Blu-Ray Review: Labor Day

Jason Reitman (Up in the Air, Young Adult) overtuigt met zijn eerste echte drama.

Regie: Jason Reitman | Cast: Kate Winslet (Adele), Josh Brolin (Frank), Gattlin Griffith (Henry), Tobey Maguire (oudere Henry), e.a. | Speelduur: 111 minuten | Bioscooprelease: geen | Geen FilmTotaal recensie

Jason Reitman wist de afgelopen jaren te verrassen met films als Juno (2007), Up in the Air (2009) en Young Adult (2011). Zeker de eerste twee titels werden met open armen ontvangen en de regisseur kreeg voor de dramatische komedies verschillende Oscarnominaties. Eerder dit jaar verscheen Reitsmans nieuwste film Labor Day in de Amerikaanse bioscopen. Voor de film met namen als Kate Winslet en Josh Brolin deed Reitman afstand van de humoristische ondertoon en focuste zich op een serieuzer verhaal. Ondanks de zeker niet onaardige poging betekende het geen nieuw succes.

Het drama werd zelfs fors aangepakt door de critici en kwam op Rotten Tomatoes niet verder dan een magere 33%. Ook aan de bioscoopkassa kon de film geen vuist maken. Dit bij elkaar opgeteld werd er besloten om Labor Day niet in de Nederlandse bioscoop te vertonen. Toch mag Reitmans vijfde speelfilm niet gemist worden door de liefhebber. Beide hoofdrolspelers laten goede prestaties zien en de film blijft door het intrigerende verhaal van begin tot eind boeien. Het veel betere ontvangst (IMDb = 6,9) bij het publiek geeft er blijk van dat de nodige filmliefhebbers hebben genoten van Reitmans iets wat afwijkende aanpak ten opzichte van zijn eerdere titels. Onlangs verscheen de Blu-Ray uitgave in het schap.

Synopsis

Twee vreemden worden onder ongelooflijke omstandigheden bij elkaar gebracht. Wat begint als een onvoorziene ontmoeting wordt al snel een verhaal over een tweede kans in de liefde.

Waardering

Op Rotten Tomatoes is Labor Day redelijk "Rotten" met een magere 33%. De IMDb noteert een veel betere 6,9 bij ruim 16 duizend stemmen. De bezoekers van FilmTotaal beoordelen het drama met een vergelijkbare 7,0 (Stem zelf). Aangezien de film niet in de Nederlandse bioscoop heeft gedraaid, is er op FilmTotaal geen recensie verschenen.

Box Office

Het productiebudget van Labor Day bedroeg zo'n $18 miljoen. In het eerste landelijke weekend in de States verdiende het een magere $5,2 miljoen en eindigde uiteindelijk op een matige $13,3 miljoen. Wereldwijd kwam de teller uit op een iets hogere $19,3 miljoen.

Blu-Ray: Labor Day | Discs 1 x Blu-Ray | Retail release: augustus 2014 | Beeld: 1080p HD 16 x 9 (2.40 : 1) | Geluid:: Engels 5.1 DTS-HD MA | Ondertitels: o.a. Nederlands, Engels, Frans, Duits, Italiaans | Extra's:: Audiocommentaar | Deleted scenes | End of Summer: Making Labor Day | EAN: 5050582968194 | Ook verkrijgbaar op: 1 disc Dvd | Met dank aan: Universal Pictures

De Blu-Ray uitgave van Labor Day is een standaard blauwe Blu-Ray keepcase, met daarin de Blu-Ray schijf. Voor de vormgeving van de cover is de filmposter gebruikt met daarop hoofdrolspelers Kate Winslet en Josh Brolin.

Beeld & geluid

Visueel laat Labor Day een aantal prachtige shots zien en in High Definition pakken deze meer dan netjes uit. Niet alleen de close-ups, maar ook de wat landelijkere scènes zijn fraai om te zien en ook haarscherp. De gebruikte kleurfilter zorgt veelal voor de juiste warme en toch ook sombere sfeer, al had dit misschien soms wat minder fors aangezet kunnen worden. De DTS-HD 5.1 track zorgt voor een mooi ruimtelijk geheel. Verwacht - uiteraard - geen grootste surround-effecten, maar in de wat drukkere omgevingen zijn ze zeker aanwezig. Al met al een prima HD-uitgave.

Extra's

Naast een track met audiocommentaar van regisseur Jason Reitman, assistent Jason Blumenfeld en cameraman Eric Steelberg heeft Universal Pictures de Making-of End of Summer: Making Labor Day en een reeks verwijderde scènes op de schijf gezet. De zes Deleted Scenes zijn zeker de moeite waard, aangezien het duidelijk aanvullende scènes zijn. Helaas is er geen begeleidend audiocommentaar terug te vinden.

In de Making-of komt onder meer schrijfster Joyce Maynard aan het woord en wordt er over verschillende details van het productieproces uitleg gegeven. Zo worden onder meer de opnames in Massachusetts, de voice-over van Tobey Maguire en de emoties tussen de verschillende personages besproken. Redelijk nette extra's, maar niet wereldschokkend.

Conclusie: Een wat andere, maar nog steeds vermakelijke Jason Reitman-film; op een basic Blu-Ray uitgave

Het valt regisseur Reitman te prijzen dat hij voor zijn film Labor Day de komische noot heeft durven laten vallen. Dit is toch een van de succesfactoren uit zijn eerdere topfilms. Helaas is Labor Day niet uitgegroeid tot zijn sterkste film. Desondanks blijft het een prima drama, inclusief goede rollen van Kate Winslet en Josh Brolin. Van Reitman verschijnt volgende maand de dramatische komedie Men, Women & Children in de States. Een Nederlandse releasedatum is nog niet geprikt. Enkele weken geleden verscheen er al een nette trailer, check deze hieronder.

De standaard Blu-Ray uitgave van Labor Day heeft prima beeld en geluid en een beperkt aantal extra's, al geeft de Making-of End of Summer: Making Labor Day in zo'n half uur tijd voldoende details over de totstandkoming van het drama.