Blu-Ray Review: The Rover

David Michôd, regisseur van Animal Kingdom, levert een fraai post-apocalyptische misdaaddrama af, met prima rollen van Guy Pearce en Robert Pattinson.

Regie: David Michôd | Cast: Guy Pearce (Eric), Robert Pattinson (Rey), Scoot McNairy (Henry), David Field (Archie), Anthony Hayes (Sgt. Rickofferson), Gillian Jones (oma), Susan Prior (Dot), e.a. | Speelduur: 107 minuten | Bioscooprelease: 12 juni 2014 | FilmTotaal recensie: The Rover

Regisseur David Michôd wist in 2010 te verrassen met de kleinschalige maar ijzersterke misdaadfilm Animal Kingdom. Dit jaar leverde hij zijn tweede film af met het iets forsere project The Rover, waarvoor hij niet alleen een groter budget kreeg. Hij kon namelijk ook samenwerken met een aantal bekendere acteurs, waaronder hoofdrolspelers Guy Pearce en Robert Pattinson. Ondanks dat Michôd een zeer aardige film afleverde, wist deze een stuk minder te overtuigen dan zijn debuutfilm.

Het post-apocalyptische misdaaddrama werd wisselend ontvangen, zowel onder de critici als het publiek. FilmTotaal-recensent Bart Snoek was overigens compleet overtuigd, aangezien hij de prent maar liefst 4,5 ster gaf. En dit is zeker terecht. The Rover weet het niveau van Animal Kingdom niet geheel te halen, maar het blijft een film die je eigenlijk gezien moet hebben. Entertainment One lanceerde onlangs de Blu-Ray uitgave.

Synopsis

Tien jaar na de westerse economische crisis is Australie een toevluchtsoord voor vluchtelingen, gelukzoekers en criminelen. Eric is een ex-soldaat die alles in zijn leven verloren heeft. Als een groep criminelen heb besteelt van zijn laatste bezit, een oude auto, besluit hij de achtervolging in te zetten. Hierbij wordt hij geholpen door Ray, het broertje van één van de criminelen, die gewond is achtergelaten.

Waardering

Op Rotten Tomatoes scoort The Rover redelijk "Fresh" met 65%. De IMDb noteert een vergelijkbare 6,5 bij ruim negentienduizend stemmen. De bezoekers van FilmTotaal beoordelen het misdaaddrama met een 6,3 (Stem zelf). FT-recensent Bart Snoek gaf 4,5 ster naar aanleiding van zijn recensie.

Box Office

Het productiebudget van The Rover bedroeg zo'n $12 miljoen. Nergens ter wereld lijkt de film een enorm succes te zijn geweest. In de States kwam het tot een magere $1,1 miljoen en in Australië kwam het niet verder dan circa vier ton in Noord-Amerikaanse dollars. De opbrengst aan de Nederlandse bioscoopkassa's is onbekend. Wereldwijd stokte de opbrengst op zo'n $2.3 miljoen.

Blu-Ray: The Rover | Discs 1 x Blu-Ray | Retail release: november 2014 | Beeld: 1080p HD 16 x 9 (2.40 : 1) | Geluid:: Engels 5.1 DTS-HD MA | Ondertitels: Nederlands | Extra's: geen | EAN: 8713045237769 | Ook verkrijgbaar op: 1 disc Dvd | Met dank aan: Entertainment One

Deze Blu-Ray uitgave van The Rover bestaat uit een standaard Amaray Blu-Ray keepcase, met daarin een Blu-Ray-schijf. Voor de vormgeving van de cover is gebruik gemaakt van de prima filmposter. Op de achterzijde staat een quote van Quentin Tarantino: "De beste post-apocalyptische film sinds Mad Max. Met successen als The Rover en Animal Kingdom bewijst David Michod de meest eigenzinnige regisseur van zijn generatie te zijn."

Beeld & geluid

Visueel pakt The Rover prima uit via deze High Definition uitgave. Er is een flinke kleurfilter gebruikt en dat zorgt voor een mooi post-apocalyptisch gevoel. Grain is niet of nauwelijks zichtbaar en de details blijven in de donkere scènes goed overeind. Dit zien we wel eens anders bij uitgaven van eOne. Ook de scherpte is fraai, zeker bij close-ups. De DTS-HD 5.1 track doet zijn werk en zorgt dat dialoog goed hoorbaar is. Surround effects zijn waarneembaar, maar dit is uiteraard niet een film die daar enorm op leunt.

Extra's

Entertainment One heeft geen extra's toegevoegd aan deze Blu-Ray uitgave. Een extra rond de Australische regisseur had niet onaardig geweest. Hieronder de online featurette The World:

Post-apocalyptische misdaaddrama die je gezien moet hebben; helaas op een wat kale Blu-Ray uitgave

Met uitstekende rollen van Guy Pearce en ook zeker Robert Pattinson, kijkt The Rover heerlijk weg en zit de spanning er af en toe goed in. Het is jammer dat deze film geen grotere kans heeft gekregen. Regisseur David Michôd werkt op dit moment aan de pilot-aflevering van de mini-serie Flesh and Bone en hij zou een verfilming maken van de bestseller 'The Operators' van schrijver Michael Hastings. Brad Pitt zou mogelijk de hoofdrol gaan spelen.

Deze Blu-Ray uitgave van The Rover scoort ruim voldoende op het gebied van beeld en geluid. Het is echter jammer dat er geen extra's zijn toegevoegd. Hieronder dan maar een bonus online featurette over de vele vliegen in de film (en op de set):