Blu-Ray Review: The Second Coming

Opvallende Blu-Ray release van een redelijk onbekende horrorfilm.

Regie: Tin Chi Ng en Herman Yau | Cast: Joey Leong, Donald Li, Yat Long Don Li, Maggie Siu, Kenny Wong, Tak-Bun Wong, e.a. | Speelduur: 87 minuten | Bioscooprelease: geen | FilmTotaal recensie: Geen FilmTotaal recensie

Als liefhebber van Blu-Ray uitgaven word je soms verrast dat er bepaalde films NIET in High Definition verschijnen en alleen naar het Dvd-schap worden gestuurd. Andersom kan het ook gebeuren. Zo verscheen eerder deze maand de film The Second Coming in een blauw hoesje, zelfs als een 3D Blu-Ray uitvoering. Voor de fanbase van het soort films erg leuk, maar helaas blijkt dit toch best een te zwaar aangezette uitgave. Er zijn namelijk ook voldoende andere (betere) films die niet in HD verschijnen.

Kijken we naar The Second Coming zelf, dan valt op dat het helemaal geen Engelstalige film betreft (iets dat de titel wel doet vermoeden). Het betreft de Chinese horrorfilm Zong sheng van Tin Chi Ng en Herman Yau, waarvan de laatste bekend is van de cultfilm Ebola Syndrome en het recentere IP Man - Final Fight. Veel stelt deze mager ontvangen horrorfilm ook niet voor, maar klaarblijkelijk wordt deze titel wel zo vermarkt (in Nederland). Voor wie de film graag wilt zien of een fan is van Aziatische horrorfilms mag A-Film bedanken voor deze 2D+3D Blu-Ray uitgave.

Synopsis

Niemand gelooft de 14-jarige Lucy wanneer ze vertelt dat ze de geest van een meisje ziet. Haar ouders en broer denken dat ze in de war is van het auto-ongeluk dat ze onlangs had. Maar wanneer ook de andere gezinsleden geplaagd worden door onverklaarbare gebeurtenissen, weten ze het zeker: een kwaadaardige geest heeft het op hun dochter gemunt. Maar waarom? Een duister geheim ligt ten grondslag aan deze paranormale terreur. Een geheim dat Lucy's ouders meer dan tien jaar verborgen wisten te houden.

Waardering & Box Office

Op Rotten Tomatoes is The Second Coming niet beoordeeld. De IMDb noteert een 4,9 bij zo'n tweehonderd stemmen. Er is geen FilmTotaal recensie geschreven over de film, aangezien deze niet te zien is geweest in de Nederlandse bioscopen. Ook in de wereldwijde bioscoopkassa's lijkt de horrorfilm geen grootse release te hebben gekregen. Alleen in Singapore, Hong Kong en Vietnam is de film te zien geweest op het witte doek. Mede daarom zijn er geen Box Office-cijfers bekend.

Blu-Ray: The Second Coming | Discs 1 x Blu-Ray | 1 x 3D Blu-Ray | Retail release: april 2015 | Beeld: 1080p HD 16 x 9 (2.35) | Geluid: Kantonees DTS-HD 5.1 | Ondertitels: Nederlands, Engels | Extra's: trailer | EAN: 8716777951415 | Ook verkrijgbaar op: 1 disc Dvd | Met dank aan: A-Film

De twee schijven van deze Blu-Ray uitgave van The Second Coming zit vastgeklikt in een standaard amaray Blu-Ray keepcase. Voor de vormgeving van de cover is gekozen voor een Amerikaanse aandoende filmposter.

Beeld & geluid

Zowel de 2D als 3D Blu-Ray uitgave laat een gemiddeld beeld zien, met een meer dan redelijke scherpte en prima kleuren. Minder zijn de zwartwaarde en de onnodig aanwezige grain (bedoeld of niet). Bij de 3D-uitgave zijn de 3D-effecten niet zo enorm spectaculair te noemen. De grotere visuele effecten zijn sowieso van een te mager niveau. Het geluid bevat de nodige ondersteunende elementen, zoals we die wel vaker terughoren bij horrorfilms. In dit geval doet het geheel sowieso wat meer spooky aan doordat de taal niet-Engels is wat vaak helpt in het horrorgenre.

Extra's

A-Film heeft - op de trailer na - geen extra's toegevoegd aan de Blu-Ray uitgave. Het is overigens al opvallend genoeg dat deze titel een Blu-Ray release krijgt en dan ook nog als 2D+3D Blu-Ray uitgave.

Onbekende Chinese horrorfilm op een redelijk opvallend luxe Blu-Ray uitgave

Weinig mensen zullen van Zong sheng / The Second Coming gehoord hebben. Daarvoor moet je waarschijnlijk al fan zijn van Aziatische horrorfilms of een van de regisseurs, Herman Yau. De film zelf bevat enkele aardige momenten, maar een topper is het zeker niet. Deze Blu-Ray uitgave is duidelijk bestemd voor de vermoedelijk beperktere groep liefhebbers, of voor mensen die denken dat ze een ander product kopen. Ondanks dat in principe iedere film een HD-uitgave verdient, is het toch raar dat deze film wél een Blu-Ray uitgave krijgt waar andere (veel betere) titels alleen op Dvd verschijnen in het Nederlandse schap. Hierbij komt kijken dat deze Blu-Ray uitgave ook nog eens tegenvalt, met een magere beeldkwaliteit en nul extra's.