Blu-Ray Review: De Tweeling (Jubileum Editie)

Een "volledig digitaal geremasterde versie" van de voor een Oscar-genomineerde film.

Regie: Ben Sombogaart | Cast: Sina Richardt, Nadja Uhl, Gudrun Okras (Anna), Julia Koopmans, Thekla Reuten, Ellen Vogel (Lotte) e.a. | Speelduur: 137 minuten | Bioscooprelease: 12 december 2002

In 2003 werd een Nederlandse speelfilm voor het laatst genomineerd voor Oscar voor Beste niet-Engelstalige film. Deze nomatie ging naar De Tweeling van regisseur Ben Sombogaart, ook bekend van films als De Storm en Het Zakmes. Het beeldje werd niet gewonnen, maar het was wel een bekroning op een mooi drama dat andermaal bewees dat we in Nederland wel degelijk goede films kunnen maken.

Het is geen toeval dat De Tweeling op Blu-Ray is verschenen. De 'digitaal geremasterde versie' is uitgebracht omdat de liefhebbers sinds kort ook naar een musical-versie van het verhaal van schrijfster Tessa de Loo kunnen gaan. Of deze musical net zo succesvol wordt als de film, zal nog moeten blijken. Twin Sisters noteerde in 2002 een omzet van circa $4,2 miljoen en won onder de Gouden Kalf voor beste lange speelfilm.

Synopsis

Na de dood van hun ouders wordt de kleine tweeling Lotte en Anna op abrupte wijze gescheiden. Lotte groeit op in Nederland en Anna in Duitsland. Twee geheel verschillende werelden. Kort voor de Tweede Wereldoorlog vinden zij elkaar in Duitsland terug. Het weerzien loopt op een teleurstelling uit. Door hun verschillende ervaringen tijdens de Tweede Wereldoorlog groeien zij verder uit elkaar. Anna trouwt een SS-er, Martin, en Lotte's Joodse verloofde David wordt afgevoerd naar Auschwitz. Als Anna en Lotte elkaar na de oorlog weer zien is de breuk definitief. Vijftig jaar later treffen Lotte en Anna elkaar in Spa.

Waardering

Op Rotten Tomatoes is De Tweeling prima "fresh" met 75 procent. De IMDb noteert een vergelijkbare 7,5 bij ruim vijfduizend stemmen. De bezoekers van FilmTotaal beoordelen het drama ook met een 7,5 (Stem zelf). Er is geen FilmTotaal-recensie verschenen.

Box Office

Het productiebudget van De Tweeling bedroeg zo'n €4 miljoen. Aan de Nederlandse bioscoopkassa's wist de film circa €4,2 miljoen te noteren. De film heeft slechts beperkt in het buitenland gedraaid. In de States noteerde het een omzet van slechts 1,5 duizend dollar.

Film: De Tweeling | Discs 1 x Blu-Ray | Retail release: september 2015 | Beeld: 1080p HD 16 x 9 | Geluid: Nederlands DTS-HD 5.1 | Ondertitels: Nederlands | Extra's: geen | EAN: 8713045245528 | Ook verkrijgbaar op: Dvd | Met dank aan: Entertainment One

De schijf van deze Blu-Ray uitgave van De Tweeling zit vastgeklikt in een standaard amaray Blu-Ray keepcase, met daaromheen een vergelijkbare sleeve. Voor de vormgeving van de cover is ervoor gekozen om de foto van de originele filmposter te verwerken naar een mooi zwarte moderne variant.

Beeld & geluid

Van deze uitgave is uiteraard de beeldkwaliteit het interessants. Weet Entertainment One een High Definition-uitgave op te leveren die het aanzien waard is ten aanzien van de eerdere Dvd-uitgave? Laten we vooropstellen dat 2002 uiteraard nog niet zo heel lang geleden is en dat de oorspronkelijke beeldkwaliteit niet heel mager geweest zou kunnen zijn. Deze 'digitaal geremasterde versie' ziet er over het algemeen redelijk uit, met een degelijke scherpte en mooie - op fragmenten zeker wel bewerkte - natuurlijke kleuren. Opvallend is dat de film slechts beperkt lijkt "geremasterd". De film barst op momenten van de beeldfouten, zoals stofjes en beschadigingen. Waar je je mogelijk nog meer aan zou kunnen storen is de toch iets te veel aanwezig ruis. Dit had zeker een stuk beter gekund. De surround track is netjes en laat ook voldoende surround effecten horen, maar is verder niet spectaculair te noemen.

Extra's

Ondanks dat de eerdere Dvd-uitgave wel de nodige extra's bevatte, is deze uitgave jammer genoeg niet voorzien van bonusmateriaal. Er is zelfs geen menu aanwezig.

De betere Nederlandse film, op een redelijke Blu-Ray uitgave

Het valt Entertainment One te prijzen dat ze deze Nederlandse klassieker op Blu-Ray hebben uitgegeven. Het beeld doet zeker beter aan een Dvd-uitgave, maar de onnodig sterk aanwezige grain verpest de kijksessie van de op dat punt meer kritische kijker waarschijnlijk wel. Ook het ontbreken van de extra's is uiteraard geen pluspunt.

Hieronder de trailer voor de muscial 'De Tweeling':