Blu-Ray Review: The Prince

Buce Willis draaft nog steeds graag op in dit soort b-films.

Regie: Brian A Miller | Cast: Jason Patric (Paul), Jessica Lowndes (Angela), Bruce Willis (Omar), John Cusack (Sam), e.a. | Speelduur: 90 minuten | Bioscooprelease: 18 september 2014 | FilmTotaal recensie: The Prince

Hollywood-grootheden op leeftijd die - op een enkele (bij)rol na - afgeschreven zijn... Er zijn er talloze te noemen. Een van de grootste voorbeelden is 59-jarige (oud) actieheld Bruce Willis. De afgelopen 10 jaar begint de acteur uit grote titels als Die Hard (1 t/m 3), Pulp Fiction, 12 Monkeys, The Fifth Element en The Sixth Sence steeds vaker op te duiken in actiefilms en thrillers die eigenlijk te mager zijn om in de bioscoop te verschijnen. Het enige dat bij deze titels lijkt te gelden, is de naam van Willis op het affiche. Bij één van zijn recente films, The Prince, is dit niet anders.

Opvallend genoeg draaide de actiethriller alleen buiten de States. Dit lijkt aan te geven dat het thuispubliek al voldoende matige films van Willis heeft gezien. Het dertien in een dozijn The Prince wist in de rest van de wereld naar het schijnt niet meer op te halen dan een kleine $2,0 miljoen. Het productiebudget van $18 miljoen, waarvan waarschijnlijk al een groot deel bestemd voor Willis en zijn collega's Jason Patric, John Cusack en 50 Cent, zal goed gemaakt moeten worden op Blu-Ray, Dvd en VOD.

Synopsis

De ex-crimineel Paul keert na jaren terug naar de onderwereld van New Orleans. Hij heeft een rustig leventje als automonteur aan de andere kant van Amerika, maar als hij vermoed dat zijn dochter Beth tegen haar wil wordt vastgehouden door The Pharmacy moet hij weten wat er speelt. Zijn ouwe collega's helpen hem op weg, maar seinen ook zijn aartsvijand Omar in. Een gevecht om zijn dochter loopt uit op een explosieve afrekening met zijn vorig bestaan. Het is aan Paul om te bewijzen dat hij nog niets verleerd is.

Waardering

Op Rotten Tomatoes zijn negen recensies terug te vinden en deze resulteren in nul procent. De IMDb noteert eveneens een zwakke 4,5 bij ruim zevenduizend stemmen. Slechts één bezoeker van FilmTotaal beoordeelde The Prince , met een 3,0 (Stem zelf). FT-recensent Fabian Melchers gaf twee sterren naar aanleiding van zijn recensie.

Box Office

Het productiebudget van The Prince bedroeg zo'n $18 miljoen. Volgens wikipedia kwam de film niet verder dan een wereldwijde opbrengst van zo'n $1,8 miljoen. Verdere details zijn niet bekend. Ook niet over de Nederlandse opbrengst.

Blu-Ray: The Prince | Discs 1 x Blu-Ray | Retail release: december 2014 | Beeld: 1080p HD 16 x 9 (2.40 : 1) | Geluid:: Engels DTS-HD 5.1 | Ondertitels: Nederlands | Extra's: geen | EAN: 8715664113547 | Ook verkrijgbaar op: 1 disc Dvd | Met dank aan: DFW

Deze Blu-Ray uitgave van The Prince bestaat uit een standaard Amaray Blu-Ray keepcase, met daarin een gewone Blu-Ray-schijf. De vormgeving van de cover lijkt redelijk uniek en sluit prima aan op de eerdere filmposters, aangezien deze ook weinig overeenkomsten hebben.

Beeld & geluid

Over beeldkwaliteit eigenlijk geen fout woord. Met een standaard beeldverhouding van 2.40 : 1 ziet het geheel er prima filmisch uit. Het ziet er ook zeer scherp uit en de kleuren zijn overwegend netjes, al worden er heel wat kleurfilters ingezet om sfeer te bevorderen. Misschien had de zwaartwaarde iets beter gekund, maar dit is verder niet storend. De DTS-HD track is verder prima, met hier en daar wat opvallende surround effects.

Extra's

Dutch FilmWorks heeft geen extra's toegevoegd aan deze Blu-Ray uitgave van The Prince. Aangezien er online ook weinig terug te vinden zijn, is het maar de vraag of hier überhaupt in geïnvesteerd is.

De zoveelste b-film met Bruce Willis, op een dertien in een dozijn Blu-Ray uitgave

The Prince lijkt niet anders dan een typische b-film die Willis heeft geaccepteert om de bankrekeningen te betalen. Ondanks de poging van Jason Patric om er nog iets van te maken, wordt er nergens het maximale behaald. Het is dan ook niet verwonderlijk dat de actiefilm geen vuist kon maken in de bioscoopzalen. Willis zien we komende periode terug in films als de sci-fi actiefilm Vice, de komedie Rock the Kasbah en de drama/thriller Captive. Ook Die Hardest lijkt nog op het programma te staan.

De Blu-Ray uitgave van The Prince stelt niet veel meer voor dan de film zelf. Beeld en geluid zijn redelijk, maar er zijn geen extra's terug te vinden. Hieronder maar even een terugblik op Willis' betere optredens.