Blu-Ray Review: The Walk

Blu-Ray Review: The Walk

Prachtige en avontuurlijke biopic van specialist Robert Zemeckis op een nette HD-uitgave.

Regie: Robert Zemeckis | Cast: Joseph Gordon-Levitt (Philippe Petit), Charlotte Le Bon (Annie), Ben Kingsley (Papa Rudy), Clément Sibony (Jean-Louis), e.a. | Speelduur: 123 minuten | Bioscooprelease: 8 oktober 2015 | FilmTotaal recensie: The Walk

Regisseur Robert Zemeckis staat voor kwaliteit, zeker als het gaat om de visuele benadering. In zijn beginjaren als regisseur maakte hij films als Romancing the Stone, Back to the Future en Who Framed Roger Rabbit. Zijn hoogtepunt bereikte hij met Forrest Gump. Na nog een aantal live-action films stortte de regisseur zich 10 jaar lang op (baanbrekende) computergeanimeerde films. In 2012 keerde hij terug in live-action met de film Flight en verleden jaar maakte hij indruk met The Walk.

Die indruk maakte Zemeckis met name op een kleinere groep liefhebbers. Het grote publiek liet de film over koorddanser Philippe Petit en zijn stunt tussen de Twin Towers aan zich voorbijgaan. En dat is echt enorm jammer. Zemeckis en onder meer Joseph Gordon-Levitt leverden namelijk een prachtfilm af. En zeker niet alleen op het visuele effect. Onlangs verscheen er een prima Blu-ray uitgave van de avontuurlijke en meeslepende biopic.

Synopsis

In 1974 verzamelt koorddanser Philippe Petit een team om zich heen om zijn grootste droom te verwezenlijken: de oversteek maken tussen de Twin Towers op slechts een stalen kabel. In de ochtend van 7 augustus begint hij aan die poging.

Waardering

Op Rotten Tomatoes is The Walk heerlijk "fresh" met 85 procent. De IMDb noteert een 7,4 na ruim 59 duizend stemmen. De bezoekers van FilmTotaal beoordelen de biopic ook met een 7,4 (Stem zelf). FT-recensent Fabian Melchers kwam tot 4 sterren naar aanleiding van zijn recensie.

Reactie bezoeker FilmTotaal

...Robert Zemeckis heeft een indrukwekkende film gemaakt. Zoals je van hem mag verwachten zorgt hij weer voor fenomenale beelden, maar is hij ook één van de weinige regisseurs die 3-D op een effectieve manier weet te gebruiken. Daarnaast is Joseph Gordon-Levitt in bloedvorm als Phillipe Petit... ...Ondanks dat ik wist hoe e.e.a. zou aflopen, zat ik op het puntje van mijn stoel. - Johnwayne

Box Office

Het productiebudget van The Walk bedroeg zo'n $35 miljoen. In het eerste landelijke weekend in de States verdiende de avontuurlijke biopic $3,7 miljoen en eindigde op een uiterst magere $10,1 miljoen. Wereldwijd kwam de teller een stuk hoger uit met $61,1 miljoen, al is dit nog steeds teleurstellend. De opbrengst in Nederland stokte op een kleine 3 ton in dollars.

[/url]
Film: The Walk | Discs 1 x Blu-Ray | Retail release: februari 2016 | Beeld: 1080p HD 16 x 9 (2.40 : 1) | Geluid: Engels DTS-HD 5.1 | Ondertitels: Nederlands | Extra's: Deleted Scenes | First Steps - Learning To Walk the Wire | Pillars of Support | The Amazing Walk | EAN: 8712609646887 | Ook verkrijgbaar op: Dvd | Met dank aan: Sony Pictures Home Entertainment

De schijf van deze Blu-Ray uitgave van The Walk zit vastgeklikt in een standaard amaray Blu-Ray keepcase, met daaromheen een vergelijkbare sleeve. Ook is een code meegeleverd om de Digital HD UV-variant te downloaden naar een device naar keuze. Voor de vormgeving van de cover is gekozen voor een krachtigere versie van de [url=http://www.filmtotaal.nl/foto.php?film=25462&id=24096]IMAX-poster
.

Beeld & geluid

Sony Pictures heeft ervoor gezorgd dat deze Blu-Ray uitgave de visueel sterke film de beeldkwaliteit heeft die het verdient. Op alle onderdelen ziet het beeld er namelijk erg heel goed uit. De combinatie van een mooie scherpte en prachtige kleur- en detailweergave zorgt voor flink wat kijkgenot. En hiertoe behoren ook de waanzinnige visuele effecten die nagenoeg onherkenbaar zijn. Het geluid wordt aangeleverd door een standaard DTS-HD 5.1 geluidstrack. Dit neemt niet weg dat er veel geluidseffecten zijn toegevoegd en de omgevingsgeluiden komen ook gedoseerd uit de surround speakers. Pracht schijf.

Bonusmateriaal

Naast een aantal verwijderde scènes, zijn drie middellange featurettes toegevoegd. De eerste is First Steps - Learning to Walk the Wire, waarin we te zien krijgen hoe Gordon-Levitt daadwerkelijk over koorden loopt. Niet alles in de film in met visuele effecten gedaan. Erg leuk! In Pillars of Support zoomt in op de overige rollen/personages in de film, met onder meer Charlotte Le Bon en Ben Kingsley. De derde en laatste featurette heet The Amazing Walk en zoomt in op de praktische en visuele effecten in de film. Deze 10 minuten kijken heerlijk weg en smaken naar meer. To bad dat Sony de uitgave niet meer bonusmateriaal heeft gegund.

Prachtige film die je zeker moet zien; nette Blu-ray uitgave

The Walk is een film die leunt om meerdere genres. Het is een biopic met actie, avontuur en ook zeker de nodige spanning. Zemeckis laat met de in zichzelf gekeerde en avontuurlijke Philippe Petit, prachtig ingevuld door Joseph Gordon-Levitt, zelfs een beetje het gevoel van Forrest Gump terugkeren. Dit gecombineerd met sterke visuele effecten (lees vooral de Twin Towers) is dit eigenlijk een film die een veel groter publiek verdient. Zemeckis focust zich op zijn nieuwe project: Five Seconds of Silence, opnieuw een avontuurlijke film, met namen als Brad Pitt, Marion Cotillard en Jared Harris.

Deze Blu-Ray uitgave is sterk, met uitstekend beeld en geluid. En dat is erg belangrijk. Het bonusmateriaal is aardig, maar toch wat beperkt. Het kleine minpuntje aan deze uitgave. Hieronder de online featurette 'A Love Letter to New York':