Blu-Ray Review: Seventh Son

De zoveelste snelle fantasyfilm krijgt een sterke Blu-Ray uitgave.

Regie: Sergey Bodrov | Cast: Ben Barnes (Tom Ward), Jeff Bridges (Master Gregory), Julianne Moore (Mother Malkin), e.a. | Speelduur: 102 minuten | Bioscooprelease: 26 februari 2015 | FilmTotaal recensie: Seventh Son

Om uiteenlopende redenen worden blockbusters met de regelmaat uitgesteld. Een van de meest recente voorbeelden is de Brits-Amerikaans-Canadees-Chinese productie Seventh Son van de Russische regisseur Sergei Bodrov (Mongol). De fantasyfilm stond ooit gepland voor 15 februari 2013, maar door problemen met de post-productie en distributiekeuzes duurde het maar liefst twee jaar voordat we namen als Ben Barnes, Jeff Bridges en Julianne Moore in actie konden zien.

Het wachten was het uiteindelijk niet helemaal waard. Buiten dat de film werd gekraakt door de critici, is de verfilming naar het boek 'The Spook's Apprentice' van Joseph Delaney nu al één van de grootste flops van 2015. Legendary Pictures mag van geluk spreken dat er buiten de States nog aardig wat dollars werden opgehaald. Het hield Universal Pictures niet tegen een prima Blu-Ray uitgave uit te geven.

Synopsis

Het enige overgebleven lid van een mystieke orde gaat op zoek naar de laatste Zevende Zoon. De jonge held, die volgens een eeuwenoude voorspelling over een uitzonderlijke gave bezit, wordt weggerukt uit zijn rustige leven op het platteland. Samen met zijn keiharde mentor moet hij de Dark Queen en haar leger van moordenaars met bovennatuurlijke krachten uitschakelen.

Waardering

Op Rotten Tomatoes is Seventh Son bijzonder "rotten" met 12 procent. De IMDb noteert een iets betere 5,5 bij ruim 32 duizend stemmen. De bezoekers van FilmTotaal beoordelen de avonturen-fantasyfilm met een 5,0 (Stem zelf). FT-recensent Fabian Melchers kwam tot 2 sterren naar aanleiding van zijn recensie.

Reactie bezoeker FilmTotaal

...Heb een zwak voor fantasy films in een middeleeuwse setting, misschien dat ik daarom de film juist wel leuk vind. Jeff Bridges speelde erg goed als de knorrige mentor van de jongen. Geen super film, maar wel een vermakelijke... - Adofmirosch

Box Office

Het productiebudget van Seventh Son bedroeg zo'n $95 miljoen. In het eerste landelijke weekend in de States verdiende het een bedenkelijke $7,2 miljoen en eindigde op een uiterst zwakke $17,2 miljoen. Wereldwijd kwam de teller flink wat hoger uit: $110,6 miljoen. De opbrengst in Nederland stokte op ruim vijf ton in dollars.

Film: Seventh Son | Discs 1 x Blu-Ray | Retail release: juni 2015 | Beeld: 1080p HD 16 x 9 (2.40 : 1) | Geluid: o.a. Engels DTS-HD 7.1 | Ondertitels: o.a. Nederlands | Extra's: Alternate Ending | Deleted & Alternate Scenes | The Legend and Lore of the Seventh Son | The Making of Seventh Son | Visuals Effects Gallery | EAN: 5053083032241 | Ook verkrijgbaar op: 3D Blu-Ray | Dvd | Met dank aan: Universal Pictures

De schijf van deze Blu-Ray uitgave van Seventh Son zit vastgeklikt in een standaard amaray Blu-Ray keepcase. Voor de vormgeving van de cover is gekozen voor een bewerkte versie van de filmposter, in dit geval zonder draak.

Beeld & geluid

Visueel laat de hoofdfilm mooie beelden zien met vaak prima visuele effecten. In High Definition pakt het prachtig uit. De kleuren zijn fraai, de schepte optimaal en nergens valt er iets te klagen over het beeld. Ook het geluid is mooi. Via de surround speakers stormen de actiescènes de huiskamer in. Heerlijk, prima schijf.

Extra's

Universal levert de schijf af met een mooi aantal extra's. Het driedelige The Making of Seventh Son heeft het meest om het lijf. De eerste twee zoomen in op respectievelijk de 'good guys' en 'bad guys' in de hoofdfilm. In de derde featurette wordt er ingezoomd op de sets en de vele rekwisieten. Erg aardig. Daarnaast zijn er ook heel wat verwijderde/alternatieve scènes te bekijken, waaronder een alternatief einde. Ook aardig zijn de korte VFX-video's, waarin wordt gekeken naar de totstandkoming van vier scènes vol CGI.

Weinig vernieuwende fantasyfilm als snel tussendoortje; op een prima Blu-Ray uitgave.

De afgelopen jaren is het bioscooppubliek verwend met fantasyreeksen als Harry Potter en Lord of the Rings/The Hobbit. Seventh Son probeert mee te liften op dit succes, maar slaagt daar in de basis slechts beperkt in. Naast dat de cast soms wat oneigenlijk overkomt, is de film in zijn geheel gewoon ook erg matig en daarmee niets meer dan een snel tussendoortje voor de genreliefhebbers.

Deze Blu-Ray uitgave is keurig. Het scherpe beeld is prachtig, met mooie kleuren en nagenoeg geen grain. De DTS-HD 7.1 track liegt er niet om en dan zijn er ook nog prima extra's aan te zetten. Hieronder de online featurette 'Darkest Of Creatures':