Blu-Ray Review: Annie

Quvenzhané Wallis in de redelijke moderne musicalfilm over de herkenbare wees Annie.

Regie: Will Gluck | Cast: Quvenzhané Wallis (Annie), Jamie Foxx (Will Stacks), Rose Byrne (Grace), Cameron Diaz (Hannigan), e.a. | Speelduur: 118 minuten | Bioscooprelease: 17 december 2014 | FilmTotaal recensie: Annie

De remake-machine van Hollywood blijft lekker doordraaien en afgelopen jaar was Annie aan de beurt. Het stripfiguurtje uit 1924 kreeg in 1977 een Broadway musical en in 1982 verscheen de bekende film. Onder meer Will Smith en Jay Z zagen brood in het weesmeisje en gaven het bekende verhaal een eigentijdse draai. Heel succesvol werd de moderne Annie niet, verrassend was de film daarentegen wel.

Met ondersteuning van Jamie Foxx en Cameron Diaz werd Beasts of the Southern Wild en 12 Years a Slave-actrice Quvenzhané Wallis in de film van regisseur Will Gluck omgetoverd tot (de oorspronkelijk roodharige) Annie Bennett. De Easy A-regisseur wist er niet voor te zorgen dat de musicalfilm goed werd ontvangen, wel noteerde Annie een redelijke box office-score. Onlangs bracht Sony Pictures Home Entertainment de film uit op Blu-Ray.

Synopsis

Als baby werd ze door haar ouders achtergelaten in een weeshuis waar een gemene pleegmoeder Miss Hannigan haar het leven zuur maakt. Maar alles verandert wanneer de rijke New Yorkse burgemeester kandidaat Will Starcks het advies volgt van zijn briljante medewerkster Grace en de intelligente campagne adviseur Guy en Annie bij hem laat logeren om zo het hart van de New Yorkers voor zich te winnen. Stack gelooft dat hij haar beschermengel is, maar Annie's zelfzekere aard en vrolijke morgen-komt-de-zon-terug-op kijk op het leven zorgen ervoor dat de rollen misschien wel omgedraaid zijn.

Waardering

Op Rotten Tomatoes is Annie flink "rotten" met slechts 27 procent. De IMDb noteert een 5,1 bij ruim 16 duizend stemmen. De bezoekers van FilmTotaal beoordelen de musicalfilm met een iets hogere 5,5 (Stem zelf). FT-recensent Fabian Melchers kwam tot 3,5 ster naar aanleiding van zijn recensie.

Box Office

Het productiebudget van Annie bedroeg zo'n $65 miljoen. In het eerste landelijke weekend in de States verdiende het een magere $15,9 miljoen en eindigde uiteindelijk op een redelijke $85,9 miljoen. Wereldwijd kwam de teller uit op een uitstekende $133,6 miljoen. De opbrengst in Nederland stokte op een prima 1,4 miljoen in dollars.

Blu-Ray: Annie | Discs 1 x Blu-Ray | Retail release: april 2015 | Beeld: 1080p HD 16 x 9 (2.40 : 1) | Geluid: Engels DTS-HD 7.1 | Ondertitels: Nederlands, Frans | Extra's: Audiocommentaar | Vijf meezingliedjes in het Nederlands | Annie Weetjes | Bloopers | Een dag op de set met Quvenzhané | Fotogalerij | Het maken van Annie | It's a hard knock camp: audities en training | Moonquake Lake, op de set! | Sandy - ongebruikt beeldmateriaal | Tomorrow around the world | Verwijderde Song: "Something was missing" | Videoclip | EAN: 8712609646535 | Ook verkrijgbaar op: Dvd | Met dank aan: Sony Pictures Home Entertainment

De schijf van deze Blu-Ray uitgave van Annie zit vastgeklikt in een rode amaray Blu-Ray keepcase. Voor de vormgeving van de cover is gekozen voor de herkenbare filmposter.

Beeld & geluid

Sony heeft ervoor gezorgd dat de film er prima uitziet via deze High Definition uitgave. De kleuren zijn sterk en sluiten goed aan op de hoofdfilm. Verder is er nauwelijks filmgrain aanwezig en is de scherpte zoals we mogen verwachten. Bij een musicalfilm is het uiteraard belangrijk dat de geluidstrack goed presteert en dat doet de meegeleverde DTS-HD 7.1 track ook zeker. Voor de jongere fan zijn ook de Nederlandse en Vlaamse tracks toegevoegd. Voor de audioliefhebber levert Sony Pictures deze schijf overigens af als 'Mastered in 4K'. Dit is vooral voor de eigenaren van 4K / Ultra-HD tv interessant.

Extra's

De schijf staat werkelijk waar bomvol extra's. De meest uitgebreide en aardigste extra's zijn de nette making-of Het maken van Annie en Moonquake Lake, op de set! De laatste is een aflevering van de faux tv-show Pop Culture Canada gepresenteerd door Will Gluck waarin regisseurs Chris Miller en Phil Lord spreken over Moonquake Lake. Erg aardig en grappig gedaan. Ook leuk zijn Een dag op de set met Quvenzhané en It's a hard knock camp: audities en training, waarin we de jongere acteurs aan het werk zien.

De verdere extra's focussen zich vooral op de muziek in en rond de film. De liefhebber kan zich ook vastbijten in het audiocommentaar van regisseur Will Gluck en er zijn een galerij met foto's en een aantal trailer/promo's te bekijken.

Met vlagen redelijke musicalfilm die zeker slechter had kunnen zijn; op een prima Blu-Ray uitgave

Het was waarschijnlijk niet alleen voor de ware Annie-fan een kleine schok om de moderne Annie te zien. Na het bekijken van het uiteindelijke resultaat mag deze poging redelijk geslaagd genoemd worden, al blijft het uiteraard een kinderfilm. De winst van de 'Golden Raspberry Award for Worst Prequel, Remake, Rip-off or Sequel' eerder dit jaar was zwaar overdreven. Of er een vervolg komt, zal de tijd uitwijzen. Annie-vertolkster Quvenzhané Wallis richt zich op dit moment op de drama's Fathers and Daughters en Counting by 7s.

Deze Blu-Ray uitgave geeft de Nederlandse Annie-fan waar voor zijn geld. Naast een prima beeld en geluid herbergt de schijf de nodige uiteenlopende extra's. Hieronder nogmaals de trailer, alleen dan ingesproken door de Nederlandse stemmencast bestaande uit onder meer Aliyah Kolf (Annie), Alain Clark (Mr. Stacks), Katja Schuurman (Miss Hannigan), Do (Grace) en René van Kooten (Guy).