cut" nu ook in HD beschikbaar voor de Nederlandse fan.

Synopsis

Alexander de Grote is een van de belangrijkste personen uit de wereldgeschiedenis. Vanaf zijn jeugd droomde hij al van succes, avontuur en triomfen. Dankzij zijn vele oorlogen had Alexander op zijn 32e het grootste rijk opgebouwd dat ooit bestaan heeft. Wat daarna volgt is echter de ultieme val van een groot heerser. De man die bij leven al een legende werd sterft een eenzame en mysterieuze dood.

Waardering

Op Rotten Tomatoes is Alexander behoorlijk "Rotten" met 16%. De IMDb noteert een matige 5,5 bij ruim 115 duizend stemmen. De bezoekers van FilmTotaal beoordelen het historische drama met een iets lagere 5,2 (Stem zelf). FT-recensent Franck gaf 0,5 ster naar aanleiding van zijn recensie.

Reactie bezoeker FilmTotaal

...Eigenlijk een zeer goede film, maar je moet wel van geschiedenis houden. Als je in hoog tempo de ene na de andere actiescène wil zien moet je niet kijken. - MovieMazzter

Box Office

De bekritiseerde film van Oliver Stone werd genomineerd voor maar liefst zes Razzies: Slechtste Film, Acteur (Colin Farrell), Actrice (Angelina Jolie), Mannelijke bijrol (Val Kilmer), Regie en Script. Het productiebudget van Alexander bedroeg zo'n $155 miljoen. In het eerste landelijke weekend in de States verdiende het een magere $13,7 miljoen en eindigde op een uiterst zwakke $34,3 miljoen. Wereldwijd kwam de teller uit op een betere, maar nog steeds te magere $167,3 miljoen. De opbrengst in de Nederland bleef steken op een redelijke $1,9 miljoen.

Blu-Ray: Alexander | Aantal Discs 1 x Blu-Ray | Retail release: april 2014 | Beeld: 1080p HD 16 x 9 (2.35 : 1) | Geluid: Engels, 5.1 DTS-HD MA | Ondertitels: Nederlands | Extra's: geen | EAN: 8716777927571 | Ook verkrijgbaar op: geen | Met dank aan: A-Film

De Blu-Ray van Alexander wordt aangeleverd in een standaard Blu-Ray keepcase, met daarin ruimte voor de Blu-Ray schijf. De vormgeving is herkenbaar, met het gezicht van acteur Colin Farrell. Deze foto werd ook in 2004 gebruikt voor de eerste filmposter.

Beeld & geluid

Ondanks het matige ontvangst kan er maar weinig negatiefs gezegd worden over het visuele aspect. Het is een prachtig opgenomen film met een aantal zeer fraai ogende scènes in verschillende kleurstellingen. Op deze HD-uitgave pakt dit erg netjes uit, ook in de donkerdere scènes. Hetzelfde geldt voor de DTS-HD track, al bevat de film veel dialoog en een verhoudingsgewijs beperkt aantal actiescènes.

Extra's

Aangezien deze versie zo'n 3,5 uur duurt is er ook de Blu-Ray schijf geen ruimte over voor extra's. Het verschil van "The Final Cut" met de eerdere twee versies, de bioscoopversie en de "Director's Cut" uit 2005, is dat deze versie ten eerste veertig minuten langer duurt dan bioscoopversie. Er zijn met name beelden met dialoog toegevoegd, zodat de personages en het verhaal beter uit de kast zouden moeten komen. Ten tweede heeft Stone met een aantal scènes verwisseld. Opvallend aan de uitgave is dat de ondertitels lijken 'ingebakken'.

Conclusie: Misschien volgt over enkele jaren de extra lange mini-serie (?)

Oliver Stone's "Final Cut" van Alexander is niet wat het zegt te zijn. Later dit jaar verschijnt namelijk de definitief laatste versie op schijf: Alexander: The Ultimate Cut. In deze versie heeft Stone, naar het schijnt op verzoek van Warner Bros., weer wat beeldmateriaal verwijderd. Dit zouden scènes die Stone toevoegde aan de "Final Cut", maar die hij achteraf toch niet zo nodig achtte. Stone beloofde eerder dit jaar dat dit écht de definitief laatste versie zou zijn van de film. We zullen zien...

Deze Blu-Ray van Alexander: The Final Cut is rechttoe rechtaan. Je krijgt de film, met een redelijke beeld- en geluidskwaliteit. Geen extra's, wel met ingebakken subs. Hieronder een paar minuten uit de film: