Blu-Ray Review: Last Knights

Blu-Ray Review: Last Knights

Basic uitgave van deze wat rare film met Clive Owen en Morgan Freeman.

Regie: Kazuaki Kiriya | Cast: Clive Owen (Raiden), Morgan Freeman (Bartok), Aksel Hennie (Geza Mott), e.a. | Speelduur: 115 minuten | Bioscooprelease: geen

De film Last Knights is een wat rare. De film is onder meer gemaakt door een Tsjechische productiemaatschappij, geregisseerd door de redelijk onbekende Japanse regisseur Kazuaki Kiriya (Goemon, 2009) en de hoofdrollen worden vervuld door de filmsterren Clive Owen en Morgan Freeman. Het lijkt erop dat er ergens (zomaar) een potje met geld was om de film te realiseren, want heel veel Hollywood-achtige aandacht heeft de film verder niet gekregen.

Maar is deze wat rare film wel een goede? Het zal geen verrassing zijn dat Last Knights, gebaseerd op 'De zevenenveertig Ronin', een erg middelmatig geheel is. Het is dan ook terecht dat de film de bioscoopzaal niet (in Nederland) of heel beperkt heeft gehaald, al zal de actie-/avonturenfilm vast voldoende centjes ophalen via de verschillende thuiskanalen. Universal bracht onlangs de Blu-ray uit.

Synopsis

In een tijd waar eer en recht door het zwaard gaan, is Raiden een krijger die op moet staan tegen een corrupte en sadistische heerser. Hiermee wilt hij zijn onteerde meester Bartok wreken in dit epische avontuur over loyaliteit, eer en wraak.

Waardering

Op Rotten Tomatoes is Last Knights behoorlijk "rotten" met 15 procent. De IMDb noteert een veel betere 6,2 na ruim 22 duizend stemmen. De bezoekers van FilmTotaal beoordelen de actie-/avonturenfilm met een 6,0 (Stem zelf). De film heeft niet in de Nederlandse bioscoop gedraaid en daarom is er geen FilmTotaal-recensie verschenen.

Box Office

Het productiebudget van Last Knights is onbekend en de film heeft zoals aangegeven in een beperkt aantal landen in de bioscoop gedraaid. Voor zover bekend heeft de film nog geen $1 miljoen opgehaald aan het ticketloket. In de States is er al wel zo'n $3,5 miljoen opgehaald met de Dvd en Blu-ray verkoop. Verdere financiële gegevens zijn niet bekend.

[/url]
Film: Last Knights | Discs 1 x Blu-Ray | Retail release: december 2015 | Beeld: 1080p HD 16 x 9 (1.85 : 1) | Geluid: Engels DTS-HD 5.1 | Ondertitels: o.a. Nederlands, Frans | Extra's: | EAN: 5053083040949 | Ook verkrijgbaar op: Dvd | Met dank aan: Universal Pictures

De schijf van deze Blu-Ray uitgave van Last Knights zit vastgeklikt in een standaard amaray Blu-Ray keepcase. De vormgeving van de cover lijkt een redelijk uniek ontwerp te hebben, al ademt het wel de sfeer van de eerdere [url=http://www.impawards.com/2015/last_knights.html]filmposters
.

Beeld & geluid

De beeldkwaliteit is doorgaans redelijk tot goed. De scherpte is vooral tijdens de close-ups duidelijk aanwezig, maar tijdens de shots op afstand wordt het minder. Over het beeld ligt een lichte laag vermoedelijk bedoelde filmgrain, om sfeer mee te geven. Ook de donkere scènes behouden zeer netjes de details. Verder weinig op aan te merken. Het geluid wordt aangevoerd door een standaard DTS-HD surroundtrack. Er is te merken dat ook hier aandacht aan is besteed, aangezien er redelijk wat surround effects te horen zijn tijdens de actierijkere scènes. Heel spectaculair wordt het overigens niet. Degelijke schijf.

Extra's

Jammer genoeg heeft Universal ervoor gekozen om de Nederlandse uitgave af te leveren zonder bonusmateriaal, terwijl buitenlandse uitgaven juist flink wat extra's herbergen. Daarom hieronder de zeer aardige en uitgebreide VFX breakdown van de film:

Een nog best netjes gemaakte, maar weinig memorabele film; op een basic Blu-ray uitgave

De bekende gezichten kunnen de film helaas niet redden, al zijn er in 2015 duidelijk mindere films uitgekomen. Visueel ziet Last Knights er prima uit en met een betere uitwerking had dit nog best aardig kunnen zijn. Al met al een vermakelijk tussendoortje als je niet te hoge eisen stelt en houdt van het nodige wapengekletter. Deze Blu-Ray uitgave is in alles basic, met grootste minpunt het ontbreken van bonusmateriaal. Hieronder de online featurette 'Fight Choreography':