Blu-Ray Review: Europa Report

Het duurde twee jaar voordat deze sci-fi thriller op schijf mocht verschijnen.

Regie: Sebastián Cordero | Cast: Anamaria Marinca (Rosa Dasque), Michael Nyqvist (Andrei Blok), Karolina Wydra (Katya Petrovna), Daniel Wu (William Xu), Sharlto Copley (James Corrigan), Christian Camargo (Daniel Luxembourg), e.a. | Speelduur: 90 minuten | Bioscooprelease: geen | Geen FilmTotaal recensie

Al in 2013 verscheen de sci-fi thriller Europa Report van regisseur Sebastián Cordero (Crónicas, 2004). Ondanks de deelname van acteurs als Michael Nyqvist en Sharlto Copley wist de film de theaters zeer beperkt te bereiken. Dit lag overigens niet aan de ontvangst bij de critici. Op Rotten Tomatoes noteert de film namelijk een mooie 80 procent op basis van maar liefst 74 recensies.

Als er gekeken wordt naar het onthaal bij het publiek, dan is dit een stuk minder. Op FT komt de sci-fi film niet verder dan een 5,8 en op de IMDb lijken de meeste mensen ook niet zo enorm enthousiast. Dat er toch nog zoveel mensen de film hebben gezien, komt doordat de film een forse online release kreeg via bijvoorbeeld iTunes en Google Play Movies & TV. Het duurde zo'n twee jaar voordat het zeer aardige Europa Report op Blu-Ray mocht verschijnen.

Synopsis

De oceanen op Jupiters maan Europa zijn bevroren. Wanneer wetenschappers ontdekken dat onder het oppervlak vloeibaar water schuilgaat, verwarmd door vulkanische activiteit, wordt een internationale ruimtemissie georganiseerd. De reis verloopt voorspoedig, maar eenmaal geland op de ijzige maan van Jupiter beginnen de problemen. Een zonnevlam verschroeit een paneel aan de buitenkant van het schip. Een reparatie is noodzakelijk. Maar dan zweert één van de astronauten dat hij buiten een licht heeft gezien onder het ijs.

Waardering

Op Rotten Tomatoes is Europa Report prima "fresh" met 80 procent. De IMDb noteert een magerdere 6,5 bij ruim 42 duizend stemmen. De bezoekers van FilmTotaal beoordelen de sci-fi film met een nog mindere 5,8 (Stem zelf). Er is geen recensie verschenen op FilmTotaal.nl.

Box Office

Het productiebudget van Europa Report bedroeg minder dan $10 miljoen. Het lijkt erop dat de film slechts heel beperkt in de bioscopen te zien is geweest. In de States was het kort te zien en verdiende daar slechts zo'n 125 duizend dollar.

Blu-Ray: Europa Report | Discs 1 x Blu-Ray | Retail release: april 2015 | Beeld: 1080p HD 16 x 9 (1.77 : 1) | Geluid: Engels DTS-HD MA 5.1 | Ondertitels: Nederlands | Extra's: geen | EAN: 8716777951583 | Ook verkrijgbaar op: 1 disc Dvd | Met dank aan: A-Film

De schijf van deze Blu-Ray uitgave van Europa Report zit vastgeklikt in een standaard amaray Blu-Ray keepcase. Voor de vormgeving van de cover is gekozen voor de filmposter, al is deze voor de Blu-Ray hoes wel iets strakker.

Beeld & geluid

Visueel laat de High Definition-uitgave van Europa Report een redelijk goed beeld zien, aangezien het prima scherp is en mooie kleuren laat zien die aansluiten op wat er verwacht kan worden bij een sci-fi film. Ondanks dat het de spanning bevordert en het in de ruimte redelijk donker is, lijken het beeld doorgaans te veel details op te slokken. Met een nette DTS-HD geluidstrack laat deze Blu-Ray uitgave al met al een redelijke indruk achter.

Extra's

A-Film heeft verzuimd extra's toe te voegen aan de schijf. Alleen de trailer is aan te zetten... Jammer, aangezien de film voldoende inhoud heeft voor wat aardige extra's/featurettes.

Een meer dan redelijke sci-fi thriller, verrassend laat op Blu-Ray

Europa Report is redelijk anders dan de meeste ruimtethrillers en juist dat maakt van deze film een prima geheel. De film zit goed in elkaar en brengt de nodige spanning met zich mee. Het is opmerkelijk dat de film pas zo laat in Nederland op schijf verkrijgbaar is, maar dit kan ook komen doordat er vanaf de verschijning flink is ingezet op video-on-demand-kanalen. De onlangs verschenen Blu-Ray uitgave laat een redelijk beeld zien en geluid horen, maar het is verder een vrij kale uitgave. Hieronder de online video 'Sci-Fi With Real Science' van NerdAlert, waarin regisseur Cordero over de film en bijhorende wetenschap spreekt: